Forbes - Verden mest konkurrencedygtige la~
Fra : Vidal

Dato : 27-09-06 12:26

http://www.forbes.com/business/2006/09/26/finland-switzerland-denmark-biz_cx_pm_0927competition.html

1) Schweiz

2) Sverige

3) Finland

4) Danmark

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-09-06 07:01

Vidal wrote:
> http://www.forbes.com/business/2006/09/26/finland-switzerland-denmark-biz_cx_pm_0927competition.html
>
> 1) Schweiz
>
> 2) Sverige
>
> 3) Finland
>
> 4) Danmark

Det er ikke rigtigt, det er forkert fordi de alle 4 har høje skatter.

Fra : John

Dato : 29-09-06 14:01

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> det er forkert fordi de alle 4 har høje skatter.

Høje skatter, ja mon ikke:

".. Af en dansk årsløn på en halv million kroner bliver der så
lidt tilbage til forbrug, at danskerne ender blandt de tre
fattigste folkeslag i OECD .."
http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3988920/

Mvh John

Fra : Vidal

Dato : 30-09-06 22:13

John wrote:

> [...]
>
> ".. Af en dansk årsløn på en halv million kroner bliver der så lidt
> tilbage til forbrug, at danskerne ender blandt de tre fattigste

Latterlig påstand. Tjekkiet, Mexico, Ungarn, Grækenland, Spanien
Portugal, Tyrkiet, Polen ... Har du nogensinde besøgt nogen af de
lande?

Hvilken politisk holdning skal man have for at tro på sådan noget?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-09-06 22:19

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

Latterlig påstand. Tjekkiet, Mexico, Ungarn, Grækenland, Spanien >
Portugal, Tyrkiet, Polen ... Har du nogensinde besøgt nogen af de >
lande?

Har du?

Og kan du læse indenad?

> Hvilken politisk holdning skal man have for at tro på sådan noget?

Jeg tror ikke man skal have ret meget mere ballast end at have
bestået FA, for at kunne indse at den danske skat er en af de højeste
i verden for årsindkomster over en halv million.

Det kræver ikke nogen form for ideologi.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : Vidal

Dato : 01-10-06 07:48

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Latterlig påstand. Tjekkiet, Mexico, Ungarn, Grækenland, Spanien >
> Portugal, Tyrkiet, Polen ... Har du nogensinde besøgt nogen af de >
> lande?
>
> Har du?

Ja?

> Og kan du læse indenad?

Hvilke af de nævnte lande er Danmark fattigere end?

> Jeg tror ikke man skal have ret meget mere ballast end at have
> bestået FA, for at kunne indse at den danske skat er en af de højeste
> i verden for årsindkomster over en halv million.

Bliver et land fattigt af høj skat? Tværtimod,
ser det da næsten ud.

> Det kræver ikke nogen form for ideologi.

Hvad er FA?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-10-06 08:03

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

> Ja?

> Hvilke af de nævnte lande er Danmark fattigere end?

Det kunne du altså ikke. Hvis du læser den artikel en gang til, så
sammenligner den indkomstbeskatningen i de enkelte lande. Og 40% af en
halv million er immervæk en større skatteudskrivning end 10% af den
samme halve million.

> Bliver et land fattigt af høj skat? Tværtimod,
> ser det da næsten ud.

Det tror jeg ikke lige du kan konkludere på den baggrund. Til gengæld
kan man da godt blive lidt nervøs for hvor lang tid der går før de
højtlønnede finder et andet land at arbejde i.

> Hvad er FA?

Folkeskolens afgangsprøve.

Fra : Vidal

Dato : 01-10-06 09:15

> [...]

> samme halve million.

"danskerne ender blandt de tre fattigste folkeslag i OECD "

Hvilke fattige folkeslag er det så, danskerne er iblandt
i OECD-landene? Mexikanerne? Ungarerne? Portugiserne?
Polakkerne?

> Det tror jeg ikke lige du kan konkludere på den baggrund.

Er skatteprocentens højde ikke som oftest en indikator for,
hvor rigt et land er?

> Til gengæld
> kan man da godt blive lidt nervøs for hvor lang tid der går før de
> højtlønnede finder et andet land at arbejde i.

Det sker ikke. Ingen tal (eller erfaringer) peger på, det
sker. Det er bare sådan noget, man siger for at skræmme
folk.

> Folkeskolens afgangsprøve.

Har du den, så?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-10-06 09:31

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

> "danskerne ender blandt de tre fattigste folkeslag i OECD "

Ja, det er en korrekt konklusion på det område OECD vælger at
undersøge her. Grunden til at jeg bad dig om at læse indenad var at
denne rapport ikke handler om landene som helhed, men udelukkende ser
på forholdene for de højestlønnede.

> Hvilke fattige folkeslag er det så, danskerne er iblandt
> i OECD-landene? Mexikanerne? Ungarerne? Portugiserne?
> Polakkerne?

Det var det der med at læse hele rapporten, og ikke bare konkludere
på baggrund af en overskrift.

> Er skatteprocentens højde ikke som oftest en indikator for, hvor
> rigt et land er?

Ikke udpræget. Se på lande som Liechtenstein, Schewiz osv.

> Det sker ikke. Ingen tal (eller erfaringer) peger på, det sker. Det
> er bare sådan noget, man siger for at skræmme folk.

Indenfor min faglige omgangskreds er der nu godtnok en del der bor og
arbejder i udlandet.

> Har du den, så?

Den var for plat. Bliver du ved på den måde, gider jeg ikke svare dig.

Fra : Vidal

Dato : 01-10-06 10:19

> [...]

> på forholdene for de højestlønnede.

> Det var det der med at læse hele rapporten, og ikke bare konkludere

'Blandt de højestlønnede er danskerne et af de fattigste
folkeslag i OECD-landene.'

Det er jo en absurd tankegang.

Er de højestlønnede et folkeslag?

> Ikke udpræget. Se på lande som Liechtenstein, Schewiz osv.

Skattely-økonomi?

> Indenfor min faglige omgangskreds er der nu godtnok en del der bor og
> arbejder i udlandet.

Det er jo ligemeget, vel nærmest en fordel. Undersøgelser
peger på at to ud af tre vender tilbage indenfor nogle få
år. Så på den måde er det en fordel, fordi man vel kan
forvente, de vender hjem med et højere vidensniveau, som
kommer Danmark tilgode.

I gamle dage drog mange håndværkerne ud i verden for at
opnå et fagligt højere niveau og vendte tilbage med ny
viden.

> Den var for plat. Bliver du ved på den måde, gider jeg ikke svare dig.

Hvorfor bringer du den så ind i diskussionen?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-10-06 18:36

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

> 'Blandt de højestlønnede er danskerne et af de fattigste
> folkeslag i OECD-landene.'

> Det er jo en absurd tankegang.

Hvorfor? Det er vel ikke mere absurd end at undesøge hvormange enlige
mødre der har egen bil og ejerlejlighed.

> Er de højestlønnede et folkeslag?

Nej, men danskerne er det. Og ud af det folkeslag pillerman så en
bestemt gruppe, og undersøger deres forhold.

> Skattely-økonomi?

Jeg vil ikke udtale mig nærmere om demulige årsager, jeg angav bare
et par kontraindikationer på din antagelse.

> [...]
> er det en fordel, fordi man vel kan forvente, de vender hjem med et
> højere vidensniveau, som kommer Danmark tilgode.

Det tror jeg ikke gør sig gældende for mine bekendte. De er alle
udenlandsk gift, så jeg tvivler på at de vender tilbage.

> I gamle dage drog mange håndværkerne ud i verden for at opnå et
> fagligt højere niveau og vendte tilbage med ny viden.

Det er da yderst bekvemt at tænke sådan, men jeg tror den øgede
globalisering kommer til at betyde at folks tilknytning til en bestemt
nationalstat får mindre og mindre betydning.

> Hvorfor bringer du den så ind i diskussionen?

Fordi der, som jeg hele tiden har skrevet, ikke kræves ideologi, men
et mindstemål af matematisk indsigt, at indse at 40% er væsentlig mere
end 10%.

Fra : Vidal

Dato : 01-10-06 20:16

> [...]

"Af en dansk årsløn på en halv million kroner bliver der så
lidt tilbage til forbrug, at danskerne ender blandt de tre

Danskerne ender blandt de tre fattigste folkeslag! MÃ¥ske vil
det hjælpe på min forståelse, hvis det konkretiseres. Hvilke
tre folkeslag ender Danmark sammen med i beskatningen af
de højest lønnede?

> Jeg vil ikke udtale mig nærmere om demulige årsager, jeg angav bare
> et par kontraindikationer på din antagelse.

OK

> Det tror jeg ikke gør sig gældende for mine bekendte. De er alle
> udenlandsk gift, så jeg tvivler på at de vender tilbage.

Det er muligt, det er bare statistisk.

> Det er da yderst bekvemt at tænke sådan, men jeg tror den øgede
> globalisering kommer til at betyde at folks tilknytning til en bestemt
> nationalstat får mindre og mindre betydning.

Det er jo et synspunkt.

> Fordi der, som jeg hele tiden har skrevet, ikke kræves ideologi, men
> et mindstemål af matematisk indsigt, at indse at 40% er væsentlig mere
> end 10%.

Kan man så konkludere, at blandt de 3 fattigste folkeslag
i OECD, betaler de højstlønnede mest i skat, ligesom i
Danmark?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-10-06 20:42

Vidal <vidal@webspeed.dk> writes:

> "Af en dansk årsløn på en halv million kroner bliver der så lidt
> tilbage til forbrug, at danskerne ender blandt de tre fattigste
> folkeslag i OECD"

Ja, det er nok ikke verdens mest elegante formulering. Som resten af
rapporten er skrevet, så drejer det sig om at stille samtlige der har
en årsløn på en halv million på en række, ordnet efter hvad der er
tilbage af den lønindtægt efter skat. Der vil danskerne stå i den
fattige ende.

> [...]
> hjælpe på min forståelse, hvis det konkretiseres. Hvilke tre
> folkeslag ender Danmark sammen med i beskatningen af de højest

Sverige og Finland, så vidt jeg lige husker.

> Det er muligt, det er bare statistisk.

Enig.

> Det er jo et synspunkt.

Igen enig, men et jeg synes der får for lidt opmærksomhed. Det er
trods alt ikke muligt at lave en statistik over hvordan de næste 20
års demografiske udvikling vil være.

> Kan man så konkludere, at blandt de 3 fattigste folkeslag i OECD,
> betaler de højstlønnede mest i skat, ligesom i Danmark?

Nej,man kan konkludere at de højtlønnede danskere er dem der har
mindst tilbage efter indkomstskat, sammenlignet med hvad der ville
være tilbage af den samme indtægt i de fleste andre lande.

Fra : Vidal

Dato : 01-10-06 21:26

> [...]
> en årsløn på en halv million på en række, ordnet efter hvad der er
> tilbage af den lønindtægt efter skat. Der vil danskerne stå i den

De højst lønnede vil være blandt de fattigste af de
højstlønnede i andre OECD-lande? Og det gør danskerne
til de fattigste folkeslag. SÃ¥ er det er godt, at ikke
alle danskere er højstlønnede.

> Sverige og Finland, så vidt jeg lige husker.

SÃ¥ Sverige, Finland og Danmark er blandt de tre fattigste
folkeslag i OECD.

> [...]
> mindst tilbage efter indkomstskat, sammenlignet med hvad der ville
> være tilbage af den samme indtægt i de fleste andre lande.

Jeg vil gå tilbage til min folkeskole og bede om at få
mine skolepenge refunderet.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-10-06 21:44

> [...]

> andre OECD-lande? Og det gør danskerne til de fattigste
> folkeslag. Så er det er godt, at ikke alle danskere er højstlønnede.

Et af de fattigste folkeslag i den indkomstgruppe i det mindste.

> SÃ¥ Sverige, Finland og Danmark er blandt de tre fattigste folkeslag
> i OECD.

Ja, for gruppen af folk der har en årsindkomst på en halv million.

Hvorfor det?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-06 10:38

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Den var for plat. Bliver du ved på den måde, gider jeg ikke svare dig.

Man skal da ikke være så gammel heller, før man kan have en real-,
studenter- eller embedseksamen i stedet for ... alle tre langt bedre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-10-06 19:05

John wrote:

> [...]
>
> ".. Af en dansk årsløn på en halv million kroner bliver der så lidt
> tilbage til forbrug, at danskerne ender blandt de tre fattigste

Du sammenblander to helt forskelige ting.

1. Dels indeholder den danske skat en masse forsikinger og støtte til
børnefamilier. Som skal tages af forbruget inden sammenlignigen.

2. Dels øges lønnen når skatten er større. Så sammenligningen ikke kan
lade sig gøre.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-06 10:38

Vidal <viidal@gmail.com> wrote:

<http://www.forbes.com/business/2006/09/26/finland-switzerland-denmark-b
> [...]

Ja, svenske og i hvert fald finske lønninger er jo noget lavere end de
danske ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 02-10-06 09:15

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Et af de fattigste folkeslag i den indkomstgruppe i det mindste.

> Ja, for gruppen af folk der har en årsindkomst på en halv million.

> Hvorfor det?

Fordi jeg har meget svært ved at forstå, hvad en sætning som

"Et af de fattigste folkeslag i den indkomstgruppe i det mindste."

- betyder.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 02-10-06 09:32

"Vidal" <viidal@gmail.com> writes:

> Fordi jeg har meget svært ved at forstå, hvad en sætning som
>
> "Et af de fattigste folkeslag i den indkomstgruppe i det mindste."
>
> - betyder.

Fair nok. Det er heller ikke en simpel sætningskonstruktion.

Fra : Vidal

Dato : 02-10-06 09:52

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Fair nok. Det er heller ikke en simpel sætningskonstruktion.

Sætningen er god nok, det er ordene, der bruges sammen, der
generer mig. Ordet 'folkeslag' plejer ikke at optræde som eller i
forbindelse med en en indkomstgruppe .

Folkeslag bruges som regel synonymt med 'nation' eller bruges
om en etnisk gruppe, der handler sammen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard