Kan i huske dengang
Fra : Snuden

Dato : 22-08-06 22:39

i 1993 hvor oprettelsen af et mobilabonnement (gsm) kostede 700,- Kr og
prisen var 240,- i kvartalsafgift plus samtalepriser på 2,80 Kr/minut
dagtimer 1,40 Kr/minut øvrig tid. Okay, der var ingen opkalds og
viderestillingsafgift men det var sgu dyrt...

Snuden

Fra : Anders Majland

Dato : 23-08-06 15:44

>i 1993 hvor oprettelsen af et mobilabonnement (gsm) kostede 700,- Kr o

Nej - jeg fik først en mobil i 1995 (nokia 2010). Den var rigtignok dyr
at tale i, men stadig meget billigere end at tale fra en telefonboks (I
ved de der læskure der var spredt rundt i byen hvori der var
fastmonteret en telefon og et møntindkast der kunne sluge 5'ere i et
rasende tempo

Fra : Michael

Dato : 23-08-06 16:31

Snuden skrev:

> [...]
>dagtimer 1,40 Kr/minut øvrig tid. Okay, der var ingen opkalds og
>viderestillingsafgift men det var sgu dyrt...

Jeps.. og sms-prisen var den samme som minutprisen (2,80)
TeleDanmark Mobil og Sonofon kørte med mistænkelig ens priser dengang

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Fra : Snuden

Dato : 23-08-06 16:53

"Michael" <spamhell@brandt-christensen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps.. og sms-prisen var den samme som minutprisen (2,80)
> TeleDanmark Mobil og Sonofon kørte med mistænkelig ens priser dengang

Nahh, jeg mener nu, at Sonofons minuttakster var lidt lavere, men deres
dækning var (ligesom idag) dårligere end Tdc`s...

Snuden

Fra : Leif Neland

Dato : 23-08-06 16:54

Michael wrote:

> Jeps.. og sms-prisen var den samme som minutprisen (2,80)

Sikker?

Jeg mener da at SMS'er var gratis i starten, fordi de ikke bruger ret meget
af nettets kapacitet.

Grunden til at man skal betale for SMS er at folk er villige til at betale
for SMS...

Leif

Fra : Snuden

Dato : 23-08-06 17:22

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af nettets kapacitet.
>
> Grunden til at man skal betale for SMS er at folk er villige til at betale

Nej, de kostede 2,80 pr stk, og i 1996 el. 97 sænkedes prisen til 50 øre...

Snuden

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-08-06 06:28

Snuden wrote:
> Nej, de kostede 2,80 pr stk, og i 1996 el. 97 sænkedes prisen til 50 øre...

Jeg kan helt specifikt huske, at jeg sendte en SMS i august 1997
til min bror i Sverige fordi det var billigere end at ringe. Den
kostede kr. 2,80 og indeholdt kun "9" så det var et dyrt tal (og
en eksamenskarakter).

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 23-08-06 19:17

"Snuden" <snudens@gmail.com> den 22. august 2006 kl. 23:39 +0100 skrev:
> [...]
>dagtimer 1,40 Kr/minut øvrig tid. Okay, der var ingen opkalds og
>viderestillingsafgift men det var sgu dyrt...

Næsten - fik min første telefon, da de - vist nok i 1994 eller 1995 -
introducerede de såkaldte Fritidsabonnementer, hvor man godt nok stadig
skulle betale 240 kr. i kvartalet, men til gengæld kunne ringe for 70 øre
i minuttet mellem 17:00 og 8:00. Udenfor disse tidsrum kostede det SVJH
4,00 kr. i minuttet!

Min første telefon - en Motorola Flare - kunne kun modtage SMS - ikke
sende dem. Det kunne min næste - en Dancall - til gengæld, og der kostede
de ganske rigtigt 2,80 pr. stk., som var minutprisen i dagtimerne for alm.
abonnementer.

Jeg tror, der er mange udbydere, der drømmer sig tilbage til den gang...

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net

Fra : LarsJ

Dato : 24-08-06 07:56

Kasper Hyllested skrev:

> Jeg tror, der er mange udbydere, der drømmer sig tilbage til den gang...

Det tror jeg nu ikke - i 1994 blev der sendt nogle få hundrede SMS'er. I
2. halvår 2005 blev der sendt 4,4 milliarder SMS'er

Fra : Michael

Dato : 24-08-06 17:53

LarsJ skrev:

>Det tror jeg nu ikke - i 1994 blev der sendt nogle få hundrede SMS'er. I
>2. halvår 2005 blev der sendt 4,4 milliarder SMS'er

Nu er folk jo blevet afhængige af at sende sms. Hvor mange teenage
tøser, tror du holder op med at sende sms fordi det lige pludslig
koster 14 gange mere end de nu betaler