Hjælp ønskes til Etherreal
Fra : Jakob

Dato : 22-09-06 19:45

Hej i gruppen!

Jeg oplever lag på mit netværk. Troede i første omgang at det havde at
gøre med det trådløse net, men nu kører jeg kablet og oplever stadig
problemer.

Jeg er ikke fagkyndig og kender ikke de tekniske termer. Men jeg oplever
at trafikken så at sige "klumper" og går i stå - f.eks. når jeg klikker
på et link. Nogle gange kan jeg få forbindelsen i gang igen ved at
klikke igen eller på et andet link, og andre gange brydes forbindelsen
helt, og jeg skal hive netkablet ud af min computer og sætte det i igen.
Dette sker typisk når jeg spiller World of Warcraft over nettet. Starter
jeg en browser står der bare "looking up: ...."

Jeg er blevet foreslået at installere Etherreal for at se på trafikken,
men det er jo lidt svært at tolke outputtet for en ukyndig

Jeg får bl.a. en masse linier hvor der står "1497 > 3724 [PSH, ACK]
Seq=176416(dette nummer varierer) Ack=835085 Win 64561 [TCP CHECKSUM
INCORRECT] Len=61(dette nummer varierer også) ".

Den slags linier er der en del af sådan jævnt fordelt over hele loggen,
og RIGTIG meget til sidst. Jeg afbrød Ethereals capture funktion
umiddelbart efter at jeg sidst blev disconnected fra WoW og min
forbindelse crashede.

Er den ovennævnte linie tegn på at der er noget galt? Hvad kan det i
givet fald være?

Andre tips til fejlsøgning modtages med kyshånd!

--
God Weekend!
Jakob

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-09-06 20:10

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

>Jeg får bl.a. en masse linier hvor der står "1497 > 3724 [PSH, ACK]
>Seq=176416(dette nummer varierer) Ack=835085 Win 64561 [TCP CHECKSUM
>INCORRECT] Len=61(dette nummer varierer også) ".

Det kan godt virke mistænkeligt at der står TCP Checksum Incorrect,
men det skyldes som regel at netkortet laver nogle TCP checksum
beregninger for at aflaste operativsystemet.

>Er den ovennævnte linie tegn på at der er noget galt? Hvad kan det i
>givet fald være?
>
>Andre tips til fejlsøgning modtages med kyshånd!

Tja - prøv at lægge capture-filen online. Så er der måske nogle
fagkyndige der kan hjælpe med at fortolke den.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jakob

Dato : 22-09-06 20:42

Lars Kim Lund wrote:

> Det kan godt virke mistænkeligt at der står TCP Checksum Incorrect,
> men det skyldes som regel at netkortet laver nogle TCP checksum
> beregninger for at aflaste operativsystemet.

Ok.

> Tja - prøv at lægge capture-filen online. Så er der måske nogle
> fagkyndige der kan hjælpe med at fortolke den.

God ide Jeg har lagt en zip-fil her:
http://www.tulsoba.com/ethereal.zip . Hvis nogen gider at kigge på den
og fortælle mig om der er noget sært ved den, vil jeg blive meget glad!

--
Hilsen Jakob

Fra : Max Andersen

Dato : 22-09-06 21:09

Jakob wrote:

> Ok.

> God ide Jeg har lagt en zip-fil her:
> http://www.tulsoba.com/ethereal.zip . Hvis nogen gider at kigge på den
> og fortælle mig om der er noget sært ved den, vil jeg blive meget glad!

Det ser fint nok ud fra din maskines synspunkt. bare som om at du ikke
får svar nogen steder fra. gud ved om pakkerne forlader dit netkort og
ryger til routeren?

prøv at gradvist fejlsøge..

ping eget ip-interface, routerens. etc. se hvor langt du når, og
selvfølgelig opdatere netkortdrivere, access-point firmware, etc. hvsi
de ikke er helt up2date.

ping <router-ip>, m.v.

Max

Fra : Jakob

Dato : 22-09-06 22:01

Max Andersen wrote:

> Det ser fint nok ud fra din maskines synspunkt. bare som om at du ikke
> får svar nogen steder fra. gud ved om pakkerne forlader dit netkort og
> ryger til routeren?

Når jeg pinger routeren med -t hvor den bliver ved med at stå og pinge,
så er der med jævne mellemrum timeouts. Nogle gange 5-7 timeouts af
gangen før der igen kommer svar fra routeren. Hm - jeg må lige kigge på
det i morgen igen efter arbejde. Har umiddelbart kun fantasi til at
tænke det kan være netkablet, da resten burde være opdateret - og
desuden har virket. Men eh - enten virker et netkabel vel eller også gør
det ikke, eller hvad?

--
Jakob

Fra : Jakob

Dato : 22-09-06 22:12

Jakob wrote:

> [...]
> tænke det kan være netkablet, da resten burde være opdateret - og
> desuden har virket. Men eh - enten virker et netkabel vel eller også gør

Sådan hænger det så åbenbart ikke sammen. Prøvede lige at skifte
netkablet og nu fungerer det fint. Så meget bøvl pga et defekt netkabel
- vorherrebevares Og hvordan faen blev det mon defekt?

Nåmen tak for hjælpen til jer der svarede!

--
Jakob

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-09-06 22:59

>Sådan hænger det så åbenbart ikke sammen. Prøvede lige at skifte
>netkablet og nu fungerer det fint. Så meget bøvl pga et defekt netkabel
>- vorherrebevares Og hvordan faen blev det mon defekt?

Det har det formentlig været fra starten. Køber man kabler af for
ringe kvalitet kan man ikke forvente at de overholder
specifikationerne. Og så får man underlige fejl. Dårlige kabler er ren
gift for netværk og noget af det sværeste af fejlsøge på.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Max Andersen

Dato : 23-09-06 09:15

Lars Kim Lund wrote:
> [...]

> specifikationerne. Og så får man underlige fejl. Dårlige kabler er ren
> gift for netværk og noget af det sværeste af fejlsøge på.

patchkabler er mere skrøbelige end andre kabeltyper efter min erfaring.
Og ikke svært at opdage selve pakkefejl med en ifconfig hvis man bruger
linux, eller en webbaseret switch i et firmanetværk.

Men altid lige irriterende. Og jo, man kan forvente de overholder
specifikationerne. Ellers er det en returvare.

Evt. køb skærmede kabler da de er mindre fleksible end andre kabler og
kommer ikke så tit i situationer hvor der utilsigtet bliver bundet
knuder på dem.

Max

Fra : Arne Keller

Dato : 25-09-06 07:04

Max Andersen skrev:

> [...]
>
> Men altid lige irriterende. Og jo, man kan forvente de overholder
> specifikationerne. Ellers er det en returvare.

Det er korrekt, set som forbruger.
Desværre har mange test vist at der er en helt urimelig fejlrate på
"billig" patchkabler.
Flere test har vist at op til 70% af kablerne ikke klarede krevene når
de blev pakket ud af posen.

> Evt. køb skærmede kabler da de er mindre fleksible end andre kabler og
> kommer ikke så tit i situationer hvor der utilsigtet bliver bundet
> knuder på dem.

Man skal _ALDRIG_ blande skærmede og uskærmede kabelsystemer, det kan
give meget uhelddige konsekvenser.

Desværre kan skærmede patchkabler også have op til 50% større dæmpning
rnf indstallationskabel, det hjælper ikke ligefrem på signalet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Jakob

Dato : 23-09-06 13:57

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> specifikationerne. Og så får man underlige fejl. Dårlige kabler er ren
> gift for netværk og noget af det sværeste af fejlsøge på.

Ud over at de skal være "skærmede" som Max anbefaler hvordan ser man så
om de "overholder specifikationerne"? Jeg har set nogle sæt hvor man
selv laver kablerne - dvs sætter stikkene på med sådan en speciel tang.
Vil det uanset hvad blive noget klamp når man selv laver dem? Måske du
ovenikøbet har et link til hvor man med fordel kan købe gode netkabler
til en fornuftig pris?

--
Jakob

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-09-06 14:06

On Sat, 23 Sep 2006 14:57:01 +0200, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

>Jeg har set nogle sæt hvor man
>selv laver kablerne - dvs sætter stikkene på med sådan en speciel tang.
>Vil det uanset hvad blive noget klamp når man selv laver dem?

Med godt kabel og gode stik, en ordentlig tang og *megen omhu* ved
monteringen bliver det ikke noget klamp.

Men ordentlige tænger koster, så det er nok ikke en løsning, hvis man
kun skal lave et enkelt kabel en gang imellem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-09-06 21:42

> [...]

>Vil det uanset hvad blive noget klamp når man selv laver dem? Måske du
>ovenikøbet har et link til hvor man med fordel kan købe gode netkabler

Jeg synes Roline laver okay Cat5e patch-kabler til gode priser. De kan
f.eks. købes hos: http://www.bn-elektronik.dk/

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-09-06 20:21

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

<snip>

> Andre tips til fejlsøgning modtages med kyshånd!

Data pakker vil optræde spredt. Men Ethereal kan genetablerer en strøm
af data pakker, der hører sammen. Vælg en pakke i oversigen og klick på:
Tools -> Follow TCP Stream.

Fra : Erik Klausen

Dato : 22-09-06 22:56

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote in news:45142f97$0$146$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> [...]
> Dette sker typisk når jeg spiller World of Warcraft over nettet. Starter
> jeg en browser står der bare "looking up: ...."

Sådanne problemer skyldes ofte duplex-fejl. Du kan sandsynligvis stille
netkortet til fuld eller halv duplex; og det står sandsynligvis til
automatisk. Prøv at stille netkortet til halv duplex, derefter til fuld,
hvis det ikke hjalp.

mvh.
Erik Klausen