Internet på mobil via stationær
Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 29-08-06 12:41

Jeg er webudvikler og skal til at optimere en hjemmeside til mobileenheder.
Til det formål har jeg købt mig en SE Z550i og da jeg regner med at
projektet vil tage en del tid, vil jeg gerne undgå at skulle hente data over
mit mobilabb. I stedet vil jeg høre om det ikke er muligt at gå på nettet
gennem en computer, som er på nettet via bredbånd.

Hjemmesiden jeg vil se i første omgang kører på min bærbare. Den bærbare har
bluetooth og IR (og selvfølgelig usb). Kan jeg på nogen måde connecte
direkte til den bærbare og se hjemmesiden?

PFT
Thomas Fagerholt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-06 13:20

Thomas Fagerholt skrev:

> [...]
> mit mobilabb. I stedet vil jeg høre om det ikke er muligt at gå på nettet
> gennem en computer, som er på nettet via bredbånd.

Kik evt. på
http://www.opera.com/products/mobile/operamini/demo.dml

--
Bertel

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 29-08-06 13:35

> Kik evt. på
> http://www.opera.com/products/mobile/operamini/demo.dml

Hej Bertel
Tak for linket, men det er en emulator. Dem har jeg allerede en del af i
Visual Studio.
Jeg vil have den ægte vare (ikke bare en som simulerer

/Thomas

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 29-08-06 14:10

"Thomas Fagerholt" <fagerholt@ofir.dk> skriver:
> [...]
>bluetooth og IR (og selvfølgelig usb). Kan jeg på nogen måde connecte
>direkte til den bærbare og se hjemmesiden?

Tror ikke, du kan med den mobil, men mobiler med Wi-Fi (fx Nokia N80 eller
Qtek 8310) kan benytte trådløse netværk.

Windows Mobile enheder kan ofte også benytte Bluetooth-forbindelser til
formålet. Det kræver, at din telefons BT-radio understøtter
Network-profilen. Det er min erfaring, at det er meget få mobiltelefoner,
der gør det. En bærbar computer med BT kan bruges til at undersøge, hvilke
profiler en telefon understøtter.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 30-08-06 08:58

> [...]
> der gør det. En bærbar computer med BT kan bruges til at undersøge, hvilke

Tak for dit svar. Jeg er nu gået over til en Qtek, som uden problemer
forbinder til min computer via usb og activSync. Den kan både browse
websites på min computer og på nettet. Den skal så bare lige have Opera mini
på så jeg kan teste i flere browsere.

Findes der et program som activSync til ikke-windows mobiler?

Jeg har forresten prøvet simulatoren, som Bertel henviste til. Det som
undrer mig ved den er, at den ikke kører lokalt, men via Operas server. Jeg
får hits i IIS-loggen fra 80.232.117.20
(http://whois.domaintools.com/80.232.117.20). Dermed kan jeg ikke bruge dem
til at teste websites på min egen computer, da jeg ligger bag en firewall.
Hm, men det er jo nok Off-topic i denne gruppe.

/Thomas

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-08-06 19:33

Det er muligt at gå på nettet via bluetooth med en Symbian-baseret
mobil. Jeg forsøgte med Nokia 6600, men nåede aldrig at få det til at
virke fordi jeg så ikke havde brug for det alligevel. Men det skulle
godt kunne lade sig gøre.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-08-06 22:21

"Thomas Fagerholt" <fagerholt@ofir.dk> writes:

> Hjemmesiden jeg vil se i første omgang kører på min bærbare. Den bærbare har
> bluetooth og IR (og selvfølgelig usb). Kan jeg på nogen måde connecte
> direkte til den bærbare og se hjemmesiden?

S60-telefoner kan ihvertfald bruge en PC's internetforbindelse:
<http://forum.nokia.com/info/sw.nokia.com/id/99ffe0f8-34d3-46c2-a069-ba83b9dfdce3/Nokia_Network_Bridge.html>
<http://gnubox.dnsalias.org/gnubox/> (omfatter også nogle Ericsson-smartphones)
--
mvh Jes Vestervang