Hvordan oplader man bedst et nyt batteri?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-09-06 08:46

Har bestilt en "Sony Ericsson Z300i" til min søster - sælgeren: "
www.salgsbutikken.dk
" skriver bl.a.:

"Opladning af mobiltelefoner:

Tag telefonen i brug med det samme og lad batteriet løbe
tørt !!!- oplad batteriet 8-10 timer første gang - selv om den efter
ca. 1 time skriver det er fuldt opladet. Og lad den løb HELT tør
næste gang. Så får du det bedste batteri."

Er dét den bedste måde at lade op på (jeg kan ikke *helt* gennemskue hvad
han mener - batteriet var sidste gang "fladt" da telefonen ankom )
Hans

Fra : Sønderbronx \(6400\)

Dato : 06-09-06 08:54

Der er forskel på hvor meget den enkelte forhandler oplyser med 1. gangs
ladetid.

Men som grundregel, så lad telefonen stå og lade i min. 14 timer.
Og som der også skrives, så lad batteriet løbe helt tør de første par gange.
Det giver den bedste levetid...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 10:21

Sønderbronx (6400) skrev:

> Men som grundregel, så lad telefonen stå og lade i min. 14 timer.
> Og som der også skrives, så lad batteriet løbe helt tør de første par gange.
> Det giver den bedste levetid...

Min datter som har haft et bærbarbatteri til at vare over to år,
siger at nutidens batterier skal køres i bund mindst én gang om
måneden. Selv lader jeg mit mobilbatteri gå i bund hver gang.

Jeg lader nye batterier før jeg bruger dem, og den første
opladning får lov at vare længe.

--
Bertel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-09-06 11:18

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> måneden. Selv lader jeg mit mobilbatteri gå i bund hver gang.
>
> Jeg lader nye batterier før jeg bruger dem, og den første

Der er forskel på batteri teknologier. Idag vil du primært opleve NiCad,
NiMh og Li-ion batterier.

NiCad batterier har en vis "hukommelses effekt". Det betyder at hvis
batteriet aldrig aflades mere end f.eks. 80%, så vil batteriet "glemme"
at det overhovedet har de sidste 20% kapacitet. Effekten kan begrænses
ved jævnligt at aflade batteriet helt, og batteriet kan til dels
"genoptrænes" ved gentagne komplette opladninger og afladninger.

NiMh batterier har kun en lille "hukommelses effekt". I princippet er det
nok at oplade batteriet korrekt første gang og blot gentage proceduren
hvis batteriet har været ubenyttet i længere tid.

Li-ion batterier har ikke nogen "hukommelses-effekt", og kan derfor langt
bedre tåle sjat opladninger.

For alle batteri typer gælder at de har gav af korrekt opladning før
ibrugtagning. Dvs. 2-3 på hinanden følgende fulde op- og afladninger.

Din datters og din egen metode til at vedligeholde batterier er altså
helt iorden, men kan være overflødig hvis i benytter Li-ion batterier.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-09-06 11:32

In article <Xns98367D1E5705Bkentoldhoj@oldhoj.dk>,
"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote:

> Din datters og din egen metode til at vedligeholde batterier er altså
> helt iorden, men kan være overflødig hvis i benytter Li-ion batterier.

Du har principielt ret... men bruger man udstyr med batt. indikator, fx.
en bærbar som fortæller hvor lang tid der er tilbage, så skal man engang
hver 30. opladning kører den helt i bund og lade den helt op.

Dette er for at kalibrere måleren.

Jeg går ud fra det gælder for alle bærbare med Li-ion.

Læs mere her:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-09-06 14:24

Kent Oldhøj skrev:

> Li-ion batterier har ikke nogen "hukommelses-effekt", og kan derfor
> langt bedre tåle sjat opladninger.

Mener der sidder Li-ion i skidtet - kan dog ikke finde nogen specifikationer
noget steds.
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-09-06 10:50

In article <44fe7cb7$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

> [...]
>
> Er dét den bedste måde at lade op på (jeg kan ikke *helt* gennemskue hvad
> han mener - batteriet var sidste gang "fladt" da telefonen ankom )

Jeg bruger det nye batteri til det er helt fladt.. så lader jeg det helt
op og kører det helt fladt - dette gentager jeg 2-3 gange og så lader
jeg ellers som vinden blæser.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Format C:

Dato : 06-09-06 18:13

Jeg sætter sim-kortet i, inde i forretningen eller ude på gaden, tænder
telefonen og bruger den flittigt til jeg er hjemme. Lader den 1 til 1½ time
indtil batteriet er opladet på indikatoren og sjatlader derefter i et par år
uden problemer. Hvad Li-Ion teknologi angår gir jeg ikke to potter p.. for
forhandlere der insiterer på man lader i 16 timer før man bruger sin
telefon. Det er et gammelt Cadmium spøgelse der ikke vil dø. Som sagt
tidligere, Li-Ion batterier har ikke hukommelse.

Format C:

Fra : Wizzy

Dato : 24-09-06 17:30

Her er nogle generelle faktorer som er gældende for de fleste
genopladelige batterityper.

Et tit overset faktor er ladekredsløbet (som er indbygget i
mobiltelefonen), som anvende til at oplade batteriet. Ladekredsløbet
måler på batteriets spænding under opladningen, og når
batterispændingen er kommet op på den værdi, som man antager at
batteriet skal have, for at være fuldt opladet, så afbrydes
ladestømmen til batteriet = fuldt opladet batteri.

Nye batterier er altid bedst og har størt inergiindhold, men som tiden
går (men også afhængig af hvordan batterier er blevet brugt/opladet),
så oxiderer det invendigt. Dette bevirker, at batteriets indre
modstand stiger, hvilket både har betydning for op- og afladning, og
dermed om batteriet bliver fuldt opladet.

Der er 3 hovedårsager til, at et opladeligt batteri ikke opnår sin
fulde ladning:

1. Under opladning forårsager ladestrømmen et spændingsfald over
batteriets indre modstand, hvilket fører til højere klemspænding.
Ladekredsløbet tror, at batterispændingen har nået sin værdi, hvilket
resulterer i, at ladningen afbrydes før tid = batteriet bliver ikke
fuldt opladet.

2. Når der trækkes strøm fra batteriet, så sker der igen et
spændingsfald på grund af batteriets indre modstand. Jo større
stømtræk, jo større tab. Dette medfører lavere batterispænding til
belastningen, og mobiltelefonen slukker før tid.

3. Ladekredsløbet, som detekterer batterispændingen, har en tolerance,
typ +/-5%. I visse tilfælde er målespændingen for lav og i andre
tilfælde for høj. Værst er det hvis spændingen er for lav, for så
afbrydes ladningen før tid = batteriet bliver ikke fuldt opladet. Er
målespændingen derimod for høj, så lades batteriet bedre op.

På grund af de nævnte ting, oplever man, at batteriet ikke er så godt,
som i starten, så der er ikke meget andet at gøre, end at købe et nyt.

PS. Det nytter intet at lade i længere tid, for at få mere energi på
batteriet, da ladekredsløbet automatisk afbryder ladningen, når det
"tror", at batteriet er fuldt opladet (hvilket det ikke er).

Hilsen Willy.

Fra : Andseman - 6400

Dato : 24-09-06 18:31

Der er noget om snakken med de der 16 timer du har fået at vide ved
forandleren..

Fra : Wizzy

Dato : 24-09-06 19:48

Nej, der er ikke noge om snakken med at lade i 16 timer.

Som jeg har været inde på, så afbryder ladekredsløbet efter ganske få
timer, når det "tror" at batteriet er færdigopladet.
Det nytter ikke at vente yderligere, da der ikke flyder strøm til
batteriet, - ikke før, at spændingen er faldet igen.

w.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-09-06 20:57

On 2006-09-24 20:48:12 +0200, Wizzy <hr@wizzy.dk> said:

> [...]
> Det nytter ikke at vente yderligere, da der ikke flyder strøm til
> batteriet, - ikke før, at spændingen er faldet igen.

Fortsætter opladningen ikke med en lav vedligeholdelsesopladning? Det
hedder vist trickle charge på engelsk. Det bruger man da f.eks. i
automatiske batteriopladere. Den lave opladning giver faktisk også en
del.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster