Computer fryser konstant og vil ikke star~
Fra : Henrik

Dato : 31-10-06 20:42

Hej
Jeg har en pc baseret på denne opsætning, som pludselig opfører sig helt
umuligt.:

MSI 648 Max:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=355
NorthQ 4001Ext PSU
512 MB Kingston RAM
Pentium 4 2.4 ghz
3 Maxtor diske
Windows XP media center 2005(tidligere kørte winxp pro)

Maskinen har i mindst 3 år kørt klippestabilt, dvs. flere gange i en uge
ad gangen uden genstart, men fornyligt fik jeg et problem med
strømforsyningens blæser. Det førte til et skift til 4001EXT.

Siden PSU skift, har maskinen kunne starte op de fleste gange, men har
haft en tendens til at fryse på forskellige tidspunkter. Jeg mistænker
stærkt at problemet ligger i hardware eftersom Window's logbog ikke
skriver om nogle problemer.

Nu kan maskinen praktisk talt ikke starte op mere. Ved Bios opstart, og
i BIOS fryser den med det samme. Er da helt ved at gå ud mit gode skind
over det her lort.

Hvad kan der være galt med pcen?

mvh Henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-10-06 20:52

> Hvad kan der være galt med pcen?

bad caps. google det. og se efter bulede "siloer" på bundkortet

Thomas

Fra : Henrik

Dato : 31-10-06 21:08

Thomas S. Iversen wrote:

> bad caps. google det. og se efter bulede "siloer" på bundkortet
>
> Thomas
Ok. Så er bundkortet måske dødt?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-10-06 21:21

Henrik <xxxxx@xxx.com> skrev 2006-10-31:

> Ok. Så er bundkortet måske dødt?

Det er mit gæt. Hvis du kan finde bulede kondensatorer, så vil det
underbygge den teori.

Thomas

Fra : Blob

Dato : 01-11-06 01:04

Processorens køleribber er måske tilstoppet med støv??? dvs. din processor
er stået af. Har selv været igennem samme oplevelse.
Mvh Frits

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-11-06 20:21

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> BIOS fryser den med det samme. Er da helt ved at gå ud mit gode skind over

Du beskriver selv, at problemet er opstået efter skift af psu, så var det
ikke nærliggende at tro, at det er den, som er ustabil? En ustabil computer
som bl.a. fryser kan sagtens skyldes en ustabil psu, så prøv først at låne
en anden psu og se om det ændrer noget.
Kontroller at alle kabler og kort sidder som de skal. Måske sidder et af dem
ikke ordentligt, måske har du fået skubbet til noget.
Har du husket at montere det lille p4 strømstik til bundkortet?

Kurt

Fra : Henrik

Dato : 02-11-06 19:26

Kurt B. Andersen wrote:

> Du beskriver selv, at problemet er opstået efter skift af psu, så var det
> ikke nærliggende at tro, at det er den, som er ustabil?

Har kørt med den nye psu i mindst et halv døgn siden den blev sat i. Jeg
mistænker ikke den, eftersom den er helt ny.

> [...]
> Kontroller at alle kabler og kort sidder som de skal. Måske sidder et af dem
> ikke ordentligt, måske har du fået skubbet til noget.
Ja, det muligt.

> Har du husket at montere det lille p4 strømstik til bundkortet?

Ja

Fra : Kim S

Dato : 05-11-06 00:07

> Har kørt med den nye psu i mindst et halv døgn siden den blev sat i. Jeg
> mistænker ikke den, eftersom den er helt ny.

Og en ny bil kan heller ikke gå i stå ???

Mvh, Kim