Udregning af rente
Fra : Tomas .

Dato : 03-10-06 17:26

Hejsa

Hvis jeg ønsker at udregne hvor lang tid, det tager at afbetale en
gæld på 20.000 til banken med en årlig rente på 5% p.a. og et
månedligt afdrag på 1000. Hvordan kan jeg beregne dette?

Håber I kan hjælpe

--
Mvh.

Tomas

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 18:25

"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gæld på 20.000 til banken med en årlig rente på 5% p.a. og et
> månedligt afdrag på 1000. Hvordan kan jeg beregne dette?

Hvis du har excel, så findes der en skabelon der hedder noget i retning af
"låneberegning" - den kan også lave amoritetstabel.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-10-06 19:23

Tomas . wrote:
> [...]
> gæld på 20.000 til banken med en årlig rente på 5% p.a. og et
> månedligt afdrag på 1000. Hvordan kan jeg beregne dette?

Du skriver ikke om det er en matematikopgave eller en det er i den
virkelige verden

I den virkelige verden opstiller man en cashflowberegning, som er en
opregning eller forudsigelse af de posteringer, som sker på lånet. I
dette tilfælde vil posteringerne bestå i lånenedskrivning med de
månedlige afdrag samt forhøjelse med den årlige rentetilskrivning.

Du skriver at rentesatsen er 5 % p.a., men det behøver ikke at betyde
helårlig rentetilskrivning. Kvartårlig rentetilskrivning med den kvarte
rentesats er vist meget almindeligt.

Vi går ud fra at det er et annuitetslån, hvor renterne bliver posteret
på lånet. Hvis renterne bliver betalt på anden måde (serieprincippet)
vil løbetiden helt simpelt være 20 måneder, men her er det nok
annuitetsprincippet...

Så beregningen består i at beregne renteudgiften for de enkelte perioder
i regnskabet, i dette tilfælde mellem hvert afdrag. Renteberegningen er
som regel helt simpel (hovedstol * dags_rentesats * antal_rentedage),
hvor dags_rentesats er de 5 % divideret med 365/366 dage. Den beregnede
rente akkumuleres hen over året og bliver tilskrevet hovedstolen ved den
årlige rentetilskrivning. Det er samme princip ved kvartårlig
rentetilskrivning.

Det betyder at der kun regnes med renters rente på den måde at der
beregnes renter af den samlede restgæld inklusive de tidligere års
tilskrevne renter. Der regnes ikke med renters rente indenfor de enkelte
perioder, fordi den beregnede rente i dette tilfælde kun tilskrives én
gang årligt.

Du kan med fordel lægge beregningen ind i et regneark for at beregne
rentedage, rentebeløb, akkumulerede renter, samt restgæld. Der vil være
lidt fnidder med om rentetilskrivningen sker den 31.12 eller 01.01,
ligesom der bør tages hensyn til skudår, men det er småpenge det handler
om.

--
Vh Kurt

Fra : Tomas .

Dato : 03-10-06 22:02

Kurt Kjær Jensen <kkjen_slet@aub.dk> skrev:

>Du skriver ikke om det er en
>matematikopgave eller en det er i den
>virkelige verden

Det er en matematikopgave

Normalt har man formlen: Kn = K(1+r)^n, men den gælder jo kun
ved rentetilskrivning.

De 5% er årlig rente.

Jeg havde et udemærket eksempel til Excel en gang, hvor man
anvender funktionen YDELSE, men kan ikke få den til at virke

--
Mvh.

Tomas

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-10-06 22:56

Tomas . skrev:

> Det er en matematikopgave

Slå lån op bag i bogen, og find nogle eksempler.
Du kan se formlerne her:

<http://www.matlex.dk/rente.html#annuitet>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : N. Foldager

Dato : 04-10-06 22:00

Tomas:

>Hvis jeg ønsker at udregne hvor lang tid, det tager at afbetale en
>gæld på 20.000 til banken med en årlig rente på 5% p.a. og et
>månedligt afdrag på 1000. Hvordan kan jeg beregne dette?

Mener afdrag? Ikke ydelse?

Mvh

Niels Foldager