iTunes kan ikke afspille WMA?
Fra : Steen

Dato : 04-10-06 09:43

Jeg har lige købt nogle musiknumre fra TDC Musik - nogle af disse numre er i
"beskyttet WMA-format".

Nu har jeg så prøvet at hive dem ind i iTunes, hvilket den nægter. Vil det
sige, at den musik, som jeg netop har KØBT og BETALT ikke kan afspilles i
iTunes?

Ville jeg så heller ikke kunne afspille dem på min iPod, hvis jeg ellers
havde haft sådan en?

Kan man finde et program på nettet, der kan konvertere beskyttede WMA-filer
til mp3?

Er dette overhovedet den rigtige gruppe at stille sådanne spørgsmål i? Hvis
nej, hvilken?

/steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-06 09:53

Steen <virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> sige, at den musik, som jeg netop har KØBT og BETALT ikke kan afspilles i

nej

> Ville jeg så heller ikke kunne afspille dem på min iPod, hvis jeg ellers
> havde haft sådan en?

ja

> Kan man finde et program på nettet, der kan konvertere beskyttede WMA-filer
> til mp3?

ja

> Er dette overhovedet den rigtige gruppe at stille sådanne spørgsmål i? Hvis
> nej, hvilken?

mjaeh ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Steen

Dato : 04-10-06 10:00

Thomas von Hassel wrote:

> nej

....som i "Nej, det vil det ikke sige" eller "Nej, det kan du ikke"?

> ja

....som i "Ja, du ville godt kunne afspille dem på din iPod" eller "Ja, det
ville du heller ikke kunne"?

> ja

*Suk*. Og HVOR kan jeg så finde et sådant program?

/steen

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 10:08

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> *Suk*. Og HVOR kan jeg så finde et sådant program?

Google giver 15 mill hits!

http://www.google.dk/search?hl=da&q=convert+wma+to+mp3&meta=

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-06 10:21

Steen <virker@ikke.invalid> wrote:

> ...som i "Nej, det vil det ikke sige" eller "Nej, det kan du ikke"?

nej, det kan du ikke

> ...som i "Ja, du ville godt kunne afspille dem på din iPod" eller "Ja, det
> ville du heller ikke kunne"?

ja, det vil du heller ikke kunne

> *Suk*. Og HVOR kan jeg så finde et sådant program?

på internettet :)

Derudover anbefaler bilka at du brænder en audio cd af din WMA musik som
du så re-importerer iTunes.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-10-06 10:23

On 2006-10-04, Steen <virker@ikke.invalid> wrote:
> Jeg har lige købt nogle musiknumre fra TDC Musik - nogle af disse numre er i
> "beskyttet WMA-format".

Længe leve den ny teknologi!

> Nu har jeg så prøvet at hive dem ind i iTunes, hvilket den nægter. Vil det
> sige, at den musik, som jeg netop har KØBT og BETALT ikke kan afspilles i
> iTunes?

Jep. Længe leve den ny teknologi

> Ville jeg så heller ikke kunne afspille dem på min iPod, hvis jeg ellers
> havde haft sådan en?

Nej. Længe leve den ny teknologi

> Kan man finde et program på nettet, der kan konvertere beskyttede WMA-filer
> til mp3?

Bilka beskriver på deres hjemeside at du kan brænde numrene ud til en cd
med windows media player. Herefter kan du rippe dine nybrændte cd'er ind
med itunes eller andet lignende program. Længe leve den ny teknologi.

(Hvis man er linux eller mac-bruger, skal man købe på en
windows-maskine, brænde ud på cd og rippe igen)

Og så er der lige det med datatab ved konvertere mellem to tabs-formater

/Sune
- som ikke er tilhænger af digital restriction management

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-06 10:32

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> (Hvis man er linux eller mac-bruger, skal man købe på en
> windows-maskine, brænde ud på cd og rippe igen)

Monstro man kan køre MediaPlayer under wine/crossover for mac ?

> Og så er der lige det med datatab ved konvertere mellem to tabs-formater

jep ..

> /Sune
> - som ikke er tilhænger af digital restriction management

Thomas som køber sine cd'er og ripper dem til Apple Lossless ...

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Steen

Dato : 04-10-06 13:42

Sune Vuorela wrote:

> Længe leve den ny teknologi!
> Jep. Længe leve den ny teknologi
> Nej. Længe leve den ny teknologi

Det er sgu da bondefangeri! Jeg vil have mine penge igen! Der stod INGEN
steder på det website "OBS! Du kan ikke høre disse numre på din iPod!"

Jeg har nu skrevet til TDC, at jeg gerne vil lade købet gå tilbage, og have
mine 24 kroner igen.

> [...]
> cd med windows media player. Herefter kan du rippe dine nybrændte
> cd'er ind med itunes eller andet lignende program. Længe leve den ny

Se, dét var selvfølgelig en mulighed.

> Og så er der lige det med datatab ved konvertere mellem to
> tabs-formater

Kan det skønnes eller beregnes, hvor stort tabet er?

> /Sune
> - som ikke er tilhænger af digital restriction management

Nej, det er jeg den onde lynemig heller ikke!

/steen

Fra : Eliasen

Dato : 04-10-06 14:09

> Det er sgu da bondefangeri! Jeg vil have mine penge igen! Der stod
> INGEN steder på det website "OBS! Du kan ikke høre disse numre på din
> iPod!"

Så har du vist ikke kigget ordentligt efter:

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/Call?htmltemplate=./pages/article.htm&articleid=65903#ol_q23

--
Eliasen

Fra : Steen

Dato : 04-10-06 14:22

Eliasen wrote:

> Så har du vist ikke kigget ordentligt efter:
>
> http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/Call?htmltemplate=./pages/article.htm&articleid=65903#ol_q23

Det er ikke rimeligt at en så alvorlig mangel kun fremgår dybt inde i et 4
km langt dokument. Det ville svare til at sælge benzin, der ikke fungerede
med biler af mærket Opel, men nøjes med at gøre opmærksom på dette i nogle
dokumenter på nettet.

Jeg synes ærlig talt jeg var i min gode ret til at forvente, at musik jeg
ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod, en af de
mest gængse musikafspillere på markedet.

/steen

FUT: dk.videnskab.jura

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-06 14:27

Steen wrote:

> [...]
> ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod, en af de
> mest gængse musikafspillere på markedet.

du har ikke tilfældigvis købt din iPod hos TDC, vel?

For ellers vil jeg mene at det svarer til at du har
købt en diesel bil og forsøger at putte benzin på den,
eller omvendt. Det kan man ikke.

JonB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-06 14:46

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg synes ærlig talt jeg var i min gode ret til at forvente, at musik jeg
> ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod, en af
> de mest gængse musikafspillere på markedet.

Nu prøvede jeg lige at lægge en WMA fil i indkøbskurven, så siger den:
Du har lagt musik af typen 'WMA' i din indkøbskurv. WMA-filer er beskyttede
mod ulovlig distribution og kræver at du til afspilning anvender en
afspiller, der kan håndtere den digitale beskyttelse - DRM (Digital Rights
Management).

Så jeg synes da man bliver gjort opmærksom på det.

Hvis man vil undgå den slags problemer må man holde sig til åbne standarder,
hvilket hverken Microsoft WMA eller IPod kan siges at være...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Holst

Dato : 04-10-06 14:49

Steen wrote:

> Jeg synes ærlig talt jeg var i min gode ret til at forvente, at musik jeg
> ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod, en af de
> mest gængse musikafspillere på markedet.

Man kunne vel bare vende det på hovedet og sige, at du da er i din gode
ret til at forvente, at din iPod kan afspille et "standard"-format som WMA.

Fra : Eliasen

Dato : 04-10-06 16:02

> [...]
> jeg ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod,
> en af de mest gængse musikafspillere på markedet.

Nej, det ville svare til at købe diesel til en benzinbil. Du kunne have
undersøgt det inden.

En ting er hvad du forventer, en anden ting er hvad TDC faktisk sælger
og ydermere gør opmærksom på at de sælger.

Jeg forstår til fulde din frustration, irritation og undren, men du kan
ikke hænge TDC op på den sag.

--
Eliasen

Fra : per christoffersen

Dato : 04-10-06 16:20

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> En ting er hvad du forventer, en anden ting er hvad TDC faktisk sælger og
> ydermere gør opmærksom på at de sælger.

Spørgsmålet er jo om forventningen er rimelig ud fra den markedsføring af
produktet, som TDC har lagt frem.
Der står jo rent faktisk ikke i det materiale, som der er linket til, at
musikfilerne ikke vil virke på iPod.
Der står på en lidt bagvendt måde, at man skal anvende Windows Media Player
til at håndtere egendistribution, men der står ikke særlig tydeligt, at det
er et ufravigeligt krav.

- Og så er der lige spørgsmålet, om TDC fremlægger disse oplysninger på en
ufravigelig måde. Det er ikke nok at linke til dem et sted i shoppen. TDC
skal sikre sig at køberen rent faktisk læser dem (i praksis vil det oftest
betyde, at man sikrer sig, at køberen tilkendegiver at have læst dem).
Oplysningen fremgår af Spørgsmål og Svar, og dem kan man ikke forvente at
køber af egen drift gennemlæser.
Af shoppens vilkår pkt. 2.4 fremgår derimod:
2.4 Du kan hente (downloade) musiknumre til din pc. Herefter kan musikken
afspilles på din pc, brændes på en CD-rom, flyttes til din bærbare afspiller
eller til en anden pc jf. 5.0 Rettigheder. ...

Der er ingen forbehold for typer af afspiller.

(Vilkårene kan man i øvrigt heller ikke forvente, at køber af egen drift
gennemlæser, - fremlæggelsen skal som før nævnt indgå i købsprocessen. Det
ved jeg ikke om sker hos TDC).

Alt i alt er der ikke meget der tyder på, at TDC på en klar og tydelig måde
har tilkendegivet, at der er særlige forhold omkrng bærbare afspillere, som
har betydning. Det burde de nok i betragtning af iPodens udbredelse.

/Per

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-10-06 16:42

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> (Vilkårene kan man i øvrigt heller ikke forvente, at køber af egen drift
> gennemlæser, - fremlæggelsen skal som før nævnt indgå i købsprocessen. Det
> ved jeg ikke om sker hos TDC).

Se mit indlæg

> [...]
> måde har tilkendegivet, at der er særlige forhold omkrng bærbare
> afspillere, som har betydning. Det burde de nok i betragtning af iPodens

Nu kan de jo faktisk lade sig gøre at afspille dem på Ipod..
Man skal blot brænde dem ud fra Media Player og rippe dem i Itunes.

Det er ganske rigtigt en bøvlet og grim løsning, men når nu Microsoft og
Apple insisterer på at være bøvlede...

Personligt holder jeg mig bare fra DRM'ede filer...

Fra : per christoffersen

Dato : 05-10-06 08:26

> Nu kan de jo faktisk lade sig gøre at afspille dem på Ipod..
> Man skal blot brænde dem ud fra Media Player og rippe dem i Itunes.

Okay, - det stiller jo selvfølgelig sagen noget anderledes.
Jeg havde fået forståelsen af, at det slet ikke kunne lade sig gøre.

> Personligt holder jeg mig bare fra DRM'ede filer...

Det er jo også en løsning
Personligt holder jeg mig også helst væk fra TDC

/Per

Fra : ASKF

Dato : 11-10-06 11:47

Steen ytrede sig i <4523b595$0$49200$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod, en af de
>mest gængse musikafspillere på markedet.

Når du køber din iPod burde du også læse specifikationerne:

"Audio formats supported: AAC (16 to 320 Kbps), Protected AAC (from
iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3 and
4), Apple Lossless, AIFF and WAV"
<http://www.apple.com/ipod/specs.html>

WMA står netop ikke nævnt her.

Der er en del mp3 afspillere på markedet som ikke understøtter hverken
Microsofts eller Apples lukkede formater, skulle alle musikbutikker også
nævne disse vil det blive en ret stor og uoverskulig liste, da de
understøttede formater også kan afhænge af hvilken firmware version der
er installeret.

Det er derfor altid op til køber at sikre at det man køber også kan
afspilles i ens produkt.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Steen

Dato : 04-10-06 15:14

Sune Vuorela wrote:

> - som ikke er tilhænger af digital restriction management

Jeg har i hvert fald INGEN respekt for musikere, der udsender deres musik i
WMA-format.

/steen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-10-06 15:19

On 2006-10-04, Steen <virker@ikke.invalid> wrote:

> Jeg har i hvert fald INGEN respekt for musikere, der udsender deres musik i
> WMA-format.

Det er desværre ikke musikerne der har den beslutning.

Selv køber jeg hverken cd'er eller internet-musik der bruger
copycontrol eller andre former for digitale begrænsniger (Digital
restriction management - DRM)

/Sune

Fra : Holst

Dato : 04-10-06 15:29

Steen wrote:

> Jeg har i hvert fald INGEN respekt for musikere, der udsender deres musik i
> WMA-format.

Hvorfor køber du så deres musik?

Fra : Amok

Dato : 05-10-06 12:02

> Jeg synes ærlig talt jeg var i min gode ret til at forvente, at musik jeg
> ærligt og redelig købte hos TDC ville kunne afspilles på min iPod, en af de
> mest gængse musikafspillere på markedet.

Tjaeh... Joeh... Men nu findes der jo tekniske løsninger på dit
problem. Du kunne jo google lidt på det eller se på:
http://www.soundtaxi.info/music_answers/how_to_convert_wma_drm_files_to_mp3_files.htm