To internetforbindelser - een router?
Fra : adam.hvidt@gmail.com

Dato : 02-10-06 12:28

Hej.
Jeg har to internetforbindelser i huset. En arbejdsgiverbetalt på
2mbit/512 - og en privat 8mbit/1024 - som servicerer hele opgangen.

Mit spørgsmål er, om jeg kan koble begge internetforbindelser til
samme router - og på den måde udnytte især den samlede
ud-båndbredde optimalt.

Desuden vil jeg gerne route VPN-forbindelsen til arbejdet over den ene
forbindelse - mens husets øvrige surf og download køres over den
anden - og hurtigere forbindelse.

I øjeblikket har jeg en Linksys G-wireless router, som "kun" har een
WAN-port. Kan jeg løse udfordringen med den - eller skal jeg ud og
købe nyt isenkram. I så fald - har nogen anbefalinger til, hvad jeg
skal købe.

Mvh AdamH

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-10-06 13:08

On 2 Oct 2006 04:27:44 -0700, adam.hvidt@gmail.com wrote:

> Mit spørgsmål er, om jeg kan koble begge internetforbindelser til
> samme router - og på den måde udnytte især den samlede
> ud-båndbredde optimalt.

Det afhænger nok af, hvordan du definerer "optimalt". Man kan godt
lave nogle cowboy-trick med at fordele trafikken ud (og så natte til
den enkelte forbindelse), men det vil have tilsvarende betydning for
returtrafikken.

Jeg synes, det er en skod-løsning, man der er udstyr der kan det.

> Desuden vil jeg gerne route VPN-forbindelsen til arbejdet over den ene
> forbindelse - mens husets øvrige surf og download køres over den
> anden - og hurtigere forbindelse.

Det kan man godt. Man kan lave en statisk route ud af den forbindelse,
som firmaet skal nås via. Hvis du har to routere på dit net, kan du
lave den statiske route på din pc. Hvis du har en pc med to WAN-ben,
kan du lave det tilsvarende på den.

-A

Fra : Henning

Dato : 25-10-06 19:23

> [...]

>Mit spørgsmål er, om jeg kan koble begge internetforbindelser til
>samme router - og på den måde udnytte især den samlede

Jeg overvejer selv noget i samme retning, og har kig på disse routere
- har dog ikke investeret endnu.
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=185557
http://www.danbit.dk/produkter/2111.phtml

Jeg er ikke kommet så langt, at jeg kan se een af dem værende
væsentlig bedre end de andre. Umiddelbart kan de det samme (bortset
fra Hawking'en som også er trådløs). Jeg er ikke sikker på de alle kan
køre loadbalancing, eller om de kun kan bruge linie 2 som
backup-linie.
Jeg er heller ikke klar over, om sites man henter fra, tillader du
henter fra mere end een IP-adresse ad gangen. Diverse betalings-news
servere tillader det ikke.
Vil man overhovedet få ekstra hastighed på en simpel download
(forudsat leverandøren kan følge med i upload)?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-10-06 07:00

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> [...]
> servere tillader det ikke.
> Vil man overhovedet få ekstra hastighed på en simpel download
> (forudsat leverandøren kan følge med i upload)?

Vi har i StrandhaveNet en Xincom 502 dual wan router.

Vi kan ikke køre alle former for VPN gennem den, og IP telefoni på SIP
virker slet ikke.

Vi har fået et par tip fra leverandøren, som vi ikke har prøvet endnu -
men det virker ikke lige ud af æsken.

Mit forslag:

Køb en router på postordre. Test den omgående med VPN-programmer og IP-
telefoni, især om den kan give IP-telefoni trafikken høj prioritet.

Kan den ikke ovenstående, så send den retur. Den ret har en privat nemlig
på postordrekøb (fjernkøb).

Mvh. NKJensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-10-06 19:16

On 26 Oct 2006 06:00:08 GMT, Niels Kristian Jensen
<nkj-2006@internetDYTgruppen.dk> wrote:

> Køb en router på postordre. Test den omgående med VPN-programmer og IP-
> telefoni, især om den kan give IP-telefoni trafikken høj prioritet.
>
> Kan den ikke ovenstående, så send den retur.

Mht QoS. Se evt. news:6boii218f46nfohk32ruh7909g6e9jeb0k@hojmark.net

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-10-06 07:43

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

Tak for tip,

> Mht QoS. Se evt. news:6boii218f46nfohk32ruh7909g6e9jeb0k@hojmark.net

jeg ville gerne - men:

<http://groups.google.com/groups?selm=6boii218f46nfohk32ruh7909g6e9jeb0k%
40hojmark.net>

ender blindt?

Jeg kunne heller ikke finde indlægget i den retain'ede del af indlæg i
denne gruppe på sunsite?

Mvh. NKJensen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-10-06 08:18

Niels Kristian Jensen wrote:
> [...]
> 40hojmark.net>
>
> ender blindt?
>
> Jeg kunne heller ikke finde indlægget i den retain'ede del af indlæg i

Måske fordi Asbjørn har en "X-No-Archive: yes" i sine headers?

Lidt synd, han plejer jo at skrive noget fornuftigt

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-10-06 14:30

On 27 Oct 2006 06:43:01 GMT, Niels Kristian Jensen

> jeg ville gerne - men:

Vi ta'r lige et langt cut-and-paste:

> [...]
> plads til en voice-pakke, for båndbredden er jo allerede brugt. (Hvis
> protokollen er såkaldt 'well-behaved', vil afsenderen sætte farten
> ned, så det hjælper lidt på det næste trafik. Men masser af trafik er
> ikke well-behaved).
>
> Man kan lave noget indgående policing, hvor man 'reserverer' plads til
> voice (ved at smide andet trafik væk), men man vil spilde båndbredde i
> de situationer, hvor der ikke er noget voice (smide for meget væk), og
> det er stadig kun effektivt, hvis den anden trafik er 'well-behaved'.

-A

Fra : Svend

Dato : 26-10-06 07:12

adam.hvidt@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Desuden vil jeg gerne route VPN-forbindelsen til arbejdet over den ene
> forbindelse - mens husets øvrige surf og download køres over den

Kig på zywall 2 plus
--
Svend

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-10-06 14:20

Svend <2@lazy.dk> wrote in news:454051c9$0$49203$14726298@news.sunsite.dk:

> Kig på zywall 2 plus

Den har vist ikke 2 WAN interfaces, så vidt jeg kan se?

Fra : Svend

Dato : 27-10-06 07:55

Niels Kristian Jensen wrote:

> Den har vist ikke 2 WAN interfaces, så vidt jeg kan se?

Ah, det er rigtigt.

Så skal man op i en zywal5 og den er urimeligt dyr i forhold til
performance. Netgear har et par modeller med dual wan, vpn og qos.

<http://netgear.com/Products/VPNandSSL/WiredVPNFirewallRouters/FVS124G.aspx>
<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240440>

<http://netgear.com/Products/VPNandSSL/WiredVPNFirewallRouters/FVX538.aspx>
<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240395>

--
Svend

Fra : ShutEye

Dato : 27-10-06 10:53

> Ah, det er rigtigt.
>
> Så skal man op i en zywal5 og den er urimeligt dyr i forhold til performance. Netgear
> har et par modeller med dual wan, vpn og qos.
<klip>

Du må mene zywall35? Jeg har en zywall5 og der er bestemt ikke 2 wan porte.

Fra : Svend

Dato : 27-10-06 12:28

ShutEye wrote:

> <klip>
>
> Du må mene zywall35? Jeg har en zywall5 og der er bestemt ikke 2 wan porte.

Ja selvfølgelig...

--
Svend