Hvor finder jeg et gratis graf-program
Fra : Steen

Dato : 24-09-06 15:24

Jeg vil gerne kunne plotte grafer, og helst også måledata. Jeg har ikke råd
til MatLab eller Mathematica, så jeg er på udkig efter et gratis program.
Helst sådan lidt gnuplot-agtigt, bare til Windows...

/steen

Fra : Martin R. Ehmsen

Dato : 24-09-06 15:45

Fra : Steen

Dato : 24-09-06 16:38

Martin R. Ehmsen wrote:

> Hvorfor så ikke bruge gnuplot til Windows? Det kører helt sikkert
> under cygwin.

Ja det gør det helt sikkert. Nu vil jeg måske mene, at det er lige på
grænsen til det, man kalder "overkill" at installere CygWin bare for at
tegne nogle grafer, men det er måske bare mig. Jeg har i øvrigt prøvet
CygWin, og det fik min 2 GHz dualcore til at gå fuldstændig i knæ - så det
gider jeg ikke igen.

/steen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-09-06 16:43

Steen wrote:

> [...]
> tegne nogle grafer, men det er måske bare mig. Jeg har i øvrigt prøvet
> CygWin, og det fik min 2 GHz dualcore til at gå fuldstændig i knæ - så det

men hvad med den gp som er compiled til windows?

/johan

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-09-06 19:31

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> [...]
> tegne nogle grafer, men det er måske bare mig. Jeg har i øvrigt prøvet
> CygWin, og det fik min 2 GHz dualcore til at gå fuldstændig i knæ - så det

Det lyder underligt. Er du blevet ramt af "DLL hell"? Jeg har
ihvertfald ikke problemer på en 2GHz dual-core maskine. Et godt råd er
at fjerne cygwin fra den PATH windows-programmer ser.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-09-06 15:46

Steen wrote:
> Jeg vil gerne kunne plotte grafer, og helst også måledata. Jeg har ikke råd
> til MatLab eller Mathematica, så jeg er på udkig efter et gratis program.
> Helst sådan lidt gnuplot-agtigt, bare til Windows...

Hvad med - tada - gnuplot? Den findes skam til windows?

http://prdownloads.sourceforge.net/gnuplot/gp400win32.zip?download

mvh
Johan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-09-06 15:52

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Jeg vil gerne kunne plotte grafer, og helst også måledata.

Jeg plejer at bruge excel - ikke så avanceret, men det virker.

hilsen
Uffe

Fra : Steen

Dato : 24-09-06 16:39

Uffe Kousgaard wrote:

> Jeg plejer at bruge excel - ikke så avanceret, men det virker.

Ja, men se, Excel er fin til at plotte måledata, men den kan jo altså ikke
plotte funktioner. -Med mindre man selv laver en fin tabel, og det er ikke
det, jeg er ude efter.

/steen

Fra : Jespr

Dato : 25-09-06 09:58

Steen skrev:

> [...]
> plotte funktioner. -Med mindre man selv laver en fin tabel, og det er ikke

Sidst jeg brugte Matlab kunne den altså heller ikke plotte funktioner
man skulle selv ligesom i Excel føde den med en serie af værdier. At det
så kan gøres mere elegant i Matlab er en anden sag.

mvh
Jesper

Fra : jenssvei

Dato : 25-09-06 19:04

Steen skrev:

> Ja, men se, Excel er fin til at plotte måledata, men den kan jo altså ikke
> plotte funktioner. -Med mindre man selv laver en fin tabel, og det er ikke
> det, jeg er ude efter.

Der findes faktisk en udvidelse, så man kan få Excel til at tegne grafer
uden at skulle lave et sildeben først:

http://jens.runge.person.emu.dk/Excel/readme.htm

Hilsen
Jens

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-09-06 16:01

Steen wrote:
> [...]
> til MatLab eller Mathematica, så jeg er på udkig efter et gratis program.
> Helst sådan lidt gnuplot-agtigt, bare til Windows...

Hej Steen

Kig på:

Octave skulle kunne en del af det MatLab kan:
http://www.gnu.org/software/octave/

http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Octave

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Rlab

-

Andre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Free_mathematics_software

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-09-06 16:26

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]

Hej Steen

Der er også:

http://www.scilab.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/Scilab

/Glenn

Fra : Christian

Dato : 28-09-06 12:25

Steen wrote:

> Jeg vil gerne kunne plotte grafer, og helst også måledata. Jeg har
> ikke råd til MatLab eller Mathematica, så jeg er på udkig efter et
> gratis program. Helst sådan lidt gnuplot-agtigt, bare til Windows...

Kan være at Microsofts egen lille lommeregner er nok?

Den hedder powercalc, kan findes sammen med et par andre gratis værktøjer
på:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Mvh

Christian