Bådtrailer og nedvejning af totalvægt
Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 11:19

Min bil må kun trække 1200kg og den båd jeg kigger på har en
Brenderuptrailer med totalvægt på 1300 kg.

Hvordan er det med at få vejet traileren ned til 1200 kg så jeg må køre med
den?

På forhånd tak.

/Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-09-06 12:00

Ja, det kan man gøre. Er meget brugt i campingvognskredse ... Og med
hestetrailere.... Da traileren har en fast vægt så betyder det jo bare, at
man også vejer trailerens lasteevne ned og det fordrer jo at din båd ikke er
tungere end at ligningen hænger sammen.

Du skal også lige checke dit kørekort om du kan klare dig med et B kort
eller du skal have B/E kort (trailer kort).

Bjarke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-09-06 13:30

Martin Nielsen [5220] wrote:
> Min bil må kun trække 1200kg og den båd jeg kigger på har en
> Brenderuptrailer med totalvægt på 1300 kg.

Og? (pointen kommer senere)

> Hvordan er det med at få vejet traileren ned til 1200 kg så jeg må køre med
> den?

Så lang tid den faktiske totalvægt af traileren (altså med båd)
ikke er over 1200kg er det ok mht bil/trailer. Om der så kommer noget
ind med trailerkort kan jeg ikke lige gennemskue.

mvh

Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-09-06 14:08

Det er jo til at finde ud af. Man indtaster bare oplysningerne fra
registreringsattesterne på:

http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Og så giver den svaret. Mange med heste-, auto- og bådtrailere kører
faktisk ulovligt rundt og kan stå til en bøde "any day"...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 15:38

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i

>Så lang tid den faktiske totalvægt af traileren (altså med båd)
>ikke er over 1200kg er det ok mht bil/trailer.

Som jeg har forstået reglerne er det ligegyldigt om du laster traileren med
den maximale vægt.

Så længe at den totale tilladte vægt for traileren er over den tilladte vægt
bilen må trække må man ikke køre med den.

Men det kan sagtens være det forholder sig som du siger, jeg har bare ikke
kunne finde det.
Links til disse regler er meget velkomne.

/Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-09-06 15:43

Det må jeg give M.Nielsen ret i. Det er ligegyldigt om traileren er læsset
eller ej. Kørekort og trækevne vurderes på totalvægten uanset hvad den
konkret er læsset med.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-09-06 16:46

Ja, nu kan det godt nok være vi skal ned og bide i græsset .....

Sad lige og ledte efter en link og fandt:
http://www.dr.dk/p4panelet/vis_spm.asp?id=1142858065486

Det kan jeg bare ikke forstå. Det er i strid med det jeg lærte da jeg tog
kørekort. det er ganske vist mange år siden , men alligevel ...

Vi må til bunds i sagen.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-09-06 17:02

Jeps, nu har jeg udstillet mig som et gammelt narhoved. Reglerne blev ændret
i 1992 (!!) således at reglerne for hvad man må koble sammen er lempeligere,
men til gengæld blev reglerne om kørekort skærpet (og B/E kortet indført).

Læs evt. afsnittet "Klap lige hesten... artikel om regler for trailerkørsel"
på linket: http://www.boisendokkedal.dk/heste.htm

Point til Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 19:08

Her er lige et nyttigt link:

http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80/GSID/3480654

Vh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 17:06

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev

> Læs evt. afsnittet "Klap lige hesten... artikel om regler for
> trailerkørsel" på linket: http://www.boisendokkedal.dk/heste.htm

Det ser ud til at reglerne falder ud til min side alligevel

Tak for det Bjarke.

Men nu kan det være ligemeget, båden er blevet solgt for næsen af mig - øv
!!

/Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-09-06 19:31

Ja, men ikke her. Jeg skal vist ud og have sådan en B/E kort ....

Du må lede videre. Bedre held næste gang....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-09-06 07:41

Bjarke Christensen skrev:

> Point til Martin Sørensen

Tak

Jeg undersøgte det for et par år siden da jeg skulle have en Wayfarer
med uregistreret landevejstrailer hjem fra Holland. Jeg havde mulighed
for at låne en autotrailer med godkendt totalvægt på omkring 2000kg;
aktuelt ville den nærmere veje 800kg lastet. Min bil må trække
1200kg.

Jeg kørte, i fuld bevisthed om at jeg overtrådte B/E-reglerne.

Hvis man overvejer det er det ikke urimeligt. Hvor meget bilen må
trække afgøres af trækkets styrke, bilens vægt, bremser osv. Det
rimelige talt at sammenligne med her er da trailerens faktiske vægt,
ikke?

Kørekortsreglerne er en anden historie, dem har jeg aldrig forstået
tankegangen bag.

mvh

Martin

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-09-06 08:05

Martin Sørensen wrote:

> Kørekortsreglerne er en anden historie, dem har jeg aldrig forstået
> tankegangen bag.

Nej - lovgiverne gør det sjældent simpelt for os almindelige dødlige at
finde ud af reglerne. Hvorfor ikke blot vedtage at til trailere med
totalvægt over 750 kg kræves der BE-kort.

Nå skidt. Jeg har BE så jeg tænker kun over hvad bilen må trække. Det
var hverken særligt svært eller dyrt at tage kortet. Jeg tror jeg gav
omkring 2500-3000 kr. Det var et par køretimer (m. indlagt teori), en
teoritime og en praktisk prøve der var overstået i løbet af 10-15 min.

- Lars

Fra : Sune

Dato : 04-09-06 08:44

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - lovgiverne gør det sjældent simpelt for os almindelige dødlige at
> finde ud af reglerne. Hvorfor ikke blot vedtage at til trailere med
> totalvægt over 750 kg kræves der BE-kort.

Ja men sådan bliver det også i løbet af et par år. Mener at det er 2008, men
jeg er ikke sikker på årstallet.

Sune

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 04-09-06 13:19

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja men sådan bliver det også i løbet af et par år. Mener at det er 2008,
> men jeg er ikke sikker på årstallet.
>
> Sune

Her er lidt læsning ang. BE-kortet, sakset fra
http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=101998&submenuid=4728&menuid=4726&AreaGuid=2285
Måske det kan kaste lys over problematikken

Mvh
Henning

Udklip: Besvaret af: ulrik krog nielsen Oprettet: 08/03-2006 - 15:36
det kan godt være at det ikke er svært ,,, men det er dyrt, og så er
det ikke nødvendigt , da det gamle godt kan bruges efter de nye regler.....
vedhæfter lige svar fra eu-oplysningen.

Kære Ulrik,

Der er udarbejdet en info-note til folketinget om de nye
EU-regler for Kørekort, Heraf fremgår det at : "Dog gælder kørekort, der
allerede er erhvervet, i den gyldighedsperiode de er tildelt. Hvis
kørekortet mistes, og derfor skal genanskaffes, skal de nye regler om
gyldighed gælde. Det betyder med andre ord, at der vil blive tale om en
gradvis udfasning af gamle kørekort og dertil tilhørende regler."

Du kan se hele infonoten her:
www.euo.dk

Forslaget er ikke vedtaget endnu - men det er på vej gennem EU's
beslutningsprocedure.

På dette link kan du finde forslaget til lovgivningen:
www.euo.dk

På dette link kan du se hvor langt forslaget er nået i
beslutningsproceduren:
europa.eu.int

Jeg håber at dette var svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen
Folketingets EU-Oplysning

Fra : claus b. p.

Dato : 05-09-06 00:04

"Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men sådan bliver det også i løbet af et par år. Mener at det er 2008,
> men jeg er ikke sikker på årstallet.

Det bliver det måske nok nemmere at huske ved, men ikke spor mere rimeligt.
Det er så tilladt at køre 4250 kg, bare de 3500 kg ligger på trækkeren, men
ikke 2000kg hvis de 800kg ligger på traileren. Dybt godnat, - en gang til.
Men det er nok ikke en diskussion til denne gruppe. Og det bliver ikke mere
rimeligt af at det angiveligt skulle blive EU standard, - lige som EU
kørekortet!

/Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-06 06:10

Den Tue, 5 Sep 2006 01:03:47 +0200 skrev claus b. p.:

> [...]
> ikke 2000kg hvis de 800kg ligger på traileren. Dybt godnat, - en gang til.

Hvorfor er det dybt godnat kun at måtte køre med vægten når den ligger
på det køretøj man har kørekort til?

Mvh
Kent

Fra : claus b. p.

Dato : 05-09-06 14:17

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Hvorfor er det dybt godnat kun at måtte køre med vægten når den ligger
> på det køretøj man har kørekort til?

Fordi sikkerheden i kørslen ingen sammenhæng har med reglerne. Hvorfor
skulle det fx. være mere farligt at køre med en 1250kg tom havetrailer end
med en 750 kg kasse fyldt med luft i 3 meters højde? (læs campingvogn). Som
reglerne er idag er det dog endnu mere tumpet, for der må man fx. køre med
en 2000kg trailer efter en lille let firehjulstrækker, men ikke efter en god
solid stationcar. Dette er fx. sagen for en Mercedes Stationcar, som jo har
en totalvægt på 2275kg og må trække 2000kg på krogen. (Dermed kun 1225kg på
alm. B kort.) Jeg kender en mand med en båd på trailer, som må flytte alt
habengutet fra båden over i personbilen, så den næsten slæber bugen hen ad
vejen, for ikke at overskride trailervægten, men totalvægten ændrer sig jo
ikke på den måde.
Skulle man lave en enkel og rimelig ordning skulle man efter min mening helt
enkelt sige, hvis bilen må trække den faktiske vægt på krogen, trailerens og
bilens totalvægt hver for sig ikke er overskredet, og den samlede totalvægt
ikke overstiger 4250kg, så må vogntoget køres med lille kort B. Dvs. at alle
tallene er tilgængelige på registreringsattesterne, og man behøver ingen
finurlige regnemetoder for at finde ud af om den ene eller anden kombination
er lovlig. Blot kan en vægt være nyttig, men det kommer man jo ikke uden om,
når man skal læsse.
Som et ekstra kuriosum er blot, at jeg med kort B+C+D+E må køre en 32 tons
lastvogn, med en 20 ton trailer, - bare den står på ladet!
Det er IMO ikke vægten der gør den ene kombination mere farlig end den
anden, men oftere volumen. Sådan en 7 meter lang og 2,55 m bred campingvogn
er hyggelig, men noget uhåndterlig at manøvrere med.

/Claus