Skam/skyld og tillært hjælpeløshed
Fra : Bo Warming

Dato : 26-09-06 16:27

SKAM

! Hvad er slet? At få andre til at føle skam. Hvad er
gavnligt ? At befri andre for skamfølelse. Nietzsche

" Our repentance is not so much regret for the evil we
have done as a fear
of what may happen to us because of it.La Rochefoucauld

skam skam Aldrig har jeg løjet for min egen vindings skyld, men ofte
har jeg løjet af skam for at komme ud af forlegenheden i sager uden
betydningnår jeg måtte holde liv i en diskussion, og mine tankers
træghed og min konversations tørhed tvang mig til at tage tilflugt til
fantasier for dog at have noget at sige. Rousseau

skam Vi ville ofte føle skam over vore smukkeste handlinger, dersom
folk havde kendskab til de bevæggrunde, der fremkalder dem. La
Rochefoucauld

skam Å skamme seg over sin umoral. Det er et trinn på den stigen hvor
man til sist også skammer seg over sin moral.Nietzsche

skamff Finhed i skamfølelsen. Menneskene skammer sig ikke over
at tænke noget smudsigt, men derimod, når de indbilder sig, at man
tiltror dem disse smudsige tanker. Nietzsche

skamMr Den forvandlede: - : - Nu bliver han dydig, kun for at
gøre andre ondt dermed. Se ikke så meget efter ham.Nietzsche

skamZ Hos harde mennesker er inderligheten en sak som det
knytter seg skam til - og noe kostbart.Nietzsche

skdkritik Kærlighed betyder aldrig at behøve at sige undskyld.
Erich Segal

Skotsk ordsprog.

sky

Sky Det bedste for sjælen er den tilstand, hvor man ikke synder,
men føler sig syndig. Leo Tolstoj

Sky Omgivelsernes tryk forvrider kunsten, som det
forvrider opførslen. Man (dvs. individualisterne, intelligensen) kan
trodse disse omgivelser, men man må betale for det,

Sky "Kun børn siger undskyld" Eichmann i Jerusalem
1962

Sky "No sane person has ever given an apology.Ralph
Waldo Emerson

sky Carry the battle to them. Don't let them bring it to you.
Put them on the defensive. And don't ever apologize for anything.
/Harry S Truman/

sky Confession. We forget our guilt when we have confessed it to
another, but usually the other person does not forget it.Nietzsche

Sky Der findes fire slags mord: forbryderiske, undskyldelige,
retfærdige og rosværdige. Denne klassificering tjener juristerne.
For de myrdede er den ligegyldig. Ambrose Bierce
1842-1914

sky Der har aldrig eksisteret en intelligens uden et
skyld-kompleks; det er en indkomstskat, man må betale, fordi man vil
berige andre. Arthur Koestler

Sky I read The Penal Code and The Bible. The Bible is a
cruel book. Perhaps The cruellest book ever written. Georges Simenon
1905-89

Sky It is better to offer no excuse than a bad one.
George Washington

na The great nations have always acted like gangsters, and the
small
nations like prostitutes.Stanley Kubrick
an One ought never to turn one's back on a threatened danger
and try to
run away from it. If you do that, you will double the danger. But if
you meet it promptly and without flinching, you will reduce the danger
by half. Sir Winston Churchill
plov When a man says he approves of something in principle, it
means he
hasn't the slightest intention of putting it into practice.
Otto Von Bismark

SKYLD

" Moral er noget, vi påtager os for at be-grænse os, for
ikke at blive alene, for ikke at blive skyldige. Moral er
destruk-tiv. Leif Panduro

" Oh God said to Abraham "Kill me a son", Abe says, "Man, you must
be puttin' me on". Song: Highway 61 Revisited

" SKYLD: Skønt heksenes mest skarpsindige dommere og endda heksene
selv var overbevidst om skylden for hekseriet, var skylden der
alligevel ikke. Sådan forholder sig sig med al skyld.Nietzsche

Sky Vi er ikke født syndige. Den undskyldning dækker ikke. Palle
Lauring

sky Vi har ALLE (uden undtagelser) været med til at henrette Jesus
(Paulus)

Sky Vices are their own punishment.
Aesop

Skya Sins are indispensable to every society organized on an
ecclesiastical basis; they are the only reliable weapons of power; the
priest lives upon sins; it is necessary to him that there be sinning.
Nietzsche

Skya "But I am not guilty" said K "It is a misunderstanding" " And if
it comes to that, how can any man be called guilty" Franz Kafka :
Processen

Skya "¾ af alle forbrydelser i denne verden skyldes frygtsomhed - og
det er især en fysiologisk proces" Nietzsche