EDGE via mobil
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-08-06 23:02

Hejsa,

Hvis man nu forestillede sig man havde en mobil med EDGE indbygget..
ville jeg så via Mac OS X kunne surfe på nettet med fx. et Telia EDGE
abonnement?

Jeg frygter lidt at det er noget som kun virker i Windows, men man kan
jo være heldig at der er nogle i udviklingsprocessen som har tænkt sig
om :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-06 00:38

On 2006-08-28 00:02:29 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> [...]
>
> Jeg frygter lidt at det er noget som kun virker i Windows, men man kan
> jo være heldig at der er nogle i udviklingsprocessen som har tænkt sig

Uden at ane en dyt om det, så ser det da ud til at kunne virke, hvis
man søger på Google. Det kræver bare den rigtige driver:

<http://www.taniwha.org.uk/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-06 09:43

In article <44f22cde$0$20264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> <http://www.taniwha.org.uk/>

Den side kender jeg godt, men er det ikke kun GPRS ?

Apropos det, så virker det foriøvrigt perfekt.. bare langsomt og en
anelse for dyrt.

Kunne være lidt fedt med EDGE ... :P

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-06 16:16

On 2006-08-28 10:42:37 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> [...]
>
> Den side kender jeg godt, men er det ikke kun GPRS ?
> Apropos det, så virker det foriøvrigt perfekt.. bare langsomt og en

Jeg har altså ikke forstand på det. Jeg skimmede bare ned over siden og
fandt sætninger som:

"Scripts for Nokia 3G (EDGE/UMTS) phones (17kB): Nokia 3G Scripts -
First release Dec. 2004. These scripts should work with all current
Nokia 3G models. They are the same as my GPRS scripts, but with a
faster serial link speed so that the Mac-phone link does not limit
throughput."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-06 21:45

In article <44f308c2$0$20240$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,

> Jeg har altså ikke forstand på det. Jeg skimmede bare ned over siden og
> fandt sætninger som:

Jeg har heller ikke forstand på det :)

> [...]
> Nokia 3G models. They are the same as my GPRS scripts, but with a
> faster serial link speed so that the Mac-phone link does not limit

Hmm. mon det skal være en 3G telefon?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-08-06 21:46

Martin Johansen [6000] skrev den 28-08-2006 22:44:

> Hmm. mon det skal være en 3G telefon?

Nej, ikke for at køre EDGE.

mvh

Carsten Riis, der udtaler sig på egne vegne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-06 22:18

In article <bCIIg.514$Xo6.387@news.get2net.dk>,
Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Nej, ikke for at køre EDGE.

Men jeg kan vel ikke køre EDGE på min N6230i ?

Ovenstående med henblik på andetsteds hvor EDGE er en overbygning af
GPRS...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Paw P Larsen

Dato : 29-08-06 08:29

Martin Johansen [6000] wrote:
> Men jeg kan vel ikke køre EDGE på min N6230i ?

Jo, N6230i understøtter EDGE. Hvis din udbyder også understøtter
det, så kører det automatisk når du opretter en forbindelse på
samme måde som med GPRS.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-06 11:20

In article <44f3ecaf$0$75038$14726298@news.sunsite.dk>,
Paw P Larsen <nospam@wer.dk> wrote:

> Jo, N6230i understøtter EDGE. Hvis din udbyder også understøtter
> det, så kører det automatisk når du opretter en forbindelse på
> samme måde som med GPRS.

Nu begynder solen at skinne..

Vil det sige at jeg bare skal oprette fx. Telia EDGE og så er jeg
kørende?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Paw P Larsen

Dato : 29-08-06 20:15

Martin Johansen [6000] wrote:

> Vil det sige at jeg bare skal oprette fx. Telia EDGE og så er jeg
> kørende?

Ja, det eller andet abonnement hos Telia og hardware, der
understøtter EDGE. Jeg har personligt brugt det med N6020, N3230
og N6230i.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-06 01:15

In article <ed23o5.40.1@plawer.dk>, Paw P Larsen <nospam@wer.dk> wrote:

> Ja, det eller andet abonnement hos Telia og hardware, der
> understøtter EDGE. Jeg har personligt brugt det med N6020, N3230
> og N6230i.

Jamen... hehe... sorry jeg spørger så meget.. jeg har jo N6230i samt
Telia abb.. og jeg har GPRS som kører og fungerer via bluetooth på min
iBook...

Men jeg synes ikke lige jeg kan greje hvor jeg sætter/indstiller så jeg
kan køre EDGE...

Det er garanteret så nemt at det er lige for næsen af mig... :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Paw P Larsen

Dato : 30-08-06 22:36

Martin Johansen [6000] wrote:
> Jamen... hehe... sorry jeg spørger så meget.. jeg har jo N6230i samt
> Telia abb.. og jeg har GPRS som kører og fungerer via bluetooth på min
> iBook...

Det kan være hastigheden på bluetooth, der driller. Hastigheden
kommer nok ikke meget over 128 Kbit/s.

> Men jeg synes ikke lige jeg kan greje hvor jeg sætter/indstiller så jeg
> kan køre EDGE...

Du indstiller det heller ikke. Hvis der er EDGE-kapacitet, så
udnytter telefonen det. Ellers kører den almindelig GPRS.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-06 22:54

In article <ed50bi.5ss.1@plawer.dk>, Paw P Larsen <nospam@wer.dk>
wrote:

> Du indstiller det heller ikke. Hvis der er EDGE-kapacitet, så
> udnytter telefonen det. Ellers kører den almindelig GPRS.

Er dette _uanset_ den driver/script man bruger på sin bærbare?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Paw P Larsen

Dato : 31-08-06 17:16

Martin Johansen [6000] wrote:
> Er dette _uanset_ den driver/script man bruger på sin bærbare?

Ja. Som tidligere nævnt kan begrænsningen ligge i kommunikationen
mellem telefon og computer. Jeg kender ikke meget mere til Mac
end at jeg ved de har et æble som logo.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-06 17:56

In article <ed720d.3gg.1@plawer.dk>, Paw P Larsen <nospam@wer.dk>
wrote:

> Ja. Som tidligere nævnt kan begrænsningen ligge i kommunikationen
> mellem telefon og computer. Jeg kender ikke meget mere til Mac
> end at jeg ved de har et æble som logo.

Ok jeg må igang med at tjekke op på det hele :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-08-06 20:18

Martin Johansen [6000] skrev den 28-08-2006 00:02:
> [...]
>
> Jeg frygter lidt at det er noget som kun virker i Windows, men man kan
> jo være heldig at der er nogle i udviklingsprocessen som har tænkt sig

Alle Telefoner der kan GPRS har i princippet EDGE indbygget, da EDGE
bygger oven på GPRS-teknologien.

Fortæl om hvilken telefon du har tænkt dig at bruge, så vil jeg gerne
undersøge det for dig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-08-06 21:46

In article <WjHIg.494$7P4.389@news.get2net.dk>,
Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Alle Telefoner der kan GPRS har i princippet EDGE indbygget, da EDGE
> bygger oven på GPRS-teknologien.

Jeg har en N6230i pt..

> Fortæl om hvilken telefon du har tænkt dig at bruge, så vil jeg gerne
> undersøge det for dig.

Enten min nuværende eller en ny.. overvejer lidt en Symbian baseret..
mærke underordnet.

Alternativt en USB dongle med EDGE...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-08-06 22:51

Martin Johansen [6000] skrev den 28-08-2006 22:46:

> Jeg har en N6230i pt..

Den kan snildt køre EDGE!

> Enten min nuværende eller en ny.. overvejer lidt en Symbian baseret..
> mærke underordnet.

Sålænge du køber hos det jeg kalder en rigtig Teliaforhandler (dvs.
teliabutikker, telekæden, merlin, elgiganten, dantalk [om der er andre
kan jeg ikke huske]) så får du telefoner som kan EDGE, når telefonen
har GPRS.

> Alternativt en USB dongle med EDGE...

Hvis du køber Telias "Mobilkontor", så kan du få et forholdsvist
billigt indstikskort til en bærbar PC (jeg ved ikke om Apples bærbare
har plads til sådanne indstikskort).
Det gælder dog kun erhverv.

Med venlig hilsen

Carsten Riis, der udtaler sig på egne vegne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-06 23:11

In article <2F2Jg.120$LO6.18@news.get2net.dk>,
Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Den kan snildt køre EDGE!

Sejt!!

> [...]
> teliabutikker, telekæden, merlin, elgiganten, dantalk [om der er andre
> kan jeg ikke huske]) så får du telefoner som kan EDGE, når telefonen

Den er købt i Telekæden med Telia Express.

> Hvis du køber Telias "Mobilkontor", så kan du få et forholdsvist
> billigt indstikskort til en bærbar PC (jeg ved ikke om Apples bærbare
> har plads til sådanne indstikskort).

Det er nemlig det den (heldigvis om man vil) ikke har.

Jamen.. Carsten... du trækker pinen ud.. heehe.. hvordan kommer jeg til
at surfe via EDGE?

Jeg bruger i forvejen GPRS via Bluetooth når jeg er på farten og det
fungerer perfekt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-08-06 19:25

Martin Johansen [6000] skrev den 30-08-2006 00:10:

> Sejt!!

> Den er købt i Telekæden med Telia Express.

> Det er nemlig det den (heldigvis om man vil) ikke har.

Det har jeg så ingen holdning til.

> Jamen.. Carsten... du trækker pinen ud.. heehe.. hvordan kommer jeg til
> at surfe via EDGE?
>
> Jeg bruger i forvejen GPRS via Bluetooth når jeg er på farten og det
> fungerer perfekt.

Jamen, så bruger du allerede EDGE!

I Teliasammenhæng er EDGE = GPRS
dog med forbehold for dækning.
EDGE-dækningen er ikke så tætmasket som GPRS.

Langs motorveje, togstrækningerne og større byer (Kolding er i den
sammenhæng en større by), der skulle EDGE-systemet virke.

GPRS kører med ca. 30 kbps i sekundet.
EDGE kører med ca. 100 kbps.

http://telia.dk/privat/produkter/mobil/services/gprsedge/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-06 21:54

In article <ZJkJg.94$wR7.29@news.get2net.dk>,
Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Jamen, så bruger du allerede EDGE!

Ja det anede mig.. hehe.. synes bare ikke hastigheden er så
overvældende.. jeg må lige prøve at teste det ordentlig.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-08-06 22:42

Martin Johansen [6000] skrev den 30-08-2006 22:54:

> Ja det anede mig.. hehe.. synes bare ikke hastigheden er så
> overvældende.. jeg må lige prøve at teste det ordentlig.

Som Kasper er inde på: Hvad med din bluetooth? Hvad trækker den af
"båndbredde"?

mvh

Carsten

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 29-08-06 11:36

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skriver:

>Nu begynder solen at skinne..
>
>Vil det sige at jeg bare skal oprette fx. Telia EDGE og så er jeg
>kørende?

Hvis du sætter et Telia-kort i din telefon burde du faktisk have adgang
til EDGE. Mener, at det bare er standard hos Telia.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-08-06 22:08

In article <fc.0073fb6b07a7b1983b9aca0013ad0048.7a7b19e@net.dialog.dk>,
"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> wrote:

> Hvis du sætter et Telia-kort i din telefon burde du faktisk have adgang
> til EDGE. Mener, at det bare er standard hos Telia.

Jeg har Telia Express allerede, men jeg kan se de reklamerer med et
seperat EDGE abb. for at surfe hurtigere.

Jeg synes heller ikke min hastighed via mobilen er ret høj så tror næppe
jeg udnytter EDGE på den.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-08-06 20:12

Martin Johansen [6000] skrev den 29-08-2006 23:08:

> Jeg har Telia Express allerede, men jeg kan se de reklamerer med et
> seperat EDGE abb. for at surfe hurtigere.

som Kasper allerede er inde på, så er EDGE standard hos Telia. Dog med
forbehold for dækning.

> Jeg synes heller ikke min hastighed via mobilen er ret høj så tror næppe
> jeg udnytter EDGE på den.

EDGE abonnementet er datapakker, hvor du køber nogen faste mængder data
og for yderligere forbrug bliver man faktureret en forholdsvis lille penge.
(jeg kan ikke huske om private også kan købe disse datapakker. Din
forhandler kan oplyse dig om dette).

Ubenyttede Megabyte fra den købte pakke bliver overført til næste måned.
Man kan maks. overføre det antal megabyte man køber fra måned til måned.

dvs. man kan ikke spare sammen i fx ingen forbrug i 3 måneder og så bare
bruge løs i 4. måned.

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 30-08-06 20:36

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> den 30. august 2006 kl. 20:25 +0100
skrev:

>Langs motorveje, togstrækningerne og større byer (Kolding er i den
>sammenhæng en større by), der skulle EDGE-systemet virke.

> [...]

Jeg har testet EDGE, og ja, det fungerer faktisk udmærket. Og hvis du ikke
opnår de hastigheder, som Carsten skriver - så prøv at ringe til Telia og
spørg, om 1) EDGE er aktiveret på dit nr. og 2) om der er EDGE-dækning,
hvor du prøver at connecte.

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-06 21:55

In article <fc.0073fb6b07a846003b9aca0013ad0048.7a84607@net.dialog.dk>,
> [...]

> opnår de hastigheder, som Carsten skriver - så prøv at ringe til Telia og
> spørg, om 1) EDGE er aktiveret på dit nr. og 2) om der er EDGE-dækning,

Det vil jeg lige prøve, hvis andet fejler.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-08-06 22:11

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> Alle Telefoner der kan GPRS har i princippet EDGE indbygget, da EDGE
> bygger oven på GPRS-teknologien.

Det passer vist ikke: <http://en.wikipedia.org/wiki/EDGE>: "Although
EDGE requires no hardware changes to be made in GSM core networks,
base stations, however, must be modified. EDGE compatible transceiver
units must be installed and the base station subsystem (BSS) needs to
be upgraded to support EDGE. New mobile terminal hardware and software
is also required to decode/encode the new modulation and coding
schemes and carry the higher user data rates to implement new
services."
--
mvh Jes Vestervang