Selvbedrag er OPIUM FOR SELVHADERE
Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-06 17:25

Selvbedrag er OPIUM FOR SELVHADERE

Da menneskeaber begyndte at kaste sten og derved blev mennesker,måtte
du udvikle forestillings- og abstraktions-evne for at ramme et mål,
der bevæger sig, og sprog fik dermed grammatik udover hvad findes i
den fuglesang og den ultralydssang som gnavere kommunikerer med .

Nederlagsramte mennesker fik derved en kostelig gave - muligheden for
at drømme sig væk fra virkeligheden.

Det blev også en farlig faldgrube når selvhadere kom til at leve på en
livsløgn.

Politik er om at forstå vælgermassens selvbedrag bl.a. om medlidenhed
med "svage"

"Selvbedrag er den største af alle glæder Voltaire

Sbb Selvbedrag kan lede til selvdestruktion Æsop

sbb. We cannot think unless we are insane. Arthur Koestler

Sbba1 I have often laughed at the weaklings who thought themselves
good because they had no claws.+Godhed er mangel på styrke til at være
ond Nietzsche

sbc All ideals are dangerous, because they lower and
brand realities. They are poisons, but occasionally indispensable as
cures. Nietzsche

sbc "Ingen er hykler i sine egne øjne"Samuel Johnson

Sbc Den visionære nægter sandheden for sig selv, løgneren nægter
sandheden for andre. Nietzsche

Sbc Det er, når katten er mæt, at den siger, at musens røv stinker.
Afrikansk ordsporg

sbc En dårlig samvittigheder opfindsomhedens moder. CarolynWells

sbc He that knows himself knows others. Charles Caleb
Colton

sbc Man bliver aldrig bedraget, bedrager sig selv. Goethe

SBc Most of our socalled reasoning consists of finding arguments for
going on believng as we already do JohnHarveyRobinson

sbc Når to mænd mødes, er der i virkeligheden seks mennesker til
stede. Der er hver af dem, som de ser sig selv, hver af dem som den
anden ser dem, og hver af dem som de virkelig er.
William James

sbc There is scarcely any man sufficiently clever to appreciate all
the evil he does. La Rochefoucauld

Sbd Det, som verden kalder dyd, er i reglen blot et fantasifoster
dannet af vore lidenskaber, som man har givet et agtværdigt navn for
at gøre det, man har lyst til, fri for straf. Nietzsche

sbd Hvo sig selv fornedrer, vil ophøjes. Nietzsche

sbd Man lyver vel med munden, men med ansigtets mimik, man
herunder bruger, siger man sandheden. Nietzsche

sbd Men gladly believe that which they wish for.Cæsar-

sbD Sig mig, hvem du tror, du er, og jeg skal sige dig, hvem du er.
Piet Hein

sbD The foolishness is a shrine of protection against the outside
world Peter Bamm

Sbd The will to truth is merely the longing for a stable world.
Nietzsche

sbD Vi er så vante til at spille Komedie for andre, at vi til sidst
spiller komedie for os selv. La Rochefouceauld, fransk
oplysningsfilosof år.1670.

sbd Vi lever anderledes end vi tænker. Gottfried Benn

sbd We are never so easily deceived as when we imagine we are
deceiving others.La Rochefoucauld

sbD Where belief is painful, we are slow to believe
Ovid (B.C. 43-18 A.D.)Latin Poet.

sbDååD Livet er en vidunderlig ting at tale om, eller læse om i
historiebgerne - men det er frygteligt, når man også skal leve det.
Jean Anouilh

sbdååDESIRE Ingen kan få den, han elsker. For i samme nu, han
holder hende i sine Arme, bliver hun en anden. Svend
Borberg 1889-1947

sbdååDESIRE Man elsker dog kun sin egen kærlighed og løber hele
sit liv efter denne illusion. Jean Anouilh

sbdååDESIRE Man elsker i siste hånd sine begjær og ikke det
begjærte. One ultimately loves one´s desires, not the thing desired.
Nietzsche

sbDååDesire Når man elsker nogen, så opfatter man ikke vedkommende
sådan, som han i virkeligheden er. Andre Gide

sbdåådhå DAGDRØM / HÅB"Håbet er det definitive onde".Nietzsche

sbDååDHÅ I kærligheden kører håbet med seksspand, ønsket med
firespand, forventningen med tospand og virkeligheden med en enkelt
krikke. Luise Bertram

SBe Der er kun to slags mennesker, de retfærdige, der anser sig for
syndere, og synderne, der anser sig for retfærdige. Pascal

sbFf He who denies his own vanity usually possesses it in so brutal
a form that he instinctively shuts his eyes to avoid the necessity of
despising himself. Nietzsche

sbff Our enemies approach nearer to truth in their judgments of us
than we do ourselves.La Rochefoucauld

sbfo Forregnelse i selskabslivet. _Denne_ ønsker at være interessant
ved sine domme, _hin_ ved sine sympatier og antipatier , _en tredie_
ved sine bekendtskaber, _en fjerde_ ved sin isolation -og de forregner
sig alle

sbg Folk bruger de penge, de ikke har, til at købe ting for, som de
ikke har brug for, så de kan imponere de mennesker, som de ikke kan
lide. Steen Madsen 4 6

SBg He who does not need to lie is proud of not being a liar.
Nietzsche

sbg Øjenvidner genkender ofte forbrydere de ikke har set.
Illustreret Videnskab nr. 7/97 p22

sbh A little knowledge. A little knowledge is more successful than
complete knowledge. It conceives things as simpler than they are,
Nietzsche

SBh The vices we scoff at in others laugh at us within ourselves.
Sir Thomas Browne

SBh Those who are incapable of commiting great crimes do not readily
suspect them in others. La Rochefoucauld (Tyv tror hvermand stjæler)

SBh Vi vil lettere kunne tilgive dem, der har krænket os, end dem,
som vi har krænket, eller som har gjort os en tjeneste, og derved
bragt os i taknemmelighidsgæld. La Rochefoucauld

SBhånnsbrs Man kaster kun med sten, når man bor i et
glashus. Frithiof Brandt 1892-1964

sbkæ "We always deceive ourselves twice about the people we love -
first to their advantage, then to their disadvantage. Albert
Camus

sbkæ I kærlighed begynder man med at bedrage sig selv, og man ender
med at bedrage andre Oscar Wilde

sbkæ Å forføre ens neste til en god oppfatning om en og senere selv
tro fullt og fast på nestens oppfatning. Hvem kan gjøre kvinnene et
slikt kunststykke etter?- Nietzsche

sblgDYD Ørkenens beduiner aflægger Løfte om, at de ikke vil spise
Fisk. Goethe

sblgSV I have often laughed at the weaklings who thought

Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-06 22:49

> Nederlagsramte mennesker fik derved en kostelig gave - muligheden
> for at drømme sig væk fra virkeligheden.

Det er besværligt at tage stilling til alt, sådan forfra, så vi
indarbejder illusioner eller FORDOMME, der plejer at virke.
Anderledes kan det ikke være.
Flexiilitet og intuition er løsninger

" At miste en illusion indebærer altid, at man bliver en
sandhed rigere. Men den, som beklager tabet, er ikke gevinsten værd.
Arthur Schnitzler

FD Every nation mocks the other, and everybody is right.
Arthur Schopenhauer

Fd Fordomme er civilisationens grundpiller. André Gide

Fd Out of passions grow opinions , mental sloth let them rigidify
into convictions. Nietzsche

fd Prejudice not being founded on reason cannot be removed by
argument. Samuel Johnson

fD The chief cause of human errors is to be found in the
prejudices picked up in childhood. Rene Descartes

Fda Ubehagelige sandheder er altid bedre end behagelige illusioner.
Montgomery Clift

Fda Vi foragter alle fordomme, men vi er alle forudindtagende.
Herbert Spencer

fdaa Af lidenskaberne fremvokser meningerne; åndens træghed lader
disse stivne til overbevisninger. Nietzsche

fdaa Convictions are more dangerous enemies of truth than lies.
Friedrich Nietzsche

fdaa Dogs bark at a person whom they do not know.
Heraclitus

Fdb Everyone is a prisoner of his own experiences No one can
eliminate prejudices - just recognize them. Edward R.
Murrow

fdb If we were to wake up some morning and find that everyone was
the same race, creed and colour, we would find some other causes for
prejudice by noon. Hvis menneskene en morgen vågnede op og
pludselig var af samme race, tro og farve, ville der opfindes andre
grunde til fordomme inden middag. Senator George Aiken

fdc Af sine illusioner kender man kun de bristede.
Frithiof Brandt

fdc EGEN LYKKE At godtage en tro, fordi den er udbredt, viser at
man er uhæderlig, fej og doven. Nietzsche

Fdc Vore fordomme er vore elskerinder. Forstanden er i bedste fald
ens hustru, som man meget ofte hører på, men sjældent retter sig
efter. La Rochefoucauld

fdcc Most of our so-called reasoning consists in finding arguments
for going on believing as we already do. James Harvey
Robinson

fdd It is natural for the mind to believe, and for the will to
love; so that , for want of true objects, they must attach themselves
to false. Pascal

fddd Vi ser kun, hvad vi er parate til at se, hvad vi har lært at se.
Vi fjerner eller overser alt, der ikke er en del af vore fordomme.
J-M. Charcot

fdddd Der er uendelig mange handlinger, der
ser latterlige ud,
og hvis skjulte motiver er særdeles vise og hæderlige. La
Rochefoucauld

FDf Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe

Fdff Patriotisme? En blanding af fordomme og egenkærlighed
François de Voltaire

Fdg Man kan ikke afvise kristendom - man kan ikke afvise syge evner
til at se(øjefejl). Nietzsche

fdg There is superstition in avoiding superstition.
Francis Bacon

Fdg Vi skaber vore boliger, og bagefter skaber vore boliger os.
Winston Churchill

fdh Kærlighed og had er ikke blinde, men blændede af den ild, de
bærer med sig.Nietzsche

fdrg The easy confidence with which I know another man's religion is
folly,

fdSBsm A great many people think they are thinking when they are
merely rearranging their prejudices. William James

FDvkifd Forgæves klager fornuften over, at fordomme styrer
verden; hvis den selv skulle styre verden, måtte den også forvandle
sig til en fordom. Hippolyte Taine