"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message 
news:44fd0698$0$75041$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Tue, 5 Sep 2006 01:03:47 +0200 skrev claus b. p.:
>>
>> "Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message
>> news:44fbd93c$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:44fbd01d$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> Martin Sørensen wrote:
>>>>
>>>>> Kørekortsreglerne er en anden historie, dem har jeg aldrig forstået
>>>>> tankegangen bag.
>>>>
>>>> Nej - lovgiverne gør det sjældent simpelt for os almindelige dødlige at
>>>> finde ud af reglerne. Hvorfor ikke blot vedtage at til trailere med
>>>> totalvægt over 750 kg kræves der BE-kort.
>>>
>>> Ja men sådan bliver det også i løbet af et par år. Mener at det er 2008,
>>> men jeg er ikke sikker på årstallet.
>>>
>> Det bliver det måske nok nemmere at huske ved, men ikke spor mere 
>> rimeligt.
>> Det er så tilladt at køre 4250 kg, bare de 3500 kg ligger på trækkeren, 
>> men
>> ikke 2000kg hvis de 800kg ligger på traileren. Dybt godnat, - en gang 
>> til.
>
> Hvorfor er det dybt godnat kun at måtte køre med vægten når den ligger
> på det køretøj man har kørekort til?
>
Fordi sikkerheden i kørslen ingen sammenhæng har med reglerne. Hvorfor 
skulle det fx. være mere farligt at køre med en 1250kg tom havetrailer end 
med en 750 kg kasse fyldt med luft i 3 meters højde? (læs campingvogn). Som 
reglerne er idag er det dog endnu mere tumpet, for der må man fx. køre med 
en 2000kg trailer efter en lille let firehjulstrækker, men ikke efter en god 
solid stationcar. Dette er fx. sagen for en Mercedes Stationcar, som jo har 
en totalvægt på 2275kg og må trække 2000kg på krogen. (Dermed kun 1225kg på 
alm. B kort.) Jeg kender en mand med en båd på trailer, som må flytte alt 
habengutet fra båden over i personbilen, så den næsten slæber bugen hen ad 
vejen, for ikke at overskride trailervægten, men totalvægten ændrer sig jo 
ikke på den måde.
Skulle man lave en enkel og rimelig ordning skulle man efter min mening helt 
enkelt sige, hvis bilen må trække den faktiske vægt på krogen, trailerens og 
bilens totalvægt hver for sig ikke er overskredet, og den samlede totalvægt 
ikke overstiger 4250kg, så må vogntoget køres med lille kort B. Dvs. at alle 
tallene er tilgængelige på registreringsattesterne, og man behøver ingen 
finurlige regnemetoder for at finde ud af om den ene eller anden kombination 
er lovlig. Blot kan en vægt være nyttig, men det kommer man jo ikke uden om, 
når man skal læsse.
Som et ekstra kuriosum er blot, at jeg med kort B+C+D+E må køre en 32 tons 
lastvogn, med en 20 ton trailer, - bare den står på ladet! 
Det er IMO ikke vægten der gør den ene kombination mere farlig end den 
anden, men oftere volumen. Sådan en 7 meter lang og 2,55 m bred campingvogn 
er hyggelig, men noget uhåndterlig at manøvrere med.
/Claus