Q: Signal
Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 08:05

Hejsa

Jeg har et måske lidt langt ude spørgsmål, men siden at i krig og kærlighed
gælder alle midler, sådan opfatter mange det i hvert fald, så har jeg et
spørgsmål i forbindelse med optimering af modtagesignal, eller det
modsatte...

Jeg har en Samsung X480 hvor jeg har brugt et Telia kort i, nu har jeg så
lige købt en X650 med et DLG kort til, altså et TDC kort, og nu kommer det
mærkelige så...

Når jeg har dem til at sidde som altid, så har de fint signal, altså TDC i
X650 og Telia i X480, _men_ bytter jeg om så der er Telia i X650, så er der
stort set ikke noget signal, mens signalet med TDC i X480 er helt i top

Er der nogen der er venlig lige at forklare mig hvad der foregår, kan man
opsætte en mobi til hvis der kommer et sim kort i fra en anden udbyder, at
så vil signalet være meget ringe, altså opsætningen er dermed dårligere...??

Og X650 har ikke være forsøgt låst op, den har aldrig været sim låst, X480
er låst op, men med en kode trykket ind på selve mobi'en...

Hvem har et bud her på hvad der foregår, og gerne en løsning, da jeg gerne
vil ha' byttet rundt på de to kort...??

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-10-06 08:15

Ann & Carsten skrev:

> Jeg har et måske lidt langt ude spørgsmål,

Overhovedet ikke!

> [...]
> man opsætte en mobi til hvis der kommer et sim kort i fra en anden
> udbyder, at så vil signalet være meget ringe, altså opsætningen er

Bare et skud fra hoften:

Det er ikke simkortet som sådan det ligger ved?

Nogen simkort kan være for gamle i forhold til en ny telefon!?

Prøv evt. osse at spørge på

http://www.mobildebat.dk/

hvis du ikke får svar hér - derinde sidder der nogle hårde nysere
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 08:25

Hej Hans

> Overhovedet ikke!

Det kunne godt i nogens øre lyde lidt for konspirationsagtigt

> Bare et skud fra hoften:
>
> Det er ikke simkortet som sådan det ligger ved?
>
> Nogen simkort kan være for gamle i forhold til en ny telefon!?

Hmm, det har jeg ikke hørt før, det må jeg lige forske lidt i..

> Prøv evt. osse at spørge på
>
> http://www.mobildebat.dk/
>
> hvis du ikke får svar hér - derinde sidder der nogle hårde nysere

Det vil jeg helt klart prøve, for jeg synes det er meget mærkeligt...

Og mange tak for det hurtige svar :)

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-10-06 08:31

Ann & Carsten skrev:

> Det kunne godt i nogens øre lyde lidt for konspirationsagtigt

Hæ hæ

> Hmm, det har jeg ikke hørt før, det må jeg lige forske lidt i..

Okay.

> Det vil jeg helt klart prøve, for jeg synes det er meget mærkeligt...

Okay.

> Og mange tak for det hurtige svar :)

Velbekomme!
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 08:31

Hov...

> Bare et skud fra hoften:
>
> Det er ikke simkortet som sådan det ligger ved?
>
> Nogen simkort kan være for gamle i forhold til en ny telefon!?

Jeg glemte noget, jeg har for vane at prøve at smide et andet sim kort i end
det der bliver leveret med mobi'en, for jeg fandt ud af for nogle år siden,
den gang de sikkert ikke var så kloge til at låse dem rigtigt, at ved at
smide et gammelt kort i først, så ville mobi'en ikke blive låst til det nye
kort, hvordan det lige virkede ved jeg ikke, men det gjorde det...

Nå, for at gøre en lang historie kort, så det TDC kort jeg har i, er faktisk
ældre end det Telia kort jeg gerne vil ha' i X650 i stedet for...så egentlig
burde det ikke være snakken, men...

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Andseman - 6400

Dato : 14-10-06 09:40

Det er nok fordi at Telia dækker dårligt, der hvor i bor !

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-10-06 09:47

Andseman - 6400 skrev den 14-10-2006 10:39:
> Det er nok fordi at Telia dækker dårligt, der hvor i bor !

Læs lige indlægget én gang til

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 20:18

"Andseman - 6400" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nok fordi at Telia dækker dårligt, der hvor i bor !

Nope, dækker fint med X480, bare ikke med X650

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-10-06 09:50

Ann & Carsten skrev den 14-10-2006 09:05:

> [...]
> stort set ikke noget signal, mens signalet med TDC i X480 er helt i top

Faktisk et perfekt eksempel på, at udstyret man prøver med har
indflydelse på den oplevede dækning.

Må man spørge hvor i landet du har oplevet det?

> [...]
> så vil signalet være meget ringe, altså opsætningen er dermed dårligere...??

tja et skud i tågen kunne være, at .........næh, der kan være så mange
årsager til problemet, at et skud i tågen, tja er et skud i tågen.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 20:19

Hej Carsten

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ann & Carsten skrev den 14-10-2006 09:05:

> Faktisk et perfekt eksempel på, at udstyret man prøver med har indflydelse
> på den oplevede dækning.
>
> Må man spørge hvor i landet du har oplevet det?

Sandby, vestLolland

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Peter SD.

Dato : 14-10-06 10:27

Hej.

Hvad med:
Dårligere modtager på din nye X650 kombineret med bedre dækning på TDC ??

- ja ja, jeg ved godt at din X650 er nyere, men der kan måske være fejl i
den ??

--
Peter D.

-- Curiosity killed the Cat, but I still want to know how it died ! --

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 20:19

Hej Peter

"Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - ja ja, jeg ved godt at din X650 er nyere, men der kan måske være fejl i

Ja, det er jo desværre også den tanke jeg fik :(

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Jesper

Dato : 14-10-06 11:28

On Sat, 14 Oct 2006 09:05:04 +0200, Ann & Carsten wrote:

> [...]
> stort set ikke noget signal, mens signalet med TDC i X480 er helt i top
>
> Er der nogen der er venlig lige at forklare mig hvad der foregår...

Det bliver altså mega totalt gætteværk, men here goes...

Der er to bånd som bruges i Danmark - 900MHz pg 1800MHz - og nogle
telefoner kører bedre på det ene end på det andet. Dertil kommer det
faktum at det er helt op til operatøren, om han/hun vil bruge begge bånd
i et givent område og hvordan de i øvrigt vil fordele balancen imellem
dem. Det er normalt helt transparent for kunderne.

F.eks. i mit område lagde jeg for nogle år siden mærke til at
TDC-telefoner for det meste hoppede på 900 MHz nettet når de blev tændt
og så senere eventuelt skiftede til 1800 når 900 blev fyldt op, mens det
var lige omvendt for Sonofon. For begge udbyderes vedkommende er der flere
steder hvor der køres rent 900MHz, fordi 1800-nettet i starten blev
opbygget sum suplement til 900.

Med hensyn til Telia, så er de primært en 1800-udbyder, og de fik først
en 900MHz licens for få år siden for - med deres egne ord - at "suplere
1800-nettet". Dvs at der for deres vedkommende sikkert kan være steder
hvor de ikke tilbyder 900MHz, og jeg går ud fra at de stort set altid vil
starte på 1800.

Lad os antage at din X650 starter på 900 MHz når den har TDC-kort i,
hvilket giver dig et fint signal. Så smider du et Telia kort i i stedet,
og måske har Telia ikke 900MHz i dit område så du ryger nu på
1800-båndet. Af en eller anden grund er din X650'er ikke så glad for
dette og giver derfor dårligere signal. Din X480'er er derimod mindre
kritisk med hensyn til hvad bånd den kører på.

Nu ved jeg ikke om du vurderer forbindelsens kvalitet ud fra indikatoren i
telefonens display eller ud fra den reelle samtalekvalitet, men vær
opmærksom på flg. faktorer inden du bliver gal på din nye X650'er eller
Telia....

- 900 MHz har bedre rækkevidde end 1800MHz fordi telefonen sender med
dobbelt så høj effekt i 900-båndet (max 2W ved 900 og max 1w ved 1800).
Er du i et tyndt befolket område er chancen for at køre bedst på 900
derfor større.

- Signal-indikatoren i displayet er ikke udtryk for noget din telefon
måler. Den viser derimod hvor godt centralen opfanger dit signal, dvs. at
det er din telefons "sendeforhold" som afgør visningen. Er din telefon
skruet op til max og er signalet stadig dårligt kan centralen derfor
intet gøre.

- GSM er et digitalt net så selve forbindelsens kvalitet ud fra et
bruger-synspunkt hænger ikke nødvendigvis sammen med signalstyrken.
Selvom indikatoren er lav, kan du måske sagtens bruge forbindelsen i
praksis (og det er jo i sidste ende det egentlige formål).

- Radiobølger påvirkes af de fleste genstande i landskabet og derfor er
der mange små lokale "huller" i dækningen og didde er ikke ens for 900
og 1800. Nogle huller er måske kun en meter andre er større. Prøv at gå
en tur med Teliakortet i din X650'er og se om signalet ikke bliver meget
bedre 500m nede ad vejen.

Tjah, det var mit bedste bud....

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-06 20:24

Hej Jesper

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette og giver derfor dårligere signal. Din X480'er er derimod mindre
> kritisk med hensyn til hvad bånd den kører på.

Hmm, hvordan piller jeg ved den opsætning, eller i det hele taget finder ud
af hvordan den er sat...??

> [...]
> og 1800. Nogle huller er måske kun en meter andre er større. Prøv at gå
> en tur med Teliakortet i din X650'er og se om signalet ikke bliver meget

Ja, men det er jo ikke så fikst, jeg skulle jo gerne kunne snakke i den
herhjemme fra :)

> Tjah, det var mit bedste bud....

Men et rigtig godt et, jeg vil da lige se om jeg kan finde noget i mobi'erne
der fortæller hvilket net de bruger, ellers står mit spørgsmål længere oppe
satdig ved magt :)

Mange tak for et meget godt svar/bud :)

Mvh
Carsten, Sandby