Skærme
Fijala 3554
vente på LED backlight?
Fra : s.v.nielsen

Dato : 08-10-06 17:03

1. Nuværende TFT skærme med CCFT backlight kan ikke matche
ordentlige CRT skærme, hvad angår antal farver der kan vises
2. TFT skærme med LED backlight kommer til at overgå CRT skærme på
dette område

Så der er vel ingen grund til at udskifte sin billedbehandlings CRT
skærm før LED baclight kommer?

(ref. http://www.flatpanels.dk/monitorteknologi.php#6 )

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 08-10-06 17:46

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette område
>

> Så der er vel ingen grund til at udskifte sin billedbehandlings CRT skærm

Der er masser af grunde:

En TFT er *meget* skarpere end en CRT, når man først har fået TFT virker CRT
uldne og slørede.

En TFT har ingen geometrisk forvrængning som alle CRT jo lider under.

En TFT flimrer ikke, så man bliver ikke så træt i øjnene, de 60hz som TFT
skærme kører med kan *ikke* sammenlignes med en CRTs opdateringshastighed.

En god 8-bit TFT har ret gode farver, min er bedre end den Sony CRT
Trinitron jeg havde før.

De fylder mindre, har ingen blød gamma-stråling, varmer mindre, bruger færre
watt.

/Stig

Fra : s.v.nielsen

Dato : 08-10-06 18:23

Stig Holmberg wrote:
> "s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Der er masser af grunde:
>
> En TFT er *meget* skarpere end en CRT, når man først har fået TFT virker CRT
> uldne og slørede.

Det er da vist en subjektiv vurdering, Der er ikke noget i vejen for at
en CRT kan vise lige så mange detaljer som en TFTskærm
> En TFT har ingen geometrisk forvrængning som alle CRT jo lider under.

Det har du ret i Og så, er der ikke sommetider bøvl med
sideforholdet(aspect ratio) på CRT skærme?
> En TFT flimrer ikke, så man bliver ikke så træt i øjnene, de 60hz som TFT
> skærme kører med kan *ikke* sammenlignes med en CRTs opdateringshastighed.

En CRT behøver ikke at flimre. Frame rate på en god CRT kan nemt sættes
til 100Hz
> En god 8-bit TFT har ret gode farver, min er bedre end den Sony CRT
> Trinitron jeg havde før.

Igen en subjektiv vurdering. Indtil videre vælger jeg at tro på at din
Trinitronskærm havde et større farvespektrum end din TFT
> De fylder mindre, har ingen blød gamma-stråling, varmer mindre, bruger færre
> watt.

Igen har du meget ret

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 09-10-06 14:58

> Det er da vist en subjektiv vurdering, Der er ikke noget i vejen for at en
> CRT kan vise lige så mange detaljer som en TFTskærm

Ikke dem jeg har set! Min kammerat som er grafiker har selv en dyr 21" CRT
hjemme og flere store CRT på sit job (kalibrerede forstås) og hver gang han
kommer forbi mig og ser min TFT udbryder han spontant: Hold kæft hvor står
det skarpt.

En CRT lider af at den ikke er skarp over hele fladen, specielt hjørner kan
være plørede, farverne ligger heller ikke i register over hele fladen, alle
jeg kender som er gået over til TFT vil ikke tilbage til CRT og det er
typisk folk der ikke har taget "springet" som forsvarer CRT med næb og kløer

> Det har du ret i Og så, er der ikke sommetider bøvl med
> sideforholdet(aspect ratio) på CRT skærme?
>>
> En CRT behøver ikke at flimre. Frame rate på en god CRT kan nemt sættes
> til 100Hz

Den flimrer alligevel! stil 2 skærme op ved siden af hinanden CRT/TFT og du
vil udbryde Ahhh! når du ser på TFTen, der kommer simpelthen ro i billedet.

> Igen en subjektiv vurdering. Indtil videre vælger jeg at tro på at din
> Trinitronskærm havde et større farvespektrum end din TFT

TFTen har meget bedre seperation af de mørke toner, og den gengiver farver
lige så godt (jeg er meget kritisk da jeg er fotograf)

Mvh. Stig

Fra : s.v.nielsen

Dato : 09-10-06 18:14

[]

Mange tak for dine seriøse kommentarer

Mit ærinde er ikke at forsvare CRTskærmene, men at finde ud af om jeg
skal vente med at skifte til TFT til man kan få en med LED-backlight til
en rimelig pris.

Med den fart der er på udviklingen varer det vel ikke så længe

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-10-06 18:56

s.v.nielsen skrev:

> Så der er vel ingen grund til at udskifte sin billedbehandlings
> CRT skærm før LED baclight kommer?

De er allerede kommet, men koster pt. en mindre formue.

--
Hilsen
Madsen