Mac adresse 00:00:00:00:00:00 ?!?
Fra : Mogens

Dato : 25-09-06 11:31

Når jeg laver en ipconfig /all viser den:

Physical address: 00:00:00:00:00:00

Jeg troede i min børnelærdom at netkortet skulle have en mac-adresse, og
det giver mig et lille problem med at starte netkortet over internettet
(WOL) idet jeg næppe tror at den vil reagere på at blive kaldt 6 x 00

Umiddelbart fungerer netværket fint, men jeg har haft nogle underlige
oplevelser hvor PC'en melder om ip adresse konflikter når jeg indmelder
min bærbare over den trådløse router. Sidst det skete verificerede jeg
at min stationære havde adressen 192.168.1.33 og den bærbare
192.168.1.34. Da de får tildelt ip-adresser fra den samme router
(192.168.1.1) forstår jeg ikke hvordan dette kan udløse en adressekonflikt.

Håber nogen kan kaste lys over dette mysterium.

Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-06 11:59

On Mon, 25 Sep 2006 12:31:00 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk>
wrote:

>Når jeg laver en ipconfig /all viser den:

>Physical address: 00:00:00:00:00:00

Mystisk - De må jo have 'glemt' at give den en MAC'adresse på
fabrikken ?!

Alternativt er det måske dig selv der har pillet. I mange tilfælde kan
man nemlig definere en MAC-adresse under fanebladet 'Avanceret' i
'Egenskaber for netkortet' - Det nøjagtige navn på egenskaben er
driverafhængigt og veksler derfor, men er ofte noget med 'Fysisk
adresse'...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-09-06 15:45

Mogens <mogensnomail@web.dk> writes:

> Når jeg laver en ipconfig /all viser den:

> Physical address: 00:00:00:00:00:00

Adressen er lovligt nok, og 00:00:00:xx:xx:xx rummet er ejet af Xerox.
Men der er nok mange programmer mm som bruger netop dén adresse som en
"null-pointer".

Kai

Fra : Ole

Dato : 25-09-06 18:11

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det giver mig et lille problem med at starte netkortet over internettet
> (WOL) idet jeg næppe tror at den vil reagere på at blive kaldt 6 x 00

{SNIP}

Jeg har oplevet, at nogle netkort har haft denne macadresse. Problemet
skyldtes som regel, at den driver, der findes i Win XP driver databasen har
været fejlbefætet. Prøv eventuelt at opdatere driveren til netkortet.

Ole

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-09-06 18:31

Fra : Mogens

Dato : 29-09-06 10:47

Bo Simonsen wrote:

> Jeg ved SIS har ligende problemer med deres netkort. Man kan enten hente
> en nyere driver eller force en mac.

Ved du lige hvordan man forcer en mac-adresse. Problemet er at jeg
sidder i Spanien lige nu, og bundkort manual og CD-rom ligger i Danmark.
Producenten (VIA Arena) advarer mod at opdatere driveren såfremt
netkortet ikke er integreret i bundkortet.

Jeg har ikke haft held til at finde et sted under egenskaber for
netkortet hvor der kan luskes en mac-adresse ind.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-06 12:24

Mogens skrev:

> Ved du lige hvordan man forcer en mac-adresse.

Åbn fanebladene for din netforbindelse via kontrolpanel, vælg
Egenskaber og derefter Konfigurer (oppe under netkortet). På
fanebladet Avanceret kan du markere "Netværksadresse" og skrive
løs i boksen.

--
Bertel

Fra : Mogens

Dato : 29-09-06 14:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Egenskaber og derefter Konfigurer (oppe under netkortet). På
> fanebladet Avanceret kan du markere "Netværksadresse" og skrive

Tak Bertel! Det virkede sørme - så nu blev barnet døbt.

Fra : jørgen

Dato : 29-09-06 17:58

Mogens wrote:

> Tak Bertel! Det virkede sørme - så nu blev barnet døbt.

Du skal nok ikke forvente at få WOL til at virke med en fiktiv adresse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-06 20:12

jørgen skrev:

> Du skal nok ikke forvente at få WOL til at virke med en fiktiv adresse

At den er fiktiv, er ikke noget problem i sig selv. Hvordan havde
du forestillet dig at det skulle blive opdaget?

Hvis han er registreret [1] med én adresse og logger på med en
anden, kan evt. give problemer - af flygtig eller permanent
karakter.

[1] Registreret betyder enten at udbyderens udstyr husker hans
MAC-adresse. Så er det noget med at vente vist en times tid.
Eller også betyder det at den er skrevet ind i en mere permanent
hukommelse. Så må man få den ændret eller kende den gamle
adresse.

--
Bertel

Fra : jørgen

Dato : 30-09-06 08:27

Bertel Lund Hansen wrote:
> At den er fiktiv, er ikke noget problem i sig selv. Hvordan havde
> du forestillet dig at det skulle blive opdaget?

Det er slet ikke det jeg snakker om. Han ville finde MAC adressen for at
kunne benytte WOL. Det kan man mig bekendt kun med den adresse, som er
brændt ned på kortet, og ikke den som Windows initialiserer tcp/ip
stacken med

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-06 15:23

jørgen skrev:

> [...]
> kunne benytte WOL. Det kan man mig bekendt kun med den adresse, som er
> brændt ned på kortet, og ikke den som Windows initialiserer tcp/ip

Jeg spørger igen: Hvordan skal WOL opdage at det er en fiktiv
adresse der sendes?

--
Bertel

Fra : jørgen

Dato : 30-09-06 15:32

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg spørger igen: Hvordan skal WOL opdage at det er en fiktiv
> adresse der sendes?

Når maskinen er slukket, kender netkortet vel kun den adresse som er
brændt ned i kortet. Og den adresse kender han ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-06 17:47

jørgen skrev:

> Når maskinen er slukket, kender netkortet vel kun den adresse
> som er brændt ned i kortet.

Systemet husker netværksadressen ved opstart, selv om den er
fiktiv.

--
Bertel

Fra : jørgen

Dato : 30-09-06 18:37

Bertel Lund Hansen wrote:
> Systemet husker netværksadressen ved opstart, selv om den er
> fiktiv.

Vi snakke Wake on Lan, hvor netkortet vækker maskinen, når det modtager
en magisk pakke, med den brændte adresse i. Den fiktive kan ikke
benyttes her

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-09-06 18:59

On Sat, 30 Sep 2006 19:37:11 +0200, jørgen <jamen@invalid> wrote:

>Vi snakke Wake on Lan, hvor netkortet vækker maskinen, når det modtager
>en magisk pakke, med den brændte adresse i. Den fiktive kan ikke
>benyttes her
Muligheden for at MAC adressen kunne gemmes i flash har ikke slået dig
? ROM/UVPROM/EPROM/EEPROM er ikke de eneste muligheder idag.
Fidusen med flash er jo at det kan ændres hvis/når der måtte være
behov.

/Hans

Fra : jørgen

Dato : 30-09-06 19:49

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> ? ROM/UVPROM/EPROM/EEPROM er ikke de eneste muligheder idag.
> Fidusen med flash er jo at det kan ændres hvis/når der måtte være

Det er ikke det løsningsforslaget i debatten går på. Når du ændrer
adressen i Windows, så ændres den brændte adresse ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-06 20:47

jørgen skrev:

> Vi snakke Wake on Lan

Gør vi det? Siden hvilket indlæg?

> hvor netkortet vækker maskinen, når det modtager en magisk
> pakke, med den brændte adresse i. Den fiktive kan ikke
> benyttes her

Det skal jeg ikke kloge i. Jeg har ingen erfaring med WoL.

--
Bertel

Fra : Mogens

Dato : 01-10-06 21:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Gør vi det? Siden hvilket indlæg?

> Det skal jeg ikke kloge i. Jeg har ingen erfaring med WoL.

Noget tyder på at Jørgen har ret her - i hvert fald har jeg ikke været
istand til at få maskinen til at starte med en magisk pakke hverken
sendt over internettet eller over lokalnetværket. Så i hvert fald virker
det ikke, og mit bundkort/netkort supporterer WOL (Manageability: WfM
2.0, DMI 2.0,WOL by PME, WOR by PME).

Vil prøve at opdatere driveren, men problemet er at maskinen står i
Spanien og nu er jeg netop returneret til DK. Men skal derned igen til
november.

Nogen som ved hvad "PME" i ovennævnte beskrivelse står for? Mener også
at have hørt at der skal en speciel kabel/jumperopsætning til, men der
er absolut ingen beskrivelse i manualen af evt. forudsætninger for at få
WOL til at virke med dette bundkort. Skal lige sige at jeg bruger WOL
over internettet med succes på min danske maskine således at jeg kan
fjernstarte den fra udlandet, så jeg er ret sikker på at NAT-opsætning i
router og måden hvorpå jeg danner den magiske pakke er korrekt

Mogens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-10-06 06:34

On Sun, 01 Oct 2006 22:03:43 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk>
wrote:

> [...]
>sendt over internettet eller over lokalnetværket. Så i hvert fald virker
>det ikke, og mit bundkort/netkort supporterer WOL (Manageability: WfM
Hvilket netkort taler vi om (evt. chipset) ? Onboard ?
Var du istand til at retunerer til den orginale MAC adresse ?

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 02-10-06 07:56

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> Hvilket netkort taler vi om (evt. chipset) ? Onboard ?
> Var du istand til at retunerer til den orginale MAC adresse ?

Det er et VIA Rhine II onboard kort. Har ikke været istand til at få det
originale mac-nummer frem, men vil prøve at opgradere driveren. Det
har andre foreslået at jeg skal forsøge. Men lige nu står PC'en 3500 km
fra hvor jeg sidder

Mogens

Fra : NoOne

Dato : 02-10-06 11:37

On Mon, 02 Oct 2006 08:55:34 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk>
wrote:

mac-adressen plejer at stå et sted på bundkortet :)

.... jeg tror også at det er en driverfejl .... fordi .... prøv at leg
med tanken .... hvis der er to netkort med "00:00:00:00:00:00" på
samme streng fordi fabrikkanten har "glemt" af give kortere en mac
adresse !! ... det laver total kludder i det på netværket ... eftersom
data'en blivet sendt til "mac-adressen" .... ip adressen blever ikke
brugt på netkortet ... (lag 1 og 2) ... ip adressen er fra lag 3 :)

RaZoR

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-06 12:48

NoOne skrev:

> med tanken .... hvis der er to netkort med "00:00:00:00:00:00" på
> samme streng fordi fabrikkanten har "glemt" af give kortere en mac
> adresse !! ... det laver total kludder i det på netværket ...

Nej, det gør det ikke.

> eftersom data'en blivet sendt til "mac-adressen"

Ja, det gør de, så begge computere modtager de data som én af dem
skal have. Men da den anden bare kasserer dem som fejldata, sker
der ikke noget ved det.

--
Bertel

Fra : NoOne

Dato : 03-10-06 15:41

On Tue, 3 Oct 2006 13:47:38 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Nej, det gør det ikke.

>Ja, det gør de, så begge computere modtager de data som én af dem
>skal have. Men da den anden bare kasserer dem som fejldata, sker
>der ikke noget ved det.

øhh .... hvis begge pc'er har samme mac ... hvilken én er så den
rigtige ? :)

RaZoR :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-06 12:29

NoOne skrev:

> øhh .... hvis begge pc'er har samme mac ... hvilken én er så
> den rigtige ? :)

Den der har sendt en forespørgsel og venter på svar.

--
Bertel

Fra : jørgen

Dato : 03-10-06 15:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det gør de, så begge computere modtager de data som én af dem
> skal have. Men da den anden bare kasserer dem som fejldata, sker
> der ikke noget ved det.

Flere maskiner med samme MAC adresse vil forvirre en switched netværk ->
det holder op med at virke korrekt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-06 12:28

jørgen skrev:

> Flere maskiner med samme MAC adresse vil forvirre en switched netværk ->
> det holder op med at virke korrekt

Asbjørn har afprøvet det, og det giver ingen problemer. Jeg har
ikke afprøvet det selv.

--
Bertel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-10-06 13:31

On 2006-10-04, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Asbjørn har afprøvet det, og det giver ingen problemer. Jeg har
> ikke afprøvet det selv.

Hvis du tænker på <6n90i2d3rpingjaigjh4bdt5cpf7o616pg@hojmark.net> er
det ikke det, der virker fint, men derimod en ACL i en router, der
virker fint.

--
Andreas

Fra : claus b. p.

Dato : 12-10-06 21:56

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message

> [...]
> originale mac-nummer frem, men vil prøve at opgradere driveren. Det har
> andre foreslået at jeg skal forsøge. Men lige nu står PC'en 3500 km fra

Hvis du tager den store lup frem kan du muligvis finde en lille label med
mac-adressen på motherboardet et eller andet sted. (Eller en kikkert hvis du
skal kigge til Spanien).

/Claus

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-10-06 06:34

On Sat, 30 Sep 2006 21:46:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Gør vi det? Siden hvilket indlæg?

Siden det første:
[...]

Jørn Andersen,