Den knivskarpe pave - islam er Europas pe~
Fra : @

Dato : 24-09-06 09:20

<<<<<<<<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3975150
SOM LUTHERANER må man sige, at den nuværende pave er et stort problem.
Et problem for vore forudfattede meninger.
Vi har i århundreder sat os til hvile i den forestilling, at
paveembedet er indbegrebet af magtens arrogance. Og hvad ser vi så med
vore egne øjne? En pave, der stiller op til tv-interview uden at kende
spørgsmålene på forhånd. Uforfærdet, fordi han kender sine egne
intellektuelle kvaliteter.
Det er netop disse intellektuelle kvaliteter, der stråler så klart i
hans Regensburg-forelæsning. Når man på disse lutherske breddegrader
er vant til middelmådige biskopper, der forvalter folkekirken som et
departement under Integrationsministeriet, og hverken kan præstere en
gennemtænkt teologisk argumentation eller synes at røbe kendskab til
demokratisk retstradition, er Benedikt XVI unægtelig en stor
attraktion, ja, næsten en fristelse.

Regensburg-forelæsningens anliggende er at flytte dialogen med
fremmede religioner, primært islam, ud af det religiøse rum -
utvivlsomt fordi religiøs dialog med muslimer er meningsløs - og over
i et kulturelt forum.

I et kulturelt rum kan man, det må være Benedikts pointe, nemlig
forpligte deltagerne på den humane fornuft. Og som oplæg til denne
dialog peger paven så på vejen og ikke mindst på de grøfter, man skal
undgå at køre fast i: På den ene side en åndløs sekularisme og på den
anden side et gudsbegreb, hvor magt og despoti har erstattet fornuft.

To fluer med ét smæk
Læser man forelæsningen tæt, vil man opdage, at Benedikt i
virkeligheden ikke blot rammer islams gudsbegreb, men også distancerer
sig fra den del af middelalderlig kristen tænkning, som hører til den
lutherske reformations kilder.
Efter endt læsning sidder man tilbage med spørgsmålet om, hvorvidt
Benedikt ser en parallel mellem islams gudsbegreb og et reformatorisk?
Unægteligt stærk tobak for en lutheraner. Her bliver noget at tænke
over i de mørke vinterdage.

Ånden flyver lavt
Det kan godt være, at vi må i gang med at genåbne den tradition, der
hos os alt for længe har fået lov til at forfalde. Hos os er
normaltilstanden nemlig blevet den, Roskilde-bispens darling, P. J.
Stender, formulerede i tv, da han over for sit dyre nadverædegilde
blev foreholdt traditionen: »Det vil jeg da skide på!«
Siden 1968 har ånden unægteligt fået lov til at flyve lavt.

Men det store problem er et andet: Nemlig de muslimske gadebøllers
vold, råben og skrigen. Og ikke mindst de muslimske gejstlige og
politikeres hysteriske paranoia. Deres sammenligning af paven med både
Mussolini og Hitler.

Men nu, da de selv har stillet perspektivet op, er det nærliggende at
vende tilbage til Hartvig Frisch' gamle karakteristik af nazismen som
pest over Europa. Benedikts forelæsning er intet mindre end essensen
af europæisk ånd, dens forpligtelse på analyse og sandhed.

I 1930'erne lykkedes det de nazistiske demagoger og deres gadebøller
at destabilisere den europæiske bevidsthed. Det er præcist det samme,
der var hensigten med den kynisk kalkulerede muslimske protest mod
Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.

Anden akt er i gang
Og nu er den så gal igen. Anden akt i nedbrydningen af den europæiske
tradition for åndelig frihed udspiller sig i disse dage for vore øjne.
Det bliver spændende at se, om den lange række af naivister, der
tidligere på året lod sig bruge som nyttige idioter for islamisterne,
stadig ikke kan se, hvad problemet er?
Da Jesper Langballe tidligere på året tog Frisch' ord i sin mund i
relation til islam, var naivisternes forargelse uden ende. Nu, da
islamisterne tilsyneladende vil have omdannet Europas universiteter
til koranskoler, er det blevet lysende klart, hvor velvalgt
aktualiseringen af Frisch' ord var.

At islam er Europas pest.
<<<<<<<<

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Egon Stich

Dato : 24-09-06 15:17

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> <<<<<<<<
> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3975150

Man må jo fastslå, at Paven har betydelig mere forstand, mod og mandshjerte,
end vore hjemlige "kreative" klasse.
Og sansynligvis en særdeles meget bedre uddannelse.

MVH¨Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-06 16:44

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> mandshjerte,
> end vore hjemlige "kreative" klasse.
> Og sansynligvis en særdeles meget bedre uddannelse.

At jeg i 1979 indså at Glistrup ikke er grim racist vedr muslimer, men
var en SEER
- den første advarer - er jeg glad for
, men at jeg blev katolik var for at drille folkekirken og afprøve om
de ville smide mig ud - hvad de gjorde da de havde vidst det i fem år.

Idag er jeg glad for at være i klub med en tysk pave, der overgår alle
danske præster pånær Krarup og Langballe i sund fornuft

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-09-06 18:13

> [...]
>
> Idag er jeg glad for at være i klub med en tysk pave, der overgår alle
> danske præster pånær Krarup og Langballe i sund fornuft

Lad nu være med at nævne Paven sammen med tosse-fætrene ... Dem der netop
er exponent for det vi prøver at undgå - at blande stat og kirke sammen ..

/FL

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-06 18:51

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message

> Lad nu være med at nævne Paven sammen med tosse-fætrene ... Dem
> der netop er exponent for det vi prøver at undgå - at blande stat og
> kirke sammen ..

Den katolske kirke er bedre privatiseret end for
godhedsindusri-inficeede pro-muslimske folkekirke

Fætrene er positivt aspekt. Desværre er de ikke som Glistrup men DF er
det mindst dårlige vi har

Fra : B æ 9

Dato : 24-09-06 19:36

Bo Warming wrote:

> Fætrene er positivt aspekt. Desværre er de ikke som Glistrup men DF er
> det mindst dårlige vi har

glistrup....? du har knald i låget

fætrene - mener du imamerne fra DF?

alle tre er ikke grimme racister - der er grimme *og* racister

(du milde himmel - glistrup.......? - ROFL)

Fra : Bekan

Dato : 25-09-06 13:08

Bo Warming wrote:
> "Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in message
[...]

> Den katolske kirke er bedre privatiseret end for
> godhedsindusri-inficeede pro-muslimske folkekirke

Kan saktens forstå din aversion mod DDF (den danske flkekirke). Den er
infiltreret og et kapitel helt for sig selv.

Men at du fremhæver pavekirken som værende bedre, privatiseret, er et
problem.

Det er måske værd at vide at systemet pavekirken efter alt at dømme IKKE har
ændret sig siden 1500 tallets omfattende inquisition. 1940ene havde deres
egen inquisition i x yugo. Og at det er forbigået - tiet i hjel historisk -
er tankevækkende.

nedenforstående kan til forveksling lyde som diverse forudsigelser om
muslimernes voldeligheder. Hvad har The Roman Catolic Church til fælles med
Islam?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ustashe

The Ustase tried to exterminate all Serbs, Jews, Gypsies, and
basically all who opposed them or did not hold to their Roman
Catholic religion and Croatian nationalism, including some Communist
Croats and dissident Croat Byzantine Catholic priests. Once they came
to power during World War II, they founded several concentration
camps, the most notorious of which was the Jasenovac complex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Involvement_of_Croatian_Catholic_clergy_with_the_Ustasa_regime

During World War II a number of Croatian Catholic priests, not only
cooperated with the regime but were allegedly implicated in murders or
forced religious conversions of Serbs and Jews. In a few cases the whole
population of villages was killed because they were Serb Orthodox;
conversely, there have been cases where villagers were superficially
converted and remained alive. There were cases of local involvement in
genocide, including Friar Majstorovic. Majstorovic was removed from the
priesthood as a result of his participation in genocide against Orthodox
Serbs in a village in north-western Bosnia.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-06 14:40

"Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> nedenforstående kan til forveksling lyde som diverse forudsigelser
> om muslimernes voldeligheder. Hvad har The Roman Catolic Church til

Før Luther kom til svar katolicismen præget af mellemøstlig næsegrus
underkastelse og autoritetstro og lovreligion

- uden dog at nærme sig Islami skadelighed

Idag har de vedr nordeuropæisk katolicisme lært mere af Luther end
den danske folkekirke og gerningsretfærdigheden er langt ondere hos
sognepræst Margrete Auken og bisp Lindhardt end hos nogen pave

Fra : B æ 9

Dato : 24-09-06 19:34

Frank Leegaard wrote:

> Lad nu være med at nævne Paven sammen med tosse-fætrene ... Dem der netop
> er exponent for det vi prøver at undgå - at blande stat og kirke sammen ..
>
> /FL

nu var det altså en tosse der gjorde det, såeh.....

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-09-06 01:37

Frank Leegaard wrote:

> Lad nu være med at nævne Paven sammen med tosse-fætrene ... Dem der netop
> er exponent for det vi prøver at undgå - at blande stat og kirke sammen ..
>
> /FL

ja, for vatikanet er jo kendt for at have en skarp opdeling af de to områder

Fra : cphpeter@gmail.com

Dato : 24-09-06 16:18

Den "knivskarpe" pave er blot en anden version af oforlignelig
dogmatisme fuldstændig magen til muslimernes. Den katolske kirkes
holdning overfor "familjeplanlægning" - en eufemisme for prævention
og især kondomer - er en skamplet for ethvert selvtænkende menneske,
og skyld i megen elendighed i denne verden. Jeg antyder især til
fødselstallene (som godt nok også illustrerer en form for "social
sikring" af forældrene) i ulandene, samt HIV - hvor den katolske
kirke, i lighed med USA, har en eller anden mærkværdig idé om at
kvinderne blot kan sige nej til ubeskyttet sex med deres smittede mænd.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-06 16:38

<cphpeter@gmail.com> wrote in message
[...]

BW: Overdriv ikke pavens betydning vedr familieforhold

Italienere bruger kondom og piller helt som dankere, men i ulande,
især latinamerika er paven en god talsmand for den kloge tankegang at
man især bolle med en kommende ægtemand - det er ikke så dumt og gør
ingen skade

Fra : @

Dato : 24-09-06 16:50

On 24 Sep 2006 08:17:36 -0700, cphpeter@gmail.com wrote:

>Den "knivskarpe" pave er blot en anden version af oforlignelig
>dogmatisme fuldstændig magen til muslimernes.

magen til muhamedanernes?

hvornår har den nuværende pave udstedt en dødsdømmende fatwa mod
nogen?

> Den katolske kirkes
>holdning overfor "familjeplanlægning" - en eufemisme for prævention
>og især kondomer - er en skamplet for ethvert selvtænkende menneske,

og katolikker verden over bliver stenet og halshugget af det religiøse
katolske politi for at bruge prævention?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-09-06 17:28

@ skrev:

> magen til muhamedanernes?
>
> hvornår har den nuværende pave udstedt en dødsdømmende fatwa mod
> nogen?

Uh, vi skal vist helt tilbage omkring slutningen af 1600-tallet(?), før
vi finder de sidste dekreterede band- og ekskommunikationsbuller af dèn
slags som muligivs måtte kunne sammenlignes med islamisternes fatwaher...

> og katolikker verden over bliver stenet og halshugget af det religiøse
> katolske politi for at bruge prævention?

Suk, det er jo simpelthen arketypen på dhimmificeret, historieløs og
kulturfornægtende "det er jo bare det samme"-værdirelativisme, vi er
oppe mod her...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-06 17:39

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:4516b16a$0$84037$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Suk, det er jo simpelthen arketypen på dhimmificeret, historieløs og
> kulturfornægtende "det er jo bare det samme"-værdirelativisme, vi er

Selv den foregående og knap så intelligente pave var 100% gavnlig med
sine FRIVILLIGE anbefalinger der aldrig var bakket op af magt, politi
endsige stening og halshugning

Fra : @

Dato : 24-09-06 18:07

On Sun, 24 Sep 2006 18:28:00 +0200, Anders Peter Johnsen
> [...]

>Suk, det er jo simpelthen arketypen på dhimmificeret, historieløs og
>kulturfornægtende "det er jo bare det samme"-værdirelativisme, vi er

det ved jeg udmærket godt, men der er nogen som i deres ynkelige
forsøg på et forsvar for koranfacisterne pråver at drage alle mulige
men især umulige paraleller

det er som om nogle personer ikke vil se at muhamedanisme går ud på at
indføre præ-middelalder igen

Fra : Bekan

Dato : 24-09-06 18:18

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> før vi finder de sidste dekreterede band- og ekskommunikationsbuller
> af dèn slags som muligivs måtte kunne sammenlignes med islamisternes
Så burde du måske kikke lidt nærmere på historien omkring 2VK i eks
Yugoslavien. Det kroatiske Ustashe...

Fra : Bekan

Dato : 24-09-06 18:27

Fra : Bekan

Dato : 24-09-06 18:37

Fra : @

Dato : 24-09-06 18:42

On Sun, 24 Sep 2006 19:17:36 +0200, "Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk>
wrote:

>Så burde du måske kikke lidt nærmere på historien omkring 2VK i eks
>Yugoslavien. Det kroatiske Ustashe...

ja eller dem som i virkeligheden startede den sidste konflikt på
Balkan med etnisk udrensning

Fra : Bekan

Dato : 24-09-06 18:44

@ wrote:

> ja eller dem som i virkeligheden startede den sidste konflikt på
> Balkan med etnisk udrensning

som er...

Fra : @

Dato : 24-09-06 18:50

On Sun, 24 Sep 2006 19:43:30 +0200, "Bekan" <wishwellyxx@yahoo.dk>
wrote:

>som er...

muhamedanske Kosovo-albanere

Fra : Bekan

Dato : 24-09-06 19:01

@ wrote:

> muhamedanske Kosovo-albanere

Der er trods alt forskel på et redskab og den der anvender det.