Kan det virkelig være så svært at forstå??~
Fra : René Madsen

Dato : 22-06-01 12:20

<Indhold>
Forord
Linie hastighed
Rå kobber nok
Betal og du vil få
Leveringstider
End of storry
</indhold>

<forord>
Nu har jeg læst i denne gruppe i et par måneder, og efter min mening, så
kommer der de samme spørgsmål igen og igen og så er der alle de folk der
gerne vil have en BMW M3 for kun en pizza's pris pr. md.

For at citere en der skrev i denne gruppe, mange danskere har tendens til at
ville blæse og samtidig have mel i munden..

Lav dog en lille hjemmeside hvor der står en lille FAQ, folk bliver sq da
forvirret af alt det om at man har overført nKbit/s på en linie der er
nKbit/s mindre...
</forord>

<linie hastighed>
en 512Kbit/s linie kan ikke overføre mere end 64Kbyte
en 1024Kbit/s linie 128Kbyte/s osv. osv.
Og så skal der trækkes overhead fra, alt efter hvilken forbindelse man har
svinger det mellem 3-10%
så reelt set har man mange gange ikke mere end 50-60Kbyte/s på en 512Kbit/s
linie osv. osv.

Mht. om man kan få 8Mbit/s Download og 8Mbit/s Upload. Alt afhængigt af
hvilken producent af udstyr man bruger og hvilken standard de bruger kan man
få ved brug af følgende standarder:
ANSI T1.413 Issue 2, 32- to 8032-kbps downstream, 32- to 1024-kbps upstream
ITU G.992.2 (G.lite), 32- to 1536-kbps downstream, 32- to 512-kbps upstream
RADSL-CAP, up to 7.1 Mbps downstream, 1 Mbps upstream
Kilde Cisco
Altså en max downstream/download på 8Mbit/s og en max. upstream/upload på
1Mbit/s
Og det kan pt. ikke lade sig gøre at få større hastigheder på en ADSL...
Selve linien kan godt klare meget hurtigere hastigheder det er bare et
spørgsmål om at brug den rigtige teknologi. og så lige for at slå det fast
en gang for alle der er ikke noget der hedder en ADSL standard, ADSL er bare
en betegnelse ikke en standard. i det nævnte var der 3 standarder der alle
er til brug ved ADSL...
</linie hastighed>

<rå kobber nok>
Det samme gør sig gældende ved om der er rå kobber nok, hvis TDC siger at
der ikke er kobber nok eller kvaliteten ikke er god nok, så kan man ikke
gøre noget ved det, man må bare lade stå til...
Og det hjælper ikke noget at brokke sig, det koster ca. 250,- pr. meter der
skal graves, og TDC graver ikke nye kabler i fordi hr. Hansen vil have ADSL,
SDSL eller ligende discount produkt.

TDC graver kun kabler i hvis du er villig til at betale... og det samme gør
sig gældene hos de andre udbydere...

Og når TDC, CC eller WOL siger at der ikke er rå kobber nok, så er der ikke
rå kobber nok også selv om man opsiger sin ISDN eller hvad man nu ellers har
af telefonlinier ind i huset. Jeg ved der er nogen udbydere der kan og vil
overtage ens ISDN forbindelse og så lave det om til en ADSL, men der skal
stadig være rå kobber nok, og kvaliteten skal være i orden, men så har man
ikke nogen alm. telefon længere!
Vær dog lidt kreativ spørg naboen om de ikke vil være med til at dele en
ADSL forbindelse eller noget i den stil, der er mange steder hvor naboen
godt kan få ADSL, men at man ikke selv kan få... det kan hurtigt blive en
god forretning, om ikke andet alle for ADSL, og hvis man bestiller en
2Mbit/s har man rigeligt at tage af...
</rå kobber nok>

<betal og du vil få>
Og der er nok også en grund til at TDC og andre ikke vil tilbyde ADSL
hurtuigere end 2Mbit/s, dels er der ikke ret mange kunder der har mulighed
for at få eks. 8Mbit/s og dels fordi der skal være økonomi i det og som den
tredie grund der er noget der hedder salgs psykologi, hvis man som kunder
kunne får det vildeste/hurtigst/største til næsten ingen penge var der jo
nok ikke nogen der købte de små linier.... studder noget marketing...

Det undre mig ofter hvor naive den danske befolkning kan være dels, hvad
andgår forbindelse til internettet og dels webhoteller...

Der er mange i den danske befolkning der bare vil have og have uden at yde
noget for det... Danmark er ikke et paradis... Det er ikke kun i denne
gruppe, men dels også i mit atbejde, folk især dem der næste ikke gider lave
noget, tror de kan få bare de brokker sig længe og højt nok... og det er
ikke blevet bedre med den yngre generatin af det danske folk...

Se realiteterne i øjne og betal hvad det koster i stedet for at brokke jer
eller lave jeres egen ISP virksomhed, så kan i få det som det passer jer...
men inden i når så langt vil i nok opdage at de routere som eks. CC og TDC
bruger koster lidt over 2.000,- pr. stk. så skal der linier til og der skal
også noget netværks udstyr til. TDC ol. bruger Cisco og det er ikke bare
1.500-2.500,- for en 16 ports, det er 20.-30.000 pr. stk. Og jeg ved godt at
man kan købe 8/16ports switche til næsten ingen penge, men giv så lige de
switche lidt over 8.000 MAC adresser at lege med og 100% belastnign på alle
porte... og der bliver lag på den... nej det holder ikke i længden... i
brokker jer selv over lag og at forbindelsen er langsom etc.
</betal og du vil få>

<leveringstider>
Leveringstiden er den udbyderen oplyser, og den kan svinge fra central til
central, og der kan også være meget stor forskel på om den ene ydbyder kan
og vil levere på en given central. Og mange af udbyderne er faktisk i deres
gode ret til at udskyde leveringstiden.

Jeg ved at folk ikke gider ringe eller tage kontakt til de enkelte udbydere,
men man må sq laver noget benarbejde inden man brokker sig til højre og
venstre. Spøg dog den enkelte udbyder. i ADSL's tilfælde kan man ikke bruge
andres erfaringer til ret meget, da der er forskellige konfigurationer af
linierne fra ISP'en og frem til slutbrugeren der er også forskellige
konfigurationer mht. centralerne, valg af udstyr, i mange tilfælde Cisco...
Så enten venter man eller så betaler man hvad det koster for at få leveret
med det samme. TDC, CC og WOL er med garanti villig til at levere din ADSL
forbindelse når du ønsker det, hvis man selv afholder alle omkostninger, og
det er meget dyrt.
Se lidt realistisk på det, udbyderne skal ikke bare trykke på nogle knapper
for at der kommer ADSL på ens central, der skal også mennekser til at
opstille nyt udstyr og der skal også konfigureres switche og routere, og det
tager mange timer.
</leveringstider>

<end of storry>
For at citere en anden skribent her i gruppen fortsæt i 6 klasse eller gå på
et kursus i realitet sans...

Der er sikkert mange der føler sig trådt godt og grundtig over fødderne, men
det var bare lige et surt opstød... men jeg håber virkelig at der er nogen
der bare får en lille smule mere realitet sans.... Og jeg arbejder ikke for
TDC, CC, WOL eller Cisco, jeg er blot træt af at folk vil have og have, og
jeg kunne bare lade være med at læse denne gruppe, men jeg vil ikke bare
lade stå til...
</end of storry>
René Madsen

Fra : Nic

Dato : 22-06-01 12:44

GOD start på FAQ...

Lav en url, og du er igang :))

Nic

Fra : René Madsen

Dato : 22-06-01 12:56

<Indhold>
Forord
Linie hastighed
Rå kobber nok <--- Tilføjelsen er her under "rå kobber nok"
[...]

<tilføjelse>
Der er også mange steder hvor TDC bruger multiplexere som kan samle flere
telefonlinier i et kobber par, og derved spare kobber, derfor er der mange
der oplever at naboen kan få, men at man ikke selv kan...
Kan Jesper Skriver ikke bekræfte dette???
</tilføjelse>

Fra : John Sahl

Dato : 22-06-01 13:23

"René Madsen" <schultz@schultz-c.dk> skrev i en meddelelse
> For at citere en der skrev i denne gruppe, mange danskere har tendens til
at
> ville blæse og samtidig have mel i munden..
>
> Lav dog en lille hjemmeside hvor der står en lille FAQ,

Hvis der er nogen der mener de gider lave den, skal jeg gerne stille
webplads til rådighed på www.xdslinfo.dk hvor der da findes en del i
forvejen.

Desværre er min tid ikke til selv at opdatere den 100% for tiden. Derfor
dette tilbud.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Charbax

Dato : 22-06-01 16:35

> [...]
> Kilde Cisco
> Altså en max downstream/download på 8Mbit/s og en max. upstream/upload på

meget interessant tak! er her nogen der ved hvad CyberCity, TDC og de andre
bruger af standard? om det er RADSL-CAP eller ANSI T1.413 Issue 2? Er det
forholdvis let at skifte frem og tilbage mellem de forskellige standarder
uden at skulle skifte routere men kun trykke ved et eller andet på
centralen?

> Og det kan pt. ikke lade sig gøre at få større hastigheder på en ADSL...
> Selve linien kan godt klare meget hurtigere hastigheder det er bare et
> spørgsmål om at brug den rigtige teknologi.

Jeg syntes ikke at du skriver noget om støj på linjen. Her i nyhedsgruppen,
den begrundelse jeg mest har hørt er at det ville skabe for meget støj i
linjerne hvis man overførte mere end 2mbit/s. Mit spørgsmål er så om der
findtes en løsning til det støj problem så man en dag snart kan skrue
hastigheden endnu højere op, eller om man ikke skal regne med at kunne
downloade med hurtigere end 2mbit/s nogensinde med ADSL i danmark.

> <betal og du vil få>
> Og der er nok også en grund til at TDC og andre ikke vil tilbyde ADSL
> hurtuigere end 2Mbit/s,

er det ikke kun TDC der ikke vil skrue hastigheden op for ADSL? Ville
CyberCity, Tiscali og Orange ikke meget gerne gå igang med at tilbyde
hurtigere end 2mbit/s hvis de fik lov til at gøre det?

> [...]
> kunne får det vildeste/hurtigst/største til næsten ingen penge var der jo
> nok ikke nogen der købte de små linier.... studder noget marketing...

Er det ikke nok pis hvis der skal gå længere tid før man kan få hurtigst
internet fordi at TDC først har tænkt sig at sælge ud med ISDN?

Er TDC ikke ligeglad om at tilbyde danskere den hurtigst muligt internet
forbindelse for billigst og hellere vil koncentrere sig om at tjene kassen
på de gamle teknologier.. det er nok fordi at det sådan at kapitalismen
fungere.. men så er mit spørgsmål om Telestyrelsen ikke kunne gå hen til TDC
imorgen og beordre dem om at tillade deres konkurrenter gå igang med at
eksperimenetere og tilbyde hurtigere end 2mibt/s adsl..

> Det undre mig ofter hvor naive den danske befolkning kan være dels, hvad
> andgår forbindelse til internettet og dels webhoteller...

jeg syntes at det er helt ok at folk brokker sig og altid vil have bedre og
billigere. Hvis ikke folk brokkede så ville internet udbyderne jo bare blive
ved med at være langsomme og dyre forevigt..

> Danmark er ikke et paradis...

jo det er.. ihvertfald i forhold til Canada eller Venice.

> <leveringstider>

er der stadig det der med at TDC teknikkeren er dobbelt så hurtigt med at
komme frem og lave stikket til TDC kunder end de er til at installere ADSL
til CyberCity og andres kunder?

Fra : Christen Stephansen

Dato : 22-06-01 16:54

> [...]
blive
> ved med at være langsomme og dyre forevigt..

> jo det er.. ihvertfald i forhold til Canada eller Venice.

Nogen her der ved, hvor denne herre kan tage føromtalte kursus i
realitetssans?

/Christen Stephansen

Fra : René Madsen

Dato : 22-06-01 17:19

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forholdvis let at skifte frem og tilbage mellem de forskellige standarder
> uden at skulle skifte routere men kun trykke ved et eller andet på
Ja det er faktisk ret net at skifte fra den ene standard til den anden. kan
gøres på ret få minutter, men der er bare lige det ved det, at det faktisk
er ret lige gyldigt for du for nemlig ikke lov til at skifte værken router
eller standard, med mindre TDC, eller en af de andre udbydere vil skifte
standard, jeg vil formode at TDC bruger ANSI, og det tror jeg også de andre
gør, men som sagt man kan ikke bruge den information til noget, andet end
hvis man er en hacker.

> [...]
> linjerne hvis man overførte mere end 2mbit/s. Mit spørgsmål er så om der
> findtes en løsning til det støj problem så man en dag snart kan skrue
Støjen kan komme fra bla. dårlig kvalitet kobber, kablerne ikke er støj
isoleret. etc.
Den eneste løsning der er på problemet med støj er at grave nogle nye kabler
ned, og det gør de som sagt ikke.

> eller om man ikke skal regne med at kunne
> downloade med hurtigere end 2mbit/s nogensinde med ADSL i danmark.
Det skal du nok ikke regne med inden for den nærmeste fremtid, glem det
hellere og bliv glædeligt overrasket den dag de alligevel tilbyder det. læs
neden under...

> er det ikke kun TDC der ikke vil skrue hastigheden op for ADSL? Ville
> CyberCity, Tiscali og Orange ikke meget gerne gå igang med at tilbyde
> hurtigere end 2mbit/s hvis de fik lov til at gøre det?
Sikkert, men det vil en meget meget lille del af den danske befolkning der
vil kunne nyde godt af den hastighed, da der næsten skal laboratorie
tilstande til for at det kan lade sig gørre. Og så er der også det
økonomiske aspekt i det at, det vil komme til at koste mange flere penge. Og
så skal man også lige tage det salg psykologiske med ind i billedet.

> den
>
> Er det ikke nok pis hvis der skal gå længere tid før man kan få hurtigst
> internet fordi at TDC først har tænkt sig at sælge ud med ISDN?
Nej det kaldes spykologi, og sådan er verdenen indrettet, og det må man bare
finde sig i...

> [...]
> på de gamle teknologier.. det er nok fordi at det sådan at kapitalismen
Sådan fungere alle virksomheder der vil og skal tjene penge... der er bare
den forskel på TDC og de andre at TDC har et markede de skal forsvarre de
andre skal erobre en del af TDC's markede...

> men så er mit spørgsmål om Telestyrelsen ikke kunne gå hen til TDC
> imorgen og beordre dem om at tillade deres konkurrenter gå igang med at
> eksperimenetere og tilbyde hurtigere end 2mibt/s adsl..
Det tror jeg bestemt ikke på at det holder juridisk, da det er TDC's kabler
de skal eksperimentere på.
Det er det samme som at bede din nabo som ikke har nogen have om at bruge
din golfbane til at finde ud af om hans nye 4 hjulstrækker kan lave
hjulspind på en nyslået grædsplæne, det vil du ikke tillade, da du så ikke
kan garantere den i aftalen til dine kunder aftalte grene... dine kunder vil
sikkert blive sure over at grenen er med huller og at den ikke er til at
spille på??? sure kunder = kunder der forsvinder... Men TDC kan godt teste
nye teknologier på deres eget net, da det er deres egendom.

Så alt i alt, nej telestyrrelsen har sikkert ikke noget at skulle have sagt
her.
Og ja det lyder plat, men det er TDC der har den fulde ret til at bestemme
hvorvidt den ene udbyder har lov til at bruge den ene slags udstyre med en
teknologi frem for en anden. Så det er dem der bestemmer, og det er de i
deres fulde ret til.

> [...]
blive
> ved med at være langsomme og dyre forevigt..
Ja, man skal brokke sig, men det skal sq også være med måde...

> jo det er.. ihvertfald i forhold til Canada eller Venice.
Alt er relativt, og Danmark er og bliver ikke et paredis.

> er der stadig det der med at TDC teknikkeren er dobbelt så hurtigt med at
> komme frem og lave stikket til TDC kunder end de er til at installere ADSL
> til CyberCity og andres kunder?
Det er de sikkert, alle virksomheder uanset stor som lille yder den bedst
service over for deres egne kunder, men det kommer meget an på hvilken
vinkel man ser situationen fra. Men der er noget der hedder planlægning.

René Madsen --- rene@schultzconsult.dk
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Christian Erritsø

Dato : 22-06-01 23:09

"René Madsen" <schultz@schultz-c.dk> wrote in message
> [...]
> service over for deres egne kunder, men det kommer meget an på hvilken
> vinkel man ser situationen fra. Men der er noget der hedder planlægning.

For det første ved jeg ikke hvor det der 'stadig det med at TDC teknikeren'.
Så vidt jeg ved har der altid været den samme prioritering af opgaverne. Når
CC (eller andre der benytter sig af TDCs teknikere) ringer, så får de den
første ledige teknikertid. Hvis der er en forsinkelse, så må det være at
TDCs kundeservice kan booke direkte, mens kunder hos CC først skal ringe til
CC som så skal ringe til TDC.

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Charbax

Dato : 23-06-01 01:54

> Så vidt jeg ved har der altid været den samme prioritering af opgaverne.

jeg mente at der var noget ballade for 3-4 måneder siden med at TDC kunne
levere ADSL på 2 uger og for CyberCity og Worldonline gik der 6 uger før TDC
teknikkerne gad komme forbi.. Og så fik de et eller andet aftale med
Telestyrelsen om at TDC skulle betale bøde for hver dag de skulle komme
senere end 4 uger efter bestilling eller noget lignene.. derfor kan
CyberCity og World Online garantere leveringstid på 1 månede..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-06-01 19:56

> [...]
> levere ADSL på 2 uger og for CyberCity og Worldonline gik der 6 uger før

Det var rå-kobber behandlingen der trak ud til dels fordi at de prognoser
som CC og WOL havde givet slet ikke holdt stik.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-06-01 17:03

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote Sat,
23 Jun 2001 20:56:23 +0200 :

>fordi at de prognoser
>som CC og WOL havde givet slet ikke holdt stik.

Det er der delte meninger om.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-06-01 17:16

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:do3cjtkc0gq2b0etieguenrjktq8hpgdec@news.worldonline.dk...
> Det er der delte meninger om.

Jeg skrev "til dels" fordi jeg ikke mente der var tvivl om at der var givet
for små prognoser men jeg er samtidig klar over at det ikke var den eneste
grund.
Mener du at prognoserne holdt 100%

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-06-01 17:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote Sun,
24 Jun 2001 18:15:44 +0200 :

>Mener du at prognoserne holdt 100%

Nej det ved jeg knap så meget om.

Prognoser er jo noget sjovt noget, det handler om noget som er
forventet, og her kan mange ting spille ind.

Kunde tilstrømningen kan vokse kraftigere end forventet.

Udforming af prognoser skal der være enighed om hvordan ser ud og
tolkes.

Man kan ændrer fortolkning som man har lyst til, det er jo kun
prognoser.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-06-01 18:10

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:h16cjtg4cpo8fm4ebc66vel1pjlmj6u54i@news.worldonline.dk...
> Prognoser er jo noget sjovt noget, det handler om noget som er
> forventet, og her kan mange ting spille ind.

Men er du uening i at fejlagtige prognoser spillede en rolle ved de lange
ventetider?

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-06-01 18:46

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote Sun,
24 Jun 2001 19:10:16 +0200 :

>Men er du uening i at fejlagtige prognoser spillede en rolle ved de lange
>ventetider?

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorvidt der har været fejlagtige
prognoser. Jeg tror på at de prognoser man er blevet bedt om at
afleverer har været noget nær korrekt.

Men jeg tror på at man ikke var helt enige om hvilke prognoser der
skulle gives - bagefter.

Fra : Rea721

Dato : 26-06-01 00:24

> [...]

> afleverer har været noget nær korrekt.

> Men jeg tror på at man ikke var helt enige om hvilke prognoser der

Genialt svar eller (?) Du er klar til Christiansborg ;)

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-06-01 01:51

On Sun, 24 Jun 2001 18:50:58 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote:

>Nej det ved jeg knap så meget om.
>
>Prognoser er jo noget sjovt noget, det handler om noget som er
>forventet, og her kan mange ting spille ind.
>
>Kunde tilstrømningen kan vokse kraftigere end forventet.

Hep, men det bør være "prognose-udfylderens" problem. Det skal man
ikke klandre andre for.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : John Hinge

Dato : 23-06-01 11:09

"Christian Erritsø" wrote:

> [...]
> TDCs kundeservice kan booke direkte, mens kunder hos CC først skal ringe til

TDC Internet er kunder hos den TDC division der laver teknikerbesøg på
samme måde som f.eks Tiscali og CC er det.
Hvis TDC Internet blev favoriseret ville der ikke gå ret lang tid før
der lå nogle skarpt formulerede henvendelser i postkassen fra relevante
myndigheder.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
repræsenterer også ikke TDC Internet, specielt ikke fra denne IP

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-06-01 19:55

"René Madsen" <schultz@schultz-c.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det er faktisk ret net at skifte fra den ene standard til den anden.
kan
> gøres på ret få minutter

øhh, er du sikker?
RADSL er slet ikke ADSL (RA står for Rate-adaptive) og den tidligere nævnte
g.lite har heller ikke meget med ADSL at gøre.
Og svjv er der ikke mange modemer der understøtter flere standarder, en af
fordelene ved CAP er netop at det er billigere i hardware end DMT

> [...]
> isoleret. etc.
> Den eneste løsning der er på problemet med støj er at grave nogle nye

Nye kabler løser ikke problemet med krydstale ved de høje sendestyrker der
er nødvendige for de høje hastigheder

Fra : René Madsen

Dato : 24-06-01 14:08

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9h2ok6$4o9$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Og svjv er der ikke mange modemer der understøtter flere standarder, en af
> fordelene ved CAP er netop at det er billigere i hardware end DMT
Kender ikke priserne, jeg har kun set og brugt noget af det udstyr, hvis man
f.eks. bruger en Cisco 6015 DSL IP Switch har du mulighed for at bruge
RADSL-CAP som du siger ikke har noget med ADSL at gøre, det er min fejl at
jeg har taget den med, men ellers har du mulighed for at bruge ANSI T1.412
Issue 2, ITU G.922.1, ITU G922.2, du har også mulighed for at bruge en række
andre standarder som ikke har noget med ADSL at gøre, jeg ved ikke om TDC,
CC eller WOL, bruger denne switch...
Men jeg kunne forestille mig at TDC og Co. bruger ANSI T1.413 Issue 2, da
den køre over alm. telefonliner, atlså det føromtalt rå kobber???
Men man kunne også godt forestille sig at de brugte noget Nokia udstyr???

> kabler
>
> Nye kabler løser ikke problemet med krydstale ved de høje sendestyrker der
> er nødvendige for de høje hastigheder
Det jeg mente med den eneste løsning var, i de tilfælde hvor det er muligt
at løse støjproblemet, men der er jo steder hvor det ikke er muligt at løse
problemet.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-06-01 20:17

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>er det ikke kun TDC der ikke vil skrue hastigheden op for ADSL? Ville
>CyberCity, Tiscali og Orange ikke meget gerne gå igang med at tilbyde
>hurtigere end 2mbit/s hvis de fik lov til at gøre det?

Hvis der var garanti for, at det ikke generede nogen, ville du nok
se den slags produkter.

Men hvad hjælper det at give dig 8 Mbps ADSL, hvis du taber din
forbindelse til nettet, når naboen løfter telefonrøret? Eller
hvis naboen ikke kan bruge sin telefon, fordi din ADSL-forbindelse
støjer?

>jeg syntes at det er helt ok at folk brokker sig og altid vil have bedre og
>billigere. Hvis ikke folk brokkede så ville internet udbyderne jo bare blive
>ved med at være langsomme og dyre forevigt..

Hvis der ikke er økonomi i det, kan du brokke dig fra nu af og
til den næste istid.

Hvad hjælper det, at ISPerne giver efter for kundernes brok og
investerer 800 trilliarder kroner i bredbånd, for derefter at gå
konkurs dagen efter? Får du noget ud af det - andet end at du så
SLET ikke kan få adgang til Internet, da alle ISPerne er døde?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Liversage

Dato : 22-06-01 21:55

> [...]
> svinger det mellem 3-10%
> så reelt set har man mange gange ikke mere end 50-60Kbyte/s på en 512Kbit/s

Det er ikke for at være knoldesparker, men hvis det er starten på en FAQ kan vi vel lige
så godt få detaljerne på plads. Jeg ved ikke om al ADSL anvender ATM på forbindelsen fra
kundens "dims" til centralen (DSLAM'en?), men min udbyder (og mange andre) gør i hvert
fald. Det betyder at der altid er et helt fast "ATM overhead" som udgør 5/48 ~ 10,4%. Så
hvis man har en 256 kbit/s linje som svarer til 32 kbyte/s så er den maksimale
overførselshastighed på linjen 89,6% af 32 kbyte/s, altså 29,0 kbytes/s. De data som
overføres her skal så (hvis det er noget man downloader) pakkes ind i TCP som igen skal
pakkes ind i IP som igen skal pakkes ind i PPP. Hver af disse protokoller har et overhead,
men det er variabelt og kan derfor ikke uden videre gøres op. Det er dog fuldstændig den
samme indpakning som man har på en modem- eller ISDN-forbindelse. Så hvis man vil
sammenligne 2 ISDN B-kanaler med en 256 kbit/s ADSL-forbindelse så kan man sige at den
første overfører data med hastigheden 16 kbytes/s kbytes/s, mens den anden overfører data
med hastigheden 28,0 kbytes/s.

Den mærkelig brøk ovenfor fremkommer som følger: ATM er et celle-baseret netværk hvor al
datatransmission foregår i celler på 53 bytes. Data-delen af disse celler udgør 48 bytes.
Overheadet er altså (53 - 48)/48 = 5/48.

For at opsummere:

Alle ADSL-forbindelser (som er baseret på ATM) har et fast overhead på 10,4%. Hertil skal
lægges et variabelt overhead som er fuldstændig sammenligneligt med det overhead man har
på modem- og ISDN-forbindelser. Som en tommefingerregel kan man regne med et overhead på
15% i forhold til den annoncerede hastighed. Downloadhastigheden på en 256 kbit/s
forbindelse vil derfor typisk være 0,85*32 kbytes/s = 27 kbytes/s.

Hvis der er nogle endnu større netværks-autister end mig som har yderligere detaljer må de
meget gerne komme med dem.

--
Martin Liversage
e-mail: martin @t liversage d0t com

Fra : Peter Tirsek

Dato : 23-06-01 01:21

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-06-01 19:49

"Peter Tirsek" <peter@tirsek.com> skrev i en meddelelse
> [Data] over TCP over IP over PPP over AAL over ATM. Det er næsten lige
> så godt som juleaften.

Der er flere produkter der ikke anvender PPP
Fx Pro@ccess og BB|ADSL

Fra : Simon Skals

Dato : 24-06-01 18:11

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>Der er flere produkter der ikke anvender PPP
>Fx Pro@ccess og BB|ADSL

Men PPP-overhead er ikke rigtig værd at tale om.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-06-01 18:30

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Men PPP-overhead er ikke rigtig værd at tale om.

Det er så rigtigt, men der er nogen der føler sig lænset for hver promille
der ryger af deres båndbredde

Fra : Simon Skals

Dato : 24-06-01 20:05

>Det er så rigtigt, men der er nogen der føler sig lænset for hver promille
>der ryger af deres båndbredde

ATM-overhead er forståeligt, men man skal være mere end
almindeligt pernittengryn for at lade sig ophidse af
PPP-overhead.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 26-06-01 00:07

René Madsen wrote:

> [...]
> godt kan få ADSL, men at man ikke selv kan få... det kan hurtigt blive en
> god forretning, om ikke andet alle for ADSL, og hvis man bestiller en

Må man det? Jeg har da flere gange læst i div. abonnementsbetingelser at
videresalg ikke er tilladt. Er det blevet ændret? Og hos hvilke
udbydere?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-06-01 23:26

In article <3B37C421.5FDC@post5.tele.dk>, Mikkel C. Simonsen wrote:

> Må man det? Jeg har da flere gange læst i div. abonnementsbetingelser at
> videresalg ikke er tilladt. Er det blevet ændret? Og hos hvilke
> udbydere?

Det har altid været tilladt hos Tiscali (World Online)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Mediocrity finds safety in standardization.