[Synology] Sorry, the page you are looking~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 12:47

Hej,

Jeg har en Synology DS-101g+ med Web Station koblet til, så der er
mulighed for at bruge den som webserver.

Hvis man kommer til at skrive et link til en given fil på serveren
forkert, kommer der en side op(*), som tydeligt afslører, at der
står en Synology-disk bag og det irriterer mig. Kan man mon slå
det fra, så browsern i stedet blot viser den sædvanlige 'Page not
found' ?

(*) Det jeg gerne vil slå fra, er denne side:
<http://tgm.dyndns.dk/synology/sorry.jpg>.

Krydspostet til: dk.edb.netvaerk og dk.edb.hardware.drev.
FUT til: dk.edb.netvaerk
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-06 14:44

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> står en Synology-disk bag og det irriterer mig. Kan man mon slå
> det fra, så browsern i stedet blot viser den sædvanlige 'Page not

Med en .htaccess-fil kan du benytte din egen fejlside. Det er
udmærket forklaret her:

http://azero.dk/support/unix/htaccess/egne-fejlsider/

Filen skal hedde .htaccess (præcis sådan) og skal ligge i
webroden på din server.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 14:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Med en .htaccess-fil kan du benytte din egen fejlside.

Aha! Tak for forklaring og links.

PS. Har du modtaget mine mails, eller er de røget til de evige
bitmarker?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 15:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Filen skal hedde .htaccess (præcis sådan) og skal ligge i
> webroden på din server.

Øhh, hvordan laver man en fil med det navn? Hverken Windows eller
OS X tillader, at jeg laver en fil, som starter med et punktum.

Windows vil have et filnavn og OS X siger, at filer startende med
et punktum, er reserveret af systemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-06 15:45

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> OS X tillader, at jeg laver en fil, som starter med et punktum.
>
> Windows vil have et filnavn og OS X siger, at filer startende med

Windows har da aldrig været gode til at ændre noget eller give mærkelige
filnavne...

Men med total commander kan man i hvertfald godt give en fil det filnavn
under windows...

Men ellers kan man da også sagtens under tekst dokument, at gemme som
..htaccess

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-06 15:58

Thomas G. Madsen skrev:

> Øhh, hvordan laver man en fil med det navn?

Notepad kan gøre det hvis du vælger "Alle filer" som filtype når
du gemmer.

--
Bertel

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-10-06 16:34

> [...]
> OS X tillader, at jeg laver en fil, som starter med et punktum.
>
> Windows vil have et filnavn og OS X siger, at filer startende med

I NotePad i Windows skal der muligvis sættes gåseøjne omkring flnavnet.

Når jeg prøver i TextEdit i OS X, så får jeg også den besked, men jeg
kan alligevel klikke på: Brug "." Det virker fint.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 15:54

Bjarke Hansen skrev:

> Windows har da aldrig været gode til at ændre noget eller give
> mærkelige filnavne...

Næ, det har jeg vel heller ikke påstået.

> Men med total commander kan man i hvertfald godt give en fil det
> filnavn under windows...

Total Commander har jeg ikke.

> Men ellers kan man da også sagtens under tekst dokument, at
> gemme som .htaccess

I Notepad, eller hvad mener du?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-06 15:56

> I Notepad, eller hvad mener du?

Ja, bare gem som og alle filer og så filnavn, ellers kan man vel også i
stones webwriter e.l eller anden webwriter?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 15:57

Bjarke Hansen skrev:

> Men ellers kan man da også sagtens under tekst dokument, at
> gemme som .htaccess

Jeg kan godt gemme uden noget foran punktummet i Notepad, men jeg
kan ikke få lov til at omdøbe et tekstdokument i stifinder til et
navn uden noget foran punktummet, hvilket var det jeg forsøgte i
første omgang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-06 15:59

> [...]
> kan ikke få lov til at omdøbe et tekstdokument i stifinder til et
> navn uden noget foran punktummet, hvilket var det jeg forsøgte i

Så åbn filen i notepad, og væg gem som.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 16:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Med en .htaccess-fil kan du benytte din egen fejlside.

Det fungerer bare af en eller anden grund ikke.
Nu ligger der en .htaccess i roden af webmappen på disken med
følgende indhold: ErrorDocument 404 /fejl404.html

I roden ligger der også et dokument med navnet fejl404.html,
men jeg får stadig Synology-siden op, når der kaldes et link,
som ikke eksisterer på serveren.

<http://tgm.dyndns.dk/mac/server/imap_old.png> f.eks.

Er det fordi jeg bruger IE, eller har det ikke noget med sagen
at gøre?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 01-10-06 17:15

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>
> <http://tgm.dyndns.dk/mac/server/imap_old.png> f.eks.
>
> Er det fordi jeg bruger IE, eller har det ikke noget med sagen

Jeg mener ikke at Synology'en understøtter .htaccess.

Jeg forstår i øvrigt ikke at du har problemer med oprettelse af filnavne med
.. forrest, da det hos mig virker uden problemer, både med TC og Notesblok.

Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-06 17:41

Thomas G. Madsen skrev:

> I roden ligger der også et dokument med navnet fejl404.html,
> men jeg får stadig Synology-siden op, når der kaldes et link,
> som ikke eksisterer på serveren.

Hvis Synology ikke understøtter .htaccess, så vil det naturligvis
ikke virke.

> Er det fordi jeg bruger IE, eller har det ikke noget med sagen
> at gøre?

Ikke spor. .htaccess har med serversystemet at gøre. Browseren
tager bare imod hvad den serverer.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 16:41

Thorkil Olesen skrev:

> I NotePad i Windows skal der muligvis sættes gåseøjne omkring
> flnavnet.

Tak for tippet, men det var ikke nødvendigt. Jeg kunne blot vælge
Text Document i Save As-dialogboksen og så skrive filnavnet som
..htaccess. Det er åbenbart kun Stifinder, som ikke tillader at man
omdøber til et filnavn uden noget før punktummet.

> Når jeg prøver i TextEdit i OS X, så får jeg også den besked,
> men jeg kan alligevel klikke på: Brug "." Det virker fint.

Nå ok. Jeg forsøgte blot fra Finderen at omdøbe 0.htaccess til
..htaccess, men den gik ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 17:40

Hans skrev:

> Jeg mener ikke at Synology'en understøtter .htaccess.

Det tyder ikke på det.

> Jeg forstår i øvrigt ikke at du har problemer med oprettelse af
> filnavne med . forrest, da det hos mig virker uden problemer,
> både med TC og Notesblok.

Jeg har heller ingen problemer, hvis jeg gemmer fra Notesblok, men
i første omgang valgte jeg at højreklikke på skrivebordet og vælge
'Nyt' -> 'Tekstdokument', og det dokument forsøgte jeg så at omdøbe
til .htaccess inden det blev åbnet i Notesblok, men den gik ikke.
Jeg gør den handling så tit, at det er blevet til en vane at oprette
tekstdokumenter på den måde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-06 18:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis Synology ikke understøtter .htaccess, så vil det naturligvis
> ikke virke.

Det gør den nok ikke så.

> .htaccess har med serversystemet at gøre. Browseren tager bare
> imod hvad den serverer.

Ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-06 19:12

Thomas G. Madsen skrev:

> Det gør den nok ikke så.

Så kan du evt. kode noget PHP, men det bliver lidt mere
omfattende fordi du i princippet skal håndtere alle tænkelige
adresser.

Kender du PHP?

--
Bertel