Regler for planende sejlads nær kysten
Fra : Poul Olesen

Dato : 27-08-06 12:12

Er der ikke en generel regel der forbyder planende sejlads nærmere end
200 meter fra kysten?
Hvor står sådan en regel?
Jeg kan ikke lige finde nogen steder det står. Der kan selvfølgelig være
en lokal politi bestemmelse der er skrappere, men der må da være en
generel regel der forbyder speedbåde og lignende nær badestrande og
lignende.

Vi holder speedbådskørekortkursus i vores dykkerklub og vil jo gerne
fortælle deltagerne hvad man må ud over hvordan man bør opføre sig med
en planende båd.

Med venlig hilsen
Poul Olesen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-08-06 12:35

Poul Olesen <aquarius-nospam@cbs.dk> den 27. august 2006 kl. 13:11 +0100
skrev:
>Er der ikke en generel regel der forbyder planende sejlads nærmere end
>200 meter fra kysten?
Jeg borede lidt i det her i foråret, da jeg 'kørte' et par venner op til
speedbådskørekort.

Min konklusion var, at reglen ikke gælder

> [...]
>en lokal politi bestemmelse der er skrappere, men der må da være en
>generel regel der forbyder speedbåde og lignende nær badestrande og
Det stod i samtlige relevante politivedtægter, men i forbindelse med
politireformen (ca.) blev alle politivedtægter suspenderet og erstattet af:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20050051105-regl

>Vi holder speedbådskørekortkursus i vores dykkerklub og vil jo gerne
>fortælle deltagerne hvad man må ud over hvordan man bør opføre sig med
>en planende båd.
Jeg ville lade som om regelen gælder, for den kommer garanteret igen - og
er yderst rimelig.

Husk at havnen ikke tæller som kyst.

Hilsen Sverre.

Fra : BJ

Dato : 27-08-06 12:53

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Husk at havnen ikke tæller som kyst.

Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og
hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 27-08-06 13:09

> Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og
> hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?

På du store skilte, som ofte sidder i havne indløbet og på kajsider.
Eller i Den Danske Lods (http://www.danskehavnelods.dk/) som jeg absolut
vil anbefale.

Mvh
Leon

Fra : BJ

Dato : 27-08-06 13:14

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> På du store skilte, som ofte sidder i havne indløbet og på kajsider.

Har vi ikke, der er kun skilt ind til lystbådehavnen.

> Eller i Den Danske Lods (http://www.danskehavnelods.dk/) som jeg
> absolut vil anbefale.

Enig eller diverse søkort.;)

PS: Vi må da kræve en ordentlig skiltning, så vores planende venner i den
sprit nye Mariah kan blive informeret. Måske endda skiltning ala kanalerne i
Holland. Det ville klæde vor skønne fjord med en stor skilteskov..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 27-08-06 13:02

"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi holder speedbådskørekortkursus i vores dykkerklub og vil jo gerne
> fortælle deltagerne hvad man må ud over hvordan man bør opføre sig med en

Hej Poul,

Jeg kan huske fra vores vandskiklub, da vi undersøgte diverse regler og
skulle have div. tilladelser, at det var den lokale politivedtægt, der til
en hver tid var gældene.
Der stod intet i søfartsreglerne
(http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=2676)

Afstanden til kyst svingede fra 100-300m, og afstand ved trækkende båd (ski)
var 75-125m. Brætsejlads var vist 75m.
Så du må ind og kikke på den lokale politivedtægt.

Mvh
Leon

Fra : BJ

Dato : 27-08-06 13:05

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> skulle have div. tilladelser, at det var den lokale politivedtægt, der til

Der er vel på søkortene angive hastighedsbestemmelser ud for og inde i
havnene.?

DLSK er i øvrigt glimrende i den forbindelse. Her angives eks. for Vejle
Fjord den maksimale hastighed fra Skyttehusodden og ind mod havnen til at
være 4 knob.

Skyttehusodden kan på ingen måde siges at være _inde_ i havnen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 27-08-06 14:03

KLIP

Fremragende bille af planende båd i Vejle Havn. Der er langt til
Skyttehusodden, hvor de 4 knob begransning ophæves.

http://www.danskehavnelods.dk/foto/SKTVEJLE1.jpg

Billedet er Gud hjælpe mig en del af Havnelodsens glimrende oplysning.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N/A

Dato : 27-08-06 21:06

Fra : Ole P.

Dato : 27-08-06 21:06

Harding E. Larsen (slet ULB03) wrote:

>- En hel masse utvilsom korrekte og velmenende ord om sejladsbestemmelser
>m.v.

Her i Roskilde Fjord sidder folderen med kort fra Skov og Naturstyrelsen
som opslag i vel alle havnene, se kortet på side 2 her:
http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/DBB41212-5DF5-41AB-940B-F5EA3B1E6E83/0/Roskildefjordprint.pdf

Der er især 3 områder: N og S for Kroprins Frederiks Bro, området Jyllinge
Holme / Eskildsø og området N for Roskilde hvor der ikke må sejles
motordrevet med mere end 8 kn.
MEN alt for få speedbåde overholder reglerne. Måske sætter nogle farten lidt
ned i renderne ind til Jyllinge og ned igennem Skovrenden (W for Eskildsø).
De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller er
de værste.

Der er absolut ingen der griber ind (hvem skulle det også være?), så det er
helt risikofrit at ski.. på reglerne.
Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og taler tit om det på havnen,
men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken og ellers finde os i
"cikanesejladsen".

Eneste gang jeg fik mig et godt grin var en aften, da en af de
motor-ovendimensionerede speedbåde sejlede så hurtigt igennem den snoede
rende ind til jyllinge, at han simpelt hen ikke kunne følge løbet og derfor
gravede sig ind i en sandpuller på 0,3 m vand, ca 3 meter uden for en af de
grønne stager E for Lilleø.
Da de fik gravet båden fri, sejlede de efter bogen de næste 15 minutter,
men konstaterede tilsyneladende så at båden ikke havde taget skade, så
derefter fik den igen hele armen.

PS: Harding; hvorfor sender du meget tit dine indlæg 2 eller flere gange
lige efter hinanden?

--
hilsen Ole

Fra : Egon Stich

Dato : 27-08-06 21:55

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og taler tit om det på havnen,
> men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken og ellers finde os i

Det må da absolut kunne lade sig gøre at få ordensmagten til at reagere,
hvis man tager nogle fine fotos af disse "Briantyper" - eller som man
også¨kan kalde dem: Bilister til søs

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-06 08:09

Hej Ole,

Tak for dit input!
Ja jeg sad og overvejde om jeg skulle tage bestemmelserne med
for Roskilde Fjord, Det havde været passende da der her er
udpenslet detaljer vedr. der offentliges anvendelse af
vandscootere og det er helt OK; men det kan ikke automatisk
overføres til dem som sejler fritidssejlads.

Jeg sad i Havneudvalget i Kastrup i 4 år sammen med Ole
Rasmussen der tillige var medlem af DS´hovedbestyrelse og derfor
havde et tæt kendskab til problemerne omkring speedbåds sejlads
og tillige reglerne for anvendelsen af vandscootere.
Uanset hvor megen dokumentation Kommunen fik fra os havde det
ingen virkning. De påstod at de havde haft møde med politiet om
sagen og det var tilladt med de begrænsninger som
politivedtægten beskrev.
Jeg tillod mig at ringe til politiet. Det kendte de ikke noget
til og der var ikke givet tilladelser til private for anvendelse
af vandscootere.
Ved en rundringning til amtet, politiet i København og Sundby,
Københavns Havn og Miljøministeriet var beskeden den samme ingen
given dispensationer med sejlads med vandscootere.
Politiet ville meget gerne udføre arbejdet i.h.t. reglerne men
haved ikke det fornødne materiel.
De bad os som sejlere kontakte Justitsministeren for at hun
kunne afsætte midler til mandskab og fartøjer.
I afmagt har nogle politikredse lavet et samarbejde med
Marinehjemmeværnet som stiller sømænd med materiel til rådighed
for politiet. Selve politiopgaven skal politiet tage sig af
ombord i de tilrådighed værende fartøjer.

Det må være vores fælles organasation DS, der for sejlerne
løfter problemet op på Justitsministerens bord.

Et af problemerne er at førerne af vandscootere ikke har den
fornødne uddannelse eller forståelse overhovedet for at færdes
på vandet. Vandscooterne er under den størrelse hvortil der
kræves speedbåds certifikat; da vandscooterne betragtes om
vandlegetøj. De overholder iøvrigt heller ikke
udrustningsbestemmelserne i.h.t. søvejsreglerne.

Ja du ser somme tider at mit indlæg optræder to gange i et kort
øjeblik.
Det beror på at jeg vil korrigere det lidt og derfor lægger det
nye op igen for derefter at fjerne det gamle.
Tiden der medgår beror på den hastighed hvormed transaktionen
aktiveres hos TDC.

Mvh/Harding

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-08-06 08:18

Ole P. wrote:

> [...]
> De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller er

Ja, og selvfede, halvskaldede, midaldrende mænd i deres kæmpemotorbåde,
der laver en meter eller mere høje hækbølger.

Mao. glem dine fordomme. Mange motorbåde, uanset førens alder, ancinitet
i sejlklubben og hvad du nu ellers kunne finde på at dømme dem på,
kender ikke eller respekterer ikke reglerne der gælder på Roskilde
Fjord. Og ærlig talt: er de alene i renden og kender området, kan jeg
godt forstå det. Det er nogle relative lange distancer. Så længe de
sætter farten ned til en sikker fart når de passerer mig, har jeg ikke
det store problem med at de sejler lidt stærkt når ikke der er nogen.

Og når nu vi er i gang med at brokke os, kan vi også lige rette
skudsalven mod alle de forpulede sejlbåde der ikke kan finde ud af
hvordan man passerer Kronprins Frederiks bro og hvad signalerne betyder.
Det er et mirakel at der ikke er alvorlige kollisioner mellem bådene
og mellem bådene og broen. Man forstår godt at brovagten indimellem står
og råber efter de tåbelige sejlere. Men det er en helt anden historie og
nogle helt andre fordomme.

- Lars - Der sejler både sejlbåd og speedbåd.

Fra : N/A

Dato : 29-08-06 08:14

Fra : N/A

Dato : 29-08-06 08:14

Fra : N/A

Dato : 30-08-06 07:23

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-06 13:03

Hej Poul Olesen,
I danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj under 15
meter uden at skulle have tilladelse til det fra nogen myndighed
og uden at aflægge nogen form for prøve.
Undtaget fra dette er dog planende fritidsfartøjer, for hvilke
der gælder særlige regler.
Denne frihed til at sejle får mange til at tro, at der ikke
gælder love og regler for fritidssejlads; men det gør der!
På ethvert skib eller fartøj skal der være en fører, som har
pligter og ansvar med hensyn til udrustning, forsvarlig sejlads
og de ombordværendes sikkerhed.
De mange bestemmelser, der gælder for søfarende, kan med et
fællesord kaldes sejladsforskrifter. Der er fire grupper, som
fritidssejlere især bør have kendskab til:
1. De internationale søvejsregler, som gælder for alle
skibsstørrelser, på alle have og i alle farvande, der har
forbindelse med havene.
2. De nationale regler, som gælder for alle søfarende i
visse danske farvande. Reglerne omfatter en lang række
bestemmelser – bl. a. for sejlads igennem arbejdsområder ved bro-
og tunnelbyggeri. Der er også bestemmelser vedrørende sejlads
med vandscootere o. lign., der generelt er forbudt i danske
farvande, med mindre et amtsråd har meddelt tilladelse til det
inden for et nærmere angivet område. Lige problemerne omkring
vandscooterne tillader forskellige instanser at tolke meget
forskelligt i det vacuum er er opstået i forbindelse med
amternes nedlæggelse. Havnekontoret f.eks. i Kastrup tillader at
de bliver søsat fra havnens slæbested, da det er en god indtægt
for den kommunale havn, de skal bare sejle efter reglerne i
havnen d.v.s. overholde søvejsreglerne og ikke sejle hurtigere
end 3 Kn.
Hvad de foretager sig uden for havnen har havnevæsenet ikke
noget med at gøre. Her er det politivedtægten der skal
overholdes og da politiet ifølge dem selv ikke kan finde ud af
hvilke regler der er bestemmende foretager de sig ikke noget. På
det sidste er der udlagt afviserbøjer, se linket; men selv i
dette lokale reglement omtales vandscootere på linie med de
andre planene fartøjer. Problemet var at vandscootere ofte
sejlede ind mellem de badende midt inde i et cirkelformet
badebassin.
3. Regler for sejlads i mindre farvandsområder f.eks. på en
fjord eller gennem en bro.
Disse tre ovennævnte regel-grupper fastsættes normalt ved
bekendtgørelser. Reglerne for offentliggøres i farvandsvæsenets
ugentlige blad: Efterretninger for Søfarende (www.frv.dk) og er
helt eller delvist optrykt i forskellige bøger som f.eks.. Den
danske Lods (www.kms.dk) – se nautiske publikationer) bind 1 og
2, Den danske havnelods og Fiskeriårbogen. Bøgerne kan købes i
boghandeler og skibsudstyrsforretninger.
4. Eventuelle særlige lokale regler for sejlads i havne, på
søer eller i nær kyster og strande. Disse regler fastsættes af
politimestre eller andre stedlige myndigheder og offentliggøres
som regel kun lokalt ved opslag og skilte. Af lokale regler og
forbud kan f.eks. nævnes, at motorbåde i sommerhalvåret langs de
fleste strande og kyster, inden for visse grænser, har forbud
mod at sejle så stærkt, at de planer på vandet (speedbåds-
sejlads). Samt at der endvidere findes badeområder, hvor al
sejlads er forbudt. Overtrædelse af sejladsforskrifterne kan
medføre, at der bliver rejst tiltale med evt. efterfølgende
straf – nøjagtig som ved overtrædelse af andre love og
bestemmelser. Sammenlignet med reglerne omkring kørekort kan man
også blive frakendt retten til at føre båd på vandet.
For at kunne sejle sikkert er det også nødvendigt at have
kendskab til dybdeforhold, strømforhold, afmærkninger, områder
hvor ankring og fiskeri er forbudt eller frarådes, skydeområder
hvor sejlads er forbudt når særlige signaler vises, eller
skydeområder hvor det er de skydende som skal indstlle
skydningen ved indtrængen, se DLSK2006´skydebanetemaer. Her er
der ingen signaler som skal advare de sejlende. Desuden
trafikseparering, sejlruter for store skibe o.s.v.
Sejler man kun i lokale områder, kender man forholdene i området
og kan bl.a. ved tale med andre på havnen eller stranden få
oplyst om ændringer og nye regler.
Men når man skal man sejle længere omkring i danske og
udenlandske farvande, har man brug for en viden om de lokale
forhold i de forskellige farvandsafsnit. Den viden får man først
og fremmest ved at studere søkortene over områderne og ved at
læse farvandsbeskrivelserne. Man bør også være opmærksom på, at
øer, holme og farvandsafsnit kan være udlagt som vildt- og
naturreservater, hvor sejlads og ophold er forbudt. I bugter og
fjorde kan der også være arkæologiske områder, hvor
sportsdykning er forbudt. Den slags særlige fredede områder er
normalt vist i danske søkort og omtalt i farvandsbeskrivelserne.
Det er bl.a. derfor at der skal være officielle papirsøkort i
alle lystbådene, da de ikke har godkendte installationer for
elektroniske søkort.
Herunder et par eksempler på lokale politivedtægter som du kan
finde med søgeordene: reglement for sejlads med motorbåde og
brædtsejlads ud for visse kyststrækninger

Mvh/Harding

Vordingborg Politi - Sejlads
Dette reglement vedrører sejlads med motorbåde og brætsejlads i
tidsrummet fra 1. juni til 1. september ud for følgende
kyststrækninger i Vordingborg ...
www.politi.dk/Vordingborg/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/s
ejlads/ - Lignende sider

Nykøbing Falster Politi - Sejlads og orden I Nykøbing
Falster ...
om sejlads med motorbåde og brætsejlads med og uden motor ud for
Falsters ... Reglement for sejlads med motorbåde ud for Falsters
østkyst ophæves hermed. ...
www.politi.dk/NykoebingF/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/se
jlads/ - Lignende sider
[ Flere resultater fra www.politi.dk ]

Dragør Havn
REGLEMENT FOR SEJLADS MED MOTORBÅDE OG BRÆTSEJLADS. UD FOR VISSE
KYSTSTRÆKNINGER. I TÅRNBY POLITIKREDS. Med hjemmel i
politivedtægtens § 19, stk. ...
www.dragoerhavn.dk/news_reader.php4?uniq_id=74 - 19k - Cached -
Lignende sider

Tårnby kommune - 10.08.2006 - Referat
Forslag til Politibekendtgørelse vedr. reglement for sejlads med
motorbåde, vandscootere og brætsejlads ud for visse
kyststrækninger samt forbud mod sejlads ...
www.taarnby.dk/info.asp?infoId=1537101 - 98k - Cached - Lignende
sider

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-06 19:02

Harding E. Larsen <harding@6Q96Dlarsen.tdcadsl.dk> (slet 6Q96D) den 27.
august 2006 kl. 20:27 +0100 skrev:
>Herunder et par eksempler på lokale politivedtægter som du kan
>finde med søgeordene: planenene hastighed kyst

Juridisk insektsex: Det er ikke de lokal politivedtægter, idet sådanne
ikke eksisterer for tiden.

Men i øvrigt tak for dit gode og lange indlæg. Da der ikke er lokale
regler for Hillerød, Frederikssund og Roskilde (bortset fra de otte knobs
hastighedsbegrænsning), kan det vel ikke være forbudt at sejle planende
mindre end 200/300 meter fra kysten, vel?

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-06 19:06

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> den 27. august 2006 kl. 13:53 +0100 skrev:

>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Blot for god ordens skyld, hvordan kan man se, hvor havnen begynder og
>hastighedsbegrænsningen dermed sætter ind?

Mange havne stikker noget ud fra kysten, og så er det altså kystlinjen,
der gælder. Hvis havnen er 'et hul' i kystlinjen, er det selvølgelig
kystlinjen.

Da jeg tog speedbådskørekort i Mosede for et par år siden, snakkede vi om
det - og til prøven sagde jeg til censor, at jeg vurderede, at havnen ikke
hørte med til kystlinjen. Han var enig.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-06 19:31

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> den 27. august 2006 kl. 22:06 +0100
skrev:
>Her i Roskilde Fjord sidder folderen med kort fra Skov og Naturstyrelsen
>som opslag i vel alle havnene, se kortet på side 2 her:
> [...]
Problemet er så, at opslagene sjældent sidder sådan, at trailerfolkene ser
dem. Førerne af disse både er selvfølgelig forpligtede til at kende
reglerne, men de er ikke helt nemt at finde.

> [...]
>motordrevet med mere end 8 kn.
>MEN alt for få speedbåde overholder reglerne.
Min fornemmelse er, at næsten ingen gør det. Når vi kommer nordfra, har vi
linjen fra Stæregård til Klinten at navigere ud fra, og i god tid sætter
vi farten ned. Det slår næsten aldrig fejl, at der kommer planende både
fra broen. Nogle få af dem planer såmænd også under broen.

> [...]
>Eskildsø).
>De meget hurtige speedbåde med unge kronragede mænd med mørke solbriller
Og scooterhovederne

> [...]
>Vi er mange sejl sejlere, der er forargede og taler tit om det på havnen,
>men vi har ikke anden mulighed end at bøje nakken og ellers finde os i

Reglerne er - som jeg har forstået det - lavet for at beskytte det rige
lokale fugleliv mod den sø, planende både laver.
Måske også mod larmen.

Det absurde er så, at vi laver mere sø ved 8 knob end ved 25-30 knob. Det
er jo en planende båd, der kun er delvis i vandet. Derfor sejler vi 5-6
knob.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-06 19:45

Harding E. Larsen <harding@NJCW7larsen.tdcadsl.dk> (slet NJCW7) den 28.
august 2006 kl. 09:08 +0100 skrev:
>Vandscooterne er under den størrelse hvortil der
>kræves speedbåds certifikat; da vandscooterne betragtes om
>vandlegetøj.
Under 4 meter og mere end 19 KW - hvorfor er de ikke omfattet af reglerne
for speedbådskørekort?

>De overholder iøvrigt heller ikke
>udrustningsbestemmelserne i.h.t. søvejsreglerne.
Hvilke bestemmelser?

Kære Harding.

Spørgsmålene er IKKE for at komme i en diskussion om emerne - men
simpelthen fordi jeg er nysgerrig. Og har respekt for din viden.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-06 22:08

Harding E. Larsen <harding@8IRE4larsen.tdcadsl.dk> (slet 8IRE4) den 28.
august 2006 kl. 21:58 +0100 skrev:
>Hej Sverre,
>
>Du har et i det første.
>
>Regelen er:
>Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af
>planende fritidsfartøjer med en længde under 4 meter og en
>fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover.
>
>Jeg beklager, ingen er ufejlbarlig.

Alt forladt

>M.h.t. pkt.2.
>
>Når vandscooterne efter mørkets frembrud sejler ud for Kastrup
>og sejler ind i badeanstalten eller sejler slalom, under høj
>fart, mellem de opankrede fartøjer har ingen af dem de i.h.t.
>Søvejsreglernes regel 23.
>
>Kan du så til gengæld i al venskabelighed fortælle mig hvilken
>kategori de evt. skal høre under.
>Er det et fartøj uden deplacement og dermed vise et gult
>blinklys, der er synligt hele horisonten rundt; eller skal det
>være et hvidt lys hele horisonten rundt, samt sidelys?
Uden at gide slå noget op

De har depalcement og skal derfor ikke føre lanterner som et
luftpudefartøj - som i øvrigt også skal føre side, top og agterlys.

Den med det hvide hele horisonten rundt gælder kun for fartøjer, hvis
tophastighed er mindre end 20 knob.

Ergo skal de føre lys som en motorbåd.

Måske burde der indføres et ekstra lys som viser, at fartøjet har en høj
hastighed Jeg tør ikke sejle hurtigt i mørke og synes de er meget
modige.

>Jeg undrer mig over deres indretning. Det er måske en af
>grundene til at de kun tillades anvendt på afgrænsede og
>forudbestemte baner.
I dagslys ser jeg ingen problemer med dem, hvis de overholder søvejsregler
og godt sømandskab. Generelt mener jeg dog at alle både burde have
tydelige 'nummerplader' - meget tydelige. Det har de haft i Norge i et
halvt hundrede år.
At de er henvist til få baner ved Jyllands østkyst - så vidt jeg husker -
skyldes sikkert, at så mange opfører sig uansvarligt og farligt.

Som jeg tidligere har været inde på her, mener jeg, at vi skal invitere
dem indenfor i vores klubber. Afholde kurser for dem, berige dem mht.
maritime oplevelser, høre på deres behov og i det hele taget få en dialog
igang. De 'kører boret knallert' og nogle af dem er måske fremtidige ejere
af sindige motorbåde elller (endnu sindigere sejlbåde.

>Bevares de er også placeret i det åbne hav
>og burde af den grund overholde søvejsreglerne. Alternativet er
>at ændre søvejsreglerne med et tillæg om at om at de kun må
>anvendes i dagtimerne og ikke ved nedsat sigt.

Ja, eller afsætte områder, hvor de kan te sig åndsvagt - ligesom lukkede
motorbaner. Mod betaling forstås. Pengene skulle så bl.a. gå til en
ambulancebåd.

>Har du se følgende artikel:
>http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/fup_og_fakta_om_jetski
>.html
>
>Den har ganske vist et par år på bagen men indholdet er stadigt
>aktuelt, regner jeg med.

Linket virker ikke og jeg kan ikke umiddelbart finde artiklen.

Hilsen Sverre.

Fra : Sune

Dato : 29-08-06 08:14

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> Linket virker ikke og jeg kan ikke umiddelbart finde artiklen.

Det er fordi linien deler og smider .html væk.
Klik på linket og tilføj .html, så kommer artiklen frem.

Vh Sune

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-08-06 19:02

Harding E. Larsen <harding@ADTOVlarsen.tdcadsl.dk> (slet ADTOV) den 29.
august 2006 kl. 11:18 +0100 skrev:
>Hej Sverre,
>
>Tak fordi du vil deltage i en god og konstrutiv dialog om emnet.

I lige måde og dyb respekt for din viden.

>Både der fører en hvid lanterne hele horisonten rundt er i.h.t.
>søvejsreglerne det i to afsnit.
>Maskindrevne både under 12 meter kan kave en sådan lanterne
>samtidigt med at de fører sidelys.
>Maskindrevne både derv sejler under 7 Kn kan nøjes med den hvide
>lanterne der lyser hele horisonten rundt. Hvis det er praktisk
>muligt også at vise sidelys.
>
>Så det er 7Kn der er angivet i reglen og ikke 20 Kn.
Ja, selvfølgelig. Men er det ikke, når de KAN sejle mere end 7 knob - ikke
når de gør det?

> [...]
>blinker regelmæssigt med en frekvens på mindst 120 blink i
>minuttet.
>Der var mulighed for at de sidst nævnte lys blev anvendt på
>vandscooterne efter solnedgang og i usigtbart vejr.
>Der skal anvendes typegodkendte lanterner. De fås i to
>størrelser:
>Lille størrelse med linseradius min. 20 mm linsehøjde min 20 mm.
>De er godkendt til brug i indre farvande (søer, fjorde, kanaler
>m.m.)
>De store har en linseradius på min 35 mm og en linsehøjde på min
>60 mm. De er til brug for alle farvande.
Den kendte jeg ikke. Ideen er sikkert brugbar - men det kan jo være svært
at placere lanternen på en vandscooter / jetski.
Helt absurd tanke: Påbudt styrthjelm - med lys.

> [...]
>alternativt indrette specielle områder til deres aktivitet.
>Disse regler er også tilgodeset; men i et begrænset omfang da
>der kun er udlagt 3-4 baner i hele Danmark.
>
>Invitere dem indenfor i klubberne.
>Her rører du ved et rigtigt godt emne, som motorbådsklubberne
>især burde tage op, således vandscooter ejerne af den vej kunne
>få mere viden om det at færdes på vandet og tillige fastholde
>interessen for sejlads, endda måske i større både hen af vejen.
>Kunne man komme hen til at der i havnen var et maritimt
>forenings center, hvor alle foreningerne havde til huse. Kunne
Jeg vil godt gøre et stykke arbejde og har tænkt tanken: Som medlen af
Frederiksværk SEJLklub, som er meget rummelig, kunne jeg kontakte
bestyrelsen og forelægge en idé om et vandscooter-kursus. Fx nogle
vinteraftner med gennemgang af det mest nødvendige stof. Ikke noget med
beholden kurs og deviation og andet 'pjat' - men de emner, som vi synes,
de bør kunne og som de vil have glæde af.

>Så kunne de mere sindigt sejlende også fortælle om deres
>oplevelser når en motorbåd passerer.
>Vi siger selv ofte: Bare de så sig tilbage og så hvilken uro
>deres hækbølge afstedkom.
Æhh..øh...det er vel deres bovbølge eller hvad vi skal kalde den.
Hækbølgen fra foransejlende både har jeg tit nydt, når begge har sejlet
omkring 5-7 knob. Det minder om at sejle i dønninger.

> [...]
>de næsten uanset deres fart endda inden for det tilladte max.,
>skaber stor uro og så tilsidst i havnene. Bare de kunne holde
>håndtaget lidt i ro og sejle med en hastighed under 3 Kn i
>havnene.
>Derfor vil et tættere samarbejde klubberne imellem, ved at de
>har et fælles sejlcenter, kunne fremme kommunikationen og dermed
>give større indsigt i vores forskellige fartøjers performance.
>Herved undgås: Dem og Os mentaliteten.
>
>Ja bolden er givet op, skal vandscooter ejerne ind i
>klubberne...og i sejlcentrene ligesom brædtsejlerne, dykkerne,
Lad os brygge videre på ideen her og bl.a. finde ud af, hvad der kan
motivere dem til at komme. Det skal 'sælges' som et attraktivt tilbud og
må derfor nødvendigvis indeholde emner, som kan trække dem til.
Det kunne fx være en vandscooterekspert, som gav råd om bedst mulig
sejlads.
Måske kunne en forhandler ovetales til at medbringe en monstermodel. Det
er perfekt at betragte den i elekrisk lys - men bedre end ingenting.

>M.h.t. linket så skal du "klistre" hele strengen op i
>adresselinien. så virker det.
Ja, og jeg læste artiklen i Bådnyt den gang. Interessant at der stadig -
mig bekendt - ikke er afsagt dom i en sag, hvor det generelle forbud
prøves.

Hilsen Sverre.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-08-06 07:23

Sverre Stokke wrote:

> [...]
> beholden kurs og deviation og andet 'pjat' - men de emner, som vi synes,
> de bør kunne og som de vil have glæde af.

Var der ikke noget med at i havde en bane lige syd for havnen til
vandscootere, eller var det vandski?

- Lars

Fra : Egon Stich

Dato : 30-08-06 10:28

> Ja, og jeg læste artiklen i Bådnyt den gang. Interessant at der stadig -
> mig bekendt - ikke er afsagt dom i en sag, hvor det generelle forbud
> prøves.
>
> Hilsen Sverre.

Det er der afsagt dom over.
Så vidt jeg ved, er afgørelsen indbragt for en eller anden EU - instans,
idet de danske domstole vist, for en gangs skyld, har vist mod og
mandehjerte, og afsagt dom, der fastholder det danske generelle forbud mod
disse "terroristbrædder".
Med mulighed for lokale undtagelser.
Men indtil videre står forbuddet ved magt.

EU - reglen er, så vidt jeg ved, årsagen til, at "TB" må anvendes i sverige.

Hvor jeg forøvrigt har oplevet netop et par af disse terrorrister fræse
rundt i en havn med højre arm løftet til Heilhilsen overfor de tyske gæster,
der var.
Efter at disse, og naturligvis også svenskere og danskere havde "tilladt"
sig at protesterer over deres vanvittige "sejlads".

At begynde at afholde "kurser" for mennesker, der bevidst overtræder loven?
Rigtig dårlig ide.

Skal vi så ikke også foreslå motorklubber og ungdomsskoler, at afholde
kurset: Hvorledes du får højst mulig fart ud af din knallert?

MVH
Egon

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-08-06 19:27

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> den 29. august 2006 kl. 09:18 +0100 skrev:
> [...]
>sætter farten ned til en sikker fart når de passerer mig, har jeg ikke
>det store problem med at de sejler lidt stærkt når ikke der er nogen.

Roskilde Fjord har nogle meget vigtig fuglereservater, og det er af hensyn
til dem, reglerne er lavet.
Hvis det var af hensyn til den øvrige trafik, vile der nok være
hastighedsbegrænsning i Kulhuserenden.

Sikker fart? Jamen, hvis du sejler sejlbåd i få sekundmeter, og de holder
en afstand på 20 meter, er det sikker fart at flyve forbi med håndtaget i
bund.

Som nævnt er bølgerne større ved 'passende' lav fart. Jeg har kigget bagud
masser af gange og er helt sikker på, at vi laver mindre bølger ved høj
hastighed end fx ved 8-10 knob, hvor der ikke her fuldt plan.

> [...]
>og mellem bådene og broen. Man forstår godt at brovagten indimellem står
>og råber efter de tåbelige sejlere. Men det er en helt anden historie og
Ikke kun fordomme. Min værste oplevelse var, da vi var sydgående i Albin
25 og mødte en stime nordgående sejlbåde for motor - sådan 2-3
kabellængder nord for broen. De fyldte hele sejlrenden, og selv om jeg
dyttede 5 gange og viftede med armene, rokkede de sig ikke en tomme. Vi
blev tvunget uden for sejlrenden, og det var ikke høvisk sprog jeg brugte
til dem.
I sådanne situationer drømmer jeg om en slags samarbejde mellem de lokale
klubber / havne. Sådan at man - når man er kølet ned - kan gi' en melding
om medlemmernes opførsel. Sku' jeg have kvajet mig, er det da også rart at
få at vide.

>- Lars - Der sejler både sejlbåd og speedbåd.

Hilsen Sverre, der har sejlet næsten alt. Dog ikke flerskrogede.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-08-06 07:17

Sverre Stokke wrote:

> Roskilde Fjord har nogle meget vigtig fuglereservater, og det er af hensyn
> til dem, reglerne er lavet.
> Hvis det var af hensyn til den øvrige trafik, vile der nok være
> hastighedsbegrænsning i Kulhuserenden.

Hvis det havde været for fuglenes skyld, hvorfor er der så ikke
hastighedsbegrænsing omkring Ringøen, Ægholm, Langholm, Hyldeholm og
Elleore? I hvert fald på de fire føstnævnte ø'er er der et rigt
fugleliv. Ligeledes liggerd er en ø oppe i kignæsbreddingen som der nok
også er fugle på.
Kulhusrenden er ikke nær så smal som hverken Skovrenden eller renden
omkring Kølholm. Og på stykket fra Kølholm og op til den gamle
jernbanebro (tandstumperne) er der massere af vand og ingen fugleøer,
men stadig fartbegrænsning.

> Sikker fart? Jamen, hvis du sejler sejlbåd i få sekundmeter, og de holder
> en afstand på 20 meter, er det sikker fart at flyve forbi med håndtaget i
> bund.

Det var vist heller ikke det jeg skrev!

- Lars

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-08-06 10:22

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> den 30. august 2006 kl. 08:16 +0100 skrev:

>hensyn
>
>Hvis det havde været for fuglenes skyld, hvorfor er der så ikke
>hastighedsbegrænsing omkring Ringøen, Ægholm, Langholm, Hyldeholm og
>Elleore?
Hvis det havde været? DET ER!

>I hvert fald på de fire føstnævnte ø'er er der et rigt
>fugleliv. Ligeledes liggerd er en ø oppe i kignæsbreddingen som der nok
>også er fugle på.
Jeg kan ikke svare for beslutninger taget i Skov- og Naturstyrelsen.
En latterlig betegnelse i øvrigt. Er skov ikke natur? Den kunne fx også
have heddet Hav- og Naturstyrelsen.

> [...]
>omkring Kølholm. Og på stykket fra Kølholm og op til den gamle
>jernbanebro (tandstumperne) er der massere af vand og ingen fugleøer,

Hvad mente du så med sikker fart?

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-08-06 10:25

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> den 30. august 2006 kl. 08:23 +0100 skrev:
>Var der ikke noget med at i havde en bane lige syd for havnen til
>vandscootere, eller var det vandski?

Ja, vi har et vandski-center syd for havnen - i den gamle lystbådehavn.
Der var lidt murren, inden de kom, men vi hører dem aldrig. Vi har sejlet
ind og kigget på, og det ser da meget fornøjeligt. Og jeg har aldrig set
dem ude på 'frit vand'.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-08-06 21:50

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> den 30. august 2006 kl. 11:28
+0100 skrev:
> [...]
>disse "terroristbrædder".
>Med mulighed for lokale undtagelser.
>Men indtil videre står forbuddet ved magt.

Men juridisk set er det vist ret spændende om en bekendtgørelse med
hjemmel i love om naturbeskyttelse kan benyttes som grundlag for et
totalforbud af en type fartøjer i danske farvande.

>EU - reglen er, så vidt jeg ved, årsagen til, at "TB" må anvendes i
>sverige.
Endnu mere spændende.

> [...]
>sig at protesterer over deres vanvittige "sejlads".
>
>At begynde at afholde "kurser" for mennesker, der bevidst overtræder
Har du en bedre?

Vi ser alle, at problemet bliver stadig større, og hvert år brokker vi os
her - og ude i den analoge virkelighed. HVIS det ender med, at de bliver
tiladt, har vi et kæmpestort problem alle steder.

>Skal vi så ikke også foreslå motorklubber og ungdomsskoler, at afholde
>kurset: Hvorledes du får højst mulig fart ud af din knallert?
Nej, og heller ikke knivkastningskurser i det københavnske natteliv.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-08-06 22:17

Harding E. Larsen <harding@YE4KFlarsen.tdcadsl.dk> (slet YE4KF) den 30.
august 2006 kl. 15:06 +0100 skrev:
>Hej Sverre,
>
>Velbekomme!

Hej Harding.

>Ja iderigdommen fejler ikke noget og drejninger og forståelse
>af det man læser i reglerne o.s.v. kan give grundlag for
>forskellige tolkninger.
>
>Reglen er skrevet således:
>a) Et maskindrevet skib, der er let, skal vise:
>(i) et maskindrevet skib under 7 m i længde, hvis største fart
>ikke overstiger 7 knob, kan i stedet...
>
>Allerede her er der grundlag for fortolkning om man vil.
>Er det totallængden eller vandlinielængden, er det bådens max.
>fart på fladt vand eller ned ad en bølge, er det den største
>fart der præsteres under sejladsen, er det o.s.v.
Som jeg læser det, er det totallængde og maxfart på fladt vand.
Ergo ikke speedbåde / vandscootere.

>Sådan er det også m.h.t. andre regler.

Og en masse regler....

>Se du Sverre, det er en svada der vil noget og som
>vandscooterejere er skal forholde sig til og bearbejde inden de
>bevæger sig ind i de maritime klubber for at indlede en dialog
>om evt. optagelse.

Altså Harding

De sidder da ikke i de lange vinteraftener og pløjer den slags i gennem.
Og min idé er, at vi - i alles interesse - får dem inden for i den
etablerede del af søsport. Men det har jeg vist skrevet én gang.

>Som vandscooterejer kan man altid sammen med andre danne en klub
>og sejle på de arealer der stilles til rådighed enten af det
>offentlige eller af private.
Tager du gas på mig? Banerne ligger i Jylland.

>Forskellen i forhold til de andre klubber. brædtsejlere,
>dykkere, roere m.m. er at de har deres legitime ret til at
>færdes på havet under hensyn til søvejsreglerne; men det har
>vandscooterejerne ikke.
>Først når disse forhold er bragt i samklang med de andre kan
>vandscooterejerne komme ind i varmen og så længe provokationerne
>med at ville omgå love og regler fortsætter skal
>vandscooterejerne ikke forvente den store sympati og hjælpsomhed
>fra omgivelserne.

Så hvad synes du, vi skal gøre ved problemet?

>Derfor bring de grundlæggende ting i orden så er det sikkert at
>klubberne bliver mere imødekomne.
Så er de jo alle sammen i Jylland.

>Det er da glædeligt at Fr. værk sejlklub har brede vinger.
>Selvfølgeligt burde der være muligt at kunne afholde et kursus
>for en gruppe vandscooterejere om de er medlemmer i sejlklubben;
>men først når det er tilladt at færdes på lokale havområde, kan
>man måske tilføje, ellers har klubben ingen interesse i at
>bidrage.
Jeg skal åbenbart gentage min teori?

De kører boret knallert og vil muligvis blive fremtidens folkebådssejlere
o.l.
Lad os invitere dem ind i den verden, vi nyder. Lære dem noget om
sømandskab osv.

Nu er der nærmest krig mellem dem og os, og vi har ikke en chance. De
bliver stadig flere, generne bliver stadig større. og værst af alt: Det
bliver farligere. Alvorlige kvæstelser eller dødsfald kan blive det næste.
En kajak, eller jolle, der bliver påsejlet af en vandscooter - gys.

>Det er dog tilladt at færdes på vandet inden for de udlagte
>bøjer ved de godkendte vandscooterbaner og for at kunne sejle i
>de korridorer skal man udvise sømandskab; men sådanne baner
>findes der ikke i området.
>
>Lovens krav er min. speedbådskørekortet og dermed får deltagerne
>de minimumskendskab til at færdes på vandet som loven kræver.
Ja, men hvordan får vi dem til at tage det?

>M.h.t. en retssag om de generelle krav vil nok ikke komme på
>tale.
>Der vil blive ført sager som enkeltsager ud fra lovgivningen og
>de kan, som jeg ser det, kun give et udfald; overtrædelse af
>reglerne medfører ved anmeldelse en domsafsigelse, selvfølgelig
>kan dommen appeleres og endnu er der ikke nogen appel
>afgørelse.
Tankevækkende, ikke? Hvorfor mon en sag ikke er ført hele vejen gennem
retssystemet?
Det kunne jo være, at det er juridisk uldent at have det generelle forbud.

>Det bliver hårdt arbejde og kun op ad bakke for vandscooterejere
>at få formel lov til at sejle på havet.
Sikkert - man hvad skal vi gøre i mellemtiden?

>Jeg håber dog at Vandscooterejerne vil få en længerevarende
>interesse for havet og hvis interessen for havet fortsat er i
>behold at de så køber en båd, således at de kan vedligeholde
>interessen for havet inden for fællesskabet og ikke skabe
>dårlige vibrationer ved at fortsætte med ulovlighederne.
Det sker næppe, hvis vi eksempelvis forbyder dem at benytte vores ramper.

>For ulovligt er det indtil det bliver lovligt.
Selvfølgelig.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-09-06 06:36

Harding E. Larsen <harding@4AU1Ilarsen.tdcadsl.dk> (slet 4AU1I) den 31.
august 2006 kl. 11:55 +0100 skrev:
>Hej Sverre,

Hej Harding - og endnu en gang: Jeg finder denne debat spændende også selv
om vi ikke er (ret) enige

>Jo for at besidde visse færdigheder er det nødvendigt med lidt
>vinterundervisning, alternativet er at de er befriede for at
>vide noget, det bør ikke være tilfældet.

Æh...altså. Vi kan godt sidde og skumle sammen over det evigt gyldige
tema: Ungdommen nu til dags.

Nu kan jeg ikke huske, hvordan du trådte dine maritime barnesko - måske
startede du med vinterundervisning.
Det gælder nu nok ikke ret mange i vores modne alder. Jeg startede i den
norske skærgård - totalt uden instruktion af noge art. Vi fik lov til at
ro, når vi kunne løfte årene og sejle med motor, når vi var store og
stærke nok til at starte dem.
En besked om ca. hjemkomsttidspunkt var det eneste. I en alder af vel
11-12 år var jeg med en legekammerat på en tre dages campingtur i en 10
fods jolle med en beskeden påhængsmotor. Vi havde hverken veste, kompas
eller søkort, og på hjemvejen blæste det så meget, at den ene måtte øse
konstant. Vi så i nogle timer en ubåd, og jeg tror den fulgte os, fordi vi
var i ret stor fare.

Nej, jeg siger ikke, at det var smart, men vi får IKKE unge mennesker til
at melde sig til noget som helst INDEN de skal ud og sejle første gang.
Forestil dig, at man som ungt menneske skal prøve at hang glide, springe
faldskærm eller dykke - bare én gang. Adskillige måneder før skal man
melde sig til et vinterkursus - næh, man kan knap vente på, at de få
timers intruktion er overstået.

>Ja det er rigtigt at de godkendte baner ligger i Jylland, det
>gør Jyllandsringen og Vojens Speedwaybane også.
Så det har stort set ingen indflydelse på de sjællandske scooterhoveder.

>Der er et udkast til ændringen af bekentgørelsen ude til høring
>se:
>http://danmark.dk/portal/page/pr04/Hoeringsportal/Miljoeministeri
>et/Skov_og_naturstyrelsen/BEKENDTGOERELSER_FRA_SKOVOGNATURSTYRELS
>EN/SEJLADS_MED_VANDSCOOTERE_770530/25-Bkg.%20om%
>20vandscootere.pdf
>Husk at få hele strengen med op i adresselinien.
>
>Bliver forslaget gennemført bliver situationen en helt anden.
>Det vil åbne op for mange af de muligheder som vi efterlyser.
>Det giver måske en mulighed for at påvirke dem til forståelse af
> [...]

Spændende forslag - som måske kommer, fordi man ikke ønsker en EU-sag.

Jeg kunne godt tænke mig, at der kom et decideret scooterbevis....

Hvornår høres der?

>P.t. er de lidt for alternative. De mangler naturligvis ligesom
>mange andre plads til deres grej på havnen og der kan være lange
>ventelister på at få en opbevaringsskur. Det accepterer de
>fleste og bringer deres grej hjem.
>Hvad gør de hurtige, de anskaffer et lig af en stor kassevogn,
>ganske vist er den på plader, vinduerne bliver tildækker og den
>bliver placeret på havnen nær slæbestedet. Det er noget som de
>almindelige bådejere bemærker og er endnu en handling som skaber
>afstand.
Der er ikke meget, der IKKE skaber afstand. Måske ser vi i fremtiden en
hel lille by af scooterskure på havnene, og måske er optimstjollerne en
dagafløst af vandknallerter.

>Jeg tror at vi skal vente lidt og se udfaldet af høringen og den
>evt. tilretning af bekentgørelsen.

Helt naivt: Hvor, hvornår og hvordan? Vi ku' jo også prøve at påvirke den.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-09-06 20:21

Harding E. Larsen <harding@AUCZOlarsen.tdcadsl.dk> (slet AUCZO) den 1.
september 2006 kl. 09:32 +0100 skrev:
>Hej Sverre,
>
>Tiderne var anderledes dengang også hastigheden på fartøjerne,
>vi investerede ikke store beløb i vores fartøjer og vigtigst af
>alt vi overtrådte ikke regler.
>Dem som kører vandscooter gør det bevidst, det er heri der
>ligger en stor forskel.
Alt var anderledes den gang - og hvad så?
Vi får ikke kontakt med unge mennesker ved at tænke ensige sige: Den gang
jeg var ung.

>De parkere tillige deres ekvipager hvor parkering er forbudt,
>ryger moderne tobak før og efter deres sejlture o.s.v. Deres
>udseende og frembrusende optræden skaber af stand til
>omgivelserne. Jeg synes ikke de viser imødekommenhed.
Hvordan i alverden skulle de kunne udvikle imødekommenhed?
Prøv at se det fra deres side: De der gamle idioter med deres hvide sejl i
deres flotte klubber er totalt uinteressante for os. Og i øvrigt har vi
ikke mødt gnist af imødekommenhed fra deres side.
Vi skal ud og ræse - vildt og voldsomt. I den bedste rus.
Kan vi drille de gamle med deres biodynamiske sejl og deres krumme piber,
er det endnu sjovere.

>Kun det
>ene har de lært, det er at overholde fartrestriktionerne i
>havnen næsten. Gør de ikke det bliver kortet til rampen
>inddraget.
Så de er ikke helt uden for pædagogisk rækkevidde

>Tidiger, nok i din ungdomsperiode, var spejderbevægelserne meget
>oppe i tiden og her meldte man sig først ind inden man kunne
>deltage , få undervisning m.m. vinteren igennem inden vi til
>foråret kunne komme på weekendture.
Ja. jeg var søspejder en hel vinter.

>Det klubberne nok skal "genopfinde" er at lave afdelinger for
>vandscooterejere når/hvis det finder indpas i de kommende
>bestemmelser vedr. vandscootersejlads, for at de kan komme ind
>under mere ordnede forhold.
Enig.

>Læg lige mærke til forslagets bestemmelser vedr. registrering.
>Bliver det aktuelt at vandscootersejlads bliver lovligt i.h.t.
>de foreslåede betingelser, så håber jeg at kommunerne træder i
>karakter og gennemfører bestemmelserne i samarbejde med politiet.
>Det giver kommunerne mulighed for at medvirke til opbygning af
>sejlcentre/klubfællesskaber og dermed stimulere ungdommen til at
>deltage.
Endu mere enig.

>Din sammenligning til faldskærmsudspring halter lidt. Her er det
>også klubber som de unge kan komme til og få instruktion og et
>prøvespring under kyndig vejledning og overvågning.
>Det kunne se rart ud om de selv købte flyvemaskiner og sprang ud
>i faldskærm hvor det nu passede dem.
Det bliver nok den næste spændende trend blandt de rigeste af dem.

>Grundlaget for vandscootersejlerne skal være til stede og har du
>intentioner til at påvirke det høringsforslag der er ude, kan du
>bare reagere på det på rette sted og inden for tidsfristens
>udløb evt. sammen med sejlernes organisationer.
Det er for sent, for fristen udløb 31/12 2005.
Intetsteds kan jeg finde høringssvar fra Dansk Sejlunion.
Danmarks Naturfredningsforening siger okay - og at de heller ikke er vilde
med wind- og kitesurfere.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-09-06 09:16

Harding E. Larsen <harding@0XZWElarsen.tdcadsl.dk> (slet 0XZWE) den 2.
september 2006 kl. 22:42 +0100 skrev:
>Hej Sverre,

Hej Harding.

>Jeg forstår ikke helt hvad du skriver: "Jeg finder denne debat
>spændende også selv om vi ikke er (ret) enige"
>Du skriver eller "enig" i alle de væsentlige punkter i mine
>indlæg.

Som jeg ser det, består vores største uenighed i, at du er ret så
focuseret på alle deres ugerninger, mens jeg er mere optaget af, at få dem
ind i varmen.

Antallet af medlemmer af Dansk Sejlunion topper i slutningen af firserne
for derefter at falde. Nogenlunde stabil efter årtusindskiftet.
Antallet af unge sejlere er faldet fra slutningen af firserne og er lavest
omkring årtusindskiftet.
Selv om man korrigerer for den demografiske udvikling, må det da være
noget, der bekymrer sejl-sejlere. Til sammenligning er medlemstallet i
Dansk Golf Union blivet ca. tre gange så stort i samme periode.
Hvor mange motorbådsejlere, der så er 'tvungne' medlemmer af DS vides
selvfølglig ikke, men jeg er da ét af dem

Én forklaring på den tilsyneladende mindre interesse for sejlsport kan
være, at der kommer stadig flere motorbåde.
Det har ikke været mig muligt at finde tal for fordelingen af motor- og
sejlbåde, men hvis man tæller trailerbåde med, tror jeg, at der er flest
motorbåde.

Vandscooter -> speedbåd -> sindig motorbåd -> sejlbåd. Det kunne være en
udvikling.

>At komme med input til en Høring kræver rettidig omhu, er man
>enig behøver man ikke at komme med input.
Som skrevet er høringen slut, og jeg har ikke den store tiltro til at de
nye større kommuner vil acceptere vandscootere. Har du?

>I dag var der igen en vandscooter-ejer der var ude at sejle/lege.
>Sejladsen foregik inden for forbudszonen og desuden sejlads
>rundt om en stor Cruiser der sejlede ned gennem Sundet i
>sejlrenden som kun er 300 meter bred på det pågældende sted.

Ja, ja, ja - og den 9/5 så jeg fra et lille fly tre vandscootere, der
piskede rundt i Holbæk Havn. Og tog billeder af det

>Er det ikke noget som vil give tre klip i speedbådskørekortet?
Det ved jeg ikke men går ud fra, at man kan blive fradømt retten til
sejlads i al almindelighed.

Hilsen Sverre.