MAC adresse "clone bit"?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-10-06 14:07

Er der nogen der ved hvad det er:

http://tinyurl.com/ordno

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-06 15:40

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
news:1hmjazc.bat8z12eo3i8N%hlexa@hotmail.com...
> Er der nogen der ved hvad det er:
>
> http://tinyurl.com/ordno

Hvad hvad er?

Cloning af mac adresse eller hvad?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-10-06 16:28

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> news:1hmjazc.bat8z12eo3i8N%hlexa@hotmail.com...
> > Er der nogen der ved hvad det er:
> >
> > http://tinyurl.com/ordno
>
> Hvad hvad er?
>
> Cloning af mac adresse eller hvad?

Han påstår at en MAC adresse der er blevet klonet afviger med en bit -
en "clone bit". Man bliver nok nød til at læse noget af tråden der
henvises til.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-06 17:40

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

>Han påstår at en MAC adresse der er blevet klonet afviger med en bit -
>en "clone bit". Man bliver nok nød til at læse noget af tråden der
>henvises til.

For mig lyder det som det rene vrøvl...

MAC eller Media Access Control på LAN drejer sig om håndteringen af
Frames i Linklaget. Og der er selvfølgelig flere forskellige frame
formater, bl.a Ethernet (RFC 894), IEEE 802.2 (RFC 1042) og Token Ring
802.2 /802.5. Men jeg mindes ikke at disse indeholder en 'clone bit'
?!?!

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-10-06 18:04

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
> formater, bl.a Ethernet (RFC 894), IEEE 802.2 (RFC 1042) og Token Ring
> 802.2 /802.5. Men jeg mindes ikke at disse indeholder en 'clone bit'

Jeg har bedt ham om flere oplysninger. Men prøv at læs (v hj a linket
til tråden) hvad han skriver: det skulle give sig udtryk i en afvigelse
på en bit fra adressen på den MAC der klones.

Det må kunne efterprøves, ved at lave et MAC adresse filter i en router
opsætning og så klone adressen på et netkort i en Windows PC og forsøge
at forbinde. Jeg har ikke selv prøvet det.

Han skriver osse noget med at en ISP kan opdage at MAC adressen er
blevet klonet, ved tilstedeværelsen af denne "clone bit". Det har jeg
heller aldrig stød på før.

Nå. men sådan er der så meget...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-06 19:04

> Han skriver osse noget med at en ISP kan opdage at MAC adressen er
> blevet klonet, ved tilstedeværelsen af denne "clone bit". Det har jeg
> heller aldrig stød på før.
>
> Nå. men sådan er der så meget...
'
Det er da noget værre sludder....

Har selv tænkt på det med sikkerheden.. min isp tildeler også Ip adresser ud
fra MAC adressen, og man kan altså leje lige så meget med cloning det er
ISP´en ligeglad med.... Der står faktisk i betingelserne at alt misbrug der
foregår via ens kundenummer er man ansvarlig for... Men især i starten, var
der altså flere der snuppede andres mac numre, og prøvede det også med
"Naboen" at låne hans mac adresse og så surverede man ellers lystigt på hans
linie... samt problemer med at "naboen" ikke kunne komme på nettet fordi en
NETOP sad og benyttede den registere mac adresse... ved en enkel søgning på
nettet kunne man sådan lige finde en 30-40 mac adresser til fri afbenyttelse
når computeren ellers blev lukket ned.,..

Sådan er der jo også så meget,, selvfølgelig man ikke gør det.. men tror det
er et sikkerhedsproblem.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-06 20:06

> [...]

>Han skriver osse noget med at en ISP kan opdage at MAC adressen er
>blevet klonet, ved tilstedeværelsen af denne "clone bit". Det har jeg

Jeg tror han hentyder til 'the second least significant bit' i
MAC-adressen. Den bestemmer om MAC-adressen er 'Globally Unique' eller
'Locally Administered':

http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Det er selvfølgelig en del af Ethernet / IEEE 802 standarderne, men i
praksis tror jeg ikke den bit har den store betydning.

Der er i hvert fald intet der forhindrer mig i at sætte bit'en som jeg
vil, på mine netkort....

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-10-06 21:38

On Sun, 1 Oct 2006 19:03:43 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> Jeg har bedt ham om flere oplysninger. Men prøv at læs (v hj a linket
> til tråden) hvad han skriver: det skulle give sig udtryk i en afvigelse
> på en bit fra adressen på den MAC der klones.

Jeg skal ikke forsøge at gætte på, hvad han har misforstået...

> Det må kunne efterprøves, ved at lave et MAC adresse filter i en router
> opsætning og så klone adressen på et netkort i en Windows PC og forsøge
> at forbinde. Jeg har ikke selv prøvet det.

Jeg har. Det virker fint, for MAC-adresserne er fuldstændig ens.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/