CO2 i atmosfæren måned for måned
Fra : Steffen

Dato : 05-10-06 18:56

En tabel eller oversigt over CO2 indholdet i Jordens atmosfæren måned for
måned. Findes der sådan en?
Mvh
Steffen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-06 20:07

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> En tabel eller oversigt over CO2 indholdet i Jordens atmosfæren måned for
> måned. Findes der sådan en?

Jeg kan ikke forestille mig at det svinger spor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steffen

Dato : 05-10-06 20:49

En tabel, hvor man i tørre tal kan se indholdet af CO2 i Jordens atmosfære
år for år.
Mvh
Steffen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-06 21:50

> En tabel, hvor man i tørre tal kan se indholdet af CO2 i Jordens atmosfære
> år for år.

Har lige Googlet mig frem til, at stigningen pr. år er ca 1,5 ppm, hvis du
kan bruge det til noget. Ellers må du google videre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steffen

Dato : 06-10-06 07:21

Hej.
Tak for det.
Jeg har lige set dette (fra 15/3-06) på:
http://vejret.tv2.dk/article.php/id-3823205.html
** I løbet af 2005 er der der sket en stigning på 2,6 ppm. I gennemsnit har
stigningen de seneste 25-30 år ligget på 1,5 ppm - og kun to gange inden for
de seneste 25 år har man set tilsvarende stigninger.**
Jeg ved ikke, hvor meget en "ppm" er, men det er nok en stor mængde.
Jeg har søgt på Danmarks Statistiks hjemmeside. Der står ikke noget om CO2
indholdet i Jordens atmosfære. Der er mange steder på nettet med grafiske
fremstillinger, men det er svært at finde en tabeloversigt, der viser
stigningen i konkrete tal.
Hilsen
Steffen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-06 07:29

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> writes:

> Jeg ved ikke, hvor meget en "ppm" er, men det er nok en stor mængde.

parts per million.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-10-06 22:07

Steffen wrote:

> En tabel, hvor man i tørre tal kan se indholdet af CO2 i Jordens atmosfære
> år for år.

Check evt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbondioxide#Variation_in_the_past og
specielt det første eksterne link: http://www.cmdl.noaa.gov/ccgg/trends/

--
Vh Kurt

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-10-06 22:24

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg kan ikke forestille mig at det svinger spor.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Jo det svinder med nedbør og årstiderne.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-06 23:08

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev > >
> Jo det svinder med nedbør og årstiderne.

Det må så være fordi lufthavet har for langsom opblanding, jeg tænkte i de
baner, at der hele tiden er lige meget areal der har sommer og dermed
forbrug af CO2, uanset datoen.
-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-10-06 03:55

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>
> Det må så være fordi lufthavet har for langsom opblanding, jeg tænkte i de
> baner, at der hele tiden er lige meget areal der har sommer og dermed

Det er kun Sommer to gange om året på jorden, og de fleste kontinenter
ligger på den nordlige halvkugle. Derfor optager algerne langs
kontinenternes kanter mest CO2 på den nordlige halvkugle.

Hvis jordens temperatur stiger så øges svampenesvægst og antallet af
skovbrænde, derved øges CO2.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-06 17:48

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev> >
> Det er kun Sommer to gange om året på jorden,

Forstår godt meningen, men der er samme indstråling året rundt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-10-06 19:50

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev> >
>
> Forstår godt meningen, men der er samme indstråling året rundt.
> [...]
Er der det?

Afstanden til solen ændre sig, og jorden er ikke helt kugleformet,
foruden at en del stråling afbøjes af magnetfeltet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-06 20:34

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev
> Er der det?
>
> Afstanden til solen ændre sig,

Ikke så meget at det har relevans. Desuden er Jorden længst fra Solen når
den nordlige halvkugle har sommer.

>...og jorden er ikke helt kugleformet,

Også i bagatelafdelingen.

> foruden at en del stråling afbøjes af magnetfeltet.

Der afbøjes nu ingen af de stråler der giver plantevækst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-10-06 07:21

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev

> Ikke så meget at det har relevans. Desuden er Jorden længst fra Solen når
> den nordlige halvkugle har sommer.

Hvilket skulle betyde at forskellene skulle værre større.

> Også i bagatelafdelingen.

Det er nogen store bagateler som du bager, og det skal ses i at effekten
er selvforstærkende. Og skal lægges sammen med andre.

> Der afbøjes nu ingen af de stråler der giver plantevækst.

Alt stråling afgiver varme, som har betydning for plantevæksten, ikke
mindst for de bakterier som frigiver Co2.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-10-06 09:33

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev > > Ikke så meget at det har
relevans. Desuden er Jorden længst fra Solen når

> Hvilket skulle betyde at forskellene skulle værre større.

Du skrev selv at udsvingene lå på og skyldtes den nordlige halvkugle, så
nej, det må være omvendt.

> Alt stråling afgiver varme, som har betydning for plantevæksten, ikke
> mindst for de bakterier som frigiver Co2.

Du er for langt ude.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-06 08:08

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> En tabel eller oversigt over CO2 indholdet i Jordens atmosfæren måned for
> måned. Findes der sådan en?

Der findes tabeller/kurver, der viser CO2-indholdet som du efterlyser.
I de lavere luftlag falder CO2-mængden i takt med plantevæksten.
Det er små udsving, der er tale om - og såvidt jeg husker er der ikke
nogen signifikant forskelle i de øvre luftlag.

Per A. Hansen

Fra : Jeppe

Dato : 07-10-06 22:53

Steffen wrote:
> En tabel eller oversigt over CO2 indholdet i Jordens atmosfæren måned for
> måned. Findes der sådan en?
> Mvh
> Steffen

Sikkert, her er en graf fra Mauna Loa, der er rimelig let at læse:
http://www.planetforlife.com/gwarm/glob1000.html

Tallene vil sikkert være lidt anderledes andre steder i verden, men
svingingstiden lader til at være årstidsbestemt.

Uheldigvis giver siden ikke primære kilder, men der er dog link til
forskningsgrupperne.