Tortur værre end under Saddam
Fra : Konrad

Dato : 22-09-06 06:55

http://www.theherald.co.uk/news/70610.html
dansk -> http://politiken.dk/udland/article176505.ece

Vel er det både oprørere og hæren - men det nuværende regimes politi og
soldater har jo også haft nogle gode læremestre, for ganske nylig, dengang
de blev trænet.

Fra : Croc®

Dato : 22-09-06 08:02

On Fri, 22 Sep 2006 07:54:31 +0200, "Konrad"
<davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
>soldater har jo også haft nogle gode læremestre, for ganske nylig, dengang

De har da fået ytringsfrihed - nå nej, jamen så pressefrihed da - nå
nej heller ikke, men vi mener dem det ihvertfald godt.

Regards Croc®

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-09-06 08:48

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> De har da fået ytringsfrihed - nå nej, jamen så pressefrihed da - nå
> nej heller ikke, men vi mener dem det ihvertfald godt.

Nej, det er da naturligvis "os", som gerne ser, at de bomber hinanden til
helvede hver dag. Og vi skulle naturligvis have vidst ,at Irak var fuld af
gale selvmordsbombemænd - jeres frihedskæmpere - som hellere end gerne vil
skyde genvej til paradis, ved at tage en flok sunnier eller shiaer med i
døden.

MÅ vi så indse, at disse gale arabere kun kan trives under strengt diktatur
? Er det konklusionen?

Fra : Konrad

Dato : 22-09-06 11:54

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> døden.
>
> MÅ vi så indse, at disse gale arabere kun kan trives under strengt

Er det ikke nok at konstatere, at det jo mildt sagt er gået ad helvede til,
i en hastigt nedadtgående spiral, lige siden "alliancen" invaderede landet?
Nu har danskerne måtte opgive et menneskerettighedsprojekt i Basra - den
første by der "faldt" og det eneste sted hvor alliancen rent faktisk blev
modtaget med andet end kugler.

Det er ubegribeligt for mig, at man kan vedblive med at påstå, at vi har et
"ansvar" og det jo vil blive "meget, meget værre" - at der vil komme "rigtig
borgerkrig", hvis vi trækker os ud. Det kunne man teoretisere over for to år
siden, og da var jeg enig - i dag er det jo et dagligt blodbad, som blot
tager til i styrke, måned for måned. Og alliancen *er* jo det direkte mål
for de fleste blodsudgydelser, om ikke andet indirekte - fordi irakiske
grupperinger jo SÅLÆNGE alliancen er til stede vil bekrige hinanden, for at
stå stærkere den dag alliancen ikke er der. Det KAN jo dårligt blive værre,
og der er som det ser ud nu - og har set ud i lange tider - ingen realistisk
forhåbning om at det skulle kunne blive bedre, bare indenfor det det næste
trekvarte år.

"Demokratieksperimentet" - "nationbuildingen" slog fejl, det må man da et
eller andet sted kunne konstatere entydigt. Operation lykkedes, men
patienten døde - som klicheen lyder (Saddam blev da afsat) - men det er
dælen dulme på høje tid at indse, at der ikke kommer fred SÅLÆNGE alliancen
staidig er til stede i landet.

Det er grotekst langt ud, at Irak - her over 3 år efter invasionen - i dag
er verdens #1 højborg udi terror, tortur og grusomme gerninger.

Det VILLE have været meget, meget, meget bedre om man havde ladet Saddam
krepere af ælde eller statskup, og et "demokrati" (i teoriens tåger) eller
et nyt regime så kunne se dagens lys ad naturlig "organisk" vej. Om så
Usay/Quday var kommet til magten - hvilket er usandsynligt, de villle være
blevet afsat/myrdet af officerer, ville det jo ville have været at
foretrække frem for det her. Og jeg er da helt sikker på, at de ikke ville
have Saddams nerver - og dermed kunne de jo blive glimrende "partnere" for
amerikanerne - f.eks i forbindelse med "war on terror" - der er jo i sandhed
"højt til loftet" når det gælder samarbejds og alliance partnere, over
there - ingen fine fornemmelser i Washington.

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-09-06 15:00

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> [...]
> patienten døde - som klicheen lyder (Saddam blev da afsat) - men det er
> dælen dulme på høje tid at indse, at der ikke kommer fred SÅLÆNGE

Men det KAN da blive langt værre end 100 dræbte pr dag som man nu er oppe
på, - var det ikke 200.000 islamisterne nåede at tage livet af i Algeriet?

Og det *vil* naturligvis blive langt værre hvis koalitionen forlader
landet, - vil kurderne i nord iøvrigt kunne holde stand mod araberne?
Ja, det ville have været noget mere smart at bruge de 300 milliarder dollars
til en oplysningskampagne over for muslimer over hele verden, som Cheneys
kone vist foreslår man gør med de næste 300 mia. dollars. De MÅ bringes til
at indse at deres "bog" er en "bog", og så koncentrere sig om egne myter, -
og morsommme måder at gå på toilettet på, - som jeg igen lige i dag så en
helt alvorlig udredning af.

*kunne* vi dog bare alle sammen vedtage at tro på Georg Gearløs, som
universets skaber.

Fra : Croc®

Dato : 23-09-06 00:50

On Fri, 22 Sep 2006 09:48:10 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>skyde genvej til paradis, ved at tage en flok sunnier eller shiaer med i

Jeg kunne aldrig drømme om at anklage dig for sligt, men man skal vist
være en uhyggeligt uopmærksom iagttager for ikke at kunne se at det
netop er resultatet af vores anstrengelser.

>MÅ vi så indse, at disse gale arabere kun kan trives under strengt diktatur
>? Er det konklusionen?

Forhåbentligt ikke, men demokratisering foran et geværløb er vist ikke
vejen frem.

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-06 07:17

> Jeg kunne aldrig drømme om at anklage dig for sligt, men man skal vist
> være en uhyggeligt uopmærksom iagttager for ikke at kunne se at det
> netop er resultatet af vores anstrengelser.

Ja, det er det, Saddams styrker er der ikke mere til at banke folk på
plads, - vidste "vi" på forhånd at de ville gå ig gang med at myrde
hinanden?

> Forhåbentligt ikke, men demokratisering foran et geværløb er vist ikke
> vejen frem.

Og det er jo en pjattet kliché, som du bruger for at slippe for at tænke, -
man prøver at holde en lille smule orden i Irak mens de selv organiserer
sig, - det har ikke en rygende skid at gøre med "foran et geværløb".
Kurderne i nord har ingen problemer med at organisere et nyt demokrati
"foran et geværløb", - og de elsker koalitionsstyrkerne som gav dem
muligheden for at selv bestemme uden familien Saddam.
Men det er der vel også et eller andet forkert ved?

Det ER et problem, at selv folk som dig ikke kan se forskel på diktatur, og
på at man giver folk *muligheden* for at selv indrette sig på en mere
demokratisk måde. I - du, mener altså at det er fuldstændig et fedt om vi
har Mugabe eller om vi har muligheden for at folk selv kan besetmme, - for
at hoppe til Afrika?

Fra : Allan Riise

Dato : 23-09-06 08:06

Knud Larsen wrote:
> "Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Ja, det er det, Saddams styrker er der ikke mere til at banke folk på
> plads, - vidste "vi" på forhånd at de ville gå ig gang med at myrde
> hinanden?

Det var der da en hel del mellemøst eksperter der advarede om, og også
ganske almindelige mennesker som jeg selv der kunne se, når man skaber et
magtvakuum og fjerne al ledlese i landet, alle der havde været det mindste i
ledtog med Baath partiet blev jo fjernet, og det er IMHO den største fejl
man begik. Jeg håbede på at man i det mindste havde lært noget af
problematikken i Tyskland efter WW2 hvor man jo indså det nyttesløse i at
fjerne enhver embedsmand der havde en Nazi fortid, men fjernede de der var
beviste krigsforbrydere alene, hvorfor det også lykkedes rimelig nemy at få
Tysklnad på fode igen med befolkningens billigelse.

> [...]
> som gav dem muligheden for at selv bestemme uden familien Saddam.
> Men det er der vel også et eller andet forkert ved?

At tage et segment ud af hele befolkningen synes jeg er letkøby, på samme
måde kan man jo sige at det der er ekstremister og som vil terroren og vil
borgerkrigen også elsker invasions/koalitions styrkerne da de nu har givet
dem midlerne. målene og opbakningen til at føre deres venvid igennem.

> [...]
> fuldstændig et fedt om vi har Mugabe eller om vi har muligheden for
> at folk selv kan besetmme, - for at hoppe til Afrika?

Man skal se på hvad det koster at lave tiltag af denne slags, om man med et
andet udtryk smider barnet ud med badevandet.

Hvorfor har USA dog ikke sendt massive styrker til Darfur t.eks.?
Der tror jeg at man med en intelligent intervention kunne gøre meget godt.

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-06 10:14

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvorfor har USA dog ikke sendt massive styrker til Darfur t.eks.?
> Der tror jeg at man med en intelligent intervention kunne gøre meget godt.

Ingen vidste jo at iranerne ville overfalde hinanden, - det er langt fra alt
man kan forudberegne.

Darfur er der ingen muslimske lande som mener man skal gøre noget mod, - tre
dræbte palæstnensere tæller som bekendt mere end 300.000 dræbte sorte
muslimer.

Fra : Croc®

Dato : 23-09-06 20:33

On Sat, 23 Sep 2006 08:17:06 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

>Ja, det er det, Saddams styrker er der ikke mere til at banke folk på
>plads, - vidste "vi" på forhånd at de ville gå ig gang med at myrde
>hinanden?

Uden at hoverere var der adskillige der påtalte at projektet var både
tåbeligt og baseret på løgnagtigheder, og at den sandsynlige udgang
ville blive en dårlig kopi af Iran.

> [...]
>muligheden for at selv bestemme uden familien Saddam.
>Men det er der vel også et eller andet forkert ved?

Nej de fik netop fjernet et geværløb fra ryggen, bare synd det kun
gælder for de irakiske geværer, man burde samtidig fjerne de tyrkiske
og iranske geværer fra deres rygge ligeså. Det ved vi dog ikke vil
ske, da Iran er lidt for stor en mundfuld, og Tyrkiet er en ven af
USA, og det giver jo carte blance til de mærkværdigste ting.

> [...]
>har Mugabe eller om vi har muligheden for at folk selv kan besetmme, - for

Jeg kan nemt se forskel på diktatur og demokrati, endda så godt at jeg
ikke ville drømme om at kalde Irak for et demokrati.

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-06 21:05

> On Sat, 23 Sep 2006 08:17:06 +0200, "Knud Larsen"
> <larsensknud@yahoo.dk> wrote:
>

> Jeg kan nemt se forskel på diktatur og demokrati, endda så godt at jeg
> ikke ville drømme om at kalde Irak for et demokrati.

Fint, og så ville du vel ikke som Kofi Anan kysse en diktator over hele
hovedet fjorten gange, som vi så det i sidste uge ?

Fra : Croc®

Dato : 23-09-06 23:57

On Sat, 23 Sep 2006 22:04:31 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

> Fint, og så ville du vel ikke som Kofi Anan kysse en diktator over hele
>hovedet fjorten gange, som vi så det i sidste uge ?

Nej sådanne lyster har jeg aldrig haft, det er kun folk som Rumsfeldt
der også har sådanne.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-09-06 14:39

On Fri, 22 Sep 2006 09:48:10 +0200, Knud Larsen skrev:

> [...]
> døden.
>
> MÅ vi så indse, at disse gale arabere kun kan trives under strengt diktatur

Det var ellers ideen. Vi skulle (bla) diktere dem, hvordan
deres samfund skulle indrettes ... og så fik de det bare værre
end under Saddam.

Kalder det monstro til en smule eftertanke ... ?

--
"How many legs does a dog have if you call the tail a leg?
Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg." - Abraham

Fra : Konrad

Dato : 22-09-06 11:35

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> De har da fået ytringsfrihed - nå nej, jamen så pressefrihed da - nå
> nej heller ikke, men vi mener dem det ihvertfald godt.

Partifrihed...Bevægelsesfrihed...

Fra : Croc®

Dato : 23-09-06 00:52

On Fri, 22 Sep 2006 12:35:24 +0200, "Konrad"

>dengang

>Partifrihed...Bevægelsesfrihed...

Listen kan laves meget længere, men mon ikke pointen var tydelig nok.

Fra : Sten Schou

Dato : 23-09-06 21:35

> Listen kan laves meget længere, men mon ikke pointen var tydelig nok.

Ja, hvad sagde vi...lad dog Hussein blive ved magten. Han skaber jo en masse
flygtninge, og kreerer en masse massgrave, det er sgu da meget bedre....

Hilsen Sten