Hvordan er bunden af kølbåd opbygget
Fra : sorenfoged@gmail.com

Dato : 15-09-06 10:45

Hej

Hvordan er bunden på en kølbåd opbygget´?

hvilke forskellige lag er der og hvordan skal man behandle de
forskellige lag?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg er blevet tilbudt en kølbåd,
hvor der under vandlinien er slebet ned til (men ikke igennem)
gelcoaten og jeg vil derfor gerne have et indtryk af hvor meget arbejde
der skal lægges i båden før den kan komme på vandet igen. .

I øvrigt, hvordan kan jeg se at der ikke er slebet igennem gelcoaten?

På forhånd tak, Malnitz

Fra : varly jespersen

Dato : 15-09-06 11:47

HVis den er slebet ned er der ikke meget arbejde tilbage, da du anfører at
kølen er glasfiber, skal du give den 240 my epoxy og derefter bundmale,
epoxyen kan være Hempel High Protect eller Light Primer, International vil
jeg forslå Gelshield, bundmaling? en moderne hård eller selvpolerende

Fra : sorenfoged@gmail.com

Dato : 15-09-06 12:21

Undskyld min manglende angivelse af at kølen er af jern. Jeg undlod at
skrive det, idet jeg antog, at kølen aldrig har gelcoat og derfor skal
behandles for sig. Hvad giver man kølen (som I ser af mine spørgsmål
er jeg total novice hvad angår pleje af kølbåde)?

Malnitz

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-09-06 14:32

Det samme. Gelcoaten har under vandlinien ingen funktion. Du skal bare slibe
det færdigt og give både det og den nyslebne køl 3-5 gange epoxy eller light
primer. Så har du en bedre bund end mange af de både der ligger nede i
havnen.

Bjarke