Behandling af jordslået indtræk?
Fra : Jørgen Kærsgaard

Dato : 02-10-06 19:34

Er der noget at gøre ved indtræk, på dæk og skotter som er blevet jordslået.
Kan det evt. farves op igen?

JK

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-10-06 20:05

Hej
Du skal nok være lidt mere specifik. Snakker vi fx. om træ, tekstil, gummi
eller hva`?
hilsen
Steffen

Fra : ThomasB

Dato : 03-10-06 18:27

"Jørgen Kærsgaard" <jkaersgaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noget at gøre ved indtræk, på dæk og skotter som er blevet
> jordslået. Kan det evt. farves op igen?

Dækket/skottet kan vaskes med Clorin. Dit betræk kan farves - spørg hos
Matas.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-06 12:35

Hej Jørgen,

Jordslag er en skimmelsvampedannelse, der fremkommer p.gr. af
indelukket fugtighed og viser sig som sorte skjolder på stoffer,
der har været pakket sammen i halvvåd tilstand, (sejl, telt
o.l.) eller som sorte prikker, som om det var sprøjtet med jord.
Når pletterne er helt friske - d.v.s. højest nogle få dage
gamle - kan man prøve med en blanding af 1 teskefuld køkkensalt
pr. liter kærnemælk. Der sker en kemisk forbindelse imellem
saltets klor (natriumklorid) og kærnemælkens mælkesyre, og denne
forbindelse virker blegende. Heri lægges det jordslåede tøj
fugtigt, hårdt opvredet i 1 - 2 døgn og vaskes derfefter med et
sulfovaskeprodukt.

Er jordslaget ældre - men ikke over 8 dage - kan tøjet koges i
affarvningsmidlerne, der findes færdige i handelen. Dette kan
dog kun gøres med hvidevarer, men ikke når det drejer sig om
kulørte stoffer, idet affarvningsmidlerne - samtidig med
pletterne - vil tage farverne af selve stoffet hvorfor det
efterfølgende må genfarves.

Gammel jordslåethed er ikke nemt at fjerne.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-10-06 14:20

Men ikke umuligt. Du kan prøve at købe et produkt, der hedder "Mod
jordslåede pletter". Det kan købes hos Matas. Følg brugsanvisningen. Kræver
desværre at du bagefter skal skylle med en masse vand, så det kræver det
rette "omgivelser". Stoffet er en kombination af kaliumpermanganat og
natriumbisulfit og den først behandling farver materialet lilla (!!) og den
anden komkonent fjerner farven igen. Heldigvis er pletterne også væk efter
den voldsomme farve oplevelse.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet ZWNC0)" <harding@ZWNC0larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11601347560.3383400870744@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jørgen,

snip

Fra : ...

Dato : 06-10-06 14:30

Nååå. Der blev du alligevel bange hva'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-06 17:03

Hvormed bidrager en anonym bemærkning som nedenstående Jørgen
Kærsgaard i hans spørgsmål:

Fra : ThomasB

Dato : 06-10-06 17:24

"Harding E. Larsen (slet XFWSB)" <harding@XFWSBlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11601508820.871981088559373@dtext.news.tele.dk...

> Hvormed bidrager en anonym bemærkning som nedenstående Jørgen
> Kærsgaard i hans spørgsmål:

Hvor bidrager din bemærkning?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-10-06 17:42

Hej Thomas,

Hvis du læser lidt længere op i strengen vi du bemærke at jeg
har bidraget med et fyldestgørende svar vedrørende problemets
løsning. Det har du jo også.

Jeg gør blot opmærksom på det uheldige anonyme indlæg. Den slags
kan vi godt være foruden i denne gruppe.
Vi bør tilstræbe størst mulig seriøsitet.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 06-10-06 19:11

"Harding E. Larsen (slet AH90T)" <harding@AH90Tlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11601532140.694187836414798@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> kan vi godt være foruden i denne gruppe.
> Vi bør tilstræbe størst mulig seriøsitet.

I Denne normalt seriøse gruppe, har du fuldstændig ret. Harding.
Folk spørger, og får svar.

Hvorfor så være anonym??
Mvh. Per Nordahl.

Fra : ThomasB

Dato : 06-10-06 22:42

> [...]

> kan vi godt være foruden i denne gruppe.
> Vi bør tilstræbe størst mulig seriøsitet.

Jeg er enig så langt at jeg mener at gruppen ikke skal gå op i hat og
briller, men at anonyme kommer med et, efter min mening, ret sjovt indlæg,
synes jeg er helt ok.

Gruppen hedder jo også dk.FRITID.sejlads og ikke dk.TEKNIK.sejlads, så
udenomshalløj synes jeg er godt - det giver liv til gruppen. Kig f.eks på
dk.fritid.bil, hvor der er meget humor og udenomshalløj, og det er nok den
bedst fungerende gruppe i dk-hirakiet.

Det optimale for dk.fritid.sejlads, ville være at tonen var som i havnene -
laid back og hyggelig - og et par finker fra panden.

Mvh Thomas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-10-06 10:30

Hej Thomas,

Ja det er da rigtigt at der skal være plads til sjove og
underholdende bemærkninger. Det skal ikke være noget kedeligt
forum.
Havde indlægget blot været lidt mere velformuleret evt. med
henvisning til at det kunne have været en god scene til skjult
kamera og opfølgende også et lille indlæg omkring at man f.eks.
kan få en stor overraskelse ved rensning af teak med Snappy
Seal, hvor træet skifter farve fra begyndelsesfarven til meget
mørkebrunt når den første væske smøres på: Ved påsmøring af deen
anden væske bliver træet helt lyst og det får først sin
oprindelige farve ved den tredie behandling.

Den lidt nedladende bemærkning:

"Nååå. Der blev du alligevel bange hva´
"

syntes jeg ikke passede ind i Bjarkes informative indlæg,
hvortil også skal lægges afsenderinformationerne:

"... <mine-handler|fjern|@sol.dk>"

Det havde ikke gjort noget om der havde været en afsender på som
man kunne "se i øjnene"!

Ja lad os prøve at holde den vedkommende og positive omgangstone,
som du så rigtigt refererer til er i havnene, vedlige.
Det er altid hyggeligt at omgås rare folk, hvorimod tre
stikkende prikker ikke er befordrende.

Fra : Per Nordahl

Dato : 07-10-06 11:28

"Harding E. Larsen (slet D1R71)" <harding@D1R71larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11602136630.712273989705245@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> som du så rigtigt refererer til er i havnene, vedlige.
> Det er altid hyggeligt at omgås rare folk, hvorimod tre

Thomas B, det var nu ikke så negativt ment fra min side
Men jeg tror Harding har svaret/besvaret fyldstgørende.

Mvh. Per Nordahl.

Fra : ThomasB

Dato : 07-10-06 19:00

> [...]

> anden væske bliver træet helt lyst og det får først sin
> oprindelige farve ved den tredie behandling.

Undskyld Harding, men vi kan ikke alle være, eller have samme humor som dig.
Hvad du finder morsomt, er der sikkert mange der finder plat og ligegyldigt.

> [...]
> "
> syntes jeg ikke passede ind i Bjarkes informative indlæg,
> hvortil også skal lægges afsenderinformationerne:

Jeg og sikkert mange andre, synes det var enormt sjovt. Jeg forestillede mig
da Bjarke i panik over hans betræk var blevet rødt

> Det havde ikke gjort noget om der havde været en afsender på som
> man kunne "se i øjnene"!

Nej, det er måske rigtigt nok - men nogle foretrækker at være anonyme - bl.a
fordi ikke er helt trygge ved "det store internet"..

Du topposter - på trods af at det strider mod enhver netikette. Jeg og mange
andre har påtalt det, og du er tilsyneladende ligeglad. Det er efter min
mening mere nedlandende end at komme med en anonym sjov bemærkning.

I øvrigt gider jeg ikke diskutere topposting igen - gør som du vil.

> Ja lad os prøve at holde den vedkommende og positive omgangstone,
> som du så rigtigt refererer til er i havnene, vedlige.

Jeg er helt enig.

> Det er altid hyggeligt at omgås rare folk, hvorimod tre
> stikkende prikker ikke er befordrende.

Jeg har ingen ide om hvor du rider på "anonymitet er skidt"-kæphesten, men
det er intet galt eller "ulovligt" i at ville være anonym.

Tag et kig på dk.fritid.bil - sådan så jeg gerne dk.fritid.sejlads være.

Mvh Thomas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-10-06 20:05

Hej Thomas,

Jeg synes heller ikke at vi to skal fordybe os i vores
forskelligheder.

Inden du helt fortaber dig i anonymitetens lyksaligheder så prøv
lige at læse følgende:

http://www.danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/itborge
r/it-
rettigheder/3._registrering_og_overvaagning/er_du_anonym_paa_inte
rnettet

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-10-06 20:23

Hej Thomas,

Jeg synes heller ikke at vi to skal fordybe os i vores
forskelligheder.

Inden du helt fortaber dig i anonymitetens lyksaligheder så prøv
lige at læse følgende planket fra: Det Offentlige Danmark,
status på borgernes it- rettigheder.

Mvh/Harding

Er du anonym på internettet?

Det siges ofte, at det er nemt for fremmede at følge med i, hvad
du foretager dig på internettet. Det er imidlertid ikke nemt
blot at ”koble" sig på internettet og aflytte på samme måde, som
man måske kendte det i gamle dage med telefonaflytning ved hjælp
af at sætte et par ekstra ledninger på en telefonledning. Når
man taler om, at man kan ”aflytte” internettet, så skyldes det,
at internettet ofte fungerer ved, at det i praksis er kopier af
informationer, som man sender over internettet.

Langt den største risiko for at blive ”aflyttet” ligger derfor
ikke i, at selve kommunikationssignalerne bliver aflyttet, men i
at fremmede får adgang til afsenderens eller modtagerens udstyr
og dér kan læse kopier af de informationer, som er blevet sendt.
Ud over på dit lokale udstyr, så vil der også ofte i en kort
periode ligge en kopi af de data, der bliver sendt, hos de
internetudbydere, som afsenderen og modtageren benytter. Det er
derfor også vigtigt, at din internetudbyder har sikret sine
internetservere mod uønsket adgang udefra.

Enhver internet-kommunikation styres af computere, der som
grundlag for denne styring registrerer et antal informationer
om, hvem der kommunikerer, hvornår og hvordan. Al denne
information efterlades i de tilsluttede computere i kortere
eller længere tid. Man taler om, at internet-brugerne har
efterladt sig “elektroniske spor”. Det er sådanne spor, der kan
give mulighed for at overvåge personers færden på internet, og
som f.eks. kan bruges til uønsket registrering om personlige
præferencer eller interesser. Hvilke spor, der nærmere bestemt
er tale om, afhænger af de anvendte internet-tjenester.
Registrering af personoplysninger må dog ikke foretages ganske
frit, i det der findes lovregler på dette område
(Persondataloven).
Ved anvendelse af web-tjenester (læsning af hjemmesider mv.)
efterlader brugeren i kortere eller længere tid information om
sin identitet og færden på serveren, dvs. den computer, der
styrer kommunikation til og fra web-siden.

Når du surfer ind på en hjemmeside, sender din computer besked
om din IP-adresse til udbyderen af hjemmesiden. Denne IP-adresse
skal udbyderen af hjemmesiden bruge for at kunne sende
hjemmesidens indhold til din computer. Med mindre man har sin
helt egen direkte adgang til internettet, så vil den dog kun
kunne vise udbyderen af hjemmesiden, hvilken internetudbyder du
benytter. Det vil ikke være muligt at se præcis hvem af
internetudbyderens kunder, der er tale om.

I mange tilfælde vil du herudover efterlade dig en række
tekniske informationer om, f.eks. hvilken software mv. du
benytter dig af, og hvordan din computer er indrettet, bl.a.
hvordan den kobler sig op på internettet.

Mange hjemmesider bruger såkaldte cookies til at supplere en
slags genkendelse mellem brugeren af en web-side og udbyderen af
web-siden. En cookie er en lille datamængde, som efter brugen af
en web-side lagres på din computer med henblik på at blive
hentet frem, næste gang du går ind på den pågældende hjemmeside.
Med mindre du har slettet din cookie, vil du nu opdage, at web-
siden på forhånd kender f.eks. din adresse (såfremt den er
indtastet) og muligvis også dine præferencer (hvis f.eks. web-
siden fungerer som en elektronisk markedsplads).

Hvis du surfer meget på internettet, vil du typisk have et
tilsvarende stort antal cookies lagret på din pc. Den enkelte
hjemmeside kan dog normalt ikke læse cookies, der er lagt på din
computer af andre hjemmesider, lige så lidt som den kan anvende
cookies til at finde ud af, hvilke andre hjemmesider brugeren
har benyttet. Det er muligt at indstille det program, man bruger
til at surfe på internettet med, således at der ikke bliver lagt
cookies på pc’en. Derved bliver det vanskeligere for andre
brugere af din pc at se, hvad du har foretaget dig på internet,
men det bliver også mere besværligt for dig selv, når du skal
bruge personligt tilpassede sider på internettet.

En særlig problemstilling opstår, når du indtaster oplysninger i
en “formular” på en hjemmeside. Dette forekommer f.eks. hyppigt
i de søgemaskiner , der ofte anvendes til at finde vej på
internet. Findes der reklamespots på søgemaskinens web-side, kan
det ske, at dine indtastninger i formularen af tekniske årsager
bliver videresendt til den web-side, hvorfra reklamen hentes,
eksempelvis et reklamebureau. Denne praksis kan give mulighed
for en vis registrering af personlige oplysninger om den
enkeltes præferencer.

Blandt andet for at nedbringe ventetiderne, når man skal ind på
en hjemmeside, vil de fleste browser -programmer lagre de
hjemmesider, du besøger, på dit eget udstyr med henblik på
genbrug. Du slipper så for at hente siden langvejs fra via
internettet, men kan i stedet hente den direkte til din skærm
fra din egen computer. Denne lagring giver ikke anledning til
problemer, så længe du bruger din egen private computer, men ved
brug af fremmed udstyr (f.eks. på arbejdspladser, biblioteker,
internet-cafeer eller andre offentlige computere) kan de
lagrede, såkaldte cache-filer, frit læses af andre, medmindre
der er truffet særlige forholdsregler for at afskære dette.

Desuden gemmes adresserne på alle de web-steder, du har besøgt i
en given periode, i en såkaldt historik-fil på den computer du
har benyttet. Alle, der kan få adgang til denne historik-fil,
kan nøjagtigt få at vide, hvilke web-steder du har besøgt.

Hvis kommunikation med e-post eller via World Wide Web foregår
ved hjælp af arbejdsgiverens e-post- eller www-server, er det
som udgangspunkt teknisk muligt for arbejdsgiveren at få
ubegrænset adgang til at overvåge de ansattes kommunikation (Se
også afsnittet om overvågning af arbejdspladsen).

Fra : Per Nordahl

Dato : 08-10-06 17:37

"Harding E. Larsen (slet O534X)" <harding@O534Xlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11602492420.58560199482536@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> ubegrænset adgang til at overvåge de ansattes kommunikation (Se
> også afsnittet om overvågning af arbejdspladsen).

Harding. Der er slet ingen tvivl om du kan besvare en masse spørgsmål

Skulle vi så ikke holde os der, inden for seljladsgruppen ?? Der er jo
en masse nye mennesker der bliver skræmt væk..
Samt en del ældre? Jeg omtalte vist CT tidlidligere - i en positiv
tone - Det skal IKKE ende i det samme fnidder.

Det resulterer jo kun at folk ikke tør spørge om noget, og slet ikke som
ny/nybegynder!!

Forsat god dag/aften til jer alle.

Mvh. Thulfen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-10-06 12:25

Hej Per,

Jeg håber nu ikke at den lille meningsudveksling har medført
mandefald i gruppen.
Renset for sæsonudsving så synes jeg netop at der er kommet
mange nye til og det er godt og sundt for informationsflowet i
gruppen.

Det er rigtigt at vi under ingen omstændigheder skal tilbage til
Control Tiderne.

Dog synes jeg ikke at det tidligere og efterfølgende indlæg var
passende over for Bjarkes udmærkede indlæg med advarsler i
forbindelse med arbejdets udførelse.

Sætningen.

"Nååå. Der blev du alligevel bange hva´" stod alene uden
andet end afsenderadressen der kan opfattes lige fra:

prik, prik, prik (mine-handler)@sol.dk til
bum, bum bum (mine-handler)@sol.dk

Det synes jeg ikke er særligt befordrende som læsning mellem de
mange udmærkede indlæg for at hjælpe Jørgen Kærsgård med hans
problem.

Lad os nu lade sagen ligge uden yderligere kommentarer, der er
efterfølgende kommet mange nye og gode indlæg op i gruppen.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-10-06 19:43

"Harding E. Larsen (slet O3WWV)" <harding@O3WWVlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11603933880.477819061714701@dtext.news.tele.dk...

> Hej Per,
>
> Jeg håber nu ikke at den lille meningsudveksling har medført
> mandefald i gruppen.

Selvfølgelig gør det forhåbentlig ikke det!
Men nogen gange bliver folk/sejladsfolk, bange for at blive sablet ned
over et simpelt spørgsmål.
Det udvikler sig ret hurtigt til alt det tekniske, "for og imod."
Jeg formoder at når en "ny" stiller et rimeligt spørgsmål,- kan der også
svares høfligt, og rimeligt kort.
De store uddybninger/konklusioner, bliver spørger jo helt afskrækket af.

> Renset for sæsonudsving så synes jeg netop at der er kommet
> mange nye til og det er godt og sundt for informationsflowet i
> gruppen.

Ja.

> Det er rigtigt at vi under ingen omstændigheder skal tilbage til
> Control Tiderne.

(Du forstod den, og vi vil ikke tilbage. bårset fra, der var 2 om det,

> Dog synes jeg ikke at det tidligere og efterfølgende indlæg var
> passende over for Bjarkes udmærkede indlæg med advarsler i
> forbindelse med arbejdets udførelse.

Har jeg tidligere beskrevet.

> [...]
>
> Lad os nu lade sagen ligge uden yderligere kommentarer, der er
> efterfølgende kommet mange nye og gode indlæg op i gruppen.

Harding, dine indlæg, er yderst informative, udybende - og ovenikøbet
med div link. Hvilket jeg takker for.
Men tag nu højde for at nogle starter, Ja!. i begyndelsen.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-06 13:21

Hej Per,

Tak for dit indlæg.
Det er rigtigt at ingen har behov for at blive sablet ned her i
gruppen. Spørgsmål og svar omkring vores kære både skal kun
hjælpe og medvirke til at bringe vores passion yderligere op til
en bedre forståelse af de mange detaljer og ofte komplekse
sammenstillinger af komponenter og struktur der udgør båden og
det miljø/regelsæt o.s.v. som vi sejler i og med.

Det er selvfølge altid muligt at fremstamme et kort
staccatosvar. Det er meget "in" in tidens zapperkultur, men det
afgrænser meget indsigten i området og man bliver ikke særligt
klogere af at kunne gentage et par sætninger.
Derfor prøver jeg at give uddybende svar, hvor jeg ud over selve
emnet bevæger mig lidt rundt i omgivelserne for at beskrive de
nærmere omstændigheder og kontaktflader.
Jeg tror at det giver spørgeren endnu mere interesse for at
fordybe sig i emnet.
Du giver jo selv udtryk for at det er du også tilfreds med. Det
tror jeg også nybegyndere er.
Selvfølgelig kan jeg ikke beskrive området fuldt ud og derfor er
det meget befordrende at andre, ud fra deres synsvinkel og
erfaring også giver deres besyv med og selvfølgelig i samme ånd
og hensigt.
Det kan godt overraske nybegynderne at deres meget korte og
enkle spørgsmål bliver genstand for ofte meget omfattende
skriverier fra andre sejlere.
Det opfatter jeg alene som udtryk for at vi sejlere er meget
optaget af vores hobby og villigt vil være med til at informere
om alt hvad vi kan bidrage med.

Uden at ville rippe op i fortidens emne, som du så rigtigt
genkalder, så blev jeg pludselig og uden viden eller baggrund
blandet ind i en gruppe menneskers interne intriger.
Da jeg begyndte at Google lidt på i involverede, tegnede der sig
et tydeligt billede.
Én person stod entydigt frem som den alle andre klagede over (på
daværende tidspunkt over 19.000 klager) og ved at udvidde
søgekriteriet til også at omfatte udenlandske nyhedsgrupper m.m.
blev billedet meget klart og forståeligt, i et om jeg må
udtrykke det således, et globalt omfang.
Dette kapitel er nu overstået og lad os ikke bruge tid på dette
mere.

For tiden afholder DS informationsmøder landet over for
klubrepræsentanter for at introducere et nyt og meget lovende
tiltag under betegnelsen Danske Bådejere.
Det er et tiltag som bredden i vores virkefelt har ønsket.
Herunder en næmere kontakt til den enkelte bådejer for at hjælpe
og med at formidle viden.
Introduktionen til emnet er omtalt her:

http://www.sejlsport.dk/sw11936.asp

Bådejerprojektet kan blive meget omfattende og et enkelt område
i viften er en interaktiv del, som vil/kan blive meget mere
omfattende end informationen er i her i dk.sejlads.
Det er op til sejlerne at deltage og medvirke til denne meget
positive udvikling til gavn for alle sejlere under DS.
Især vil specialklubberne kunne drage stor fordel af en
sammenspil sammen med de mere generelle emneområder og de
sociale sejlklubbers virke.

De bedste hilsner
Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-10-06 09:10

"Harding E. Larsen (slet X6B7U)" <harding@X6B7Ularsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11604831610.584287831114818@dtext.news.tele.dk...
> Hej Per,
>
> Tak for dit indlæg.

i Lige måde, og tak for din respons

> [...]
> sammenstillinger af komponenter og struktur der udgør båden og
> det miljø/regelsæt o.s.v. som vi sejler i og med.

Enig.

> [...]
> Det opfatter jeg alene som udtryk for at vi sejlere er meget
> optaget af vores hobby og villigt vil være med til at informere

Der vi, alle Det jeg mente var: At "nogen" gange bliver det bare for
meget, enten eller. for el. imod.
Muligt jeg tager fejl.
Men det tager som regel lidt tid at blive erfaren

> [...]
> udtrykke det således, et globalt omfang.
> Dette kapitel er nu overstået og lad os ikke bruge tid på dette

Ak ja, men det er heldigvis overstået. (I denne gruppe).

> [...]
> Især vil specialklubberne kunne drage stor fordel af en
> sammenspil sammen med de mere generelle emneområder og de

Lyder fornuftigt og interessant.

> De bedste hilsner
> Harding

Tak og lige måde. Mvh. "Thulfen"

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-10-06 21:06

Jeg er en forsigtig mand, så jeg prøvede først på et stykke gammle klud og
så "magien" virke inden jeg hældte det over mine originale/udgåede
loftplader.

Tilgengæld skulle du så se mit ansigt nu 2 år efter, hvor der stadig ingen
græs kommer op, der hvor jeg stod og gjorde det !! Måske skulle jeg også
have teste produktet for "bivirkninger" <smile>

Bjarke

snip

Fra : Jørgen

Dato : 13-10-06 00:13

Harding - viden er glimrende, men selvhøjtidelighed klæder ikke nogen!