ASUS A8N32-SLI - extern SATA disk?
Fra : Sven

Dato : 22-09-06 05:28

Hej.
På mit mobo er der bagpå et stil til en extern SATA-disk. Hvordan skal den
forbindes, og hvordan får den strøm? Hvis jeg alligevel skal ind i
kabinettet for at hente strømkabel, er der jo ikke megen ide i at have et
extern SATA-stik. Skal der indkøbes noget specielt for at bruge dette stik?

Sven

Fra : JK

Dato : 22-09-06 08:12

On Fri, 22 Sep 2006 06:28:28 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>extern SATA-stik. Skal der indkøbes noget specielt for at bruge dette stik?

Det er ligesom med en usb-harddisk: strømforsyning hører til et
kabinet.

http://www.computergeil.dk/?artikelid=5127

Hvad fordelen egentlig skulle være i forhold til usb 2.0, ved jeg ikke
rigtigt. Usb 2.0 klarer 480 Mbit/s ~ 70 Mbyte/s.

Jeg ved godt at sata2 sættes noget højere, men det er i burst (med
cachen) og ikke i kontinuert overførsel, da jeg ikke tror, at
magnetpladen kan følge med.

mvh

John

Fra : Sven

Dato : 22-09-06 15:11

> Hvad fordelen egentlig skulle være i forhold til usb 2.0, ved jeg ikke
> rigtigt. Usb 2.0 klarer 480 Mbit/s ~ 70 Mbyte/s.

De 2 USB 2 externe harddiske jeg har nu, roder rundt på omkring 27-30 Mbyte
sek. Jeg har aldrig set en USB harddisk komme bare i nærheden af 70 Mbyte.
Sætter jeg samme HD på det alm. paralelle kabel interne ryger den op på
45-52 Mb sek, så begrænsningen ligger her helt klart i USB 2 interfacet.

Yderligere, så har jeg en 160Gb SATA HD i overskud, og ville gerne bruge den
som extern harddisk, og kunne der hentes mere hastighed end de 27-30
Mbyte/sek jeg har nu, kunne jeg jo lige så godt udnytte det externe
SATA-stik

Sven

Fra : JK

Dato : 22-09-06 16:33

On Fri, 22 Sep 2006 16:11:12 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>som extern harddisk, og kunne der hentes mere hastighed end de 27-30
>Mbyte/sek jeg har nu, kunne jeg jo lige så godt udnytte det externe

Jaja, men så er det jo klart, hvad du skal gøre. Finde et eksternt
sata (2?) kabinet.

mvh

John

Fra : Sven

Dato : 22-09-06 22:38

> Jaja, men så er det jo klart, hvad du skal gøre. Finde et eksternt
> sata (2?) kabinet.

Rigtigt. Jeg kan bare ikke finde noget. Dem jeg har set på edbpriser.dk
connecter alle via USB(2).

Sven

Fra : JK

Dato : 23-09-06 10:23

On Fri, 22 Sep 2006 23:38:19 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

>Rigtigt. Jeg kan bare ikke finde noget. Dem jeg har set på edbpriser.dk
>connecter alle via USB(2).

Google kunne finde det:
http://www.gss.dk/index2.cfm?Template=produkter/Produkter_Result_img.cfm&Gruppe=3.5%22%20harddisk%20kit

http://www.gss.dk/index2a.cfm?Template=Produkter/Produkter_Detail.cfm&ID=1989707&Gruppe%3D3%2E5%22%20harddisk%20kit&RecPos=5

Måske har DanBit det også.

mvh

John

Fra : Sven

Dato : 24-09-06 04:22

> Google kunne finde det:
> [...]

Både ja og nej. Det er de rigtige produkter, men som jeg læser deres
hjemmeside, er det en grossist du linker til, og der kan jeg jo ikke købe
som privatperson.

Sven

Fra : Hans

Dato : 23-09-06 11:28

Sven wrote:

> Rigtigt. Jeg kan bare ikke finde noget. Dem jeg har set på
> edbpriser.dk connecter alle via USB(2).

Hvis du i produktsøgning indtaster esata er der da en del muligheder:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=&Gallery=true&Page=&ID=270&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=esata&Producent=&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle=&x=43&y=5

Hans

Fra : Sven

Dato : 24-09-06 04:18

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=&Gallery=true&Page=&ID=270&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=esata&Producent=&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle=&x=43&y=5

> [...]

Næ, på det link du har sendt er det alle SATA 2 bokse men til USB 2
tilslutning. Ikke en eneste af dem kan tilsluttes en extern SATA port.

Sven

Fra : Hans

Dato : 24-09-06 12:48

Sven wrote:

> Næ, på det link du har sendt er det alle SATA 2 bokse men til USB 2
> tilslutning. Ikke en eneste af dem kan tilsluttes en extern SATA port.

Se nu ordentlig efter. eSATA er hvad du leder efter og det opfylder de
allesammen.

Hans

Fra : Sven

Dato : 29-09-06 22:45

> Se nu ordentlig efter. eSATA er hvad du leder efter og det opfylder de
> allesammen.
>
> Hans

Undskyld. Du har ret. Jeg stirrede mig blind på USB2 interfacet. De kan bare
begge dele. Undskyld endnu engang.

Sven