I bjergkongens sal
Fra : Lothario

Dato : 22-06-01 14:23

Denne melodi ligger som *.mid/rmi fil i win95/98 (SVJH). Jeg vil meget gerne
vide hvad dens originale navn (engelsk? tysk?) er og hvilken "fortælling"
den er fra.

MVH Moe

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-06-01 14:40

In an article of 22 Jun 2001 Lothario wrote:

> Denne melodi ligger som *.mid/rmi fil i win95/98 (SVJH). Jeg vil meget gerne
> vide hvad dens originale navn (engelsk? tysk?) er og hvilken "fortælling"
> den er fra.

Mig bekendt er "I bjergkongens sal" en del af Griegs "Peer Gynt".

Det originale navn er i så fald sikkert norsk eller måske latin, italiensk
eller lignende, måske tysk. Næppe engelsk.

--
Uffe Holst

Fra : Lars Petersen

Dato : 22-06-01 14:46

> [...]
> den er fra.

Mig bekendt er "I bjergkongens sal" en del af Griegs "Peer Gynt".

Her er hvad der står på min CD-udgave af Peer Gynt om "I bjergkongens sal":

"In the Hall of the Mountain King. Alla marcia e molto marcato - Pio Vivo /
2:50"

Den er en del af "Peer Gynt Suite No. 1 Op. 46"

Håber det hjælper?

/lars

Fra : Christian Trier

Dato : 22-06-01 16:08

Lars Petersen <info@minimuh.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gvi66$606$1@sunsite.dk...

> [...]
/
> 2:50"
>
> Den er en del af "Peer Gynt Suite No. 1 Op. 46"

Den findes oz i en techno version, lidt skummel men ellers er den ret sej
=O)

Christian

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 22-06-01 19:12

> [...]
> /

> Den findes oz i en techno version, lidt skummel men ellers er den ret sej

Både Savatage og Gamma Ray har også brugt den titel og/eller en del af
musikken i en mere rå version (Begge bands kategoriseres som Heavy Metal).

MVH Claus Ellegaard Skytte

Fra : Troels Fibæk Bertel

Dato : 22-06-01 21:20

Det samme har svenske Vintersorg i det fantastiske nummer "För kung och
fosterland" fra "Till fjälls" pladen!
Også her er der tale om metal!

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 24-06-01 17:11

"Lothario" skrev:

> Denne melodi ligger som *.mid/rmi fil i win95/98 (SVJH). Jeg vil meget
gerne
> vide hvad dens originale navn (engelsk? tysk?) er og hvilken "fortælling"
> den er fra.

Originaltitelen på norsk er "I Dovregubbens hall".

V.H. Kristin.

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 25-06-01 02:01

I indlægget <9h53fc$phv$1@news.cybercity.dk>
dateret 24 Jun, forfattede Kristin Andreassen:

>gerne
>
>Originaltitelen på norsk er "I Dovregubbens hall".

Og det hedder den søreme osse på dansk - med et l mindre ;)

For en mere 'rå' version, prøv Dovreslått fra Harald Sæveruds musik til samme
skuespil. Det er barske sager hvori der indgår både 'Klapptræ med fuktig
tøybetrekk' og sirene. Hans Anitra rammer osse en væsentligt mere orientalisk
tone end Griegs nuttede dans. Endelig realiserer han i 'Blandet selskap (på
Marokko-kysten)' Ibsens idé om et potpourri af nationalsange - som Grieg ikke
ville lave.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed