Mobil- og ip-telefoni kombineret
Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-06 07:43

Jeg bruger FullRate med IP-telefoni til de faste telefoner, og telia til
mobiltelefon. Det betyder at jeg når jeg skal ringe, kontrollerer efter
om jeg skal ringe til en mobiltelefon eller ej; er det til en
mobiltelefon ringer jeg på mobiltelefonen, ellers bruger jeg en af de
'normale' telefoner, i praksis en trådløs telefon med headset [mest
behageligt].

Når jeg bliver ringet op er det så praktisk at jeg har telefoner
placeret forskellige steder i lejligheden, herunder en vægtelefon klods
op ad bruser og badekar. Det betyder at jeg altid hurtigt kan tage
telefonen, også når jeg er i bad, og i øvrigt også når jeg ligger og
sover [et greb op på væggen klarer det].

Men hvis det er et opkald på mobiltelefonen skal jeg først lige finde
den frem ;-(.

Findes der apparatur der forbinder de to verdener, således at når der
ringes på mobiltelefonen så bliver også automatisk 'fastnettelefonerne'
aktiverede. Så man kan modtage opkald på dem? Praktisk, især når man er
i bad.

Og findes der modsat appratur som fra IP-telefoni kan 'konstatere' at et
opkald er til en dyr mobiltelefon, og derefter lader opkaldet gå gennem
mobiltelefonen?

Jeg bruger i øjeblikket en Nokia 3410, men forventer den udskiftet med
en smartphone Palm Treo 650p, 700p eller lignende inden for kort tid.
Det er en kombineret mobiltelefon og Palm OS pda med ekstra
faciliteter..

<http://sapicom.dk/index.php?manufacturers_id=1>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-06 08:28

> [...]
> ringes på mobiltelefonen så bliver også automatisk 'fastnettelefonerne'
> aktiverede. Så man kan modtage opkald på dem? Praktisk, især når man er

Siemens har en boks der kan sende GSM kald ud i et DECT-net ved at
mobiltelefonen forbindes med Bluetooth..
Du skal nok ud i en tilsvarende løsning.

> Og findes der modsat appratur som fra IP-telefoni kan 'konstatere' at et
> opkald er til en dyr mobiltelefon, og derefter lader opkaldet gå gennem
> mobiltelefonen?

Samme koncept:
Sæt en IP-telefoni server op, og konfigurer den til at forbinde til mobilen
med bluetooth.. Indgående mobilkald sendes ud på dine IP-apparater, og
udgående kald sendes via mobilen givet at de matcher et kriterie..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-06 10:46

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Siemens har en boks der kan sende GSM kald ud i et DECT-net ved at
> mobiltelefonen forbindes med Bluetooth..

Du skulle ikke have et link?

Og jeg måtte slå dette op:

<http://en.wikipedia.org/wiki/DECT>

Så er det bare forbindelsen til de ikke-trådløse telefoner ...

> Du skal nok ud i en tilsvarende løsning.

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-06 11:58

http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,hq_en_0_15709_rArNrNrNrN,00.html

> Og jeg måtte slå dette op:
> <http://en.wikipedia.org/wiki/DECT>

Når du skriver i hele 3 telefoni-teknik grupper, må du finde dig i lidt
forkortelser...

> Så er det bare forbindelsen til de ikke-trådløse telefoner ...

Løsningen duer ikke til dig som den er. Jeg vil gå efter asterix serveren
med bluetooth-integration, men det kræver lidt manuelt arbejde.

Ideen med at sende mobil-kald over mobil er ikke så fremmed igen.. Tidligere
var der noget brok fra de etablerede tele-selskaber fordi nogle små
ip-selskaber brugte billige mobilabonnementer til at føre samtaler til mobil
ud i nettet. Så funktionaliteten findes.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-06 12:29

> [...]

> http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,hq_en_0_15709_rArNrNrNrN,00.html

> Når du skriver i hele 3 telefoni-teknik grupper, må du finde dig i lidt

Jeg anede ikke hvilken gruppe jeg skulle sende til; den overordnede
virkede naturlig, men den er hyppigt ubrugt, og spørgsmålet vedrørte jo
netop grænsefladen mellem mobil og ip-telefoni.

> Løsningen duer ikke til dig som den er. Jeg vil gå efter asterix serveren
> med bluetooth-integration, men det kræver lidt manuelt arbejde.

Er det Asterisk Server du tænker på?

<http://www.asterisk.org/about>

Eller denne:

<http://www.cse.iitd.ernet.in/~csd01431/minorp/BLUE%20PRINT%20%20OF%20TH
E%20DISTRIBUTION%20OF%20ASTERIX%20SERVER.doc>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-10-06 22:38

> Er det Asterisk Server du tænker på?
> <http://www.asterisk.org/about>

Jep

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-10-06 09:55

"Per Rønne" wrote:

> Findes der apparatur der forbinder de to verdener, således at når der
> ringes på mobiltelefonen så bliver også automatisk
> 'fastnettelefonerne' aktiverede. Så man kan modtage opkald på dem?

Alle GSM telefoner kan sættes til at omstille indgående alle samtaler til et
andet nummer. Normalt er det til den telefonsvarer man har tilknyttet
abonnementet men det behøver det ikke at være.

Ebbe

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-06 10:42

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote:

> Alle GSM telefoner kan sættes til at omstille indgående alle samtaler til et
> andet nummer. Normalt er det til den telefonsvarer man har tilknyttet
> abonnementet men det behøver det ikke at være.

Ja, men skal GSM-telefonen så ikke 'betale' for omstillingen, altså
betale for opringningen mobiltelefon->fastnet/ip-telefon?

Altså hvis Arne ringer Bent op så bliver regningen fordelt således:

Arne --[Arne betaler]-->Bents mobil--[Bent betaler]-->Bents fastnet ?

Jeg tænker på et system hvor mobiltelefonen, når den er tilstrækkeligt
nær på et eller flere trådløse netværk, automatisk konnekter
mobiltelefonen til dette netværk, så der ved indgående ringes på også
netværkets ip-telefoner, og således at ip-telefonerne kan udnytte
mobiltelefonens adgang til mobilnettet, når der ringes til mobilnumre.

Jeg forstår på Martin Højriis Kristensens svar at Siemens har en sådan
løsning. Når mobiltelefonen er forsynet med den teknologi, der er
opkaldt efter den konge der gjorde danerne kristne, og som fra faderens
jyske lokalkongedømme vandt sig hele Danmark og Norge.

Så er det spørgsmålet om hvordan et sådant Bluetooth-apparat skal sættes
op i forbindelse med en trådløs router med to RJ11- [til to
telefonnumre] og fire RJ45-udgange.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-06 18:38

Per Rønne skrev den 04-10-2006 08:42:
> Jeg bruger FullRate med IP-telefoni til de faste telefoner, og telia til
> mobiltelefon.

http://telia.dk/privat/produkter/mobilip/ er din ven.

For 149/189 + 50 kroner er du kørende og skal ikke betale hver gang der
viderestilles fra fastnet til mobil.
149/189 afhængig af om du vælger homefree for par eller familie.

Desværre kun med en Samsung telefon, så du går glip af smartphonens
muligheder.

Til november skulle produktet jf. telias hjemmeside være "køreklar".

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-06 21:56

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> [...]
> muligheder.
>

> Til november skulle produktet jf. telias hjemmeside være "køreklar".

Der går rygter om en Palm smartphone 750p, som jeg vil kigge på. Der
/skal/ være tale om en smartphone der kører Palm OS, da det er det jeg i
dag kører på min pda. Men ellers tak for linket - og jeg har 'lagt
billet ind' til e-mail opdatering.

Ifølge linket kræves der i øvrigt ikke en Samsung-telefon. Kun at
telefonen skal opfylde følgende specifikationer:

IP-mobilen

For at få udbytte af Telia Home Free, skal du have en IP-mobil.

Hvad er en IP-mobil?

IP-mobilen er en helt almindelig mobiltelefon, der blot har indbygget
WiFi (UMA*-kompatibelt), så den kan kommunikere med den trådløse
IP-router og oprette forbindelse til internettet.
*UMA står for Unlicensed Mobile Access

Mobilproducenterne har allerede WiFi-mobiler i deres sortimenter, og der
kommer hurtigt flere modeller at vælge imellem.
=

Samsung er blot et tilbud der gives - der bliver åbenbart tale om et
'billigt køb' sammen med ordningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-06 16:55

Per Rønne skrev den 04-10-2006 22:56:
> [...]
> telefonen skal opfylde følgende specifikationer:
>
> Samsung er blot et tilbud der gives - der bliver åbenbart tale om et

Ligesom der bare kræves en bredbåndsopkobling, men man anbefaler stofa.

Ellers kan der ikke garanteres for kvaliteten.

Lidt ligesom med minimumskrav til PC'ere for at køre et eller andet
program. Når du bare lige opfylder kravene, ja så virker skidtet, men
ikke særlig rart.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-06 17:23

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Ligesom der bare kræves en bredbåndsopkobling, men man anbefaler stofa.
>
> Ellers kan der ikke garanteres for kvaliteten.

Ja, men det plejer nu at gå på hastigheden, hvor jeg i dag har FullRates
billigste og langsomste [2M/0,5M], men hvor jeg kunne få den hurtigste
[20M/1,5M]. Det ville så bare koste mig 559 i stedet for 299 kroner om
måneden. Det er i øvrigt inklusive IP-telefoni.

> Lidt ligesom med minimumskrav til PC'ere for at køre et eller andet
> program. Når du bare lige opfylder kravene, ja så virker skidtet, men
> ikke særlig rart.

Der plejer ikke at være krav om at det skal være eksempelvis en Dell; en
HP med samme eller bedre specifikationer kan vel også bruges.

Men derfor kan det da godt være at man har indgået en aftale med Dell,
så en af deres maskiner kan fås særligt billigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Bau

Dato : 05-10-06 20:01

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> http://telia.dk/privat/produkter/mobilip/ er din ven.

Problemmet med den løsning er at du KUN kan bruge din mobiltelefon. Der
findes ikke faste apperater til den løsning.
--
/Per
Udskift invalid i adressen med com