Hvidt skum med konsistens som fedt i topdæ~
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 20:50

Hej gruppe.

Da båden kom i vandet i foråret blev der skiftet olie og oliefilter på
motoren.
Nu har den motoren kørt ca. 80 timer og der skulle skiftes olie + filter og
ved samme lejlighed kontrolleres ventiler.
Da topdækslet kom af var der et tykt hvidt lag af noget der har konststens
som fedt og tager man det på fingerne virker det som smørelse.
Nogen steder var fedtlaget op md ½ cm. tykt.

Det blev renset af, nyt filter og olie hældt på, og så fik motoren lov at gå
ca.20 min. med træk på skrue ved 1500 omdr.
Herefter blev topdækslet pillet af igen, og der er allerede et meget tyndt
lag af det hvide stads igen men nu virker det som skum - tror det med tiden
vil blive til fedt når motoren har kørt noget mere og der er kommet mere
skum til.

Nogen der ved hvad dette kan skyldes?

Mange sejlerhilsner
Gunnar Jeppe

Fra : ThomasB

Dato : 30-08-06 20:53

"Jeppe" <news_snabelA_metrika.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved hvad dette kan skyldes?

Nok toppakningen. Der kommer ihvertfald vand i olien.

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 21:03

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> "Jeppe" <news_snabelA_metrika.dk> skrev i en meddelelse

> Nok toppakningen. Der kommer ihvertfald vand i olien.

Hvis der kommer vand i olien, skal den så ikke blive lys eller hvidlig....
Olien jeg lige har skiftet er sort som den plejer at være.....

Fra : ThomasB

Dato : 30-08-06 22:56

> Hvis der kommer vand i olien, skal den så ikke blive lys eller hvidlig....
> Olien jeg lige har skiftet er sort som den plejer at være.....

Olien kan godt være sort og have gulligt/hvidt skum.

Det kan umiddelbart kun være to ting:

1. vand i olien
2. for meget eller for lidt olie

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 30-08-06 23:24

Jeppe wrote:
> [...]
>
> Hvis der kommer vand i olien, skal den så ikke blive lys eller
> hvidlig.... Olien jeg lige har skiftet er sort som den plejer at

Det kommer an på om du skiftede olie på en varm eller kold motor.
Hvis den var kold, så udskilles vandet igen og flyder oven på.

Det er korrekt at det skyldes vand/fugt i motoren, men motor der har stået
stille meget længe kan godt finde på at gøre dette. Det skyldes kondens.

Det kan også være at olie kvaliteten ikke er god, dvs den kan ikke optage et
minimum af vand, iflg. producent af marine olie så er det netop et ting som
er forbedret med aditiver i marine olie.
Om det er en and (sælger-snak) ved jeg ikke.

Hvis der er rigtig meget vand i olien, så ligner den cacaomælk og der er en
lys aflejring af skum/fedt hvor motoren lufter ud. Man kan så faktisk se at
olie standen stiger
Det skyldes oftest en utæt i kølesystemet eller en defekt toppakning.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-06 10:13

> [...]
som
> er forbedret med aditiver i marine olie.
> Om det er en and (sælger-snak) ved jeg ikke.

Jeg bruger marineolie....

> [...]
en
> lys aflejring af skum/fedt hvor motoren lufter ud. Man kan så faktisk se

Der er ikke noget at se på olien - den har den farve som brugt olie har, og
oliestanden stiger ikke.

> Det skyldes oftest en utæt i kølesystemet eller en defekt toppakning.
>
> Mvh
> Leon

Min vandpumpe lægger en lille smule vand (drypper langsomt) igennem det hul
der er "på halsen", og har ikke taget det som noget alvorligt, da der er
langt ind til motorolien derfra.
Jeg prøver at skifte begge simmerringe og ser om det hjælper. Hvis ikke
ender jeg tilbage.

Mange tak for jeres tid og svar
Mvh
Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 21:07

Efter at have skiftet 2 simmerringe i vandpumpen ser det ud som om problemet
har løst sig. Vandet må have kommet ind her.

Tak for jeres svar
Jeppe

Fra : claus b. p.

Dato : 31-08-06 11:09

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> [...]
> et minimum af vand, iflg. producent af marine olie så er det netop et ting
> som er forbedret med aditiver i marine olie.
Om oliekvaliteten kan jeg ikke udtale mig, men det er helt almindeligt at se
samme fænomen på biler der kører mange småture. En varm motor der slukkes,
køles langsomt ned, og der samles kondensvand inden i. Dette kan ikke
undgås. Når den startes igen og bliver rigtig varm, fordamper vandet igen og
forsvinder. Hvis ikke motoren er driftsvarm i lang nok tid, forsvinder det
ikke alt sammen. Og efterhånden opslemmes det i olien til den hvide fedtede
masse.
Citroën havde bl.a. et problem på et tidspunkt med en udluftningsslange som
endte med at stoppe helt til pga. dette fænomen, og gav risiko for
motorhavari. De endte med at løse problemet ved at sætte et elektrisk
varmelegeme på slangen.
Hvis der er vand nok i olien smører den selvfølgelig dårligere, bla. derfor
anbefaler man hyppigere olieskift på motorer der kun kører korte ture. Helt
ned til 5000km pr skift for en bil.
Det bedste du kan gøre er altså at holde motoren igang i så lang tid som
muligt, så den bliver rigtig dejlig varm, og får tid til at fordampe vandet.
Er der udluftning i dæksel eller slanger fra topdækslet skal det renses for
slam.

/Claus

Fra : Hanne og Hans

Dato : 31-08-06 10:34

> [...]
>der er beregnet til diesel motorer. Det er ellers 20-30 år siden jeg sidst
Forhenværende tankbestyrer.
Hans.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 03-09-06 07:59

Skift olie om efteråret istedet. Så står motoren ikke med vandholdigt olie
hele vinteren. Dit problem er helt sikkert vand i smøreolien. På mange
motorer løses det ved at føre afluftning fra ventildækslet eller
krumtaphuset til indsugningen.

Mvh
Bent