27 boliger skal kables
Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-10-06 12:25

Vi har besluttet os for at at kable egendommen med 2 x kat. 6
(data+tele) og coax (TDC ejer vores coax), i en lille
andelsboligforening.

Med det kan vi jo sagtens køre 100 Mb/s. Oprindeligt var der tilbudt kat
5e til tele, men der har vi ønsket lidt større flexibilitet i hvad vi
kan med netttet fremover, og hvad vi kan kræve af installationsmåden, så
derfor valgte vi to gange kat. 6.

Men nu er jeg kommet i tvivl om det ikke ville være en god idé at få
lagt en løs fiber med op til hver bolig. Man kan jo bare afslutte den i
en lille boks med en oprullet stump fiber, og opsætte en samleboks i
rackskab i den anden ende. Bliver vi indhentet af fremtiden, så ligger
fiberen der allerede og skal bare tilsluttes. Eller risikere vi bare at
ende i en situation om fx 10 år, hvor materialet har udvist ændringer
eller specifikationskrav er ændret meget?

Eller det redundant løsninger vi taler om her?

Flemming Rubini

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-06 12:53

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

>Vi har besluttet os for at at kable egendommen med 2 x kat. 6
>(data+tele) og coax (TDC ejer vores coax), i en lille
>andelsboligforening.

Det burde dække behovet en del fremover - Selv om det er svært at spå om
fremtiden....

>Men nu er jeg kommet i tvivl om det ikke ville være en god idé at få
>lagt en løs fiber med op til hver bolig.

Tomrør - Det må være tomrør der skal trækkes. Der er jo ingen garanti
for, at den fiber der trækkes i dag er den rigtige om fem år. Og med
tomrør er det simpelt at trække fiber, den dag i får brug for det.

<mlr>

Fra : BJ

Dato : 08-10-06 12:56

KLIP

> [...]
> for, at den fiber der trækkes i dag er den rigtige om fem år. Og med
> tomrør er det simpelt at trække fiber, den dag i får brug for det.

De bør vel også i "krydsfeltet" og deres skab gøre plads til central trådløs
overførsel..?..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Arne Keller

Dato : 08-10-06 13:15

Flemming Rubini skrev:
> [...]
> 5e til tele, men der har vi ønsket lidt større flexibilitet i hvad vi
> kan med netttet fremover, og hvad vi kan kræve af installationsmåden, så

Jeg ville vælge 2xClass EA/Cat6A det giver mulighed for opgradering til
10GBASE-T engang i fremtiden.

Historisk set har hastigheden øget med en faktor 10 hvert 5 år, det
betyder at hvis du har behov for 100Mbps nu har du behov for 1Gbps om 5
år og 10Gbps om 10 år, ingenting tyder på at denne udvikling stopper
forløbigt.

> [...]
> ende i en situation om fx 10 år, hvor materialet har udvist ændringer
> eller specifikationskrav er ændret meget?

Jeg ville ikke lægge fiber op i lejligheden, Class EA/Cat6A er langt
mere universelt og giver stort set samme fremtidssikring som både
MultiMode og SingleMode fiber på kortere afstande.

Der er ikke ret mange som tror at vi kommer til at køre hurtigere end
10Gbps på en fiber i LAN miljø indenfor overskuelig fremtid.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-06 13:21

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

>Der er ikke ret mange som tror at vi kommer til at køre hurtigere end
>10Gbps på en fiber i LAN miljø indenfor overskuelig fremtid.

Det er altid svært at spå om fremtiden...

Var det ikke Bill Gates der på et tidspunkt udtalte at internettet ikke
kunne bruges til noget fornuftigt

<mlr>

Fra : Arne Keller

Dato : 08-10-06 13:49

Michael Rasmussen skrev:

> Det er altid svært at spå om fremtiden...

Ja, og jeg skrev ikke at det aldrig ville ske eller at det var umuligt.

Dem som netop nu sidder i en IEEE arbejdsgruppe for at standardisere
"New high speed Ethernet" som sikkert kommer til at blive 100Gbps, har
så vidt jeg ved, kun forslag om at anvende et antal paralelle
datastrømme til at overføre signalet (10x10Mbps). Denne standard tager
sikkert 4-5 år at lave og så tager det et stykke tid før man kan købe
udstyret for penge det er omkring 10 år ud i fremtiden, det er det jeg
kalder overskuelig fremtid.

> Var det ikke Bill Gates der på et tidspunkt udtalte at internettet ikke
> kunne bruges til noget fornuftigt

Nu tror jeg ikke helt min kommentar er på linie med ovennævnte.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-10-06 18:28

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> Jeg ville vælge 2xClass EA/Cat6A det giver mulighed for opgradering til
> 10GBASE-T engang i fremtiden.

Er det nok at bede om kat. 6? Det er hvad jeg har gjort i kontrakten.

> [...]
> mere universelt og giver stort set samme fremtidssikring som både
> MultiMode og SingleMode fiber på kortere afstande.

Tak. Jeg er meget taknemmelig for dit elaborerede svar, for vi er ganske
langt fremme i processen.

Flemming Rubini

Fra : Arne Keller

Dato : 08-10-06 18:49

Flemming Rubini skrev:

> Er det nok at bede om kat. 6? Det er hvad jeg har gjort i kontrakten.

Nej.

Class E/Cat 6 er defineret til 250Mhz hvor Class EA/Cat 6A er
specificeret til 500Mhz og har yderligere krav.

I danmark er der ingenting som hedder Cat6, så man må advare mod at
skrive en kontrakt på det.
Hvis det du vil have er "Cat6" skal du bede om DS/EN 50173-1, Class E.

Bed om en tillægspris på et Class EA system ifølge ISO/IEC 11801 draft
ammendment 2.1

Fra : Arne Keller

Dato : 08-10-06 13:52

Flemming Rubini skrev:
> Vi har besluttet os for at at kable egendommen med 2 x kat. 6
> (data+tele) og coax (TDC ejer vores coax), i en lille
> andelsboligforening.

Sørg endelig for at lave installationerne ifølge den kommende Danske
standard for kabling i hjemmet DS/EN 50173-4
Hvis installatøren ikke kender den så find en anden installatør

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-10-06 18:28

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> Sørg endelig for at lave installationerne ifølge den kommende Danske
> standard for kabling i hjemmet DS/EN 50173-4
> Hvis installatøren ikke kender den så find en anden installatør

Tak for hjælpen. Jeg tør ikke spå om vores installatør kender til den
standard.

Flemming Rubini

Fra : Arne Keller

Dato : 08-10-06 18:52

Flemming Rubini skrev:

> Tak for hjælpen. Jeg tør ikke spå om vores installatør kender til den
> standard.

Alle installatører som har rimelig kontakt til deres leverandør bør
kunne få information til denne standard som i princippet er færdig men
ikke udgivet endnu.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-06 20:09

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Sørg endelig for at lave installationerne ifølge den kommende Danske
> standard for kabling i hjemmet DS/EN 50173-4
> Hvis installatøren ikke kender den så find en anden installatør

Hvad indeholder denne standart? Det var det du talte om tidligere med hvor
mange stik osv der skulle være i en nybygget bolig eller??? der er ikke
noget at finde på det på google??

Fra : BJ

Dato : 08-10-06 20:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> der er ikke noget at finde på det på google??

Du er vel ikke professionel endsige installatør..?..:)

http://www.bicsi.org/Content/Files/PDF/Factories.pdf

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-06 20:23

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> Du er vel ikke professionel endsige installatør..?..:)

Nej jeg er elekriker

> http://www.bicsi.org/Content/Files/PDF/Factories.pdf

som viser? pdf readeren går lidt amok over den.

Fra : BJ

Dato : 08-10-06 20:28

KLIP

> Nej jeg er elekriker

O.k., det er bestemt ikke det værste i verden.

> som viser? pdf readeren går lidt amok over den.

Søg på EN 50173-4 og læs dig tung i hovedet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-06 20:30

Bjarke Hansen wrote:

> som viser? pdf readeren går lidt amok over den.

Adobe?
Opdater til ver 7

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Arne Keller

Dato : 08-10-06 21:35

BJ skrev:
> [...]
>
> KLIP

> Du er vel ikke professionel endsige installatør..?..:)

OK, du fandt en rigtig Mike præsentation
Mike giver i denne præsentation et glimrende overblik over de nye EN
50173-x standarder som er på vej.

"Cabling in Home´s" beskriver hvordan man laver kabling i et hjem, med
eget krydsfelt i hvert hjem hvcor backbone fra bygningen afsluttes.
Det er vel den vigtigste forskel til de mange kabling projekter som
foregår i boligbyggeri hvor der afsættes et dobbeltstik i entre eller
stue, ingen af disse steder er vel det sted hvor man ville sætte et
krydsfelt med elektronik.

Det beskriver også 3 medier til Radio/TV (frivilligt tilvalg),
Telekommunikation og styring (frivilligt tilvalg) som installeres i det
enkelte hjem.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-10-06 22:21

> "Cabling in Home´s" beskriver hvordan man laver kabling i et hjem, med
> eget krydsfelt i hvert hjem hvcor backbone fra bygningen afsluttes.

Det er vel formenligt mest muligt ved nybyggeri. Der er jo vel ikke mange
der vil betale for at få til at indgå i et byggeri efterfølgende.

> [...]
> foregår i boligbyggeri hvor der afsættes et dobbeltstik i entre eller
> stue, ingen af disse steder er vel det sted hvor man ville sætte et

Det er rigtigt mange gange er det sku lidt upraktisk med en masse stik
siddende på en væg i en stue.
Vi har fx lige lavet ekstra stik tv stik, hvor de i forevejen har:

telefonstik, radio/tv stik, Radio/tv stik, dobbelt dataudtag, og så et
ekstra radio/tv udtag hehe... Men det er jo dem selv der vil have det der.
når der i forvejen er en masse stik det samme sted, forsætter man bare der

Hvis man kunne starte med at lave et sådan teknikska, det behøver vel ikke
være et metal rack, men bare et skab. som man laver fra starten af et
byggeri så er det jo godt... Men det er jo ikke installatøren der skal stå
for det, det er jo nød til at være den bygningssagkyndige der skal stå for
sådan et protjekt... tror også det ville være ret dyrt at sætte et metal
rack i hver lejlgihed fx til 2000,- stykket.

Fra : Arne Keller

Dato : 09-10-06 07:32

Bjarke Hansen skrev:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Det er vel formenligt mest muligt ved nybyggeri. Der er jo vel ikke mange
> der vil betale for at få til at indgå i et byggeri efterfølgende.

Hvis man ser lidt fremad tror jeg at alle bliver nød til at betale for
et datanetværk i hjemmet, for det bliver ret sikkert det eneste medie
for levering af underholdning, radio og TV.

Hvis den som projekterer/installerer kablingen i en boligblok forstår
den kommende standard bør de tænke på:

Inden installationen fra kælderen til lejligheden påbegyndes udpeges
stedet hvor der engang i fremtiden skal være et krydsfelt i det enkelte
hjem, her fremføres kablerne fra kælderen til og fortsættes måske ubrudt
via en "sløjfe" til udtaget i stuen.
Når man så engang i fremtiden skal have et stik til, klippes "sløjfen"
og der monteres 2 udtag på kabelenderne, sammen med det nye kabel har
man 3 stik og altså lejlighedens krydsfelt, nu kan man indsætte
elektronik til fordeling til de 3 stik.

Hvis man gør som her beskrevet koster det en lille smule mere første
gang men meget mindre næste gang.

> [...]
> sådan et protjekt... tror også det ville være ret dyrt at sætte et metal
> rack i hver lejlgihed fx til 2000,- stykket.

Hvis du ser på prisen på en lejlighed eller en villa er det småpenge en
fuld kabling koster.
Der er ingen krav nogen steder at krydsfelter skal være udført i metal,
det kan f.eks være en væg hvor panelerne monteres direkte.
Eller en del af det køkkenskab i bryggers som indeholder teknik.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-06 10:21

> [...]

> og der monteres 2 udtag på kabelenderne, sammen med det nye kabel har
> man 3 stik og altså lejlighedens krydsfelt, nu kan man indsætte

Det havde jeg godt nok glemt at tænke på. Man vænner sig åbenbart til at
lunterne ligger og flyder.

Hvor stor radius skal man have på kat.6A patchkabler, eller kan du/nogen
henvise til et link med et krydsfelt der er opfylder kravene til
EA/cat.6A der er rimelige til boliger med 2-4 rum?

Flemming Rubini

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-10-06 11:46

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvor stor radius skal man have på kat.6A patchkabler, eller kan du/nogen
> henvise til et link med et krydsfelt der er opfylder kravene til
> EA/cat.6A der er rimelige til boliger med 2-4 rum?

Der er et Cubic Macrorack i min lejlighed:
http://www.cubic.dk/Default.aspx?ID=47

Om den understøtter 6A vil jeg tro afhænger af konnektorer i højere grad end
rack'et.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Svend

Dato : 09-10-06 12:34

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Der er et Cubic Macrorack i min lejlighed:
> http://www.cubic.dk/Default.aspx?ID=47

Lækkert, bruger den samme connectorer som dem man sætter i fuga stik ?

--
Svend

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-10-06 12:49

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> Lækkert, bruger den samme connectorer som dem man sætter i fuga stik ?

Ja

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-06 12:41

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> http://www.cubic.dk/Default.aspx?ID=47

Tak. Det var et meget fint eksempel.

Det koster så 2.000,- kr. og det er da en slat, især når man ikke har
fået det medtænkt i budgettet.

Flemming Rubini

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-10-06 12:58

> Tak. Det var et meget fint eksempel.
> Det koster så 2.000,- kr. og det er da en slat, især når man ikke har
> fået det medtænkt i budgettet.

Ja, det er selvfølgelig nogle penge, men i nybyggerier vil jeg betragte det
som pebernødder..

Man kan så diskutere hvor meget bedre sådan en lille kasse er end et 19"
patch-panel monteret i toppen af et køkkenskab el. lign.
Er der for øvrigt nogen der kender et sådant panel? Jeg skal have trukket en
masse kanaler mellem dette krydsfelt og et serverskab, og det virker lidt
fjollet at montere 20 fuga-paneler i skabet...

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-06 13:11

> Er der for øvrigt nogen der kender et sådant panel? Jeg skal have trukket
> en masse kanaler mellem dette krydsfelt og et serverskab, og det virker
> lidt fjollet at montere 20 fuga-paneler i skabet...

Jeg har brugt lk clickline med 8 udtag i en dobbelt monteringsbox. Lexcom
indmaden er den samme, men jeg syntes prisen på et "rigtigt" panel var lidt
voldsomt når jeg kunne klare mig med 2 dobbeltdåser med rammer.

boxen har numrene herunder men jeg kan ikke lige finde indsatsen.
LK nummer 503 F 6001
EL nummer 10 17 025 585

Da jeg søgte på den faldt jeg over
http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=621
citat "LK ClickLine T7 med 8 montagehuller samt montagebox"

og ved at søge på t7 dukkede den op her i kataloget
LK nummer 108 F 6693
EL nummer 10 86 009 639

LK's katalog http://www1.lk.dk/katalog.jhtml

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-06 13:36

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
> citat "LK ClickLine T7 med 8 montagehuller samt montagebox"
>
> og ved at søge på t7 dukkede den op her i kataloget

Tusind tak. Lækkertz med "t7" søgetippet.

Flemming Rubini

Fra : Svend

Dato : 09-10-06 13:56

Flemming Rubini wrote:

> Tusind tak. Lækkertz med "t7" søgetippet.

Ellers er der også
<http://www.ethershop.dk/detail.asp?info=362&cat=Fast%20installation>
--
Svend

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-06 14:00

> Ellers er der også
> <http://www.ethershop.dk/detail.asp?info=362&cat=Fast%20installation>

Den tror jeg ikke jeg så til under ~1100,- dengang for et par år siden jeg
lavede mit patch panel - Men til den pris herover er den jo sammenlignelig
med min løsning

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Svend

Dato : 09-10-06 14:31

Anders Majland wrote:

> Den tror jeg ikke jeg så til under ~1100,- dengang for et par år siden jeg
> lavede mit patch panel - Men til den pris herover er den jo sammenlignelig
> med min løsning

Fuldstændigt sinsygt at tage 500+ for en gang plastic. IMHO.

Nu kender jeg ikke din løsning. Men jeg tror jeg snupper et billigt rack
skab fra allconnect. alternativt skruer nogle beslag på noget træ.
--
Svend

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-06 16:20

> Fuldstændigt sinsygt at tage 500+ for en gang plastic. IMHO.

Det er jo prisen hvis det kommer fra LK's sprøjtestøbemaskiner ....

> Nu kender jeg ikke din løsning. Men jeg tror jeg snupper et billigt rack
> skab fra allconnect. alternativt skruer nogle beslag på noget træ.

Er det billigere end det du gav linkter til herover ?
For ligegyldigt om man giver 500 for nogle plastikrammer eller 600 for den i
metal ryger der jo en "formue" til konnektorer og rammer ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Svend

Dato : 09-10-06 21:01

Anders Majland wrote:

> Det er jo prisen hvis det kommer fra LK's sprøjtestøbemaskiner ....

Ja.... Det er jo nærmest defakto monopol.

> Er det billigere end det du gav linkter til herover ?
> For ligegyldigt om man giver 500 for nogle plastikrammer eller 600 for den i
> metal ryger der jo en "formue" til konnektorer og rammer ...

Ja det er rigtigt, jeg tænkte på et rigtigt skab oppe på loftet hvor man
også kan have en switch og firewall siddende.

--
Svend

Fra : Anders Majland

Dato : 10-10-06 07:30

> Ja det er rigtigt, jeg tænkte på et rigtigt skab oppe på loftet hvor man
> også kan have en switch og firewall siddende.

Ok det gav mere mening - men jeg har lavet loft til kip så mit teknik er
endt i skunken. Dvs el sidder i flugtvejsskabe (i plan med skunkvæggen) men
det har jeg ikke villet ofre på net og antenne. Så det sidder ude i skunken
(Ja det er en "varm skunk") Så der skal jeg åbne en luge derud for at komme
til. Men så sidder det også rimeligt let tilgængeligt...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-10-06 13:53

> Jeg har brugt lk clickline med 8 udtag i en dobbelt monteringsbox. Lexcom
> indmaden er den samme, men jeg syntes prisen på et "rigtigt" panel var
> lidt voldsomt når jeg kunne klare mig med 2 dobbeltdåser med rammer.

OK, det ser sådan set fint ud til formålet..