opvarmning af vand
Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 06-10-06 21:11

Hej NG
Håber der sidder en med mattematisk snille ved tasterne.

Jeg har et træfyr, der yder 34 KW, og nu vil jeg så gerne vide hvor meget
vand der skal løbe igennem for at forbruge de 34 KW.

vandet løber ind i fyret med en temperatur på 70 grader og skal komme ud med
maks 80, altså en stigning på 10 grader.

håber der er en der kender formlen, eller kan hendvise til et sted på nettet
hvor jeg kan læse mig frem til det.

Jens

(har forsøgt at søge og regne lidt på det, og er kommet frem til ca 3000 L i
timen, men tror nu nok det er lidt højt)

Fra : John Larsson

Dato : 06-10-06 21:52

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> writes:
> [...]
>maks 80, altså en stigning på 10 grader.
>
>håber der er en der kender formlen, eller kan hendvise til et sted på

Når man regner med at der skal bruges 1 kcal for at opvarme 1 liter vand 1
C, bliver det til ca 813,4 l/timen.

34 kWh = 34 000 000 Ws (eller joule) = 8 133 971 cal (omr.faktor 4,18)

8 133 971 cal divideret med 10 C = 813397 g = 813, 397 kg vand = (ca)
813,4 liter

John

Fra : Henry Vest

Dato : 06-10-06 23:28

John Larsson wrote:

> 34 kWh = 34 000 000 Ws (eller joule)

Der går da ikke 1000 s på en time. 34 kWh = 34 * 1000 * 3600 J = 122.400.000

Henry Vest

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 06-10-06 22:18

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vandet løber ind i fyret med en temperatur på 70 grader og skal komme ud
> med maks 80, altså en stigning på 10 grader.

Du skal have afsæt 34.000 Joul pr sekund, eller 122400000 Joul pr time.
Det kræver 4186J*10=41860Joul at varme 1L(eller 1kg, men antager det er det
samme) vand op fra 70C til 80C.
Altså skal der strømme (122400000 J/h ) / ( 41860 J/L) = 2924L/h igennem
fyret. Altså det samme som du selv kom frem til. Men er det ikke også et
lidt mærkeligt fyr som kun skal hæve temperaturen 10grader? Hvis det derimod
var 60C så var det jo kun 500L der skulle løbe igennem i timen, hvilket hvis
sådan ca svarer til en akvariepumpe. Men kender parentes bemærket ikke en
pløk til varme installationer.

Mvh
Anders Lund

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 07-10-06 11:31

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:4526c808$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
Men kender parentes bemærket ikke en
> pløk til varme installationer.
>
> Mvh
> Anders Lund

Hæ hæ forstår din undren, de kunne heller ikke overbevidse mig om, at det
ville være en fordel at sætte en vendtil på, der blander retur vand med
femløbs vand således at retur vandet holdes på min. 72 grader.
men da jeg så det i funktion, kunne jeg godt se det, for selvom det er
nemmere at opvarme koldt vand, så gør den konstandte retur temperatur, at
man kan stille fyret til at brænde med lige nøgagtig den rette mængde luft,
for at brænde træet optimalt (lige den mængde ludt der giver blå flammer)

men tak for dit svar

Jens

Fra : John Larsson

Dato : 07-10-06 08:41

Henry Vest <henry_vest@REMOVEget2net.dk> writes:

>Der går da ikke 1000 s på en time. 34 kWh = 34 * 1000 * 3600 J =
>122.400.000

Årh, disse irriterende sumerer! Nej der skal vist så korrigereres med
en faktor 3,6!

John