Købe charterbåd i Kroatien
Fra : Torben

Dato : 28-09-06 08:18

Hej
Jeg har netop været i Kroatien og sejlet i en chartret båd. Nu
overvejer jeg at købe en sejlbåd, Bavaria 34 evt. gennem
www.poseidon.nu til udlejning 3-5 år i Kroatien gennem et lokalt
udlejningsbureau, lidt i stil med time share.
Mit spørgsmål er om nogen i gruppen har kendskab og erfaring med
lignende og eller kender nogen som har.

Fra : claus b.p.

Dato : 04-10-06 22:02

"Torben" <t.sten@sydexpo.se> skrev i en meddelelse
[...]

Spørgsmålet er hvad du ønsker at opnå ved at købe en båd, og så leje den ud?
Eller er det en brugsret du køber?
Jeg tror ikke på, at sådanne arrangementer kan tjene sig hjem, der er en
betydelig usikkerhed forbundet med det, og sandsynligvis er det bundet op på
nogle få personer dernede man er afhængig af. Og hvad sker der hvis skibet
forsvinder eller forulykker, kan man så stole på at forsikringen er i orden?
Og hvad koster det sammenlagt, når man tager de perioder man råder over
båden - men ikke kan komme derned - med?
En fra min familie havde købt en timeshare i en lejlighed i Frankrig. I
starten gik det meget godt, ikke afsatte perioder kunne lejes ud, osv. Men
så begyndte de lokale der havde opsynet at slække på tingene,
vedligeholdelsesomkostningerne steg, ledige perioder blev ikke lejet ud, og
i takt med at folk hoppede fra blev der færre om at dele udgifterne, så til
sidst blev det en rigtig dyr fornøjelse.
Det behøver måske ikke gå så galt, men det er i hvert fald en god ide at
tænke sig grundigt om, og ikke falde for smarte salgsfolks gyldne løfter.

/Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 05-10-06 08:53

> [...]
> udlejningsbureau, lidt i stil med time share.
> Mit spørgsmål er om nogen i gruppen har kendskab og erfaring med

For omkring et år siden havde det tyske sejlmagasin Yacht en artikel, hvor
de gennemgik netop dette koncept.
Konklutionen var, at man skal være endog særdeles forsigtig med at involvere
sig.
De tider, hvor der var fidus i sagen, er borte.
Endvidere skal bemærkes, at netop Kroatien har gang i nogle særdeles
vanvittige love angående sejlads i deres farvande.
Prøv at se på Yacht hjemmesiden.
Muligvis kan du finde artiklerne.

MVH
Egon