DL-604 vs DGL-4100 (Oplysninger søges)
Fra : P.L.

Dato : 08-10-06 22:21

Hej Gruppe.

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Jeg har en DL-604 som virker fortrinligt, jeg bruger stortset alle
former for overførsler via nettet, men nu har jeg set denne her
DGL-4100 som skulle være bedre/hurtigere, er der noget om snakken?

Jeg har googlet som en gal, og fundet stort set hvert eneste review af
den, men ingen steder sammenligner de den med DL-604.

Er der en eller flere venlige sjæle som har nogen viden de vil dele.

På forhånd tak.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-06 22:57

"P.L." <Not@Valid.invalid> wrote in message
> [...]
> den, men ingen steder sammenligner de den med DL-604.
>
> Er der en eller flere venlige sjæle som har nogen viden de vil dele.

routeren er heller ikke at sammenligne, der er en verden til forskel...
4100´eren er meget hurtigere og har indbygget gigabit lan osv...
bemærk at DGL-4300 nok er mere udbredt da den også har trådløs netværk, og
til samme eller lavere pris end 4100´eren.
Har selv DGL-4300´eren og den kan jeg godt anbefale.

Fra : P.L.

Dato : 08-10-06 23:20

On Sun, 8 Oct 2006 23:56:39 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>til samme eller lavere pris end 4100´eren.
>Har selv DGL-4300´eren og den kan jeg godt anbefale.

Jeg er ikke til det der trådløse halløj ;) men 4300 og 4100 skulle
være ens i ydelse, tror du jeg ville kunne mærke nogen ændring ved at
skifte, nu siger du den er meget hurtigere, er det noget man kan mærke
med en 8/512 forbindelse.

Fra : P.L.

Dato : 10-10-06 12:06

Først vil jeg sige 1000 tak for jeres indspark omkring DGL4100.

Jeg kan fortælle at købte den i ComputerCity, 499.-kr inc. BF2
expansion, må siges at være billigt, om jeg kan mærke noget efter
opgraderingen, bestemt, nu suger jeg 40-60 KB/sec mere ud af min
linie, så det var en ok investering

Jeg har intet gjort ved den endnu, bare sat den til, den CD der var
med indeholder tilsyneladende ikke noget software der skal bruges.

Jeg vil rode lidt mere med den og vende tilbage når jeg har testet
lidt mere på den

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-06 13:48

> [...]
> expansion, må siges at være billigt, om jeg kan mærke noget efter
> opgraderingen, bestemt, nu suger jeg 40-60 KB/sec mere ud af min

499 for DGL-4100 ? på edbpriser er den billigste pris 897,- og 882 for
DGL-4300´eren

Fra : P.L.

Dato : 10-10-06 14:21

On Tue, 10 Oct 2006 14:47:47 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>"P.L." <Not@Valid.invalid> wrote in message

>499 for DGL-4100 ? på edbpriser er den billigste pris 897,- og 882 for
>DGL-4300´eren

Computercity har den så længe lager haves til 499.-kr her i aalborg
var der 3 stk's tilbage, hvordan det ser ud andre steder ved jeg ikke.

Fra : P.L.

Dato : 10-10-06 14:26

> [...]

>"P.L." <Not@Valid.invalid> wrote in message

>499 for DGL-4100 ? på edbpriser er den billigste pris 897,- og 882 for

http://www.zmag.dk/showmag.php?linksid=122

Side 18-19 der kan du se tilbudet

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-06 23:16

P.L. <Not@Valid.invalid> wrote:

>Jeg har en DL-604 som virker fortrinligt, jeg bruger stortset alle
>former for overførsler via nettet, men nu har jeg set denne her
>DGL-4100 som skulle være bedre/hurtigere, er der noget om snakken?

Tja, DGL-4100 er da en dejlig sag som bl.a. indeholder en 4 ports
gigabit switch, hvor din nuværende DI-604 er 100 MB/s.

Hvis du flytter voldsomt store datamængder rundt på dit lokalnet (f.eks
arbejde med videoredigering) er det nok en god ide at skifte.

Men til almindeligt internet surf rækker din DI-604 nok en stund
endnu.....

<mlr>

Fra : P.L.

Dato : 08-10-06 23:24

On Mon, 09 Oct 2006 00:16:09 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>arbejde med videoredigering) er det nok en god ide at skifte.
>
>Men til almindeligt internet surf rækker din DI-604 nok en stund

Jeg bruger kun ud af huset, men det er så også både
FTP/WEB/MSN/skype//P2P/Gaming osv.

Mon der er noget at vinde ved et skift, de roser den op til skyerne,
men da jeg ikke har noget at sammenligne den med, ved jeg ikke om der
er noget at hente.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-06 23:52

P.L. <Not@Valid.invalid> wrote:

>Jeg bruger kun ud af huset, men det er så også både
>FTP/WEB/MSN/skype//P2P/Gaming osv.

Det er jo netop det din DI-604 er designet til at håndtere...

>Mon der er noget at vinde ved et skift, de roser den op til skyerne,
>men da jeg ikke har noget at sammenligne den med, ved jeg ikke om der
>er noget at hente.

Du får ikke hurtigere internet fordi du skifter til en gigabit switch.

Så hvis ikke du oplever problemer med din DI-604 i det daglige, er der
absolut ingen grund til at skifte...

Den dag du opdager at DI-604 mangler en funktion du har behov for, er
det tid at skifte

<mlr>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-10-06 17:28

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Du får ikke hurtigere internet fordi du skifter til en gigabit switch.

Nej men den er også hurtigere i routing, på dens 100Mbit wanport

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-06 19:04

>Nej men den er også hurtigere i routing, på dens 100Mbit wanport

Det har du såmæn nok ret i...

Men spørgsmålet er så om manden kan mærke det, i den daglige brug. Hvis
ikke, er pengene til opgraderingen jo spildt...

<mlr>

Fra : Hans

Dato : 09-10-06 22:09

Michael Rasmussen wrote:

> Det har du såmæn nok ret i...
>
> Men spørgsmålet er så om manden kan mærke det, i den daglige brug.
> Hvis ikke, er pengene til opgraderingen jo spildt...

Det kan han. Der er ikke specielt meget "hul" igennem en 604'er, og ved 8
Mbit er den allerede ved at være stopklodsen på forbindelsen. Der er slet
ingen sammenligning mellem de to routere i perfomance.

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-06 23:11

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

>Det kan han. Der er ikke specielt meget "hul" igennem en 604'er, og ved 8
>Mbit er den allerede ved at være stopklodsen på forbindelsen. Der er slet
>ingen sammenligning mellem de to routere i perfomance.

Er du sikker på det ??

Det er vel begrænset hvad der sker ud over simpel NAT i sådan en 604'er,
og det burde vel ikke belaste den til grænsen....

Jeg tror jeg må lave en testopstilling på min router, og se hvor meget
den kan trække igennem

<mlr>

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 10-10-06 15:47

On Mon, 9 Oct 2006 23:08:57 +0200, Hans wrote in dk.edb.netvaerk
<452aba69$0$49203$14726298@news.sunsite.dk>:

[...]

>Det kan han. Der er ikke specielt meget "hul" igennem en 604'er, og ved 8
>Mbit er den allerede ved at være stopklodsen på forbindelsen. Der er slet
>ingen sammenligning mellem de to routere i perfomance.

Jeg lavede i slutningen af 2003 en test med en dl604 og skrev i den
forbindelse dette indlæg:

Den sidste jeg satte op for et par dage siden var dog markant anderledes
end de "gamle" modeller. Den nye hardwareversion hedder D1 og den kører
med firmware version 3.0. Desuden er strømforsyningen en anden end de
tidligere, den nye bliver kun lunken, ligesom selve routeren også kun
bliver lidt lunken. Det ligger langt fra de tidligere modeller, hvor
både strømforsyning og router bliver noget varmere.

Da jeg alligevel havde en at lege med inden den fandt et godt hjem,
lavede jeg følgende testopstilling, da jeg ville lave en simpel test af
hvor meget data man kunne overføre igennem den:

(brug fixed-pitch font)

WAN Internet
| |---------|
| | Pc 1 |
|------|------| |----------| | 100 Mbit|
| speedstream | LAN | HP |----------| NIC |
| 5711 med |-------| Procurve | |_________|
| DHCP server | | switch |
| | | 10/100 | |---------|
|_____________| | Mbit |----------| DI-604 |
|__________| WAN | router |
port |_________|
| LAN
|----------| | port
| Pc 2 | |
| 100 Mbit |---------------|
| NIC |
|__________|

I ovenstående opstilling får DI-604 routeren en WAN IP adresse fra
SS5711 routeren i segmentet 192.168.46.0/24, og uddeler selv en adresse
til Pc 2 i segmentet 192.168.0.0/24. På Pc 2 mappes et netværksdrev P:
på Pc 1, og en fil på 50 Mbytes kopieres fra Pc 1 til Pc 2.

Overførslen tog 26 sekunder, hvilket svarer til en trafik på ca. 15 Mbit
pr. sekund gennem DI-604 routeren.

DI-604 kan køre 100Mbit både på WAN og LAN porten.

Det er da ikke så ringe af sådan en lille æske.

Tag det ikke for mere end det er, men andre routere kan testes på samme
måde.
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Hans

Dato : 10-10-06 16:11

Svend Erik Jensen wrote:

> [...]
>
> Det er da ikke så ringe af sådan en lille æske.

> Tag det ikke for mere end det er, men andre routere kan testes på

Nej, ikke helt. En test fra wan til lan med kun 1 connection giver ikke et
reelt billede af routerens formåen. Du kan jo prøve at læse længere oppe i
tråden hvad P.L. oplevede med den nye router, hvor han fik en markant øgning
af hastigheden på en 8 Mbit forbindelse.

Hvis routeren skal testes under reelle forhold skal det ske mellem
internettet og routerens lanside, hvor du vil få et helt andet resultat. Her
router DGL-4100 tæt på 100 Mbit, hvor DI-604 er begyndt at få problemer
allerede ved de 8 Mbit.

Jeg har selv prøvet en DI-604 på min 10/10 Mbit forbindelse, og den gik
simpelthen ned i løbet af et par sekunder grundet de mange connections på
wan.

Hans

Fra : Hans

Dato : 10-10-06 16:40

Svend Erik Jensen wrote:
> [...]
>
> [...]
>
> Jeg lavede i slutningen af 2003 en test med en dl604 og skrev i den

Prøv og se i dk.binaer under samme subj. hvor jeg har lagt en TPTest på min
egen DGL-4100, fra en dag hvor hastighedsbegrænsningen ikke helt fungerede,
og det var en herlig oplevelse at have 100/100 Mbit selv om det varede alt
for kort.

Hans

Fra : P.L.

Dato : 11-10-06 00:14

Jeg har testet lidt mere, og syntes at mit internet generelt virker en
kende hurtigere/smidigere, især når der på samme tid er gang i mange
forskellige ting på nettet.

Dload af en 627MB stor file fra http://speedtest.tele2.dk/ som jeg
bruger til at teste med er som sagt blevet bedre.

604: starter omkring 400KB/sec og stiger langsomt til 670-690KB/sec
med ganske enkelte peaks på 701KB/sec.

4100: starte ved 580KB/sec stiger hurtigt til 710-740KB/sec med
enkelte peaks helt op på 850KB/sec.

Mine dloads er blevet mere stabile, forstået sådan at hastigheden er
mere jævn.

Alt i alt en virkelig god oplevelse.

Vil lige tilføje at mit testing og mine tal er baseret på "normalt"
brug af nettet.

604 er ganske rigtigt en fiks og god lille router, jeg har haft stor
fornøjelse af min, meget stabil, ikke en eneste gang har den lavet
knuder, men efter skiftet må jeg sige 4100 er en hel del bedre, nu
håber jeg så bare at den er lige så stabil som min gode "gamle" 604
var

Jeg har lige et spørgsmål som nogen af jer måske kan give mig lidt
hjælp til at opklarer :)

604 har kun 1 mac id. men 4100 har 2, hvorfor nu det?

Fra : P.L.

Dato : 11-10-06 00:22

Glemte at sige at under test var de fleste ting i 604 disablet, så som
logging, SPI og andre ting, så den faktisk "kun" var nat uden de fancy
ting, 4100 havde det hele slået til, ved ikke om det ville have ændret
tallene endnu mere i 4100'erens favør hvis 604 haved haft de ting
aktiveret, men kan godt tænke mig at det ville.

Fra : Hans

Dato : 11-10-06 15:47

P.L. wrote:
> Jeg har testet lidt mere, og syntes at mit internet generelt virker en
> kende hurtigere/smidigere, især når der på samme tid er gang i mange
> forskellige ting på nettet.

Det er netop dens force, at den kan håndtere rigtig mange connections.

> Mine dloads er blevet mere stabile, forstået sådan at hastigheden er
> mere jævn.

Prøv og se hvad denne test siger:
http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

> [...]
> knuder, men efter skiftet må jeg sige 4100 er en hel del bedre, nu
> håber jeg så bare at den er lige så stabil som min gode "gamle" 604

Min har kørt 24/7 i snart et år, så jeg tror bestemt ikke du kommer til at
opleve problemer med stabilitet.

> Jeg har lige et spørgsmål som nogen af jer måske kan give mig lidt
> hjælp til at opklarer :)
>
> 604 har kun 1 mac id. men 4100 har 2, hvorfor nu det?

Hvis det er statussiden du har set det på, så er der ganske rigtigt 2
mac-adresser, men de er henholdsvis til wan og lan, og de skal være
forskellige.

Hans

Fra : P.L.

Dato : 12-10-06 04:53

On Wed, 11 Oct 2006 16:47:23 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>>
>Hvis det er statussiden du har set det på, så er der ganske rigtigt 2
>mac-adresser, men de er henholdsvis til wan og lan, og de skal være

Lyder godt at den også er stabil, det var på selve lablen på routeren
jeg så de to mac id's, men din forklarring lyder som det rigtige.

Jeg har sommetider prøvet det program, men kan af en eller anden grund
ikke få nogle målinger der bare tilnærmelsvis er i nærheden af det
rigtige,lige nu er jeg istand til at dloade en stor file med noget der
ligger imellem 7 og 8 mbit, menTPTest kommer ud med forskellige
resultater, imellem 1 og 3 mbit, aner ikke årsagen, men måske jeg har
disablet et eller andet i XP som skal bruges.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-06 16:41

P.L. <Not@Valid.invalid> wrote:

>604 har kun 1 mac id. men 4100 har 2, hvorfor nu det?

DI-604 må nu også have to MAC adressen, een til lan-siden og een til
wan-siden.

Min egen router har et trådløst interface, og har derfor en tredie
MAC-adresse.

Går jeg dybt ind i den (via SNMP grænsefladen ), gemmer den på
yderligere to interfaces med MAC-adresser. Men de er så vidt jeg kan
gennemskue ikke i brug. Så jeg gætter på at fabrikanten bruger den samme
grundlæggende hardware i flere forskellige sammenhænge....

<mlr>

Fra : P.L.

Dato : 12-10-06 04:55

On Wed, 11 Oct 2006 17:41:00 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>DI-604 må nu også have to MAC adressen, een til lan-siden og een til
>wan-siden.
Lyder som den rigtige forklarring.

> [...]
>gennemskue ikke i brug. Så jeg gætter på at fabrikanten bruger den samme
>grundlæggende hardware i flere forskellige sammenhænge....

Ok, du kan snoope lidt rundt i routeren, er det noget linux den bruger
eller?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-10-06 08:22

On Thu, 12 Oct 2006 05:55:05 +0200, P.L. <Not@Valid.invalid> wrote:

>Ok, du kan snoope lidt rundt i routeren, er det noget linux den bruger
>eller?

Der formentlig en embedded linux inde i kassen, men det er nu SNMP
grænsefladen jeg har kigget på:

Det startede med at jeg legede med MRTG, et sjovt lille værktøj der
kan lave grafiske oversigter over trafikken gennem min router.

http://oss.oetiker.ch/mrtg/

MRTG fungerer via Simple Network Management Protocol som er en
standard for udveksling af information mellem netværksenheder.

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/snmp.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Network_Management_Protocol

Der findes en række værktøjer der kan arbejde med SNMP. Det er meget
teknisk og nørdet, men i min router kan jeg via SNMP nå ind til en
række sjove oplysninger og indstillinger som ikke kan nås via
web-grænsefladen....

Fra : P.L.

Dato : 15-10-06 01:07

Nu har jeg haft min nye router kørende længe nok til at turde sige min
endelige mening

Den er super god og tilsyneladende klippe stabil, har kørt 24/7 siden
jeg satte den til og det helt uden problemer.

jeg har en såkaldt 8192/512 forbindelse og jeg henter en 720MB stor
file på ca. 15 min. så hastigheden er vist også helt fin.

alt i alt en rigtig god handel.

Lige et sidste stort tak til dem der havde nogle indspark omkring
dette router køb, rart at finde hjælpsomme folk på usenet.