Skærme
Fijala 3554
Stor fladskærm til kontorarbejde
Fra : Mogens

Dato : 25-10-06 20:51

Jeg går og drømmer om en rigtig stor fladskærm noget a la 22/24" med
minimum opløsning på 2048x1536. Skal bruges til kontorprogrammer, d.v.s.
ingen spil eller krævende billedbehandling. Men jeg tror at det kan øge
produktivitet og arbejdsglæde at have så stor en skærm og kunne reducere
printeri og åbne/lukke programmer væsentligt i forhold til min nuværende
19" og 1280x1024!

Nogen forslag til gode og prisbillige skærme? Evt. aktuelle tilbud.

Hvilket grafikkort bør jeg vælge når støjen er en vsæentlig parameter?

P.f.h.t.
Mogens

Fra : Esben

Dato : 25-10-06 21:55

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 19" og 1280x1024!
>
> Nogen forslag til gode og prisbillige skærme? Evt. aktuelle tilbud.

Det er begrænset hvad der findes af billige skærme der kan det du skriver.
Den billigste løsning ville være at købe en ekstra 19".

--
Esben

Fra : Nicolai

Dato : 25-10-06 22:12

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen forslag til gode og prisbillige skærme? Evt. aktuelle tilbud.

Prisen stiger en del når du når over standard 19" TFT.

Men jeg kører selv med 2 stk 19" (som Esben foreslår) og det er virkelig en
drøm at arbejde med, også efter det som du efterlyser. Det er fantastisk med
dobbelt desktop vindue, så man har 2 fuldskærmsvinduer åbne på én gang.

Nicolai

Fra : Mogens

Dato : 26-10-06 05:51

Nicolai wrote:
> [...]
> dobbelt desktop vindue, så man har 2 fuldskærmsvinduer åbne på én gang.

Den mulighed havde jeg faktisk overvejet, men hvordan gør I lige det.
Splitter man skærmbilledet i to lige store dele som så vises på hver sin
monitor eller hvordan? Og hvad m.h.t. grafikkort (jeg har bare et
simpelt on-board kort idag)?

På baggrund af Nicolais beskrivelse kunne jeg se at der findes et
freeware program der hedder DoubleDesktop
(http://www.fatfreesoft.com/2desk.php). Er det dette eller noget
lignende I bruger?

Mogens

Fra : Mogens

Dato : 26-10-06 06:03

Nicolai wrote:
> [...]
> dobbelt desktop vindue, så man har 2 fuldskærmsvinduer åbne på én gang.

Men denne her http://www.edbpriser.dk//Products/Listprices.asp?ID=61922
er jo faktisk ikke voldsomt dyr. Godt nok skal jeg have et nyt og
(formodentligt) larmende grafikkort. men jeg kan ikke lige helt
forestille mig fordele/ulemper ved een stor skærm kontra double desktop
løsningen

Fra : Esben

Dato : 26-10-06 08:07

> [...]
> (formodentligt) larmende grafikkort. men jeg kan ikke lige helt forestille
> mig fordele/ulemper ved een stor skærm kontra double desktop løsningen

Det er en (stor) CRT skærm, og det kan mange sikkert godt finde nogen
ulemper ved :) Hvis dit grafik/bundkort er af nyere dato, så er opløsningen
(2048x1536) over VGA formentlig ikke noget problem. Spørgsmålet er om det er
praktisk anvendeligt at køre med så høj opløsning på den, når den ikke kan
køre mere end 75hz - mange vil nok sige at 1600x1200 v85Hz er det højeste
der ser pænt ud.

Hvis du kan vænne dig til en 2-skærmsløsning, så tror jeg du får mere ud af
det. Det fungerer i praksis ved hjælp af et grafikkort med to udgange, hvor
driveren/windows håndterer at der er to skærme. Dvs. du kan flytte musen og
vinduer direkte fra en skærm til den anden. Grafikkort til 2 skærme er ikke
specielt dyre og behøver ikke at være med blæser på heller.

Softwaren du nævner giver to virtuelle skærme på en fysisk skærm, så det er
ikke helt det samme.

--
Esben

Fra : Nicolai

Dato : 26-10-06 17:42

> [...]

> (formodentligt) larmende grafikkort. men jeg kan ikke lige helt forestille
> mig fordele/ulemper ved een stor skærm kontra double desktop løsningen

Esben skriver også en del til dine punkter og som sagt er dette en 21" CRT
skærm, hvilket stort set ikke giver den store forskel, visuelt.

Mht setup, så fungerer det faktisk helt af sig selv. De fleste nyere
skærmkort (ikke kun dyre) har 2 udgange som du kan bruge og så 2 skærme i
her. Så går du bare ind i indstillinger i windows og sætter den til hvad du
har lyst til, klonet view, udvidet desktop osv. Jeg har ét udvidet desktop,
således at jeg jeg rykker mus/vinduer fra vindue til vindue som det behager
mig og det fungerer helt uden problemer. Der kræves ikke noget software til
det. I mit tilfælde synes jeg at jeg vinder mere med 2 stk 19" skærme frem
for én 22", som dog er billigere end jeg først troede - de starter ved
2400,- kr. Jeg kender så ikke kvaliteten, hvilket jeg vil tillade mig at
tvivle lidt på.

Nicolai