GPRS eller WAP?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-09-06 00:07

Hej.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg bruger GPRS eller WAP når jeg er på nettet?
Jeg bruger Sonofon, og har fulgt deres automatiske opsætning. Men jeg synes
ikke rigtigt det fremgår, om det er GPRS eller WAP.

Jeg går ud fra, at det er GPRS (med det mener jeg, at man betaler pr. MB),
der er det mest fordelagtige? Der er dog tale om firmatelefon, men
alligevel.

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 00:43

Jasper Norman Ahrensbach wrote :
> Hvordan finder jeg ud af, om jeg bruger GPRS eller WAP når jeg er på nettet?
> Jeg bruger Sonofon, og har fulgt deres automatiske opsætning. Men jeg synes
> ikke rigtigt det fremgår, om det er GPRS eller WAP.

GPRS og WAP er to fuldstændigt forskellige ting. GPRS er en måde at
overføre data via GSM (900) nettet, WAP er en protokol som benyttes til
at kommunikere via f.eks. GPRS. Det svarer lidt til at spørge om du
skal bruge ADSL eller Internet Explorer til at gå på internettet med.

If you trust Google more than your doctor than maybe it's time to
switch doctors. - Jadelr and Cristina Cordova

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-06 12:56

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> at kommunikere via f.eks. GPRS. Det svarer lidt til at spørge om du
> skal bruge ADSL eller Internet Explorer til at gå på internettet med.

Man kan vel sige at WAP og HTML svarer til hinanden, bortset fra
at WAP er en død(født) idé.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 03-09-06 13:08

On Sun, 03 Sep 2006 13:56:12 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Man kan vel sige at WAP og HTML svarer til hinanden, bortset fra
> at WAP er en død(født) idé.

Selve ideen var sådan set udmærket, men det kan bare gøres lige så
godt og nemmere i HTML...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 14:38

It happens that Bertel Lund Hansen formulated :

> Man kan vel sige at WAP og HTML svarer til hinanden, bortset fra
> at WAP er en død(født) idé.

Tæt på, WAP svarer nok nærmere til HTTP og WML til HTML - men nu til
dags går det jo mod at mobilbrowserne læser XHTML. WAP ideen var en
løsning der var for sent på den og kom til at være en overgangsmulighed
mellem ingenting og telefoner der læser XHTML

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-09-06 14:51

On Sun, 3 Sep 2006 13:56:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Man kan vel sige at WAP og HTML svarer til hinanden, bortset fra
>at WAP er en død(født) idé.

Ideen var god nok. WML svarer til HTML. WAP er nærmere browseren med
det hele inkl. HTTP og HTML.

Problemet med HTML (som den findes på mange hjemmesider) er at der er
så mange blanke i koden. Derfor fylder det alt for meget i forhold til
den båndbrede man have til rådighed, da WAP blev opfundet. Det ville
nok have været bedre hvis man havde brugt cHTML i stedet for WML.

Peter

Fra : Jean

Dato : 03-09-06 14:21

Henrik Stidsen:
> [...]
> kommunikere via f.eks. GPRS. Det svarer lidt til at spørge om du skal
> bruge ADSL eller Internet Explorer til at gå på internettet med.

Det Jasper tydeligvis mener er om han betaler pr. minut, eller pr. MB.
Min erfaring er at man ofte via telefonen kan se om man bruger WAP via GPRS,
eller ej.

Mvh Jean.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 14:39

Jean pretended :

> Det Jasper tydeligvis mener er om han betaler pr. minut, eller pr. MB.

Jow, men det er stadig forkert at stille GPRS og WAP op mod hinanden.

> Min erfaring er at man ofte via telefonen kan se om man bruger WAP via GPRS,
> eller ej.

Som regel ja.

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick
boxing." - Emo Philips

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-06 19:38

> [...]
> Jeg bruger Sonofon, og har fulgt deres automatiske opsætning. Men jeg synes
> ikke rigtigt det fremgår, om det er GPRS eller WAP.

Hvis der står et stort G i displayet, bruger du GPRS.

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-06 19:50

Martin Larsen brought next idea :

> Hvis der står et stort G i displayet, bruger du GPRS.

Det kommer vist an på hvilken telefon man har... Min skriver ikke noget
G når jeg bruger GPRS.

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-09-06 22:31

> Hvis der står et stort G i displayet, bruger du GPRS.

Sådan! Det var det jeg ville høre. Der står et G i displayet, så det er vel
pr. MB mit selskab betaler.

Takker.

Mvh

Jasper

Fra : Paw P Larsen

Dato : 04-09-06 06:50

> Sådan! Det var det jeg ville høre. Der står et G i displayet, så det er vel
> pr. MB mit selskab betaler.

Prisen er angivet pr. MB. I dine betingelser kan du læse om der
afregnes per 1 KB / 10 KB / 100 KB. På samme måde som sekund-
eller minuttaksering.