Problem med Linksys BEFW11s4
Fra : Studen

Dato : 24-09-06 22:08

Hej NG

Jeg er ved at hjælpe min bror med at sætte trådløst op i lejligheden. Der er
et netværksstik i væggen, og hvis jeg kobler computeren til direkte til
dette stik, virker internettet glimragende.

Da internettet skal være tilgængeligt for 2 bærbare computere med trådløse
netværkskort, har han skaffet en Linksys BEFW11S4 kombineret router og
access point. Det går fint med at få forbindelse til dette. Har lige
opgraderet firmwaren til nyeste version, samt konfiguret det trådløse
netværk, men jeg kan simpelthen ikke få hul igennem til internettet. Dvs.
jeg kan hverken via router/ap'ets porte eller det trådløse netværk komme på
internettet.... Jeg kan dog sagtens se det trådløse netværk og tilkoble til
dette.

Hvilken router indstilling skal jeg pille ved? Så vidt jeg ved er
internetforbindelsen fra TDC - hvis det skulle have noget at sige!?

Betyder det noget om router/AP er forbundet til "væggen" via alm eller
krydset kabel?

På forhånd tak
Stud

PS. også postet i dk.edb.netvaerk.traaloest

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-06 22:21

"Studen" <studen@gmail.com> wrote:

> [...]
>internettet.... Jeg kan dog sagtens se det trådløse netværk og tilkoble til

Brormand har formentlig en DHCP baseret løsning med een IP-adresse, og
der er bundet op til computerens MAC-adresse...

Der er flere løsninger: I kan lukke ned og vente til DHCP-serverens
lease time udløber (formentlig 1 time), eller I kan 'clone' computerens
MAC-adresse over i routeren..

<mlr>

Fra : Studen

Dato : 24-09-06 22:38

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er flere løsninger: I kan lukke ned og vente til DHCP-serverens
> lease time udløber (formentlig 1 time), eller I kan 'clone' computerens

Hej Michael

Det lyder meget rigtigt og spændende :) Jeg fatter desværre bare ikke helt
hvad det betyder ;) Jeg har fundet et papir om foreningens internet, og der
står "En bruger af nettet må kun benytte den IP-adresse eller de
IP-adresser, som vedkommende har fået udleveret af IT-gruppen".... Passer
det med din teori? Jeg forstår desværre ikke dine løsningsforslag - kan det
skære det lidt ud, eller evt. linke til noget mere info?

Kan mine besværligheder have noget at gøre med krydset/alm netværkskabel
mellem router/AP og stikket i væggen?

Tak
Stud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-06 23:07

> [...]

>det med din teori? Jeg forstår desværre ikke dine løsningsforslag - kan det
>skære det lidt ud, eller evt. linke til noget mere info?

Nu lyder det som om routeren skal opsættes med fast ip-adresse ?!

Det bedste du kan gøre er nok at køre IPCONFIG /ALL på computeren der er
på internettet, og vise os udskriften..

Hvis du kører den som IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT ligger udskiften i
filen c:\dummy.txt som du kopierer over i news readeren..

>Kan mine besværligheder have noget at gøre med krydset/alm netværkskabel
>mellem router/AP og stikket i væggen?

Principielt skal du bruge et krydset kabel, men det meste moderne udstyr
er fløjtende ligeglad men hvilket kabel du bruger...

Kommer der lys i kontrol lampen på routeren når du forbinder kablet,
burde det være ok....

<mlr>

Fra : Studen

Dato : 24-09-06 23:34

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> Nu lyder det som om routeren skal opsættes med fast ip-adresse ?!
>
> Det bedste du kan gøre er nok at køre IPCONFIG /ALL på computeren der er
> på internettet, og vise os udskriften..

Altså en IPCONFIG /ALL med den bærbare forbundet til netværkstikket med
kabel (helt udenom router/AP)?

Det vil jeg gøre næste gang, jeg kommer forbi brormands lejlighed (eller få
ham til det, selvom det bliver lidt af en udfordring ;)

> [...]
> er fløjtende ligeglad men hvilket kabel du bruger...
>
> Kommer der lys i kontrol lampen på routeren når du forbinder kablet,

OK! Der er lys i "internet"-lampen på udstyret, men måske er det endda et
krydset jeg bruger (ved det faktisk ikke). Det er jo en lidt ældre model,
jeg har fat i her, selvom den ligner de nyere Linksys'er, og det hjalp da
også gevaldigt med en firmware upgrade (+WPA osv)

Jeg fandt forresten ud af det med at clone MAC'en til router/AP'et. Det
hjalp ikke, og jeg er ret sikker på jeg gjorde det rigtigt :(

Tak for hjælpen so far :)
Stud

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-06 08:01

On Mon, 25 Sep 2006 00:33:44 +0200, "Studen" <studen@gmail.com> wrote:

>Altså en IPCONFIG /ALL med den bærbare forbundet til netværkstikket med
>kabel (helt udenom router/AP)?

Korrekt...

>Jeg fandt forresten ud af det med at clone MAC'en til router/AP'et. Det
>hjalp ikke, og jeg er ret sikker på jeg gjorde det rigtigt :(

Det burde hjælpe hvis brormand har en DHCP-baseret løsning.

Men dit forrige indlæg tyder nu også mere på at han har en fast
ip-adresse. I så fald skal han i stedet opsætte routeren med samme
faste ip-adresse...

Men det kan vi tale mere om, når vi ser udskriften fra ipconfig..

Fra : Studen

Dato : 25-09-06 21:58

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> wrote in message

Hej Michael

Det lykkedes sørme at få den ham den lille til at udføre ipcongif'en ;) :

"Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : hp-9e8c42399b2c

Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Blandet

IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : tdc.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : tdc.dk

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x
Family Fast Ethernet NIC

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-C0-9F-80-65-19

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101

Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 25. september 2006
22:39:14

Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 26. september 2006
10:39:14

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless
2200BG Network Connection

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0E-35-61-17-4C"

> Men det kan vi tale mere om, når vi ser udskriften fra ipconfig..

Hvad kan man så konkludere på denne baggrund? At linksys'en skal
konfigureres til at bruge 192.168.1.101?? Jeg havde valgt at den skulle
hente IP'en automatisk - burde det ikke være nok?

Jeg håber du kan se et eller andet udfra dette!

Tak for hjælpen :)
Stud
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699