Plante æder pattedyr
Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-06 17:08

Jeg hørte netop på TV2 at man i botanisk have i Lyon havde opdaget at en
kødædende plante havde ædt en mus. Fordøjelsen var dog ikke nået helt
igennem, og personalet opdagede hvad der var sket, da der kom en voldsom
stank af forrådnelse fra planten.

Hvor store dyr kan kødædende planter egentlig klare? Og ja, så kan man
jo spekulere i fremtidig evolution ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-09-06 17:33

> [...]
> stank af forrådnelse fra planten.
>
> Hvor store dyr kan kødædende planter egentlig klare? Og ja, så kan man

Jeg har en Løvemund stående?!...., Tigerliljen står også og ser lidt
lækkersulten ud......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-06 17:57

Preben Riis Sørensen skrev:

> Jeg har en Løvemund stående?!...., Tigerliljen står også og ser lidt
> lækkersulten ud......

Men de er ikke nær så farlige som en anden velkendt plante: Hvis
man står neden under den i ti minutter, så dør man (om ikke før).

Det er en åkande.

--
Bertel

Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-06 18:01

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Men de er ikke nær så farlige som en anden velkendt plante: Hvis
> man står neden under den i ti minutter, så dør man (om ikke før).
>
> Det er en åkande.

Morale: stil dig aldrig under et akvarium .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-09-06 18:11

> [...]
>
> Men de er ikke nær så farlige som en anden velkendt plante: Hvis
> man står neden under den i ti minutter, så dør man (om ikke før).

ROFL

Mvh Tove :) som har åkander i havebassinet, men aldrig prøvet.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 30-09-06 18:27

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Men de er ikke nær så farlige som en anden velkendt plante: Hvis
> man står neden under den i ti minutter, så dør man (om ikke før).
>
> Det er en åkande.

Hvorfor insisterer du på at gøre usenet til ambasade for dårlig humor?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-09-06 18:42

> [...]

> Men de er ikke nær så farlige som en anden velkendt plante: Hvis
> man står neden under den i ti minutter, så dør man (om ikke før).

Ja. også selvom der ikke er vand i søen.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog - macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 30-09-06 19:49

Preben Riis Sørensen wrote:
> Jeg har en Løvemund stående?!...., Tigerliljen står også og ser lidt
> [...]

Hej Preben

For hvem? Dig eller Løvemunden?

/Glenn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-10-06 09:04

> [...]
> stank af forrådnelse fra planten.
>
> Hvor store dyr kan kødædende planter egentlig klare? Og ja, så kan man

Hvis en lille mus falder ned i en Kandebærer og drukner, vil de udskilte
enzymer opløse dyret. Det er der ikke noget underligt i.
Man må formode at plantens N-behov er dækket det næste år.

Hvor store dyr en iksekædende plante kan klare giver næsten sig selv.
Det afhænger at fangorganernes størrelse og af dyrets kondition.
Nogle Nepenthes-arter har ret så store fangstorganer.
Der er vist ingen planter, der har fangstorganer á lá Pythonslanger -
de er overvejende af den passive type ( Venusfluefangeren er en af
undtagelserne)

Per A. Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 11:29

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> wrote:
> [...]
> Der er vist ingen planter, der har fangstorganer á lá Pythonslanger
> - de er overvejende af den passive type ( Venusfluefangeren er en af

Der er tilbud på kødædende planter i "Bilka" pt. Den største (tror det
er en Kandebæger) koster 299,- kr. Jeg synes personligt ikke at de er
særligt kønne, men smag og behag.......

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-06 12:00

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> Der er tilbud på kødædende planter i "Bilka" pt. Den største (tror det
> er en Kandebæger) koster 299,- kr. Jeg synes personligt ikke at de er
> særligt kønne, men smag og behag.......

Men de må vel være gode til at holde insektbestanden ned indendørs?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-06 17:58

> Der er tilbud på kødædende planter i "Bilka" pt.

Jeg har ellers set et andet tilbud: 'Kødædende plante og en pakke plaster,
250 kr.'
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-06 05:25

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ellers set et andet tilbud: 'Kødædende plante og en pakke
> plaster,
> 250 kr.'

Mon ikke det var en død mus en forsker droppede på en storflueædende
sag

efter at have set en Monthy PYTHON film, hvor de jo ligner
kæmpeblæksprutter

Nepentes er det alt regnskovfantasifuldt eller hvad betyder det?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-06 15:01

> Der er tilbud på kødædende planter i "Bilka" pt. Den største (tror det er
> en Kandebæger) koster 299,- kr. Jeg synes personligt ikke at de er særligt
> kønne, men smag og behag.......

Men så kan man spare på det strømførende tennisketcher, som
mange har anskaffet sig til at slå myg og fluer ihjel?
For ikke at tale om man sparer miljøet for en del 1.5 V elementer.
Så hellere drukne dem i en kadndebærer - det er mere humant.
For 299 kr.- må man få et eksemplar, der kan fodres med småmus
o. lign.

Per A. Hansen