Hvordan beregner man længten på en meter??
Fra : Ingelsen

Dato : 22-09-06 10:20

Hej.

Jeg mener der er kommet en ny norm til hvordan man beregner længden på en
meter..

Nogen der kender den??

Den gamle var jo 1 meter = 1.650.567,77 bølgelængder af grundstof ´86
Krypton i vakuum.

Hilsen Jan

Fra : Max

Dato : 22-09-06 10:40

Hej Ingelsen

> Nogen der kender den??

Måske den her http://da.wikipedia.org/wiki/Meter

Mvh Max

Fra : Ingelsen

Dato : 22-09-06 13:09

> Måske den her http://da.wikipedia.org/wiki/Meter
>
> Mvh Max

Helt perfekt, lige hvad jeg søgte..

Takker..

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-09-06 12:37

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> wrote in message

> Den gamle var jo 1 meter = 1.650.567,77 bølgelængder af grundstof ´86
> Krypton i vakuum.

Den rigtig gamle var en stav på 1 meter, opbevaret i Paris:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metre

Krypton definitionen er kun blevet anvendt i en kortere årrække (1960-83).

hilsen
Uffe

Fra : kris b

Dato : 22-09-06 12:59

> Krypton definitionen er kun blevet anvendt i en kortere årrække (1960-83).
>
> hilsen
> Uffe

i 1983 er vedtaget: 1meter er den distance lyset bevæger sig i vacum på
1/299,792,458 af et sekund
http://www.answers.com/topic/metre

mvh kb

Fra : Ole N

Dato : 22-09-06 13:38

Og hvordan er lige man definerer en sekund ?

/ole

Fra : Steen

Dato : 22-09-06 13:42

Ole N wrote:

> Og hvordan er lige man definerer en sekund ?

Et sekund er defineret som varigheden af 9.192.631.770 perioder af
svingningen af cæsium 133-atomet ved overgang mellem grundtilstandens to
hyperfinstrukturniveauer.

/steen

Fra : Ole N

Dato : 22-09-06 13:51

dvs:
i 1983 er vedtaget: 1meter er den distance lyset bevæger sig i vacum på
1/299,792,458 af varigheden af 9.192.631.770 perioder af svingningen af
cæsium 133-atomet ved overgang mellem grundtilstandens to
hyperfinstrukturniveauer.

Som for øvrigt vel ændrer sig med hastigheden ?

/ole

Fra : Steen

Dato : 22-09-06 13:41

kris b wrote:

> i 1983 er vedtaget: 1meter er den distance lyset bevæger sig i vacum
> på 1/299,792,458 af et sekund

En meget interessant detalje ved den nuværende definition er, at meteren
således er defineret ved hjælp af en anden grundenhed, nemlig sekundet.

HVIS nu (og det gør man ikke, men HVIS nu) man valgte at ændre definitionen
på kilogrammet FRA "vægten af det internationale kilogramlod" TIL "vægten af
1 liter (dm^3) vand", så ville såvel længde som vægt være defineret ud fra
tiden.

/steen

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-06 13:53

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> [...]
> 1 liter (dm^3) vand", så ville såvel længde som vægt være defineret ud fra

Og temperaturen og trykket.

--
http://peter.makholm.net/ | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and