Dumt at hade/foragte bøller, men afsky er ~
Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-06 09:58

Dumt at hade/foragte bøller, men afsky er klogt

Fordi jeg har autonome nevøer, interesserer fænomenet mig, men siden
Glistrups kone fortalte mig, at Glistrup ikke foragter noget
menneske - hvad min far heller ikke gjorde - så har jeg søgt de
gandhiske/buddhistiske vej Uden at være hellig af den grund.

Overfor det trælse skal man blot "gå forbi" - stemme med føddene

At være sky overfor hunde kan være noget irrationelt - og er en
udfordring mht at sondere hvornår man behøver holde afstand og hvornår
nærhed er overkommelig risiko.

At mange sympatiske mennesker fx Glistrups kone, er fuld af foragt og
ikke vil forlade den vane, er interessant. Moraliseren gør spirituel,
gir livsindhold, er en menneskelig fejl, som for nogle har enorme
fordele og selvom Glistrup ikke ønsker een skattekrone brugt på
hævnstraf, så er der da noget hadefuld hævn, der afskrækker og gavner.

"Man hader ikke, så længe man afskyr. Friedrich Nietzsche

"Had er der L Æ N G S T fornøjelser ved - man elsker i hast,
men afsky lever man med. Lord Byron

"Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at
græde over, ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger.
Spinoza

Jeg elsker alle verdens 6 mia mennesker. Glistrup