hjælp til en texas ti-89 hvordan instaster~
Fra : Bossy

Dato : 26-09-06 18:58

hej alle

har brug for hjælp til en texas ti-89

har en sådan herlig lommeregner, som jeg har lånt min kone til hendes
uddannelse, men det er nogle år siden jeg sidst har brugt sådan en fætter
så selv med hjælp fra manualen kan jeg ikke hitte ud af den
skal bare have fundet ud af hvordan man indtaster flg.

f.eks 3. potens af kvadratroden af 64 det skulle give 4 men det kan
jeg ikke få den til.

det er potens af kvadratroden vi ikke kan få til at virke eller rettere
finde tasten til, på mange andre lomme regnere er der en tast til det.

håber på et hurtigt svar

m.v.h. b.v.q.

ved direkte svar skriv til

skrivtilmig@post.cybercity.dk

Fra : Jason Who

Dato : 26-09-06 19:04

> f.eks 3. potens af kvadratroden af 64 det skulle give 4 men det kan
> jeg ikke få den til.

mener du sqrt(64)^3? Det er altså ikke 4
sqrt(64)=8
8^3=512

nb. ofte er der en tast mex x^y som kan bruges til vilkårlige rødder.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-06 19:14

"Jason Who" <spaml@mail.no> writes:

> nb. ofte er der en tast mex x^y som kan bruges til vilkårlige rødder.

Her ville det være 64^(1/3) der giver 4.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bossy

Dato : 26-09-06 19:15

nej det er et tal i potens der sidder på venstre side af kvadratrods tegnet.

altså et lille 3 tal - kvadratrodstegn - med 64 stående under/efter
kvadrarodstegnet

m.v.h. b.v.q

Fra : Bossy

Dato : 26-09-06 19:21

der står i hendes bog at det er for at regne en fremskrivningsfaktor ud, (i
forhold til noget procentregning)

Fra : Martin Kragelund

Dato : 26-09-06 19:25

Bossy wrote:
> nej det er et tal i potens der sidder på venstre side af kvadratrods tegnet.
>
> altså et lille 3 tal - kvadratrodstegn - med 64 stående under/efter
> kvadrarodstegnet
>
> m.v.h. b.v.q

Det gør man som Thorbjørn ved at opløste i 1/3 altså 64^(1/3), man kan
på samme måde og tage kvadratroden ved at opløft i en 1/2 altså 64^(1/2) = 8

krage

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-09-06 19:56

Bossy skrev:
> nej det er et tal i potens der sidder på venstre side af kvadratrods tegnet.
>
> altså et lille 3 tal - kvadratrodstegn - med 64 stående under/efter
> kvadrarodstegnet

Mystisk nok er der ikke en knap til andre rødder end kvadratroden.

Den 3. rod af x er x^(1/3).
Den 4. rod af x er x^(1/4).
Osv.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Brian Lund

Dato : 26-09-06 21:39

> Mystisk nok er der ikke en knap til andre rødder end kvadratroden.
>
> Den 3. rod af x er x^(1/3).
> Den 4. rod af x er x^(1/4).
> Osv.

Og den 2. rod, kvadratroden, er lig x^(1/2) - bare for lige at få
sammenhængen på plads! :)

Brian

Fra : Jason Who

Dato : 26-09-06 19:53

> altså et lille 3 tal - kvadratrodstegn - med 64 stående under/efter
> kvadrarodstegnet

Du mener kubikroden.