Radikal formynderpolitik
Fra : Mark Jensen

Dato : 23-09-06 21:02

Så springer R på vognen og går ind for at det skal være ulovligt at
køre uden cykelhjelm hvis man er under 16 år.
Sker det alligevel venter der en bøde til forældrene.

http://politiken.dk/indland/article177379.ece

Netop hjemkommet efter en ferie i den græske sol og på scooter, hvor
vinden kunne få lov at suse i mit hår, og hvor jeg selv havde mulighed
for at tage en beslutning om at jeg ikke ville bruge hjelm, velvidende
at jeg udsatte mig for en større risiko, uden at behøve at frygte en
bøderegn, kommer man hjem til det gennemregulerede danske samfund, som
selvfølgelig står parat til at gøre min hverdag endnu mere "sikker".

Hvad kunne man ellers forestille sig. Hvad med tvungne refleksbrikker
til gående. Tvungen falck-kasse med forbindinger til alle der befinder
sig i traffikken. Tvungen førstehjælpskursus til alle mennesker.
Tvungen støttehjul på cykler?

Er det ikke fantastisk? Hvad skal vi efterhånden med forældre. Vi har
jo staten. De skal nok få os opdraget på den ene eller anden måde, og
efter at de har indført at man skal være over 16 for at købe næsten
alt andet end hubbabubba-tyggegummi, så kommer turen nu til tvungen
cykelhjelm.

Og så endda på den bureaukratiske helt umulige "fra 0 til 15 år" som
vil være et rent administrativt helvede, og som enhver der har bare en
anelse fornemmelse for praktisk politik godt ved alene bliver en
"blød" måde at få indført tvungen cykelhjelm til alle på, på sigt.

Slut med at at tage ansvar selv - vi overlader mere og mere til
staten. Og det har vi sådan set altid gjort - det nye er at grænserne
for hvor små områder staten vil bestemme sig i er blivet endnu mindre.
Måske fordi der ikke længere er flere ting tilbage på den større
scene, som der kan lovreguleres?

Og man kan allerede forestille sig svarene "Jamen, det er jo godt at
folk tvinges til at passe på sig selv" eller "De stakkels børn, dem må
der jo ikke ske noget med"

i stedet for at gå ind i en større principiel diskussion om hvorvidt
det virkelig kan være rigtigt at vi fuldstændig skal deponere vores
handlekraft og bestemmelsesret som forældre og som almindelige borgere
til politikere ufattelige hang til at indføre flere og flere
lovindgreb, der skal sikre politikerne magten på flere og flere
marginale områder.

Dét der kunne være brug for i dansk politik, er et ægte liberalt
parti. Og det i den mest bogstaveligste forstand. Ikke så meget i
økonomisk sammenhæng, selvom guderne skal vide at der er plads til et
sådant parti i en tid hvor alle partier ellers har besluttet at være
socialdemokratiske, men primært fordi det er på tide at man kan få
mulighed for at sætte en stemme på partier der ønsker at give
almindelige borgere muligheden for at bestemme over deres eget liv og
deres egne børn.

Fra : Bertel Brander

Dato : 23-09-06 22:57

Mark Jensen wrote:
> Så springer R på vognen og går ind for at det skal være ulovligt at
> køre uden cykelhjelm hvis man er under 16 år.

Hvem betaler når børnene vælter og slår hovedet?

Alene ud fra et økonomisk synspunkt er det en god idé.

Og kan man spare et par hjerneskader og dræbte på den
konto, skader det vel ikke.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-09-06 23:33

Bertel Brander skrev:

> Hvem betaler når børnene vælter og slår hovedet?
>
> Alene ud fra et økonomisk synspunkt er det en god idé.
>
> Og kan man spare et par hjerneskader og dræbte på den
> konto, skader det vel ikke.

Så simpelt er det imidlertid bare ikke: En nyere undersøgelse viser at
bilister ikke tager nær så meget hensyn til cyklister med cykelhjelm som
cyklister uden (idet der således køres tættere på "mere beskyttede"
cyklister). Derved riskerer man reelt bare at være lige vidt, pg de
eneste der vil blive glade er producenterne af cykelhjelme...

Og desuden må jeg helt ærligt indrømme at jeg mener at det må være op
til forældrene at bestemme.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-06 09:25

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Hvem betaler når børnene vælter og slår hovedet?

Det vil ske i langt større omfang når man ved at overbeskytte og
fremmedgøre de unge med SNUBLEKYSE gør dem uegnede til selv at
improvisere sig ud af livets mange varierende farer.

Jeg cyklede i et årti med Ishockeyhjelm (før Nyrups hjelm) og selv den
minimale nedsætelse af udsyn fandt jeg skadelig

Rockere uden styrthjelm viser vejen- og at hospitaler ikke er
privatiserede er ikke deres fejl

Sikkerhedsbælte er være end Stalin.

Du lever i et ondt SYSTEMhvor ting forenkles og statistik der er
fabrikeret partisk, er eneste sandhed
Læs min tråd igår om systemer

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 09:47

Bo Warming wrote:

> Det vil ske i langt større omfang når man ved at overbeskytte og
> fremmedgøre de unge med SNUBLEKYSE gør dem uegnede til selv at
> improvisere sig ud af livets mange varierende farer.

Fuldstændigt korrekt. Det er dybt forkert at pakke mennesker ind i vat -
voksne som børn. Børn skal have lov at få lidt knups og skrammer. Dermed
ikke sagt at man skal stritte dem ud fra Møns klint, men det at vælte på en
cykel og slå sig, er altså en del af det at vokse op. I øvrigt ser jeg ingen
grund til at lave et problem ud af cykelskader. De år jeg cyklede i skole
var vi vel omkring 10-15 børn i min klasse der cyklede til og fra skole. Jeg
kan ikke huske nogen der kom til skade i de 7 år cykleriet stod på. Dengang
var der i øvrigt ikke noget der hed cykelhjelme.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : @

Dato : 24-09-06 10:00

On Sun, 24 Sep 2006 10:46:43 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the-coffeeshop.dk> wrote:

> Jeg
>kan ikke huske nogen der kom til skade i de 7 år cykleriet stod på. Dengang
>var der i øvrigt ikke noget der hed cykelhjelme.

det vil atid være en afvejning af de gener og udgifter man pålægger
den store masse som aldrig vil have gavn af en hjelm
imod det (heldigvis) lille fåtal som vælter og for varige skader

SVJH fra min tid som grænsesøgende dreng var det altså mest arme og
ben som måtte tage knubsene når jeg lavedde cykelstunts, at jeg fik
lov til at afprøve egne evner og fysikkens love som barn har temmelig
sikkert været med til at jeg som voksen motorcyklist aldrig har haft
alvorlige (selvforskyldte) uheld

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : hanzen

Dato : 24-09-06 11:07

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> den store masse som aldrig vil have gavn af en hjelm
> imod det (heldigvis) lille fåtal som vælter og for varige skader

Se nu lidt positivt på forslaget.
Hvis alle bruger cykelhjelm bliver antallet af hjerneskader mindre og dermed
får de radikale et mindre stemmegrundlag.
--
hilzen
hanzen

Fra : GB

Dato : 24-09-06 10:10

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> wrote in

> der cyklede til og fra skole. Jeg kan ikke huske nogen der kom til
> skade i de 7 år cykleriet stod på. Dengang var der i øvrigt ikke noget
> der hed cykelhjelme.

Faldt lige over (hehe) denne her på nettet:

<citat>
Folk over 30 burde være døde!

Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i
40'erne, 50'erne, 60'erne, ja til og med tidligt i 70'erne ikke have
overlevet.

Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.

Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når
vi cyklede bar ingen af os hjelm.

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags. Og det at
sidde bag på en ladvogn en varm sommerdag var altid en speciel nydelse.

Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker. Skræk og rædsel!

Størstedelen af folk røg som skorstene. Host!

Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig
overvægtige, fordi vi altid var ude at lege. Vi delte gerne en sodavand
med andre og drak af samme flaske, uden at nogen rent faktisk døde af
det.

Vi brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og
ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde
glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte vi at løse
problemet.

Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom
først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet
af dagen - ingen mobiltelefon. Utænkeligt!

Vi havde ingen Playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget
ingen TV-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm/DVD, surround-sound,
mobiltelefoner, hjemme-PC'er eller chatrooms på Iternettet.

Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!

Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud,
men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre
kunne få skylden - kun os selv. Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule
og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs. Til
trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og
græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv. Vi cyklede og gik
hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i
samtalen.

Nogen elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og
måtte gå et år om. Frygteligt!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige - de bedste
problemløsere og investorer nogensinde. De sidste 50 år har været en
eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer,
succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen. Og
du er en af dem.

Tillykke!!!

Send denne videre til andre som oplevede den store lykke at vokse op som
barn, før lovgivningsmagten og andre myndigheder regulerede vores liv
til vores eget bedste....

Det gode liv var vores!!!!
</citat>

GB

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-06 13:46

On Sat, 23 Sep 2006 23:56:30 +0200, Bertel Brander skrev:

> Hvem betaler når børnene vælter og slår hovedet?

Sådan er det i et frit samfund - man tvinges ikke til
alverdens ting og sager.

Men der er selvfølgelig dem, der ikke aner, hvad frihed er, og
de vil uden tvivl forlange stadig mere sikkerhedsydstyr til
cyklister - og altid med det samme "arguement" - hvem betaler,
hvis det og det sikkerhedsudstyr ikke blev båret, og ulykken
derfor blev en omkostning for sundhedsvæsnet.

Man bør derfor også forbyde scateboard-ramper, da de inviterer
til halsbrækkende adfærd, og hvem betaler for det, når det går
galt?

Det samme med rulleskøjter - helt unødvendigt og det medfører
ulykker ... det samme med skiløb .. igen helt unødvendigt, og
hvem betaler .... ?

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Michael Weber

Dato : 23-09-06 23:58

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse
> Så springer R på vognen og går ind for at det skal være ulovligt at
> køre uden cykelhjelm hvis man er under 16 år.
> Sker det alligevel venter der en bøde til forældrene.

Er det eller er det ikke ulovligt at cykle uden lys på cyklen efter mørkets
frembrud, når man er under 16 år ?
Er det eller er det ikke ulovligt at cykle med en hastighed højere end 30
km./t., når man er under 16 ?

Tror du mere skal se på signal-værdien af en sådan lov end det formynderiske
i den.

> [...]
> til gående. Tvungen falck-kasse med forbindinger til alle der befinder
> sig i traffikken. Tvungen førstehjælpskursus til alle mennesker.

Handler din kritik om lovgivning for børn under 16 år eller om forslaget om
cykelhjelm ?

> [...]
> efter at de har indført at man skal være over 16 for at købe næsten
> alt andet end hubbabubba-tyggegummi, så kommer turen nu til tvungen

Danske unge havde engang europa-rekord i alkohol-forbrug.
Havde forældrene mon noget ansvar i det ?
Hvordan tror du selv det er gået efter det er blevet ulovligt at sælge
alkohol til børn under 16 år ?
Er unges holdning til alkohol mon blevet ændret ?

> [...]
> anelse fornemmelse for praktisk politik godt ved alene bliver en
> "blød" måde at få indført tvungen cykelhjelm til alle på, på sigt.

Man skal have styrthjelm på hvis man køre på en knallert med en hastig på 30
km./t.
På cykel kan man nemt komme op på 50-70 km./t. , men skal ikke have
cykelhjelm på.
Joe...logik får perle-høns.

> [...]
> for hvor små områder staten vil bestemme sig i er blivet endnu mindre.
> Måske fordi der ikke længere er flere ting tilbage på den større

Jeg opfordrer forældrene til at se deres nederlag i øjnene og deponerer
forældre-ansvaret
i statens varetægt.
heh.

> [...]
> til politikere ufattelige hang til at indføre flere og flere
> lovindgreb, der skal sikre politikerne magten på flere og flere

Måske forældrene bare skulle tage sig sammen ?

> [...]
> mulighed for at sætte en stemme på partier der ønsker at give
> almindelige borgere muligheden for at bestemme over deres eget liv og

Et liberalt parti i Danmark ?
*rofl*
Hvad farve har skyerne i den verden du lever og kan grisene flyve?

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 01:07

Michael Weber wrote:

> På cykel kan man nemt komme op på 50-70 km./t. , men skal ikke have
> cykelhjelm på.

70 Km/t!?! ... sig mig hvilken cykel kører du på? ... og så NEMT endda

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : JensenDenmark

Dato : 24-09-06 08:01

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> 70 Km/t!?! ... sig mig hvilken cykel kører du på? ... og så NEMT endda

Et par gange eller 3 om ugen kører jeg fra Måløv til Ølstykke. I bunden af
Lyfa bakken uden brug pedaler, er hastigheden ca. 50 km/t.

Max. hastighed på de flade stykker er ca. 52 km/t, hvis vinden står rigtigt.

På min anden cykel har jeg kørt 62 km/t på flad vej under test af noget
udstyr. Jeg har i min ungdom, hvor vi lavede mærkelige ting fået computeren
til at skrive E under en nedkørsel, som var noget som skete, når hastigheden
kom over 100 km/t.

Jeg kunne forestille mig at et ungt menneske, som ikke har computer på
cyklen og ikke tænker over hvad der kan ske med en person, som falder af
cyklen med +50 km/t, vil træde i pedalerne på vej ned af en bakke under et
powertrip. Jeg har været der.

Mvh
JensenDenmark

Fra : GB

Dato : 24-09-06 09:02

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> wrote in

> 70 Km/t!?! ... sig mig hvilken cykel kører du på? ... og så NEMT endda

Nåeh - ned ad Geels Bakke med en orkan i ryggen....

GB

Fra : Croc®

Dato : 24-09-06 08:18

On Sun, 24 Sep 2006 00:58:20 +0200, "Michael Weber"
<michael@FJERNmichaelweber.dk> wrote:

> [...]
>km./t.
>På cykel kan man nemt komme op på 50-70 km./t. , men skal ikke have

Jeg ved godt at overdrivelse fremmer forståelsen, men enten har du
aldrig cyklet, eller også har du overdrevne forestillinger om børns
evner på en cykel.

Regards Croc®

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Fra : @

Dato : 24-09-06 00:14

On Sat, 23 Sep 2006 22:01:30 +0200, Mark Jensen <jesperj@it.dk> wrote:

> [...]
>selvfølgelig står parat til at gøre min hverdag endnu mere "sikker".
>
>Hvad kunne man ellers forestille sig. Hvad med tvungne refleksbrikker

hvad med hastighedsgrænser på vejene

nåe nej dem har vi allerede

og de er fuldt ud accepterede

hvorfor så harm over hjælm til cyklister?

for knallertkørere og MC-kørere har der været hjælmtvang i mange år

Fra : JensenDenmark

Dato : 24-09-06 00:53

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse
> Så springer R på vognen og går ind for at det skal være ulovligt at
> køre uden cykelhjelm hvis man er under 16 år.
> Sker det alligevel venter der en bøde til forældrene.

Min yngste er lige gradueret fra den lille røde trehjulede til en med
støtteben, så nu kører han med hjelm. Det gjorde han ikke før, da der ikke
var kædetræk på cyklen og hastigheden aldrig blev særlig stor. Risko
faktoren for at blive ramt af en såkaldt knallert, som kører 80 km/t på
cykelstien var større og dem har vi mange af, da vi ligger i udkanten af
politikredsen.

Men hvad med børnehaven og over i skolen? Der har de større trehjulede og
jeg kan ikke holde øje med dem der.

Jeg kører selv med hjelm og det virkede, da jeg blev klasket op imod en
lastbil. Selvfølgelig kører mine unger ikke uden hjelm, men jeg konstaterer
at jeg på vej hjem fra skolen ser mange unger med hjelmen på bagagebæreren
eller på styret.

Hvordan kan man disiplinere ungerne, så man ikke får en bøde, når man ikke
er der?

Mvh
JensenDenmark

Fra : Michael Weber

Dato : 24-09-06 14:42

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller på styret.
>
> Hvordan kan man disiplinere ungerne, så man ikke får en bøde, når man ikke

Hvordan har du disiplineret dine børn til at overholde alt andet lovgivning
?
Stjæler dine børn når du ikke er der ?

> Mvh
> JensenDenmark

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-09-06 08:13

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan har du disiplineret dine børn til at overholde alt andet
lovgivning
> ?
> Stjæler dine børn når du ikke er der ?

Jeg kan ikke svare på ovennævntes vegne, men mine børn skal selvfølgelig
overholde lovgivningen.

Faktisk er jeg imod mindstegrænsen på 15 år.

Hvis loven var skruet sammen på den måde at politiet, når de stoppede ungen
og konstaterede at hjelmen ikke sad på hovedet under kørslen, noterede ungen
og sendte et brev hjem til mig med besked på at stille med ungen oppe ved
skolen om lørdagen eller søndagen, hvorefter at jeg skulle overvåge at ungen
rensede bed eller samlede affald op i nogle timer afhængig af hvad
arbejdstilsynet tillader for den alder, som ungen måtte have, så er det i
orden med mig.

Jeg vil gerne lære mine børn at have respekt for loven. Og ud fra hvad jeg
kan se både i det daglige, men også ud fra mediernes dækning af diverse
lovbrud forårsaget af børn, så er der forældre og børn, som kunne have godt
af at gå i hinandens selskab blot et par timer. Mange unger har stort set
kun postadressen til fælles med deres forældre.

Den person, som overtræder loven, skal straffes. Ikke en anden, hvis denne
ikke er inden for synsvidde og kan gribe ind.

Jeg kører med hjelm og har gjort det siden 1989. Mine unger ved godt, hvad
den skal bruges til. Jeg har endda to stykker, da jeg kører mod øst om
morgenen og skal bruge solskygge på visse årstider. Så forbilledet er iorden
og de får hjelmene med om morgenen. Jeg kan ikke gøre mere.

Med hensyn til straf, så er bøder til unger i det hele taget ikke løsningen.
Der er ingen garanti for at forældrene ikke ligger ud og glemmer at kræve
ind. Straffen for en lovovertrædelse skal være rimelig ens og ikke være
afhængig af forældrenes formåen og ofte forkvaklede indstilling til loven.

Derfor er samfundstjeneste dvs. i dette tilfælde fysisk arbejde løsningen og
der er rigelig af parker og grønne områder, som kunne trænge til en hånd.
Sågar gadefejning under forældreopsyn ville ikke være en skade til for de
Københavnske gader.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 26-09-06 09:49

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> ikke

> lovgivning

Og min holdning kan også læses i min blog på:

http://covergaard.bebo.com