Videoredigering med optagelser fra Nokia 6~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 26-08-06 16:18

Overvejer som eksperiment at lave en kortfilm kun med optagelser fra min
Nokia 6280 telefon. Mit spørgsmål er hvordan jeg arbejder videre med de
format .3gp videofiler telefonen frembringer?

Hvordan formaterer jeg disse filer til f.eks. mpeg eller andet mere normalt
format så jeg kan redigere det i standard redigeringsprogrammer, f.eks.
Adobe Premiere eller Final Cut?

Meget gerne uden kvalitetstab, for man kan godt nok omformatere til .mp4 via
Nokia's egen Multimedia Player, men den tillader kun en at gemme i opløsning
352x288 pixels, og telefonen optager op til 640x480 (!)...

Jeg synes ikke jeg har kunnet finde hjælp i manual, etc.

Fra : Niels Jensen

Dato : 26-08-06 23:32

http://www.erightsoft.com/SUPER.html

Jeg har prøvet med dette program, som jeg fandt via:

http://groups.google.dk/group/dk.edb.videoredigering/browse_thread/thread/e4a7791e0f76baf1/725151c9957937c1?lnk=st&q=6280+film&rnum=5&hl=da#725151c9957937c1

For mig ser det ud til at klare problemet.

Mvh. Niels

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-06 01:34

"Niels Jensen" <niels.supermand.jensen@.bpanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> For mig ser det ud til at klare problemet.

++++++++++++++
Det er mig en glæde at se en henvisning til mit indlæg om Super.))

Man kan her lave de "skideumulige" filmfiler som Nokia leverer om til for
eksempel XVID med mp3lyd.

De er forøvrigt "Apple MPEG4" med lyd i "AMR narrowband, Mono, 8000kHz."

De havde været rare at kunne trække direkte ind i VirtualDub og redigere i.
men det kan man/jeg ikke gøre.
Alt hvad Apple rører ved er rettighedsbelagt;-(

Nogle gange kunne det bare være rart at samle 10 små filmstumper fra Nokiaen
i en lang filmfil.
Det kan også gøres med dette program-lynhurtigt:
http://www.free-codecs.com/Yamb_download.htm

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-06 01:37

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Lige en ting til. Afspil Nokiafilmene i Quicktime player. den er bedre end
Nokias egen.

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-06 05:52

On 2006-08-28 02:33:36 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> said:

> [...]
> redigere i. men det kan man/jeg ikke gøre.
> Alt hvad Apple rører ved er rettighedsbelagt;-(

Ja, undskyld sidespringet, men hvad er det for noget vås? Meget af
Apples software er da nærmest open source. MPEG-4 er et standardformat
for audio og video, som ikke er knyttet til noget bestemt firma. At
gymnasieeleven bag VirtualDub har valgt at lave et rent
Windows-program, som kun kan bruge Windows-filer, gør da ikke Apples
formater specielt lukkede.

<http://macosforge.org/>
<http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4>
<http://www.apple.com/quicktime/technologies/mpeg4/>
<http://www.mpegif.org/mpeg4/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lyrik

Dato : 28-08-06 13:26

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, undskyld sidespringet, men hvad er det for noget vås? Meget af Apples
> software er da nærmest open source.
+++++++++++++++++++++
Så stiller jeg dig et spørgsmål:

"Hvorfor er der på Microsofts sider henvisning til software der kan spille
Windows media Files på en Quicktimeafspiller, mens der på Apples sider ikke
er noget forslag til hvordan man kan spille *.MOV-filer(Apple
Quicktime)-filer i Windows Media Player?

At Apple er DRM-ryttere over al fornufts grenser ses også af deres ITunes
der er låst til IPOD players.

Så kom ikke her og spil smart!

Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-06 16:13

On 2006-08-28 14:26:25 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> said:

> [...]
> sider ikke er noget forslag til hvordan man kan spille
> *.MOV-filer(Apple Quicktime)-filer i Windows Media Player?

Fordi Quicktime også findes til Windows. Når Microsoft henviser til
Flip4Mac til at afspille WMA-filer, skyldes det, at Microsoft for ret
nylig holdt op med at udvikle på Mac-versionen af Windows Media Player.
Det må da være fuldstændig lige. Begge firmaer tilbyder en afspiller,
så deres filer kan afspilles på den andens styresystem. Men de tillader
ikke, at modpartens afspiller kan afspille deres filer.

> At Apple er DRM-ryttere over al fornufts grenser ses også af deres
> ITunes der er låst til IPOD players.

Og? Microsofts DRM er låst til Windows. Man kan ikke afspille musik
købt på de gængse musikbutikker på andet end en Windows-computer. Musik
købt på iTunes Music Store kan afspilles på både Windows og Macintosh
computere. Jeg synes da, det er irriterende, at jeg ikke kan købe musik
til min Mac andre steder en på iTunes Music Store. Det er da
DRM-rytteri over alle grænser, at musikbutikkerne tvinger folk til at
lytte til musikken på en Windows-computer. Det mest groteske er, at
forbrugerorganisationerne ikke siger noget til det. Derimod har de
frygteligt travlt med, at man skal bruge en iPod til afspille musik fra
iTunes Music Store. Hvis jeg skal være objektiv, så kan jeg ærligt talt
ikke se, at den ene part er værre end den anden.

> Så kom ikke her og spil smart!

I lige måde
--
Venlig hilsen