Har fået hvalp - hvordan er det nu lige de~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-06-01 11:02

Vi har fået ny hvalp for anden gang. Sidste gang gik det rigtig godt, men
det var for syv år siden, så jeg kan ikke helt huske, hvordan vi gjorde.

Hvalpen er en lab. på 9 uger. Vi går tit udenfor med den (uden snor, den
bliver indenfor 5 meter fra os), og den besørger også her ude, men hvordan
er det nu lige, at det er bedst at gøre, hvis den ved et uheld kommer til at
gøre lidt indenfor?

Det vi gør, er, at hver gang den har gjort udenfor, roser vi den og giver
den godbidder - hvis den gør det indenfor, skynder vi os at tage den ud, for
ligesom at fortælle den, at det skal gøres ude.

Vi holder meget øje med den. Hvis den får fat i noget, den ikke må, siger vi
strengt "Nej". De fleste gange holder den op med det samme, men den kan godt
finde på at overhøre os. Så tager jeg fast om nakken på den (ikke hårdt, men
fast) og siger nej, og så holder den op - ellers gør jeg det igen, og så
holder den op.

Hvordan gør I andre med ovenstående?

Da vi fik den i går, var den halvvild og skulle have en masse kontakt. I dag
er den stik modsat, og vil nærmest bare ligge op på mig og sove - kan den
være træt?

--

Lars Bonnesen
http://lars.eberhardt-bonnesen.dk

Fra : Aino

Dato : 22-06-01 12:24

Lars Bonnesen wrote:

Tillykke med hvalpen! Hvad hedder den?

> Det vi gør, er, at hver gang den har gjort udenfor, roser vi den og giver
> den godbidder - hvis den gør det indenfor, skynder vi os at tage den ud, for
> ligesom at fortælle den, at det skal gøres ude.

Lyder fint. Husk: Der kommer som regel noget efter leg, søvn og mad. Så
er det om at komme ud inden. Aldrig skælde ud over 'uheld'.

> [...]
> fast) og siger nej, og så holder den op - ellers gør jeg det igen, og så

Jeg ville ikke gribe den i nakken, selv ikke-hårdt. Den skal også lige
lære, hvad nej betyder. Vis i stedet med kropssprog at "det er min",
samtidig med at du roligt siger Nej. Tilbyd den noget andet i stedet, og
ros, når den griber det.

> Da vi fik den i går, var den halvvild og skulle have en masse kontakt. I dag
> er den stik modsat, og vil nærmest bare ligge op på mig og sove - kan den
> være træt?

Hmm, jeg husker ikke en dag, hvor Pumba som hvalp bare ville sove.
Faktisk heller ikke som voksen. Det kan selvfølgelig bare være et
temperamentsspørgsmål. Har den sovet hele dagen?

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-06-01 14:05

"Aino" <aij@topsoe.dk> wrote in message news:3B332AD3.7760FEDF@topsoe.dk...
> Lars Bonnesen wrote:
> >
> Tillykke med hvalpen! Hvad hedder den?

Thilde.

> Lyder fint. Husk: Der kommer som regel noget efter leg, søvn og mad. Så
> er det om at komme ud inden. Aldrig skælde ud over 'uheld'.

Nej, enig. Jeg har hørt om nogle, der nærmest tager hunden og tører møjet op
med den. De siger det virker, men alligevel...

> Jeg ville ikke gribe den i nakken, selv ikke-hårdt. Den skal også lige
> lære, hvad nej betyder.

Men det er vel sådan dens mor irettesætter den?

> Vis i stedet med kropssprog at "det er min",

Hmmm. Hvordan?

> Hmm, jeg husker ikke en dag, hvor Pumba som hvalp bare ville sove.
> Faktisk heller ikke som voksen. Det kan selvfølgelig bare være et
> temperamentsspørgsmål. Har den sovet hele dagen?

Nej. For lidt siden legede vi bideleg - det der med at gnave i min hånd.
Hvornår bør man egentlig vænne den af med det - og hvordan?

Lige før greb jeg fat i nakken på den igen - den har svært ved at
ledningerne i arbejdsværelset være.i fred. Så efter et par gange, hvor jeg
har sagt "nej" (en gang uvredt, en gang vredt) holdt den op, og nu ligger
den overgivende oven på mine fødder igen og slapper af. Jeg føler egentlig
ikke, at der er noget forkert ved det.

Vh, Lars.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-06-01 16:11

Hej Lars

Husker du også at rose i samme brøkdele af det sekund hvalpen stopper med
det forbudte??

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-06-01 16:18

Hej Lars

glemte at svare på noget

> "Aino" <aij@topsoe.dk> wrote in message
>
> Nej, enig. Jeg har hørt om nogle, der nærmest tager hunden og tører møjet
op
> med den. De siger det virker, men alligevel...

Vist virker det, men samtidig ødelægger det tillidsforholdet mellem hund og
ejer. Det var in i 18hundredetallet

> Men det er vel sådan dens mor irettesætter den?

Nej det er utrolig få mundemødre. der griber til koporlig afstraffelse

> Hmmm. Hvordan?

Du kan fx placere dig med ryggen til hvalpen mellem den og det forbudte

> Nej. For lidt siden legede vi bideleg - det der med at gnave i min hånd.
> Hvornår bør man egentlig vænne den af med det - og hvordan?

Nu, du skal nemlig slet ikke vænne den til det, brug altid noget legetøj

> Lige før greb jeg fat i nakken på den igen - den har svært ved at
> ledningerne i arbejdsværelset være.i fred.

Prøv at smøre ledningerne ind i noget den ikke kan lide fx tabasco

>Så efter et par gange, hvor jeg
> har sagt "nej" (en gang uvredt, en gang vredt) holdt den op,

Du skal ikke være vred vær i stedet bestemt så hunden, når den har lært det,
ikke er i tvivl om hvad du mener, derfor skal det også helst siges på samme
måde hver gang.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-06-01 16:29

> Vist virker det, men samtidig ødelægger det tillidsforholdet mellem hund
og
> ejer. Det var in i 18hundredetallet

Ja, men jeg kender ikke mindre en to, der gør noget af det samme (og det er
ikke min kone og mig) - i 2001.

> Du kan fx placere dig med ryggen til hvalpen mellem den og det forbudte

Aha, den kendte jeg ikke - det lyder fornuftigt. Prøver det.

Har i øvrigt lige opdaget, at den har lopper. Dyrlægen siger, at man kan
sprøjte den med et eller andet fra Matas.

Vh, Lars.

Fra : Aino

Dato : 25-06-01 07:10

Lars Bonnesen wrote:

> Har i øvrigt lige opdaget, at den har lopper.

Det synes jeg lige du skal ringe og fortælle den kennel, hvor du du har
hentet den, så har de sikkert også et (måske uopdaget) loppeproblem.

Fra : x Vuf x

Dato : 26-06-01 11:00

Mon, 25 Jun 2001 08:09:34 +0200, Aino wrote:

>Det synes jeg lige du skal ringe og fortælle den kennel, hvor du du har
>hentet den, så har de sikkert også et (måske uopdaget) loppeproblem.

Sådan noget kan da ikke være u-opdaget!!!

--
Mvh Sonja sonpet@mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com/

Fra : Aino

Dato : 26-06-01 11:51

x Vuf x wrote:

> Sådan noget kan da ikke være u-opdaget!!!

OK, har ikke prøvet det. Men så burde kennelen da have fortalt det.

Fra : x Vuf x

Dato : 27-06-01 08:41

Tue, 26 Jun 2001 12:51:26 +0200, Aino wrote:

>OK, har ikke prøvet det. Men så burde kennelen da have fortalt det.

Jooo...men de burde vel ha' gjort noget ved det, inden de solgte hvalpen!
Iøvrigt klarer Frontline hurtigt de paragrafer!

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com
-
Uden humor er livet som en bil uden affjedring;
enhver ujævnhed føles smertelig.
HP updated 20.06.2001
-

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-06-01 13:38

Frontline har klaret ærterne.

Fra : x Vuf x

Dato : 28-06-01 14:22

Thu, 28 Jun 2001 14:37:41 +0200, Lars Bonnesen wrote:

>Frontline har klaret ærterne.

Tænkte jeg jo nok, det ville!

Fra : M@rk

Dato : 23-06-01 12:47

On Fri, 22 Jun 2001 12:02:24 +0200, "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com>
wrote:

>Hvalpen er en lab. på 9 uger.

Congrats - den skal I nok blive glade for! )
- og få så lige opdatere den hjemmeside, så vi andre kan se billeder
af vuffer )))

/Mark

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-06-01 14:30

Jup - den er lidt pinlig gammel. Der skal nok komme nogle billeder snart.

(jaja - jeg skal nok!) (-:

Fra : Oms

Dato : 05-07-01 19:20

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> fast) og siger nej, og så holder den op - ellers gør jeg det igen, og så

Det siges, at den værste afstraffelse, man kan give en hund(ehvalp) er at
tage den i nakken, se den ind i øjnene og skælde ud med dyb stemme. Det
synes jeg søreme er synd, for den er jo ikke uartig. Det er en 9 ugers hvalp
ikke. Vi skal allesammen have tid til at lære. Hvis den overhører jer, er
det måske. fordi den har fået øje på noget mere interessant. Det sker såmænd
også for mig. Spærg bare min kone.

Tillykke med den. Den bliver I meget glade for. Det ved jeg.