Golden hvalp måske med HD
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 26-09-06 20:31

Hej NG

For 6 mdr. siden fik jeg aflivet en 10 mdr. gammel blandingshvalp
(golden + flatcoated) pga. meget fremskreden HD. Dette var ilf.
dyrlægen medfødt.

Min kæreste og jeg købte herefter en ægte Golden hos en kennel,
begge forældrene havde AA hofter. Hunden er nu 5 mdr. Hunden bliver
meget moderat luftet (15-30 min daglig) primært uden snor. Paya som
hunden hedder får Eukanuba Large breed foder.

Forleden de vi legede piv den kortvarigt - ligesom det gjorde ondt i
bagparten.

Jeg bliver straks skrækslagen for at historien skal gentage sig - selv
om vi synes vi har gjort mest muligt for at forebygge.

Er jeg bare blevet paranoid? Eller kan den mon være gal igen.....

Der er jo ikke meget at gøre end at se tiden an, den skal til en
obligatorisk fotograferien når den fylder et år.

Fra : jopa

Dato : 26-09-06 20:56

henrik@bianca27.dk skriblede bla:

> Er jeg bare blevet paranoid? Eller kan den mon være gal igen.....
>
> Der er jo ikke meget at gøre end at se tiden an, den skal til en
> obligatorisk fotograferien når den fylder et år.

Tror du skal tænke positivt
Hunden kan jo have trådt forkert eller lignende.
Den kan have vokseværk.
Hvis forældredyrene har gode hofter er chancerne for din også gode

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 26-09-06 20:58

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
[...]

______________________________________

Hej Henrik - jeg kan godt forstå din bekymring - det er barsk at miste en
hund på den måde.
Men heldigvis kan der være mange årsager til, at hunden har reaktioner fra
bevægeapparatet og banalt vokseværk er da også rimeligt ofte forekommende.

Under alle omstændigheder skal du gå til dyrlægen og få det undersøgt med
det samme. Vent ikke til HD-fotograferingen - hvis det viser sig at være
noget, der let kan klares, er det jo synd at hunden har skulle vente så
længe på behandling.

Så indtil videre synes jeg, du skal slå koldt vand i blodet og få hunden
undersøgt.

CH

Fra : Kim H.

Dato : 26-09-06 21:26

[...]

Jeg tror ikke du skal være nervøs for at det nævnte tilfælde skyldtes HD,
der kan være sket så mange ting under legen som kan ha' gjort ondt, og nogle
racer er meget pivede som hvalpe, og der skal næsten ingenting til før de
hyler som "piskede grise" (sådan er bl.a. schæferhunde som hvalpe), og så
kan de 5 sek. efter tosse endnu vildere rundt som om intet er sket.

Så jeg tror ikke du skal være nervøs for at det er HD der er skyld i det,
men med din kedelige oplevelse med din forrige hund, kan jeg godt forstå din
bekymring, jeg har selv en schæferhvalp på små 6 mdr. der for 2. gang på 1½
måned halter på højre forben, første gang havde vi ham til dyrlæge for at
sikre os at dyrlægen også mente som os, at det "bare" var vokseværk, hvilket
han var enig i, og det gik over efter 12-13 dage, men nu er det så vendt
tilbage og i samme ben, så nu har vi bestilt tid og skal ha' ham
forfotograferet for HD og AD, samt taget billed af det dårlige ben, så vi
kan være sikre på det "bare" er vokseværk.

Hvis er er meget nervøse omkring jeres hunds hofter kan i jo overveje at få
den forfotograferet, ikke fordi billederne kan bruges til noget som sådan,
men i kan få vished for at hofterne er i orden p.t., de giver selvf. ingen
garanti for at hofterne også er i orden når hunden bliver 1 år, men
billederne kan gi' jer ro i sjælen, og så plejer de at kunne gi' et
fingerpeg om hvilke hofter hunden får ved den endelige fotografering, når
hunde er gammel nok.

Kim

Fra : qfha

Dato : 27-09-06 21:16

henrik@bianca27.dk skrev:

> [...]
>
> Der er jo ikke meget at gøre end at se tiden an, den skal til en
> obligatorisk fotograferien når den fylder et år.

Jeg synes du skal få lavet en forfotografering af hvalpen, så ved du
hvad du har med at gøre, og om den evt ser ud til at være disponeret
for dårlige hofter. Så kan du være ekstra påpasselig med hvalpen.
Du siger ganske vist ar forældredyrene er HD fri, men det er desværre
ingen garanti for en hd fri hund. Indexet kan i visse tilfælde give et
bedre billede af en mulig arvelig HD. Generelt siges at HD er
multifaktorel, og at 1/3 stammer fra generne, 1/3 fra fodringen og 1/3
fra miljøet. Men reelt ved ingen hvad det skyldes. Der findes ingen
større undersøgelser af årsagen til udvikling af HD. Så når nogle
gør sig kloge på området, er det mod bedrevidende eller måske
rettere uvidenhed. Den tyske golden klub har gennem de sidste 15 år
registreret mange hele kuld som er fotograferet, og her ser man ingen
sammenhæng mellem frie forældredyr og hvalpene, og det ses også, at
dele af kuld har dårlige hofter og resten er fri.
Men husk også, at hvalpen helst skal være slank, ikke må gå på
trapper og lange ture. Giv den evt et tilskud af vital animin og C
vitaminer. Det styrker skelletets udvikling.
mvh
qfha

Fra : makkerlone

Dato : 29-09-06 09:57

henrik@bianca27.dk skrev:

> Min kæreste og jeg købte herefter en ægte Golden hos en kennel,
> begge forældrene havde AA hofter. Hunden er nu 5 mdr.

Der behøver ikke at være nogen garanti for, at afkom efter 2
forældredyr, der begge har A hofter vil avle hvalpe med gode hofter.
Det kommer an på en el masse andet.

For at vende tilbage til det med A hofter, så kan jeg nævne, at min
hanhund Makker har A hofter, men jeg kunne ALDRIG drømme om at lade
ham benytte i avl, skønt mange har spurgt om de måtte bruge ham.
Han har en kuldbror med E hofter (havde), og en søster med D hofter.
Så her er det helt klart genetisk betinget, og Makker vil højst
sandsynligt avle genet videre, skønt han har de flotteste hofter.
Hans HD index er vist nede på ca. 87. Og det siger jo alt.

K.h. Lone Sommer
Opdrætter af border collies
www.asasara.dk

Fra : Winther

Dato : 05-10-06 16:07

"makkerlone" <panik@makker.dk> skrev i en meddelelse
henrik@bianca27.dk skrev:

> [...]

sandsynligt avle genet videre, skønt han har de flotteste hofter.
Hans HD index er vist nede på ca. 87. Og det siger jo alt.

Godt med en opdrætter, der tager ansvar.

Fra : qfha

Dato : 30-09-06 13:36

makkerlone skrev:

> [...]
> sandsynligt avle genet videre, skønt han har de flotteste hofter.
> Hans HD index er vist nede på ca. 87. Og det siger jo alt.

Det skal da kun være fordi du så selv føler, at det du gør et godt,
for der er som tidligere nævnt i mit indlæg ingen sammenhæng i
arvegangen.

mvh
qfha

Fra : makkerlone

Dato : 05-10-06 11:18

qfha skrev:
skal da kun være fordi du så selv føler, at det du gør et godt,
> for der er som tidligere nævnt i mit indlæg ingen sammenhæng i
> arvegangen.

Jeg prøvede bare høftligt på at fortælle, at der godt kan være
sammenhæng i arvegangen, selv om begge forældre har A hofter.

Lone Sommer

Fra : Winther

Dato : 05-10-06 16:14

qfha skrev:
> [...]

Jeg prøvede bare høftligt på at fortælle, at der godt kan være
sammenhæng i arvegangen, selv om begge forældre har A hofter.

Som jeg husker en tidligere diskussion, så har qfha det fint med at avle på
en hund med nogenlunde hofter, selv om det måske er det eneste i kuldet der
ikke har HD. Index kunne qfha slet ikke se havde nogen berettigelse.

Fra : qfha

Dato : 05-10-06 20:27

Lad os så se dokumentation for denne arvegang!

Det er ikke nok at stille sig op og påstå, at der er en sammenhæng.

Jeg hylede også med i dette kor for mange år siden, da jeg var
relativ ny indenfor hundeverdenen, men på baggrund af erfaring og
videnskabelig bearbejdning af området, har jeg måttet erkende at
sammenhængen mangler.

Men jeg ser stadig frem til det materiale, der kan dokumentere din
påstand.

mvh

qfha

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 11:31

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

_______________________________________

Personligt ville jeg aldrig avle på en hund med et index under
gennemsnittet... Og købe en hund med så lavt index kunne jeg aldrig drømme
om...
Jeg har ikke forstand på, om der foreligger noget videnskabeligt
dokumenteret, men eftersom at nogle hundes index vokser, andres daler eller
stagnerer, ja, så er det vel fordi, der er noget om det?
Jeg ville til hver en tid lade tvivlen komme hundene og deres kommende ejere
til gode!

CH

Fra : Winther

Dato : 06-10-06 15:21

[...]

------------------------------
Kan jeg så deraf udlede, at man fra din kennel kan risikere at købe hvalpe
efter forældre, som begge har E hofter?

Fra : qfha

Dato : 07-10-06 16:44

Winther skrev:
> [...]
>
> ------------------------------
> Kan jeg så deraf udlede, at man fra din kennel kan risikere at købe hvalpe

NEJ, hvordan vil du det, idet der her kun avles på HD frie
forældredyr, så hvoraf vil du udlede det?

Men tilgengæld bilder jeg ikke mine hvalpekøbere ind, at de bestemt
får HD frie hvalpe fordi forældredyrene er det.

Din påstand eller udledning forekommer lige så uunderbygget, som dine
øvrige besynderlige angreb og konklusioner.

mvh
qfha

Fra : Winther

Dato : 08-10-06 00:49

Winther skrev:
> [...]
> efter forældre, som begge har E hofter?

NEJ, hvordan vil du det, idet der her kun avles på HD frie
forældredyr, så hvoraf vil du udlede det?

---------

Hvis du ikke mener der er nogen arvelighed hvorfor avler du så kun på HD
frie dyr?

Men tilgengæld bilder jeg ikke mine hvalpekøbere ind, at de bestemt
får HD frie hvalpe fordi forældredyrene er det.
-----------------
hvem gør det? Det gjorde du måske før du så lyset? Jeg kender ingen der gør
det.
Det er dig der mener man kun skal tage hensyn til forældredyrenes status
uden at kigge på index
-----------

Din påstand eller udledning forekommer lige så uunderbygget, som dine
øvrige besynderlige angreb og konklusioner.

mvh
qfha
For at lave endnu en konklusion, så synes du åbenbart det er ok at avle på
den eneste HD frie i et kuld, det er forskellen mellem dig og mig.

Fra : qfha

Dato : 08-10-06 13:17

Winther skrev:
> [...]
> For at lave endnu en konklusion, så synes du åbenbart det er ok at avle på
> den eneste HD frie i et kuld, det er forskellen mellem dig og mig.

Nå.