| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Regler for planende sejlads nær kysten Fra : Poul Olesen | 
  Dato :  27-08-06 12:12 |  
  |   
            Er der ikke en generel regel der forbyder planende sejlads nærmere end 
 200 meter fra kysten?
 Hvor står sådan en regel?
 Jeg kan ikke lige finde nogen steder det står. Der kan selvfølgelig være 
 en lokal politi bestemmelse der er skrappere, men der må da være en 
 generel regel der forbyder speedbåde og lignende nær badestrande og 
 lignende.
 
 Vi holder speedbådskørekortkursus i vores dykkerklub og vil jo gerne 
 fortælle deltagerne hvad man må ud over hvordan man bør opføre sig med 
 en planende båd.
 
 Med venlig hilsen
 Poul Olesen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  27-08-06 12:35 |  
  |  
 
            Poul Olesen <aquarius-nospam@cbs.dk> den 27. august 2006 kl. 13:11 +0100
 skrev:
 >Er der ikke en generel regel der forbyder planende sejlads nærmere end 
 >200 meter fra kysten?
 Jeg borede lidt i det her i foråret, da jeg 'kørte' et par venner op til
 speedbådskørekort.
 Min konklusion var, at reglen ikke gælder   
>
 >Hvor står sådan en regel?
 >Jeg kan ikke lige finde nogen steder det står. Der kan selvfølgelig være 
 >en lokal politi bestemmelse der er skrappere, men der må da være en 
 >generel regel der forbyder speedbåde og lignende nær badestrande og 
 >lignende.
 Det stod i samtlige relevante politivedtægter, men i forbindelse med
 politireformen (ca.) blev alle politivedtægter suspenderet og erstattet af:
 http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20050051105-regl
>
 >Vi holder speedbådskørekortkursus i vores dykkerklub og vil jo gerne 
 >fortælle deltagerne hvad man må ud over hvordan man bør opføre sig med 
 >en planende båd.
 Jeg ville lade som om regelen gælder, for den kommer garanteret igen - og
 er yderst rimelig.
 Husk at havnen ikke tæller som kyst.
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           BJ (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  27-08-06 12:53 |  
  |   
            
 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse 
 news:fc.0073fb6b07a703e93b9aca0099833f64.7a70467@net.dialog.dk...
 
 KLIP
 
 > Husk at havnen ikke tæller som kyst.
 
 Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og 
 hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Leon Hulstroem (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstroem | 
  Dato :  27-08-06 13:09 |  
  |  
 
            > Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og 
 > hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?
 På du store skilte, som ofte sidder i havne indløbet og på kajsider.
 Eller i Den Danske Lods    ( http://www.danskehavnelods.dk/) som jeg absolut 
 vil anbefale.
 Mvh
 Leon 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             BJ (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  27-08-06 13:14 |  
  |   
            
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44f18b50$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >> Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og 
 >> hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?
 >
 > På du store skilte, som ofte sidder i havne indløbet og på kajsider.
 Har vi ikke, der er kun skilt ind til lystbådehavnen.
 > Eller i Den Danske Lods    ( http://www.danskehavnelods.dk/) som jeg 
 > absolut vil anbefale.
 Enig eller diverse søkort.;)
 PS: Vi må da kræve en ordentlig skiltning, så vores planende venner i den 
 sprit nye Mariah kan blive informeret. Måske endda skiltning ala kanalerne i 
 Holland. Det ville klæde vor skønne fjord med en stor skilteskov..  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Leon Hulstroem (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstroem | 
  Dato :  27-08-06 13:02 |  
  |   
            
"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44f17d2a$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Er der ikke en generel regel der forbyder planende sejlads nærmere end 200 
 > meter fra kysten?
 > Hvor står sådan en regel?
 > Jeg kan ikke lige finde nogen steder det står. Der kan selvfølgelig være 
 > en lokal politi bestemmelse der er skrappere, men der må da være en 
 > generel regel der forbyder speedbåde og lignende nær badestrande og 
 > lignende.
 >
 > Vi holder speedbådskørekortkursus i vores dykkerklub og vil jo gerne 
 > fortælle deltagerne hvad man må ud over hvordan man bør opføre sig med en 
 > planende båd.
 Hej Poul,
 Jeg kan huske fra vores vandskiklub, da vi undersøgte diverse regler og 
 skulle have div. tilladelser, at det var den lokale politivedtægt, der til 
 en hver tid var gældene.
 Der stod intet i søfartsreglerne 
 ( http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=2676)
Afstanden til kyst svingede fra 100-300m, og afstand ved trækkende båd (ski) 
 var 75-125m. Brætsejlads var vist 75m.
 Så du må ind og kikke på den lokale politivedtægt.
 Mvh
 Leon 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           BJ (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  27-08-06 13:05 |  
  |   
            
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44f1899e$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 > Jeg kan huske fra vores vandskiklub, da vi undersøgte diverse regler og 
 > skulle have div. tilladelser, at det var den lokale politivedtægt, der til 
 > en hver tid var gældene.
 > Der stod intet i søfartsreglerne 
 > ( http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=2676)
Der er vel på søkortene angive hastighedsbestemmelser ud for og inde i 
 havnene.?
 DLSK er i øvrigt glimrende i den forbindelse. Her angives eks. for Vejle 
 Fjord den maksimale hastighed fra Skyttehusodden og ind mod havnen til at 
 være 4 knob.
 Skyttehusodden kan på ingen måde siges at være _inde_ i havnen.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            BJ (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  27-08-06 14:03 |  
  |   
            
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44f18a81$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 Fremragende bille af planende båd i Vejle Havn. Der er langt til 
 Skyttehusodden, hvor de 4 knob begransning ophæves.
 http://www.danskehavnelods.dk/foto/SKTVEJLE1.jpg
Billedet er Gud hjælpe mig en del af Havnelodsens glimrende oplysning.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  27-08-06 21:06 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole P. (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole P. | 
  Dato :  27-08-06 21:06 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen (slet ULB03) wrote:
 >- En hel masse utvilsom korrekte og velmenende ord om sejladsbestemmelser
 >m.v.
 Her i Roskilde Fjord sidder folderen  med kort fra Skov og Naturstyrelsen
 som opslag i vel alle havnene, se kortet på side 2 her:
 http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/DBB41212-5DF5-41AB-940B-F5EA3B1E6E83/0/Roskildefjordprint.pdf
Der er især 3 områder: N og S for Kroprins Frederiks Bro, området Jyllinge
 Holme / Eskildsø og området N for Roskilde hvor der ikke må sejles
 motordrevet med mere end 8 kn.
 MEN alt for få speedbåde overholder reglerne. Måske sætter nogle farten lidt
 ned i renderne ind til Jyllinge og ned igennem Skovrenden (W for Eskildsø).
 De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller er 
 de værste.
 Der er absolut ingen der griber ind (hvem skulle det også være?), så det er
 helt risikofrit at ski.. på reglerne.
 Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og taler tit om det på havnen,
 men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken og ellers finde os i
 "cikanesejladsen".
 Eneste gang jeg fik mig et godt grin var en aften, da en af de
 motor-ovendimensionerede speedbåde sejlede så hurtigt igennem den snoede
 rende ind til jyllinge, at han simpelt hen ikke kunne følge løbet og derfor
 gravede sig ind i en sandpuller på 0,3 m vand, ca 3 meter uden for en af de
 grønne stager E for Lilleø.
 Da de fik gravet båden fri, sejlede de efter bogen de næste 15 minutter,
 men konstaterede tilsyneladende så at båden ikke havde taget skade, så
 derefter fik den igen hele armen.
 PS: Harding; hvorfor sender du meget tit dine indlæg 2 eller flere gange
 lige efter hinanden?
 -- 
 hilsen Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Egon Stich (27-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Egon Stich | 
  Dato :  27-08-06 21:55 |  
  |   
            
"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
 news:77b9f$44f1fb2a$55180bbf$18000@news.arrownet.dk...
 > Harding E. Larsen (slet ULB03) wrote:
 >
 > >- En hel masse utvilsom korrekte og velmenende ord om sejladsbestemmelser
 > >m.v.
 >
 > Her i Roskilde Fjord sidder folderen  med kort fra Skov og Naturstyrelsen
 > som opslag i vel alle havnene, se kortet på side 2 her:
 >
 http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/DBB41212-5DF5-41AB-940B-F5EA3B1E6E83/0/Roskildefjordprint.pdf
>
 > Der er især 3 områder: N og S for Kroprins Frederiks Bro, området Jyllinge
 > Holme / Eskildsø og området N for Roskilde hvor der ikke må sejles
 > motordrevet med mere end 8 kn.
 > MEN alt for få speedbåde overholder reglerne. Måske sætter nogle farten
 lidt
 > ned i renderne ind til Jyllinge og ned igennem Skovrenden (W for
 Eskildsø).
 > De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller
 er
 > de værste.
 >
 > Der er absolut ingen der griber ind (hvem skulle det også være?), så det
 er
 > helt risikofrit at ski.. på reglerne.
 > Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og taler tit om det på havnen,
 > men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken og ellers finde os i
 > "cikanesejladsen".
 >
 Det må da absolut kunne lade sig gøre at få ordensmagten til at reagere,
 hvis man tager nogle fine fotos af disse "Briantyper" -  eller som man
 også¨kan kalde dem: Bilister til søs   
MVH
 Egon
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Harding E. Larsen (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  28-08-06 08:09 |  
  |  
 
            Hej Ole,
 Tak for dit input!
 Ja jeg sad og overvejde om jeg skulle tage bestemmelserne med 
 for Roskilde Fjord, Det havde været passende da der her er 
 udpenslet detaljer vedr. der offentliges anvendelse af 
 vandscootere og det er helt OK; men det kan ikke automatisk 
 overføres til dem som sejler fritidssejlads.
 Jeg sad i Havneudvalget i Kastrup i 4 år sammen med Ole 
 Rasmussen der tillige var medlem af DS´hovedbestyrelse og derfor 
 havde et tæt kendskab til problemerne omkring speedbåds sejlads 
 og tillige reglerne for anvendelsen af vandscootere.
 Uanset hvor megen dokumentation Kommunen fik fra os havde det 
 ingen virkning. De påstod at de havde haft møde med politiet om 
 sagen og det var tilladt med de begrænsninger som 
 politivedtægten beskrev.
 Jeg tillod mig at ringe til politiet. Det kendte de ikke noget 
 til og der var ikke givet tilladelser til private for anvendelse 
 af vandscootere.
 Ved en rundringning til amtet, politiet i København og Sundby, 
 Københavns Havn og Miljøministeriet var beskeden den samme ingen 
 given dispensationer med sejlads med vandscootere.
 Politiet ville meget gerne udføre arbejdet i.h.t. reglerne men 
 haved ikke det fornødne materiel.
 De bad os som sejlere kontakte Justitsministeren for at hun 
 kunne afsætte midler til mandskab og fartøjer.
 I afmagt har nogle politikredse lavet et samarbejde med 
 Marinehjemmeværnet som stiller sømænd med materiel til rådighed 
 for politiet. Selve politiopgaven skal politiet tage sig af 
 ombord i de tilrådighed værende fartøjer.
 Det må være vores fælles organasation DS, der for sejlerne 
 løfter problemet op på Justitsministerens bord.
 Et af problemerne er at førerne af vandscootere ikke har den 
 fornødne uddannelse eller forståelse overhovedet for at færdes 
 på vandet. Vandscooterne er under den størrelse hvortil der 
 kræves speedbåds certifikat; da vandscooterne betragtes om 
 vandlegetøj. De overholder iøvrigt heller ikke 
 udrustningsbestemmelserne i.h.t. søvejsreglerne.
 Ja du ser somme tider at mit indlæg optræder to gange i et kort 
 øjeblik.
 Det beror på at jeg vil korrigere det lidt og derfor lægger det 
 nye op igen for derefter at fjerne det gamle.
 Tiden der medgår beror på den hastighed hvormed transaktionen 
 aktiveres hos TDC.
 Mvh/Harding
  
 Ole P. <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev:
 >Harding E. Larsen (slet ULB03) wrote:
 >
 >>- En hel masse utvilsom korrekte og velmenende
 >>ord om sejladsbestemmelser
 >>m.v.
 >
 >Her i Roskilde Fjord sidder folderen  med kort
 >fra Skov og Naturstyrelsen
 >som opslag i vel alle havnene, se kortet på side 2 her:
 > http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/DBB41212-5
>DF5-41AB-940B-F5EA3B1E6E83/0/Roskildefjordprint.p df
 >
 >Der er især 3 områder: N og S for Kroprins
 >Frederiks Bro, området Jyllinge
 >Holme / Eskildsø og området N for Roskilde hvor
 >der ikke må sejles
 >motordrevet med mere end 8 kn.
 >MEN alt for få speedbåde overholder reglerne.
 >Måske sætter nogle farten lidt
 >ned i renderne ind til Jyllinge og ned igennem
 >Skovrenden (W for Eskildsø).
 >De meget hurtige speedbåde med unge kronragede
 >mænd med mørke solbriller er 
 >de værste.
 >
 >Der er absolut ingen der griber ind (hvem skulle
 >det også være?), så det er
 >helt risikofrit at ski.. på reglerne.
 >Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og
 >taler tit om det på havnen,
 >men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken
 >og ellers finde os i
 >"cikanesejladsen".
 >
 >Eneste gang jeg fik mig et godt grin var en
 >aften, da en af de
 >motor-ovendimensionerede speedbåde sejlede så
 >hurtigt igennem den snoede
 >rende ind til jyllinge, at han simpelt hen ikke
 >kunne følge løbet og derfor
 >gravede sig ind i en sandpuller på 0,3 m vand, ca
 >3 meter uden for en af de
 >grønne stager E for Lilleø.
 >Da de fik gravet båden fri, sejlede de efter
 >bogen de næste 15 minutter,
 >men konstaterede tilsyneladende så at båden ikke
 >havde taget skade, så
 >derefter fik den igen hele armen.
 >
 >PS: Harding; hvorfor sender du meget tit dine
 >indlæg 2 eller flere gange
 >lige efter hinanden?
 >
 >-- 
 >hilsen Ole
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Lars Kristensen (29-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Kristensen | 
  Dato :  29-08-06 08:18 |  
  |   
            Ole P. wrote:
 
 > Der er især 3 områder: N og S for Kroprins Frederiks Bro, området Jyllinge
 > Holme / Eskildsø og området N for Roskilde hvor der ikke må sejles
 > motordrevet med mere end 8 kn.
 > MEN alt for få speedbåde overholder reglerne. Måske sætter nogle farten lidt
 > ned i renderne ind til Jyllinge og ned igennem Skovrenden (W for Eskildsø).
 > De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller er 
 > de værste.
 
 Ja, og selvfede, halvskaldede, midaldrende mænd i deres kæmpemotorbåde, 
 der laver en meter eller mere høje hækbølger.
 
 Mao. glem dine fordomme. Mange motorbåde, uanset førens alder, ancinitet 
 i sejlklubben og hvad du nu ellers kunne finde på at dømme dem på, 
 kender ikke eller respekterer ikke reglerne der gælder på Roskilde 
 Fjord. Og ærlig talt: er de alene i renden og kender området, kan jeg 
 godt forstå det. Det er nogle relative lange distancer. Så længe de 
 sætter farten ned til en sikker fart når de passerer mig, har jeg ikke 
 det store problem med at de sejler lidt stærkt når ikke der er nogen.
 
 Og når nu vi er i gang med at brokke os, kan vi også lige rette 
 skudsalven mod alle de forpulede sejlbåde der ikke kan finde ud af 
 hvordan man passerer Kronprins Frederiks bro og hvad signalerne betyder. 
   Det er et mirakel at der ikke er alvorlige kollisioner mellem bådene 
 og mellem bådene og broen. Man forstår godt at brovagten indimellem står 
 og råber efter de tåbelige sejlere. Men det er en helt anden historie og 
 nogle helt andre fordomme.
 
 - Lars - Der sejler både sejlbåd og speedbåd.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (29-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  29-08-06 08:14 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            N/A (29-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  29-08-06 08:14 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            N/A (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  30-08-06 07:23 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  28-08-06 13:03 |  
  |  
 
            Hej Poul Olesen,
 I danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj under 15 
 meter uden at skulle have tilladelse til det fra nogen myndighed 
 og uden at aflægge nogen form for prøve.
 Undtaget fra dette er dog planende fritidsfartøjer, for hvilke 
 der gælder særlige regler.
 Denne frihed til at sejle får mange til at tro, at der ikke 
 gælder love og regler for fritidssejlads; men det gør der!
 På ethvert skib eller fartøj skal der være en fører, som har 
 pligter og ansvar med hensyn til udrustning, forsvarlig sejlads 
 og de ombordværendes sikkerhed.
 De mange bestemmelser, der gælder for søfarende, kan med et 
 fællesord kaldes sejladsforskrifter. Der er fire grupper, som 
 fritidssejlere især bør have kendskab til:
 1. De internationale søvejsregler, som gælder for alle 
 skibsstørrelser, på alle have og i alle farvande, der har 
 forbindelse med havene.
 2. De nationale regler, som gælder for alle søfarende i 
 visse danske farvande. Reglerne omfatter en lang række 
 bestemmelser – bl. a. for sejlads igennem arbejdsområder ved bro-
  og tunnelbyggeri. Der er også bestemmelser vedrørende sejlads 
 med vandscootere o. lign., der generelt er forbudt i danske 
 farvande, med mindre et amtsråd har meddelt tilladelse til det 
 inden for et nærmere angivet område.  Lige problemerne omkring 
 vandscooterne tillader forskellige instanser at tolke meget 
 forskelligt i det vacuum er er opstået i forbindelse med 
 amternes nedlæggelse. Havnekontoret f.eks. i Kastrup tillader at 
 de bliver søsat fra havnens slæbested, da det er en god indtægt 
 for den kommunale havn, de skal bare sejle efter reglerne i 
 havnen d.v.s. overholde søvejsreglerne og ikke sejle hurtigere 
 end 3 Kn.
 Hvad de foretager sig uden for havnen har havnevæsenet ikke 
 noget med at gøre. Her er det politivedtægten der skal 
 overholdes og da politiet ifølge dem selv ikke kan finde ud af 
 hvilke regler der er bestemmende foretager de sig ikke noget. På 
 det sidste er der udlagt afviserbøjer, se linket; men selv i 
 dette lokale reglement omtales vandscootere på linie med de 
 andre planene fartøjer. Problemet var at vandscootere ofte 
 sejlede ind mellem de badende midt inde i et cirkelformet 
 badebassin.
 3. Regler for sejlads i mindre farvandsområder f.eks. på en 
 fjord eller gennem en bro.
 Disse tre ovennævnte regel-grupper fastsættes normalt ved 
 bekendtgørelser. Reglerne for offentliggøres i farvandsvæsenets 
 ugentlige blad: Efterretninger for Søfarende ( www.frv.dk) og er 
 helt eller delvist optrykt i forskellige bøger som f.eks.. Den 
 danske Lods ( www.kms.dk) – se nautiske publikationer) bind 1 og 
 2, Den danske havnelods og Fiskeriårbogen. Bøgerne kan købes i 
 boghandeler og skibsudstyrsforretninger.
 4. Eventuelle særlige lokale regler for sejlads i havne, på 
 søer eller i nær kyster og strande. Disse regler fastsættes af 
 politimestre eller andre stedlige myndigheder og offentliggøres 
 som regel kun lokalt ved opslag og skilte. Af lokale regler og 
 forbud kan f.eks. nævnes, at motorbåde i sommerhalvåret langs de 
 fleste strande og kyster, inden for visse grænser, har forbud 
 mod at sejle så stærkt, at de planer på vandet (speedbåds-
 sejlads). Samt at der endvidere findes badeområder, hvor al 
 sejlads er forbudt. Overtrædelse af sejladsforskrifterne kan 
 medføre, at der bliver rejst tiltale med evt. efterfølgende 
 straf – nøjagtig som ved overtrædelse af andre love og 
 bestemmelser. Sammenlignet med reglerne omkring kørekort kan man 
 også blive frakendt retten til at føre båd på vandet.
 For at kunne sejle sikkert er det også nødvendigt at have 
 kendskab til dybdeforhold, strømforhold, afmærkninger, områder 
 hvor ankring og fiskeri er forbudt eller frarådes, skydeområder 
 hvor sejlads er forbudt når særlige signaler vises, eller 
 skydeområder hvor det er de skydende som skal indstlle 
 skydningen ved indtrængen, se DLSK2006´skydebanetemaer. Her er 
 der ingen signaler som skal advare de sejlende. Desuden 
 trafikseparering, sejlruter for store skibe o.s.v.
 Sejler man kun i lokale områder, kender man forholdene i området 
 og kan bl.a. ved tale med andre på havnen  eller stranden få 
 oplyst om ændringer og nye regler.
 Men når man skal man sejle længere omkring i danske og 
 udenlandske farvande, har man brug for en viden om de lokale 
 forhold i de forskellige farvandsafsnit. Den viden får man først 
 og fremmest ved at studere søkortene over områderne og ved at 
 læse farvandsbeskrivelserne. Man bør også være opmærksom på, at 
 øer, holme og farvandsafsnit kan være udlagt som vildt- og 
 naturreservater, hvor sejlads og ophold er forbudt. I bugter og 
 fjorde kan der også være arkæologiske områder, hvor 
 sportsdykning er forbudt. Den slags særlige fredede områder er 
 normalt vist i danske søkort og omtalt i farvandsbeskrivelserne.
 Det er bl.a. derfor at der skal være officielle papirsøkort i 
 alle lystbådene, da de ikke har godkendte installationer for 
 elektroniske søkort.
 Herunder et par eksempler på lokale politivedtægter som du kan 
 finde med søgeordene: reglement for sejlads med motorbåde og 
 brædtsejlads ud for visse kyststrækninger
 Mvh/Harding 
 Vordingborg Politi - Sejlads 
 Dette reglement vedrører sejlads med motorbåde og brætsejlads i 
 tidsrummet fra 1. juni til 1. september ud for følgende 
 kyststrækninger i Vordingborg ...
 www.politi.dk/Vordingborg/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/s
ejlads/ - Lignende sider
 Nykøbing Falster Politi - Sejlads og orden I Nykøbing 
 Falster ... 
 om sejlads med motorbåde og brætsejlads med og uden motor ud for 
 Falsters ... Reglement for sejlads med motorbåde ud for Falsters 
 østkyst ophæves hermed. ...
 www.politi.dk/NykoebingF/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/se
jlads/ - Lignende sider
 [ Flere resultater fra  www.politi.dk ]
 Dragør Havn 
 REGLEMENT FOR SEJLADS MED MOTORBÅDE OG BRÆTSEJLADS. UD FOR VISSE 
 KYSTSTRÆKNINGER. I TÅRNBY POLITIKREDS. Med hjemmel i 
 politivedtægtens § 19, stk. ...
 www.dragoerhavn.dk/news_reader.php4?uniq_id=74 - 19k - Cached - 
 Lignende sider
 Tårnby kommune - 10.08.2006 - Referat 
 Forslag til Politibekendtgørelse vedr. reglement for sejlads med 
 motorbåde, vandscootere og brætsejlads ud for visse 
 kyststrækninger samt forbud mod sejlads ...
 www.taarnby.dk/info.asp?infoId=1537101 - 98k - Cached - Lignende 
 sider
 Poul Olesen <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev:
 >Er der ikke en generel regel der
 >forbyder planende sejlads nærmere end 
 >200 meter fra kysten?
 >Hvor står sådan en regel?
 >Jeg kan ikke lige finde nogen steder
 >det står. Der kan selvfølgelig være 
 >en lokal politi bestemmelse der er
 >skrappere, men der må da være en 
 >generel regel der forbyder speedbåde
 >og lignende nær badestrande og 
 >lignende.
 >
 >Vi holder speedbådskørekortkursus i
 >vores dykkerklub og vil jo gerne 
 >fortælle deltagerne hvad man må ud
 >over hvordan man bør opføre sig med 
 >en planende båd.
 >
 >Med venlig hilsen
 >Poul Olesen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  28-08-06 19:02 |  
  |   
            Harding E. Larsen <harding@6Q96Dlarsen.tdcadsl.dk> (slet 6Q96D) den 27.
 august 2006 kl. 20:27 +0100 skrev:
 >Herunder et par eksempler på lokale politivedtægter som du kan 
 >finde med søgeordene: planenene hastighed kyst
 
 Juridisk insektsex: Det er ikke de lokal politivedtægter, idet sådanne
 ikke eksisterer for tiden.
 
 Men i øvrigt tak for dit gode og lange indlæg. Da der ikke er lokale
 regler for Hillerød, Frederikssund og Roskilde (bortset fra de otte knobs
 hastighedsbegrænsning), kan det vel ikke være forbudt at sejle planende
 mindre end 200/300 meter fra kysten, vel?
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  28-08-06 19:06 |  
  |   
            "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> den 27. august 2006 kl. 13:53 +0100 skrev:
 >
 >"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:fc.0073fb6b07a703e93b9aca0099833f64.7a70467@net.dialog.dk...
 >
 >KLIP
 >
 >> Husk at havnen ikke tæller som kyst.
 >
 >Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og 
 >hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?
 
 Mange havne stikker noget ud fra kysten, og så er det altså kystlinjen,
 der gælder. Hvis havnen er 'et hul' i kystlinjen, er det selvølgelig
 kystlinjen.
 
 Da jeg tog speedbådskørekort i Mosede for et par år siden, snakkede vi om
 det - og til prøven sagde jeg til censor, at jeg vurderede, at havnen ikke
 hørte med til kystlinjen. Han var enig.
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  28-08-06 19:31 |  
  |  
 
            "Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> den 27. august 2006 kl. 22:06 +0100
 skrev:
 >Her i Roskilde Fjord sidder folderen  med kort fra Skov og Naturstyrelsen
 >som opslag i vel alle havnene, se kortet på side 2 her:
 > http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/DBB41212-5DF5-41AB-940B-F5EA3B1E6E83/0/Roskildefjordprint.pdf
Problemet er så, at opslagene sjældent sidder sådan, at trailerfolkene ser
 dem. Førerne af disse både er selvfølgelig forpligtede til at kende
 reglerne, men de er ikke helt nemt at finde.
 >
 >Der er især 3 områder: N og S for Kroprins Frederiks Bro, området Jyllinge
 >Holme / Eskildsø og området N for Roskilde hvor der ikke må sejles
 >motordrevet med mere end 8 kn.
 >MEN alt for få speedbåde overholder reglerne. 
 Min fornemmelse er, at næsten ingen gør det. Når vi kommer nordfra, har vi
 linjen fra Stæregård til Klinten at navigere ud fra, og i god tid sætter
 vi farten ned. Det slår næsten aldrig fejl, at der kommer planende både
 fra broen. Nogle få af dem planer såmænd også under broen.
 >Måske sætter nogle farten lidt
 >ned i renderne ind til Jyllinge og ned igennem Skovrenden (W for
 >Eskildsø).
 >De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller
 >er 
 >de værste.
 Og scooterhovederne   
>
 >
 >Der er absolut ingen der griber ind (hvem skulle det også være?), så det
 >er
 >helt risikofrit at ski.. på reglerne.
 >Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og taler tit om det på havnen,
 >men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken og ellers finde os i
 >"cikanesejladsen".
 Reglerne er - som jeg har forstået det - lavet for at beskytte det rige
 lokale fugleliv mod den sø, planende både laver.
 Måske også mod larmen.
 Det absurde er så, at vi laver mere sø ved 8 knob end ved 25-30 knob. Det
 er jo en planende båd, der kun er delvis i vandet. Derfor sejler vi 5-6
 knob. 
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  28-08-06 19:45 |  
  |   
            Harding E. Larsen <harding@NJCW7larsen.tdcadsl.dk> (slet NJCW7) den 28.
 august 2006 kl. 09:08 +0100 skrev:
 >Vandscooterne er under den størrelse hvortil der 
 >kræves speedbåds certifikat; da vandscooterne betragtes om 
 >vandlegetøj. 
 Under 4 meter og mere end 19 KW - hvorfor er de ikke omfattet af reglerne
 for speedbådskørekort?
 
 
 >De overholder iøvrigt heller ikke 
 >udrustningsbestemmelserne i.h.t. søvejsreglerne.
 Hvilke bestemmelser? 
 
 Kære Harding.
 
 Spørgsmålene er IKKE for at komme i en diskussion om emerne - men
 simpelthen fordi jeg er nysgerrig. Og har respekt for din viden.
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (28-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  28-08-06 22:08 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen <harding@8IRE4larsen.tdcadsl.dk> (slet 8IRE4) den 28.
 august 2006 kl. 21:58 +0100 skrev:
 >Hej Sverre,
 >
 >Du har et i det første.
 >
 >Regelen er:
 >Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af 
 >planende fritidsfartøjer med en længde under 4 meter og en 
 >fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover.
 >
 >Jeg beklager, ingen er ufejlbarlig.
 Alt forladt   
>
 >M.h.t. pkt.2.
 >
 >Når vandscooterne efter mørkets frembrud sejler ud for Kastrup 
 >og sejler ind i badeanstalten eller sejler slalom, under høj 
 >fart, mellem de opankrede fartøjer har ingen af dem de i.h.t. 
 >Søvejsreglernes regel 23.
 >
 >Kan du så til gengæld i al venskabelighed fortælle mig hvilken 
 >kategori de evt. skal høre under. 
 >Er det et fartøj uden deplacement og dermed vise et gult 
 >blinklys, der er synligt hele horisonten rundt; eller skal det 
 >være et hvidt lys hele horisonten rundt, samt sidelys?
 Uden at gide slå noget op   
De har depalcement og skal derfor ikke føre lanterner som et
 luftpudefartøj - som i øvrigt også skal føre side, top og agterlys.
 Den med det hvide hele horisonten rundt gælder kun for fartøjer, hvis
 tophastighed er mindre end 20 knob.
 Ergo skal de føre lys som en motorbåd.
 Måske burde der indføres et ekstra lys som viser, at fartøjet har en høj
 hastighed    Jeg tør ikke sejle hurtigt i mørke og synes de er meget
 modige.
 >Jeg undrer mig over deres indretning. Det er måske en af 
 >grundene til at de kun tillades anvendt på afgrænsede og 
 >forudbestemte baner. 
 I dagslys ser jeg ingen problemer med dem, hvis de overholder søvejsregler
 og godt sømandskab. Generelt mener jeg dog at alle både burde have
 tydelige 'nummerplader' - meget tydelige. Det har de haft i Norge i et
 halvt hundrede år.
 At de er henvist til få baner ved Jyllands østkyst - så vidt jeg husker -
 skyldes sikkert, at så mange opfører sig uansvarligt og farligt.
 Som jeg tidligere har været inde på her, mener jeg, at vi skal invitere
 dem indenfor i vores klubber. Afholde kurser for dem, berige dem mht.
 maritime oplevelser, høre på deres behov og i det hele taget få en dialog
 igang. De 'kører boret knallert' og nogle af dem er måske fremtidige ejere
 af sindige motorbåde elller (endnu sindigere     sejlbåde.
 >Bevares de er også placeret i det åbne hav 
 >og burde af den grund overholde søvejsreglerne. Alternativet er 
 >at ændre søvejsreglerne med et tillæg om at om at de kun må 
 >anvendes i dagtimerne og ikke ved nedsat sigt.
 Ja, eller afsætte områder, hvor de kan te sig åndsvagt - ligesom lukkede
 motorbaner. Mod betaling forstås. Pengene skulle så bl.a. gå til en
 ambulancebåd.
 >
 >Har du se følgende artikel:
 > http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/fup_og_fakta_om_jetski
>.html  
 >
 >Den har ganske vist et par år på bagen men indholdet er stadigt 
 >aktuelt, regner jeg med.
 Linket virker ikke og jeg kan ikke umiddelbart finde artiklen.
 >
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sune (29-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sune | 
  Dato :  29-08-06 08:14 |  
  |  
 
            "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse 
 news:fc.0073fb6b07a785583b9aca0099833f64.7a78686@net.dialog.dk...
 [klip]
 >>Har du se følgende artikel:
 >> http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/fup_og_fakta_om_jetski
>>.html
 >>
 >>Den har ganske vist et par år på bagen men indholdet er stadigt
 >>aktuelt, regner jeg med.
 >
 > Linket virker ikke og jeg kan ikke umiddelbart finde artiklen.
 Det er fordi linien deler og smider .html væk.
 Klik på linket og tilføj .html, så kommer artiklen frem.
 Vh Sune
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (29-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  29-08-06 19:02 |  
  |   
            Harding E. Larsen <harding@ADTOVlarsen.tdcadsl.dk> (slet ADTOV) den 29.
 august 2006 kl. 11:18 +0100 skrev:
 >Hej Sverre,
 >
 >Tak fordi du vil deltage i en god og konstrutiv dialog om emnet.
 
 I lige måde og dyb respekt for din viden.
 >
 >Både der fører en hvid lanterne hele horisonten rundt er i.h.t. 
 >søvejsreglerne det i to afsnit.
 >Maskindrevne både under 12 meter kan kave en sådan lanterne 
 >samtidigt med at de fører sidelys.
 >Maskindrevne både derv sejler under 7 Kn kan nøjes med den hvide 
 >lanterne der lyser hele horisonten rundt. Hvis det er praktisk 
 >muligt også at vise sidelys.
 >
 >Så det er 7Kn der er angivet i reglen og ikke 20 Kn.
 Ja, selvfølgelig. Men er det ikke, når de KAN sejle mere end 7 knob - ikke
 når de gør det?
 
 >
 >Der gives også mulighed for at specielle fartøjer eller fartøjer 
 >der har særlige aktiviteter at de fører hvidt blinklys der 
 >blinker regelmæssigt med en frekvens på mindst 120 blink i 
 >minuttet.
 >Der var mulighed for at de sidst nævnte lys blev anvendt på 
 >vandscooterne efter solnedgang og i usigtbart vejr.
 >Der skal anvendes typegodkendte lanterner. De fås i to 
 >størrelser:
 >Lille størrelse med linseradius min. 20 mm linsehøjde min 20 mm. 
 >De er godkendt til brug i indre farvande (søer, fjorde, kanaler 
 >m.m.)
 >De store har en linseradius på min 35 mm og en linsehøjde på min 
 >60 mm. De er til brug for alle farvande.
 Den kendte jeg ikke. Ideen er sikkert brugbar - men det kan jo være svært
 at placere lanternen på en vandscooter / jetski.
 Helt absurd tanke: Påbudt styrthjelm - med lys.
 
 
 >
 >Du berører mange gode emner.
 >De må de kun sejle om dagen, hvis de ikke har lanterneføring.
 >Ekstralys der viser at de sejler med høj hastighed.
 >Disse emner er omtalt ovenfor.
 >
 >Overholdelse af søvejsreglerne hvis de må sejle på åbent område, 
 >alternativt indrette specielle områder til deres aktivitet.
 >Disse regler er også tilgodeset; men i et begrænset omfang da 
 >der kun er udlagt 3-4 baner i hele Danmark.
 >
 >Invitere dem indenfor i klubberne.
 >Her rører du ved et rigtigt godt emne, som motorbådsklubberne 
 >især burde tage op, således vandscooter ejerne af den vej kunne 
 >få mere viden om det at færdes på vandet og tillige fastholde 
 >interessen for sejlads, endda måske i større både hen af vejen.
 >Kunne man komme hen til at der i havnen var et maritimt 
 >forenings center, hvor alle foreningerne havde til huse. Kunne 
 >forholdene blive idelle.
 Jeg vil godt gøre et stykke arbejde og har tænkt tanken: Som medlen af
 Frederiksværk SEJLklub, som er meget rummelig, kunne jeg kontakte
 bestyrelsen og forelægge en idé om et vandscooter-kursus. Fx nogle
 vinteraftner med gennemgang af det mest nødvendige stof. Ikke noget med
 beholden kurs og deviation og andet 'pjat' - men de emner, som vi synes,
 de bør kunne og som de vil have glæde af. 
 >
 >Så kunne de mere sindigt sejlende også fortælle om deres 
 >oplevelser når en motorbåd passerer.
 >Vi siger selv ofte: Bare de så sig tilbage og så hvilken uro 
 >deres hækbølge afstedkom. 
 Æhh..øh...det er vel deres bovbølge eller hvad vi skal kalde den.
 Hækbølgen fra foransejlende både har jeg tit nydt, når begge har sejlet
 omkring 5-7 knob. Det minder om at sejle i dønninger.
 >
 >Det gælder især når de passerer fredfyldte ankerpladser, i de 
 >snævre løb f.eks i den svenske skærgård og især i kanalerne hvor 
 >de næsten uanset deres fart endda inden for det tilladte max., 
 >skaber stor uro og så tilsidst i havnene. Bare de kunne holde 
 >håndtaget lidt i ro og sejle med en hastighed under 3 Kn i 
 >havnene.
 >Derfor vil et tættere samarbejde klubberne imellem, ved at de 
 >har et fælles sejlcenter, kunne fremme kommunikationen og dermed 
 >give større indsigt i vores forskellige fartøjers performance.
 >Herved undgås: Dem og Os mentaliteten.
 >
 >Ja bolden er givet op, skal vandscooter ejerne ind i 
 >klubberne...og i sejlcentrene ligesom brædtsejlerne, dykkerne, 
 >roerne o.s.v.?
 Lad os brygge videre på ideen her og bl.a. finde ud af, hvad der kan
 motivere dem til at komme. Det skal 'sælges' som et attraktivt tilbud og
 må derfor nødvendigvis indeholde emner, som kan trække dem til.
 Det kunne fx være en vandscooterekspert, som gav råd om bedst mulig
 sejlads.
 Måske kunne en forhandler ovetales til at medbringe en monstermodel. Det
 er perfekt at betragte den i elekrisk lys - men bedre end ingenting. 
 >
 >M.h.t. linket så skal du "klistre" hele strengen op i 
 >adresselinien. så virker det.
 Ja, og jeg læste artiklen i Bådnyt den gang. Interessant at der stadig -
 mig bekendt - ikke er afsagt dom i en sag, hvor det generelle forbud
 prøves.
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Kristensen (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Kristensen | 
  Dato :  30-08-06 07:23 |  
  |   
            Sverre Stokke wrote:
 
 
 >>Invitere dem indenfor i klubberne.
 >>Her rører du ved et rigtigt godt emne, som motorbådsklubberne 
 >>især burde tage op, således vandscooter ejerne af den vej kunne 
 >>få mere viden om det at færdes på vandet og tillige fastholde 
 >>interessen for sejlads, endda måske i større både hen af vejen.
 >>Kunne man komme hen til at der i havnen var et maritimt 
 >>forenings center, hvor alle foreningerne havde til huse. Kunne 
 >>forholdene blive idelle.
 > 
 > Jeg vil godt gøre et stykke arbejde og har tænkt tanken: Som medlen af
 > Frederiksværk SEJLklub, som er meget rummelig, kunne jeg kontakte
 > bestyrelsen og forelægge en idé om et vandscooter-kursus. Fx nogle
 > vinteraftner med gennemgang af det mest nødvendige stof. Ikke noget med
 > beholden kurs og deviation og andet 'pjat' - men de emner, som vi synes,
 > de bør kunne og som de vil have glæde af. 
 
 Var der ikke noget med at i havde en bane lige syd for havnen til 
 vandscootere, eller var det vandski?
 
 - Lars
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Egon Stich (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Egon Stich | 
  Dato :  30-08-06 10:28 |  
  |   
            
 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
 news:fc.0073fb6b07a7cf723b9aca0099833f64.7a7da1c@net.dialog.dk...
 > Ja, og jeg læste artiklen i Bådnyt den gang. Interessant at der stadig -
 > mig bekendt - ikke er afsagt dom i en sag, hvor det generelle forbud
 > prøves.
 >
 > Hilsen Sverre.
 >
 
 Det er der afsagt dom over.
 Så vidt jeg ved, er afgørelsen  indbragt for en eller anden EU - instans,
 idet de danske domstole vist, for en gangs skyld, har vist mod og
 mandehjerte, og afsagt dom, der fastholder det danske generelle forbud mod
 disse "terroristbrædder".
 Med mulighed for lokale undtagelser.
 Men indtil videre står forbuddet ved magt.
 
 EU - reglen er, så vidt jeg ved, årsagen til, at "TB" må anvendes i sverige.
 
 Hvor jeg forøvrigt har oplevet netop et par af disse terrorrister fræse
 rundt i en havn med højre arm løftet til Heilhilsen overfor de tyske gæster,
 der var.
 Efter at disse, og naturligvis også svenskere og danskere havde "tilladt"
 sig at protesterer over deres vanvittige "sejlads".
 
 At begynde at afholde "kurser" for mennesker, der bevidst overtræder loven?
 Rigtig dårlig ide.
 
 Skal vi så ikke også foreslå motorklubber og ungdomsskoler, at afholde
 kurset: Hvorledes du får højst mulig fart ud af din knallert?
 
 MVH
 Egon
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (29-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  29-08-06 19:27 |  
  |   
            Lars Kristensen <spam@acdc.dk> den 29. august 2006 kl. 09:18 +0100 skrev:
 >Mange motorbåde, uanset førens alder, ancinitet 
 >i sejlklubben og hvad du nu ellers kunne finde på at dømme dem på, 
 >kender ikke eller respekterer ikke reglerne der gælder på Roskilde 
 >Fjord. Og ærlig talt: er de alene i renden og kender området, kan jeg 
 >godt forstå det. Det er nogle relative lange distancer. Så længe de 
 >sætter farten ned til en sikker fart når de passerer mig, har jeg ikke 
 >det store problem med at de sejler lidt stærkt når ikke der er nogen.
 
 Roskilde Fjord har nogle meget vigtig fuglereservater, og det er af hensyn
 til dem, reglerne er lavet.
 Hvis det var af hensyn til den øvrige trafik, vile der nok være
 hastighedsbegrænsning i Kulhuserenden.
 
 Sikker fart? Jamen, hvis du sejler sejlbåd i få sekundmeter, og de holder
 en afstand på 20 meter, er det sikker fart at flyve forbi med håndtaget i
 bund.
 
 Som nævnt er bølgerne større ved 'passende' lav fart. Jeg har kigget bagud
 masser af gange og er helt sikker på, at vi laver mindre bølger ved høj
 hastighed end fx ved 8-10 knob, hvor der ikke her fuldt plan. 
 >
 >Og når nu vi er i gang med at brokke os, kan vi også lige rette 
 >skudsalven mod alle de forpulede sejlbåde der ikke kan finde ud af 
 >hvordan man passerer Kronprins Frederiks bro og hvad signalerne betyder. 
 >  Det er et mirakel at der ikke er alvorlige kollisioner mellem bådene 
 >og mellem bådene og broen. Man forstår godt at brovagten indimellem står 
 >og råber efter de tåbelige sejlere. Men det er en helt anden historie og 
 >nogle helt andre fordomme.
 Ikke kun fordomme. Min værste oplevelse var, da vi var sydgående i Albin
 25 og mødte en stime nordgående sejlbåde for motor - sådan 2-3
 kabellængder nord for broen. De fyldte hele sejlrenden, og selv om jeg
 dyttede 5 gange og viftede med armene, rokkede de sig ikke en tomme. Vi
 blev tvunget uden for sejlrenden, og det var ikke høvisk sprog jeg brugte
 til dem.
 I sådanne situationer drømmer jeg om en slags samarbejde mellem de lokale
 klubber / havne. Sådan at man - når man er kølet ned - kan gi' en melding
 om medlemmernes opførsel. Sku' jeg have kvajet mig, er det da også rart at
 få at vide.
 
 >- Lars - Der sejler både sejlbåd og speedbåd.
 
 Hilsen Sverre, der har sejlet næsten alt. Dog ikke flerskrogede.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Kristensen (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Kristensen | 
  Dato :  30-08-06 07:17 |  
  |   
            Sverre Stokke wrote:
 
 > Roskilde Fjord har nogle meget vigtig fuglereservater, og det er af hensyn
 > til dem, reglerne er lavet.
 > Hvis det var af hensyn til den øvrige trafik, vile der nok være
 > hastighedsbegrænsning i Kulhuserenden.
 
 Hvis det havde været for fuglenes skyld, hvorfor er der så ikke 
 hastighedsbegrænsing omkring Ringøen, Ægholm, Langholm, Hyldeholm og 
 Elleore? I hvert fald på de fire føstnævnte ø'er er der et rigt 
 fugleliv. Ligeledes liggerd er en ø oppe i kignæsbreddingen som der nok 
 også er fugle på.
 Kulhusrenden er ikke nær så smal som hverken Skovrenden eller renden 
 omkring Kølholm. Og på stykket fra Kølholm og op til den gamle 
 jernbanebro (tandstumperne) er der massere af vand og ingen fugleøer, 
 men stadig fartbegrænsning.
 
 > 
 > Sikker fart? Jamen, hvis du sejler sejlbåd i få sekundmeter, og de holder
 > en afstand på 20 meter, er det sikker fart at flyve forbi med håndtaget i
 > bund.
 
 Det var vist heller ikke det jeg skrev!
 
 - Lars
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  30-08-06 10:22 |  
  |   
            Lars Kristensen <spam@acdc.dk> den 30. august 2006 kl. 08:16 +0100 skrev:
 >Sverre Stokke wrote:
 >
 >> Roskilde Fjord har nogle meget vigtig fuglereservater, og det er af
 >hensyn
 >> til dem, reglerne er lavet.
 >> Hvis det var af hensyn til den øvrige trafik, vile der nok være
 >> hastighedsbegrænsning i Kulhuserenden.
 >
 >Hvis det havde været for fuglenes skyld, hvorfor er der så ikke 
 >hastighedsbegrænsing omkring Ringøen, Ægholm, Langholm, Hyldeholm og 
 >Elleore? 
 Hvis det havde været? DET ER!
 
 
 >I hvert fald på de fire føstnævnte ø'er er der et rigt 
 >fugleliv. Ligeledes liggerd er en ø oppe i kignæsbreddingen som der nok 
 >også er fugle på.
 Jeg kan ikke svare for beslutninger taget i Skov- og Naturstyrelsen.
 En latterlig betegnelse i øvrigt. Er skov ikke natur? Den kunne fx også
 have heddet Hav- og Naturstyrelsen.
 >
 >Kulhusrenden er ikke nær så smal som hverken Skovrenden eller renden 
 >omkring Kølholm. Og på stykket fra Kølholm og op til den gamle 
 >jernbanebro (tandstumperne) er der massere af vand og ingen fugleøer, 
 >men stadig fartbegrænsning.
 >
 >> 
 >> Sikker fart? Jamen, hvis du sejler sejlbåd i få sekundmeter, og de
 >holder
 >> en afstand på 20 meter, er det sikker fart at flyve forbi med håndtaget
 >i
 >> bund.
 >
 >Det var vist heller ikke det jeg skrev!
 Hvad mente du så med sikker fart?
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  30-08-06 10:25 |  
  |   
            Lars Kristensen <spam@acdc.dk> den 30. august 2006 kl. 08:23 +0100 skrev:
 >Var der ikke noget med at i havde en bane lige syd for havnen til 
 >vandscootere, eller var det vandski?
 
 Ja, vi har et vandski-center syd for havnen - i den gamle lystbådehavn.
 Der var lidt murren, inden de kom, men vi hører dem aldrig. Vi har sejlet
 ind og kigget på, og det ser da meget fornøjeligt. Og jeg har aldrig set
 dem ude på 'frit vand'.
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  30-08-06 21:50 |  
  |   
            "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> den 30. august 2006 kl. 11:28
 +0100 skrev:
 >Det er der afsagt dom over.
 >Så vidt jeg ved, er afgørelsen  indbragt for en eller anden EU - instans,
 >idet de danske domstole vist, for en gangs skyld, har vist mod og
 >mandehjerte, og afsagt dom, der fastholder det danske generelle forbud mod
 >disse "terroristbrædder".
 >Med mulighed for lokale undtagelser.
 >Men indtil videre står forbuddet ved magt.
 
 Men juridisk set er det vist ret spændende om en bekendtgørelse med
 hjemmel i love om naturbeskyttelse kan benyttes som grundlag for et
 totalforbud af en type fartøjer i danske farvande.
 >
 >
 >EU - reglen er, så vidt jeg ved, årsagen til, at "TB" må anvendes i
 >sverige.
 Endnu mere spændende.
 >
 >Hvor jeg forøvrigt har oplevet netop et par af disse terrorrister fræse
 >rundt i en havn med højre arm løftet til Heilhilsen overfor de tyske
 >gæster,
 >der var.
 >Efter at disse, og naturligvis også svenskere og danskere havde "tilladt"
 >sig at protesterer over deres vanvittige "sejlads".
 >
 >At begynde at afholde "kurser" for mennesker, der bevidst overtræder
 >loven?
 >Rigtig dårlig ide.
 Har du en bedre? 
 
 Vi ser alle, at problemet bliver stadig større, og hvert år brokker vi os
 her - og ude i den analoge virkelighed. HVIS det ender med, at de bliver
 tiladt, har vi et kæmpestort problem alle steder.
 >
 >Skal vi så ikke også foreslå motorklubber og ungdomsskoler, at afholde
 >kurset: Hvorledes du får højst mulig fart ud af din knallert?
 Nej, og heller ikke knivkastningskurser i det københavnske natteliv.
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (30-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  30-08-06 22:17 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen <harding@YE4KFlarsen.tdcadsl.dk> (slet YE4KF) den 30.
 august 2006 kl. 15:06 +0100 skrev:
 >Hej Sverre,
 >
 >Velbekomme!
 Hej Harding.
 >
 >Ja iderigdommen fejler ikke noget og  drejninger og forståelse 
 >af det man læser i reglerne o.s.v. kan give grundlag for 
 >forskellige tolkninger.
 >
 >Reglen er skrevet således: 
 >a) Et maskindrevet skib, der er let, skal vise:
 >(i) et maskindrevet skib under 7 m i længde, hvis største fart 
 >ikke overstiger 7 knob, kan i stedet...
 >
 >Allerede her er der grundlag for fortolkning om man vil.
 >Er det totallængden eller vandlinielængden, er det bådens max. 
 >fart på fladt vand eller ned ad en bølge, er det den største 
 >fart der præsteres under sejladsen, er det o.s.v.
 Som jeg læser det, er det totallængde og maxfart på fladt vand.
 Ergo ikke speedbåde / vandscootere.
 >
 >Sådan er det også m.h.t. andre regler.
 Og en masse regler....
 >
 >Se du Sverre, det er en svada der vil noget og som 
 >vandscooterejere er skal forholde sig til og bearbejde inden de 
 >bevæger sig ind i de maritime klubber for at indlede en dialog 
 >om evt. optagelse.
 Altså Harding   
De sidder da ikke i de lange vinteraftener og pløjer den slags i gennem.
 Og min idé er, at vi - i alles interesse - får dem inden for i den
 etablerede del af søsport. Men det har jeg vist skrevet én gang.
 >
 >Som vandscooterejer kan man altid sammen med andre danne en klub 
 >og sejle på de arealer der stilles til rådighed enten af det 
 >offentlige eller af private.
 Tager du gas på mig? Banerne ligger i Jylland.
 >
 >Forskellen i forhold til de andre klubber. brædtsejlere, 
 >dykkere, roere m.m. er at de har deres legitime ret til at 
 >færdes på havet under hensyn til søvejsreglerne; men det har 
 >vandscooterejerne ikke.
 >Først når disse forhold er bragt i samklang med de andre kan 
 >vandscooterejerne komme ind i varmen og så længe provokationerne 
 >med at ville omgå love og regler fortsætter skal 
 >vandscooterejerne ikke forvente den store sympati og hjælpsomhed 
 >fra omgivelserne.
 Så hvad synes du, vi skal gøre ved problemet?
 >
 >Derfor bring de grundlæggende ting i orden så er det sikkert at 
 >klubberne bliver mere imødekomne.
 Så er de jo alle sammen i Jylland.
 >
 >Det er da glædeligt at Fr. værk sejlklub har brede vinger.
 >Selvfølgeligt burde der være muligt at kunne afholde et kursus 
 >for en gruppe vandscooterejere om de er medlemmer i sejlklubben; 
 >men først når det er tilladt at færdes på lokale havområde, kan 
 >man måske tilføje, ellers har klubben ingen interesse i at 
 >bidrage. 
 Jeg skal åbenbart gentage min teori?   
De kører boret knallert og vil muligvis blive fremtidens folkebådssejlere
 o.l.
 Lad os invitere dem ind i den verden, vi nyder. Lære dem noget om
 sømandskab osv.
 Nu er der nærmest krig mellem dem og os, og vi har ikke en chance. De
 bliver stadig flere, generne bliver stadig større. og værst af alt: Det
 bliver farligere. Alvorlige kvæstelser eller dødsfald kan blive det næste.
 En kajak, eller jolle, der bliver påsejlet af en vandscooter - gys. 
 >
 >Det er dog tilladt at færdes på vandet inden for de udlagte 
 >bøjer ved de godkendte vandscooterbaner og for at kunne sejle i 
 >de korridorer skal man udvise sømandskab; men sådanne baner 
 >findes der ikke i området.
 >
 >Lovens krav er min. speedbådskørekortet og dermed får deltagerne 
 >de minimumskendskab til at færdes på vandet som loven kræver.
 Ja, men hvordan får vi dem til at tage det?
 >
 >M.h.t. en retssag om de generelle krav vil nok ikke komme på 
 >tale.
 >Der vil blive ført sager som enkeltsager ud fra lovgivningen og 
 >de kan, som jeg ser det, kun give et udfald; overtrædelse af 
 >reglerne medfører ved anmeldelse en domsafsigelse, selvfølgelig 
 >kan dommen appeleres og endnu er der ikke nogen appel 
 >afgørelse.  
 Tankevækkende, ikke? Hvorfor mon en sag ikke er ført hele vejen gennem
 retssystemet?
 Det kunne jo være, at det er juridisk uldent at have det generelle forbud.
 >
 >Det bliver hårdt arbejde og kun op ad bakke for vandscooterejere 
 >at få formel lov til at sejle på havet.
 Sikkert - man hvad skal vi gøre i mellemtiden?
 >
 >Jeg håber dog at Vandscooterejerne vil få en længerevarende 
 >interesse for havet og hvis interessen for havet fortsat er i 
 >behold at de så køber en båd, således at de kan vedligeholde 
 >interessen for havet inden for fællesskabet og ikke skabe 
 >dårlige vibrationer ved at fortsætte med ulovlighederne.
 Det sker næppe, hvis vi eksempelvis forbyder dem at benytte vores ramper.
 >
 >
 >For ulovligt er det indtil det bliver lovligt.
 Selvfølgelig.
 >
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (01-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  01-09-06 06:36 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen <harding@4AU1Ilarsen.tdcadsl.dk> (slet 4AU1I) den 31.
 august 2006 kl. 11:55 +0100 skrev:
 >Hej Sverre,
 Hej Harding - og endnu en gang: Jeg finder denne debat spændende også selv
 om vi ikke er (ret) enige  
>
 >Jo for at besidde visse færdigheder er det nødvendigt med lidt 
 >vinterundervisning, alternativet er at de er befriede for at 
 >vide noget, det bør ikke være tilfældet.
 Æh...altså. Vi kan godt sidde og skumle sammen  over det evigt gyldige
 tema: Ungdommen nu til dags.
 Nu kan jeg ikke huske, hvordan du trådte dine maritime barnesko - måske
 startede du med vinterundervisning.
 Det gælder nu nok ikke ret mange i vores modne alder. Jeg startede i den
 norske skærgård - totalt uden instruktion af noge art. Vi fik lov til at
 ro, når vi kunne løfte årene og sejle med motor, når vi var store og
 stærke nok til at starte dem.
 En besked om ca. hjemkomsttidspunkt var det eneste. I en alder af vel
 11-12 år var jeg med en legekammerat på en tre dages campingtur i en 10
 fods jolle med en beskeden påhængsmotor. Vi havde hverken veste, kompas
 eller søkort, og på hjemvejen blæste det så meget, at den ene måtte øse
 konstant. Vi så i nogle timer en ubåd, og jeg tror den fulgte os, fordi vi
 var i ret stor fare.
 Nej, jeg siger ikke, at det var smart, men vi får IKKE unge mennesker til
 at melde sig til noget som helst INDEN de skal ud og sejle første gang.
 Forestil dig, at man som ungt menneske skal prøve at hang glide, springe
 faldskærm eller dykke - bare én gang. Adskillige måneder før skal man
 melde sig til et vinterkursus - næh, man kan knap vente på, at de få
 timers intruktion er overstået.
 >Ja det er rigtigt at de godkendte baner ligger i Jylland, det 
 >gør Jyllandsringen og Vojens Speedwaybane også.
 Så det har stort set ingen indflydelse på de sjællandske scooterhoveder.
 >
 >Der er et udkast til ændringen af bekentgørelsen ude til høring 
 >se:
 > http://danmark.dk/portal/page/pr04/Hoeringsportal/Miljoeministeri
>et/Skov_og_naturstyrelsen/BEKENDTGOERELSER_FRA_SKOVOGNATURSTYRELS
 >EN/SEJLADS_MED_VANDSCOOTERE_770530/25-Bkg.%20om%
 >20vandscootere.pdf
 >Husk at få hele strengen med op i adresselinien.
 >
 >Bliver forslaget gennemført bliver situationen en helt anden.
 >Det vil åbne op for mange af de muligheder som vi efterlyser.
 >Det giver måske en mulighed for at påvirke dem til forståelse af 
 >at færdes på vandet.
 Spændende forslag - som måske kommer, fordi man ikke ønsker en EU-sag.
 Jeg kunne godt tænke mig, at der kom et decideret scooterbevis....
 Hvornår høres der?
 >
 >P.t. er de lidt for alternative. De mangler naturligvis ligesom 
 >mange andre plads til deres grej på havnen og der kan være lange 
 >ventelister på at få en opbevaringsskur. Det accepterer de 
 >fleste og bringer deres grej hjem.
 >Hvad gør de hurtige, de anskaffer et lig af en stor kassevogn, 
 >ganske vist er den på plader, vinduerne bliver tildækker og den 
 >bliver placeret på havnen nær slæbestedet. Det er noget som de 
 >almindelige bådejere bemærker og er endnu en handling som skaber 
 >afstand. 
 Der er ikke meget, der IKKE skaber afstand. Måske ser vi i fremtiden en
 hel lille by af scooterskure på havnene, og måske er optimstjollerne en
 dagafløst af vandknallerter.
 >
 >Jeg tror at vi skal vente lidt og se udfaldet af høringen og den 
 >evt. tilretning af bekentgørelsen.
 Helt naivt: Hvor, hvornår og hvordan? Vi ku' jo også prøve at påvirke den.
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (01-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  01-09-06 20:21 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen <harding@AUCZOlarsen.tdcadsl.dk> (slet AUCZO) den 1.
 september 2006 kl. 09:32 +0100 skrev:
 >Hej Sverre,
 >
 >Tiderne var anderledes dengang også hastigheden på fartøjerne, 
 >vi investerede ikke store beløb i vores fartøjer og vigtigst af 
 >alt vi overtrådte ikke regler.
 >Dem som kører vandscooter gør det bevidst, det er heri der 
 >ligger en stor forskel.
 Alt var anderledes den gang - og hvad så?   
Vi får ikke kontakt med unge mennesker ved at tænke ensige sige: Den gang
 jeg var ung.
 >
 >De parkere tillige deres ekvipager hvor parkering er forbudt, 
 >ryger moderne tobak før og efter deres sejlture o.s.v. Deres 
 >udseende og frembrusende optræden skaber af stand til 
 >omgivelserne. Jeg synes ikke de viser imødekommenhed. 
 Hvordan i alverden skulle de kunne udvikle imødekommenhed?
 Prøv at se det fra deres side: De der gamle idioter med deres hvide sejl i
 deres flotte klubber er totalt uinteressante for os. Og i øvrigt har vi
 ikke mødt gnist af imødekommenhed fra deres side.
 Vi skal ud og ræse - vildt og voldsomt. I den bedste rus.
 Kan vi drille de gamle med deres biodynamiske sejl og deres krumme piber,
 er det endnu sjovere.
 >Kun det 
 >ene har de lært, det er at overholde fartrestriktionerne i 
 >havnen næsten. Gør de ikke det bliver kortet til rampen 
 >inddraget.
 Så de er ikke helt uden for pædagogisk rækkevidde   
>
 >Tidiger, nok i din ungdomsperiode, var spejderbevægelserne meget 
 >oppe i tiden og her meldte man sig først ind inden man kunne 
 >deltage , få undervisning m.m. vinteren igennem inden vi til 
 >foråret kunne komme på weekendture.
 Ja. jeg var søspejder en hel vinter.
 >
 >Det klubberne nok skal "genopfinde" er at lave afdelinger for 
 >vandscooterejere når/hvis det finder indpas i de kommende 
 >bestemmelser vedr. vandscootersejlads, for at de kan komme ind 
 >under mere ordnede forhold.
 Enig.
 >
 >Læg lige mærke til forslagets bestemmelser vedr. registrering.
 >Bliver det aktuelt at vandscootersejlads bliver lovligt i.h.t. 
 >de foreslåede betingelser, så håber jeg at kommunerne træder i 
 >karakter og gennemfører bestemmelserne i samarbejde med politiet.
 >Det giver kommunerne mulighed for at medvirke til opbygning af 
 >sejlcentre/klubfællesskaber og dermed stimulere ungdommen til at 
 >deltage.
 Endu mere enig.
 >
 >Din sammenligning til faldskærmsudspring halter lidt. Her er det 
 >også klubber som de unge kan komme til og få instruktion og et 
 >prøvespring under kyndig vejledning og overvågning.
 >Det kunne se rart ud om de selv købte flyvemaskiner og sprang ud 
 >i faldskærm hvor det nu passede dem.
 Det bliver nok den næste spændende trend blandt de rigeste af dem.
 >
 >Grundlaget for vandscootersejlerne skal være til stede og har du 
 >intentioner til at påvirke det høringsforslag der er ude, kan du 
 >bare reagere på det på rette sted og inden for tidsfristens 
 >udløb evt. sammen med sejlernes organisationer.
 Det er for sent, for fristen udløb 31/12 2005.
 Intetsteds kan jeg finde høringssvar fra Dansk Sejlunion.
 Danmarks Naturfredningsforening siger okay - og at de heller ikke er vilde
 med wind- og kitesurfere.
 >
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (03-09-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  03-09-06 09:16 |  
  |  
 
            Harding E. Larsen <harding@0XZWElarsen.tdcadsl.dk> (slet 0XZWE) den 2.
 september 2006 kl. 22:42 +0100 skrev:
 >Hej Sverre,
 Hej Harding.
 >
 >Jeg forstår ikke helt hvad du skriver: "Jeg finder denne debat 
 >spændende også selv om vi ikke er (ret) enige  "
 >Du skriver eller "enig" i alle de væsentlige punkter i mine 
 >indlæg.
 Som jeg ser det, består vores største uenighed i, at du er ret så
 focuseret på alle deres ugerninger, mens jeg er mere optaget af, at få dem
 ind i varmen.
 Antallet af medlemmer af Dansk Sejlunion topper i slutningen af firserne
 for derefter at falde. Nogenlunde stabil efter årtusindskiftet.
 Antallet af unge sejlere er faldet fra slutningen af firserne og er lavest
 omkring årtusindskiftet.
 Selv om man korrigerer for den demografiske udvikling, må det da være
 noget, der bekymrer sejl-sejlere. Til sammenligning er medlemstallet i
 Dansk Golf Union blivet ca. tre gange så stort i samme periode.
 Hvor mange motorbådsejlere, der så er 'tvungne' medlemmer af DS vides
 selvfølglig ikke, men jeg er da ét af dem   
Én forklaring på den tilsyneladende mindre interesse for sejlsport kan
 være, at der kommer stadig flere motorbåde.
 Det har ikke været mig muligt at finde tal for fordelingen af motor- og
 sejlbåde, men hvis man tæller trailerbåde med, tror jeg, at der er flest
 motorbåde.
 Vandscooter -> speedbåd -> sindig motorbåd -> sejlbåd. Det kunne være en
 udvikling.
 
 >
 >
 >At komme med input til en Høring kræver rettidig omhu, er man 
 >enig behøver man ikke at komme med input.
 Som skrevet er høringen slut, og jeg har ikke den store tiltro til at de
 nye større kommuner vil acceptere vandscootere. Har du?
 >
 >I dag var der igen en vandscooter-ejer der var ude at sejle/lege.
 >Sejladsen foregik inden for forbudszonen og desuden sejlads 
 >rundt om en stor Cruiser der sejlede ned gennem Sundet i 
 >sejlrenden som kun er 300 meter bred på det pågældende sted.
 Ja, ja, ja - og den 9/5 så jeg fra et lille fly tre vandscootere, der
 piskede rundt i Holbæk Havn. Og tog billeder af det   
>
 >Er det ikke noget som vil give tre klip i speedbådskørekortet?
 Det ved jeg ikke men går ud fra, at man kan blive fradømt retten til
 sejlads i al almindelighed.
 Hilsen Sverre.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |