Sony Ericsson Z530i fra Telia
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-06 21:47

Jeg har netop fået en SE Z530i. Den er ret imponerende i forhold til
min gamle Siemens C45. Jeg forsøger at udforske mulighederne og vil
bl.a. gerne hente nogle temaer og baggrunde fra Sony Ericsson. Jeg kan
bare ikke finde ud af at komme på deres mobilside med telefonen.
Faktisk kan jeg slet ikke finde en browser eller komme på nettet. Jeg
har hentet konfigurationer fra Tele2, hvor jeg har abonnement, men
telefonen ser ud til at være en Telia-model. Der er ikke nogen
web-browser, men i stedet er der et Telia-ikon, der henviser til Telia
SurfPort. Der kan jeg naturligvis ikke få forbindelse, da jeg som nævnt
bruger Tele2.

Jeg har købt telefonen i en dansk web-butik, hvor den var nogle
hundrede kroner billigere. Den kom med en svensk og en finsk
brugsanvisning. Jeg tror derfor, telefonen er parallelimporteret fra
Sverige. Det gør såmænd ikke noget, men hvordan slipper jeg af med
Telia-henvisningerne og får en web-browser i stedet?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-06 13:47

Henrik Münster skrev:

> [...]
> tror derfor, telefonen er parallelimporteret fra Sverige. Det gør såmænd
> ikke noget, men hvordan slipper jeg af med Telia-henvisningerne og får

Når andre ikke vil svare mig, gør jeg det selv. Jeg sendte en e-mail til
First Class Comic, hvor jeg har købt telefonen, i nat lidt over et. En
halv time efter kom der svar. Det er jo ret imponerende. Han skrev, at
jeg kunne sende den ind til dem, og så ville de lægge anden software ind
på den.

Jeg er faktisk lidt utilfreds med det. Det er lidt besværligt at pakke
telefonen ned, skrive følgebrev, tage ned på posthuset og betale for at
sende den. Så skal jeg undvære den nogle dage, og så skal jeg ned på
posthuset for at hente den igen. Er det virkelig normalt, rimeligt og
forventeligt, at når man køber en telefon uden abonnement eller SIM-lås,
så er den tilpasset et bestemt teleselskab?

Jeg synes ærligt talt, det er en stor mangel, at man ikke kan komme ind
på den normale internet-menu, der er nævnt i manualen, og ikke kan nå en
browser. Der er ganske vist et bogmærke til Sony Ericssons hjemmeside
gemt godt af vejen et sted i en menu, har jeg fundet ud af, men det er
jo ikke det samme. Kan man virkelig ikke selv ændre menuen uden at sende
telefonen ind? Jeg har godt nok fortrudt, at jeg ikke gav ca. 100,- kr.
mere og købte telefonen på Elgigantens netbutik. Jeg går ikke ud fra, at
så stort et firma parallelimporterer telefoner af tvivlsom herkomst.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 30-07-06 15:06

On Sun, 30 Jul 2006 13:47:17 +0100, Henrik Münster wrote:

> [...]

> forventeligt, at når man køber en telefon uden abonnement eller SIM-lås,
> så er den tilpasset et bestemt teleselskab?

Man risikerer altid lidt besvær ved reklamationer - de er jo nødt til at
have varen tilbage for at kunne reparere den. El-Giganten havde muligvis
bare givet dig en ny, men det er ikke noget de har pligt til så du kan
ikke regne med det.

Med hensyn til forsendelsesomkostningerne, kan du nok blive holdt
skadesløs, hvis du presser dem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-06 17:02

Jesper skrev:

> [...]
> have varen tilbage for at kunne reparere den. El-Giganten havde muligvis
> bare givet dig en ny, men det er ikke noget de har pligt til så du kan

Jo, men telefonen er ikke som sådan defekt. Derfor vil det jo ikke
hjælpe at få en ny, hvis den er fra samme sending. Problemet er, at det
er en telefon, der er beregnet til Telias kunder, selv om jeg har købt
den uden abonnement eller SIM-lås. I hovedmenuen er ikonet med
internet-services erstattet med et ikon, der fører til Telias mobilside,
som jeg altså ikke kan gå til, da jeg ikke er Telia-kunde. Da det er min
første avancerede mobiltelefon, der kan gå på internettet, ved jeg ikke,
om det er almindeligt, og om man skal acceptere den slags. Jeg synes
umiddelbart, det er en ret alvorlig mangel. Jeg forventede da at få en
neutral telefon, der har de menupunkter, der nævnes i manualen.

> Med hensyn til forsendelsesomkostningerne, kan du nok blive holdt
> skadesløs, hvis du presser dem.

Det er såmænd ikke så meget pengene, men mere tiden. Det vil i hvert
fald tage et par timer at få pakket telefonen ned, køre på posthuset,
sende den og hente den igen om nogle dage. Hvis vi siger, jeg tager kr.
300,- i timen (det er kun det halve af det, mit autoværksted tager), så
har det ikke ligefrem kunnet betale sig at spare lidt penge ved at
handle hos en lille internetbiks.

Vi har faktisk købt to telefoner. Min kone siger, hun ikke gider sende
sin ind. Hun ønsker ikke at gå på nettet. Jeg er lidt i tvivl om, hvad
jeg vil. Er der nogen her i gruppen, der kan overskue, hvor handicappet
telefonen er af det? Jeg kan ikke helt se, hvilke muligheder, man får
ekstra ved at få fjernet Telia-ikonet og sat det originale med de
forskellige internet-tjenester på i stedet. Det giver angiveligt adgang
til en del muligheder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sønderbronx \(6400\)

Dato : 30-07-06 15:35

Desv. ikke hos ovenstående fusker firma....

Har selv haft lignene problem da jeg købte telefon hos dem sidst (gør jeg
ikke mere).

Telefon virkede fint, men de sender ikke DK manual + at der manglede et huk.
kort, som jeg selvfølgelig klagede over. De kom så med posten 3 dage senere.
Dog med den forkerte manual, så jeg klagede igen. Manualen er aldrig dukket
op.

Så jeg har nu hentet den fra fabrikantens egen hjemmeside.....

Jeg vil kraftigt overveje næste gang jeg skal fat i en ny mobil. Har
efterhånden så mange dårlige erf. med at købe på nettet, hvad mobiler angår.

Og det er netop hos www.1cc.dk

Fra : Nicolai

Dato : 30-07-06 20:21

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> forventeligt, at når man køber en telefon uden abonnement eller SIM-lås,
> så er den tilpasset et bestemt teleselskab?

Hvis jeg forstår dig ret, så køber du en spritny tlf, uden abonnement og sim
lås? I så fald er det en fejl/mangel, at den er branded af et teleselskab,
da du køber en uafhængig telefon. Jeg ved jo ikke om den har været på tilbud
netop af en bestemt grund eller lign, men så burde du være advaret.

Da den er købt over nettet?, ville jeg forlange at de rådede bod på dette
uden omkostninger for dig (udover ventetiden), enten ved at sende dig en ny
eller ved at de betalte porto frem og tilbage igen, for at skifte softwaren
og gjorde de ikke det, ville jeg bruge mine 14 dage returret og sende den
retur og købe den et andet sted.

Det er da helt uhyrligt, at du køber en uafhængig telefon og får en der er
branded af Telia. Det virker som om de ikke har haft flere normale og lige
har låst en telia model op, uden at tænke på at skifte SW.

Brok dig.

> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Esbjerg

Nicolai

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-06 21:11

On 2006-07-30 21:21:14 +0200, "Nicolai" <news2004@mailme.dk> said:

> Det er da helt uhyrligt, at du køber en uafhængig telefon og får en der
> er branded af Telia. Det virker som om de ikke har haft flere normale
> og lige har låst en telia model op, uden at tænke på at skifte SW.

Tak, det var det, jeg lige ville høre. Jeg synes nemlig også, det er
lidt mærkeligt, men jeg køber ikke mobil så tit, så jeg har ikke
erfaring med, om man skal acceptere den slags. De har tilbudt at lægge
anden software i den, og det er vel i orden. Det er bare irriterende,
at man skal bøvle med at sende den frem og tilbage. Vi købte faktisk
to, og min kone gider ikke sende sin tilbage. Hun er godt tilfreds og
vil ikke gå på nettet med den. Jeg er derimod lidt mere nysgerrig og
vil gerne afprøve mulighederne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-06 22:37

On 2006-07-30 22:11:15 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> [...]
> to, og min kone gider ikke sende sin tilbage. Hun er godt tilfreds og
> vil ikke gå på nettet med den. Jeg er derimod lidt mere nysgerrig og

Lige efter jeg havde skrevet, kom der en e-mail fra firmaet (1cc.dk).
De tilbød mig en ny telefon og at betale portoen. Det var da pænt af
dem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-08-06 10:00

> [...]
> kunne sende den ind til dem, og så ville de lægge anden software ind på

Nu er det naturligvis lidt sent, men pas på med 1fcc.dk de fusker og
svindler alt det de kan komme afsted med..

Aldrig køb en parallel importeret S/E telefon - giver kun problemer..

Fra : NS

Dato : 30-07-06 19:32

Henrik Münster skrev:
> [...]
> tror derfor, telefonen er parallelimporteret fra Sverige. Det gør såmænd
> ikke noget, men hvordan slipper jeg af med Telia-henvisningerne og får

Nu har jeg undersøgt lidt ditten og lidt datten
for dig og jeg har fundet ud af, at Oprea Mini kan
køre på din telefon. Du installerer fra dette
link:
http://www.opera.com/products/mobile/operamini/phones/?phone=sonyericsson_z530i

Det er et javaprogram, der fungerer som en mobil
udgave af internetbrowseren Opera. Med det kan du
gå på nettet i stedet for telefonens
standardbrowser, som du jo altså ikke kan bruge
lige pt. Jeg bruger selv programmet på min K750i
og er tilfreds med det. Det fungerer rigtig godt.

NS

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-06 23:28

On 2006-07-30 20:32:28 +0200, NS <123@123.com> said:

> [...]

> telefonens standardbrowser, som du jo altså ikke kan bruge lige pt. Jeg
> bruger selv programmet på min K750i og er tilfreds med det. Det

Tak for linket. Jeg har pløjet Sony Ericssons hjemmesider igennem, og
der ser det ikke ud til, at Opera Mini fungerer på min Z530i. Jeg har
netop installeret den på min kones, og den virker fint. Hun siger, hun
ikke vil sende sin tilbage, da hun ikke vil gå på nettet. Nu har hun i
det mindste muligheden. Det kan jo være rart f.eks. at finde en adresse
eller et telefonnummer på De Gule Sider, hvis man er et sted, hvor man
ikke lige kan slå det op.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : NS

Dato : 31-07-06 08:18

Henrik Münster skrev:

> [...]
> det mindste muligheden. Det kan jo være rart f.eks. at finde en adresse
> eller et telefonnummer på De Gule Sider, hvis man er et sted, hvor man

Okay... kan du ikke installerer programmet eller
vil det ikke starte op eller hvad?

NS

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-06 20:03

On 2006-07-31 09:18:28 +0200, NS <123@123.com> said:

> Okay... kan du ikke installerer programmet eller vil det ikke starte op
> eller hvad?

Jeg fik vist formuleret det lidt klodset, for Opera Mini virker fint.
Jeg havde selv haft tanken at installere en anden browser, men på Sony
Ericssons hjemmeside dukker Opera ikke op, når jeg vælger min Z530i.
Man får altså det indtryk, at Opera Mini ikke virker på Z530i.

Det link fra Opera, som du gav mig, er derimod til Z530i. Jeg har
installeret Opera Mini på min kones Z530i, og det fungerer helt
perfekt, da jeg lige havde fået sat Java til at fungere fra den rigtige
GPRS konfiguration. Jeg er ikke så vant til de her avancerede
telefoner. Vores problem er jo som sagt, at vi har fået en
Telia-telefon, så man ikke umiddelbart kan vælge punktet i hovedmenuen,
der hedder Internet. Man kan dog finde et bogmærke til Sony Ericssons
hjemmeside i en anden menu, og det bogmærke åbner jo også den
indbyggede browser. Derfra kan man så gå på internettet, men det er jo
en smule bøvlet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : NS

Dato : 31-07-06 23:47

Henrik Münster skrev:

> [...]
> menu, og det bogmærke åbner jo også den indbyggede browser. Derfra kan
> man så gå på internettet, men det er jo en smule bøvlet.

Ok, det kan jeg godt se... men personligt har jeg
nu aldrig brugt den indbyggede browser efter jeg
har fået Opera, da Opera er lysår bedre til den slags.

NS