Nokia 6280 med gps???
Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 18:07

Hejsa...

Jeg har en Nokia 6280 og kunne godt tænke mig at prøve at lege lidt med gps
på den.

Kan det lade sig gøre, hvad kræver det og hvad vil det evt. koste?

Mvh
Gossa

Fra : Ped

Dato : 17-09-06 22:42

Gossa skrev:
> Hejsa...
>
> Jeg har en Nokia 6280 og kunne godt tænke mig at prøve at lege lidt med gps
> på den.
>
> Kan det lade sig gøre, hvad kræver det og hvad vil det evt. koste?

Prøv

http://nav4all.com/site2/nav4all.com/dan/index.php

Programmet er gratis. Du må naturligvis have en GPS modtager, men den
kan du købe samme sted for 69,50 euro. Du skal også have et GPRS
abonnement, så du kan gå på nettet. Derefter er det bare at gå i gang.
Jeg har brugt det på samme telefon herhjemme samt i Tyskland og i
England, og det virker udmærket.

Selve navigationen er baseret på Navteq, der mig bekendt ikke er verdens
bedste eller hurtigst opdaterede system. Man kan sagtens komme ud for at
nyere rundkørsler ikke genkendes, eller endnu værre: Hvis der er lavet
om på trafikforholdene i en by (ensrettede gader osv.) kan man godt
komme på vildspor. Det sker oftest hvis man beder den finde den korteste
vej. Den hurtigste vej er ofte lidt længere, fordi den så holder sig til
hovedfærdselsårerne, men den er mere sikker. Men sådan er det på andre
Navteq baserede systemer også, så det er ikke Nav4All's skyld. Der er
ikke moving maps, men man bliver i stedet guided af entydige pile,
afstande og en klar stemme. Når man planlægger en rute fra A til B
downloader telefonen nogle få kb data. Hvis man holder sig til den
planlagte rute downloades ikke yderligere data, men hvis man forlader
ruten genberegner den ruten og downloader yderligere data. Og det er her
den eneste svaghed, jeg indtil nu har kunne finde, er: Hvis man
tilfældigvis er udenfor dækningsområde når det sker, er den lost. Dog
kan man altid bruge den som rent kompas, helt uden mobiltelefondækning,
hvor den vil vise retning og afstand til din destination (hvis du kender
dens lat. og long.)

M.v.h.

Jens L. Pedersen