Anbefaling af motorbåd
Fra : Søren Janner

Dato : 24-08-06 09:58

Hej NG

Vi er på udkig efter gode råd omkring båd køb. Vi har i familien, som består
af 2 voksne og to børn (10 og 7 år), besluttet at købe en motorbåd med
mulighed for overnatning, ferie- og weekend ture men samtidig også med
fiske- og dykkermuligheder. Vi er på forholdsvis bar bund med præferencer på
både og har kigget på lidt af hvert. Imidlertid syntes vi godt om Bayliner
275, da størrelse og pris passer meget godt til vores ønsker. Først var det
"årets motorbåd" Bayliner 285 der fangede interessen, men efter kig på begge
modeller, fandt vi 275éren mere praktisk og bedre indrettet.

Vi er skrevet op til havneplads med positive udsigter til en plads i år
2007, og så skulle man jo tro at alt er i vinkel.

Men så høre vi i krogene at Bayliner er noget halvskidt i det, havets Skoda
o.s.v.

Det har naturligvis gjort os noget forvirret, da vi syntes godt om båden (vi
har ikke sejlet i den endnu) En kåring som årets båd skulle man da mene, var
lidt af en blåstempling af mærket, og man ser da mærket i stort set alle
havne.

Vi har som krav at båden skal være ny - og prisen på kr. 579.000 (har lige
været på tilbud til kr. 545.000), syntes fin ved sammenligninger af
tilsvarende både i samme størrelse.

PS: er et benzin forbrug på 30 liter v/20 knob normal ved denne str. båd.
(5,7 L. V8)

Gode råd/erfaringer modtages med taknemmelighed.

Venlig hilsen Søren

Fra : Henning

Dato : 24-08-06 13:16

>Men så høre vi i krogene at Bayliner er noget halvskidt i det, havets Skoda
>o.s.v.
Skoda i gamle dage, vel og mærke! I dag er Skoda jo fineste kvalitet!

> [...]
>lidt af en blåstempling af mærket, og man ser da mærket i stort set alle
De er billige, du får meget for pengene. En stor forskel, har jeg
ladet mig fortælle, er måden hvorpå galsfiberen er lagt på. På
"almindelige" galsfiberbåde er det lagt på i strimler, på Bayliner er
det "klasket" på i mindre stykker. Ser du en Bayliner blive trukket på
en bådtrailer, vil du se hvide flager flyde rundt i havnen.

>Vi har som krav at båden skal være ny - og prisen på kr. 579.000 (har lige
>været på tilbud til kr. 545.000), syntes fin ved sammenligninger af
>tilsvarende både i samme størrelse.
Puha, hvorfor ny? Køb en der er et par år gammel, så koster den kun
det halve

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-06 14:28

Hej Søren,

Som du skriver er i på forholdsvis bar bund.
Har I overvejet en sejlbåd frem for en motorbåd?
En motorbåd er i indretning en nok så firkantet "campingvogn"
hvor motorkraft er det der skal drive den frem.
En sejlbåd er "desværre" designet til at kunne sejle under andre
betingelser.
Både sejlbåde og motorbåde i den størrelse er egnet til 4
personer og det er også muligt at fiske fra begge typer.
Dykkermulighederne har begge typer det lidt sværere med da
dykkergrej er tungt og begge typer normalt kun har lette
badestiger der ikke er så velegnede til vedvarende brug med
tungt udstyr. At anvende snorkeludstyr er en helt anden sag som
kan imødekommes.
Du har rigtigt hørt om en sammenhæftning med Skodamærket der i
dette sammenhæng er en velment og nedladendende kommentar.
Baylinerbådene er meget let bygget og der er stor omsætning af
brugt både, så det taler sit eget sprog.
Men som du rigtigt bemærker så har brændstof forbruget også sin
del af æren. Man kan hurtigt blive træt af at smide 300 kr ud i
timen når andre gør det "gratis". For prisen på sejl er høje,
men skal betragtes som en engangsudgift og skal ikke
efterfølgende indregnes i en pris pr. sømil.
Når du så kommer rundt i feriehavnene opdager du at op mod 90%
af bådene er sejlbåde. Alene det at placere en motorbåd mellem
sejlbåde rent skrogsformmæssigt og når man skal over flere både
for at komme i land kan nok give tanker til overvejelse.
Prisen for en ny babyliner er høj og der tabes en del ved salg.
Man kan også bruge den tommelfingerregel om hvor mange kroner
man skal give for et kilo båd.
Endeligt skal i overveje hvad to børn på hhv. 7 og 10 skal lave
medens I sejler under rimelig høj fart, de må nøjes med at holde
sig fast hvis det ikke forgår på rimeligt plant vand i
vindstille. I frisk vind kan det være lidt af en oplevelse at
sejle lange stræk da ses kun sejlbåde på vandet, de er bygget
til at sejle på vandet under skiftende forhold.
Nu vel en sejltur i en motorbåd med 20 kn tager ikke så lang tid
som at sejle med en sejlbåd. Med motorbåden drejer det sig om at
komme fra A til B og så nyde resten af dagen på
bestemmelsesstedet. (Næsten ligesom campinglivet). At sejle
sejlbåd er en livsstil hvor selve sejladsoplevelsen er det
væsentligste.
Der hvor Baylineren er bygget er den beregnet til at sejle på
indre vandveje og søer.
Betegnelsen "årets et eller andet" er ikke en anvendelig
betegnelse i dette sammenhæng og bør ikke ligge til grund for et
køb.
Vil I ofre små 600.000,- på en båd uden først at have prøvet den?
Jeg synes I skal gøre jer mange flere overvejelse og prøve sejle
flere forskellige bådtyper. En prøvetur skal ikke være på fladt
vand og jeg synes også at i også burde se i retningen af
sejlbåde inden I bestemmer jer. Sejlbåde vil nok give et
længerevarende bekendtskab end det I lige er faldet for.
Endeligt har bådlivet også andre aspekter så som maritime
uddannelser klublivet i havnene og på vinterpladserne. ting som
også skal med i overvejelserne.
God fornøjelse med jeres overvejelser.

Mvh/Harding

Fra : Torben Bach

Dato : 24-08-06 21:01

Harding E. Larsen (slet VG742) wrote:
> [...]
> hvor motorkraft er det der skal drive den frem.
> En sejlbåd er "desværre" designet til at kunne sejle under andre

Klip

Alternativt kan man jo pege på en motorsejler, som jo er et mix et eller
andet sted.
Selv har jeg anskaffet mig en Winga 87, som faktisk godt kan være med, når
det gælder at sejle med sejl, men også hvis sejladsen kun er for motor.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-08-06 16:17

Køb dog en brugt. Den taber 50-100.000 i værdi første år plus de 50.000 kr i
sparer til alt det udstyr der mangler i en ny båd. Istedet for at give over
600 for en ny kan i få en hvor alle børnesygdomme er fikset for 400.000. De
første sæsoner er alt for dyre i en ny båd. Specielt da der jo er risiko for
at en af poderne enten ikke kan lide det eller bliver søsyg. Så er det lidt
ærgerligt at sætte 200.000 kr til på en sæson eller 2 når bliver nødt til at
sælge igen.

Bayliner: man får hvad man køber. Hos sejlbådene er der en tilsvarende
dialog vedr. Bavaria. Man skal blot bestemme sig for om man vil have en
lille dyrt båd i noget lækkert kram eller man vil have en billigere kvalitet
og derved enten spare penge eller få nogle flere kvadratmeter båd.

Bådtest er elastik i metermål. Jeg tror de alle har fået en pris før eller
siden. Det skal I *ikke* basere Jeres køb på. Find hellere en der vil bruge
båden til det samme som I og hør hvad det har oplevet med deres båd. Det er
*meget* bedre.

Motorbåd bruger brændstof. Sådan er det. Større båd, større motor mere
brændstof. Enten skal man acceptere dette eller også skal man købe et af
alternativerne: En sejlbåd eller sløv båd med en 10 hk dieselbanker.

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-08-06 23:42

Søren Janner wrote:
> [...]
> Bayliner 285 der fangede interessen, men efter kig på begge modeller,
> fandt vi 275éren mere praktisk og bedre indrettet.

Jeg kan godt følge jeres tankegang, man får relativt meget båd og udstyr for
pengene.
Men sådan en "cabriolet"-type er en sommerbåd og uden termo-camping kaleche
er brugstiden reduceret en del.
En anden ting er forsikringsprisen og gensalgsværdien.
Forsikringspræmien er ret høj på både med Z-drev, kan man få båden med "fast
aksel" er det at fortrække.
Den eneste bagdel ved fast skrueaksel er at det kan kræve lidt øvelse at
bakke.
Gensalgsværdien og liggetiden er ikke den bedste, jeg tror ikke det skyldes
mærket Bayliner, men at de næsten alle er med saltvandskølet benzin v8 og
har z-drev.
Havde den haft diesel motor (kan fåes nu i Bayliner) og fast skrueaksel så
ville de hjælpe meget på det.

> Vi er skrevet op til havneplads med positive udsigter til en plads i
> år 2007, og så skulle man jo tro at alt er i vinkel.

Så har i, ihvert fald 6md til at finde en båd.

> Men så høre vi i krogene at Bayliner er noget halvskidt i det, havets
> Skoda o.s.v.

Jeg ved ikke med de nyere Baylinere, jeg har blandet erfaring med ældre både
af samme mærke.
Jeg har ikke oplevet fiber og konstruktionsskader, men jeg har set aptering
flyve rundt om læ hvis man gav den lidt gas i 50cm bølger og en del
el-problemer.

Og så er saltvandskølet benzin v8'ere generalt noget skidt i længden.
Faktisk koster det jo kun ca 15000,- ekstra, at få en ferskvandskølet motor
og hvis du selv kan det halve.
Med en ferskvandskølet motor kan du også udnytte vandet til varmt vand og
varme i båden under sejlads.
Leve tiden på motoren bliver længere og vedligeholdelses prisen er det
samme. Så det eneste der rigtigt slides er impell (skiftes hvert år), div.
olier (skiftes hver år), tændrør (skiftes hvert andet år) og
udstødningsmanifolderne, som kan holde alt imellem 3-8år.

> [...]
> båden (vi har ikke sejlet i den endnu) En kåring som årets båd skulle
> man da mene, var lidt af en blåstempling af mærket, og man ser da

Best in show, årets båd og andet kan man ikke bruge noget, man skal have fat
i test anmeldelser og personer der har lige den model man kikker på, men det
er jo lidt svært når man kikker på fabriksny båd.

> Vi har som krav at båden skal være ny - og prisen på kr. 579.000 (har
> lige været på tilbud til kr. 545.000), syntes fin ved sammenligninger
> af tilsvarende både i samme størrelse.

I den prisklasse er der rigtig mange fisk i vandet, man kan især, hvis man
kan leve med at en båd er 3-5år gammel, finde en i noget bedre kvalitet.
Og det er jo netop lige nu de alle er til salg.

> PS: er et benzin forbrug på 30 liter v/20 knob normal ved denne str.
> båd. (5,7 L. V8)

Det er nok lavt sat, godt nok har den MPI (multi point injection), men den
vejer næsten 3000kg uden brændstof (318kg), vand (125kg), pakkenelliker
(200kg) og besætning !!! (3-400kg)

Mvh
Leon

Fra : ThomasB

Dato : 25-08-06 01:05

"Søren Janner" <sj@stjerne-personale.dk> skrev i en meddelelse
> Men så høre vi i krogene at Bayliner er noget halvskidt i det, havets
> Skoda o.s.v.

Køb aldrig en Bayliner - jeg mener det virkelig.

Find en brugt motorbåd med dieselmotor.

Fra : Søren Janner

Dato : 25-08-06 11:12

Jeg siger tusinde tak for alle de fyldige tilbagemeldinger vi har fået.
Naturligvis havde vi håbet på at 275éren fra ny, lige var det rigtige køb
for os, men jeg føler at vi allerede har sparet os selv for mange penge og
ærgrelser - og det skal I have tak for.

Imidlertid er vi stadig interesseret i en motorbåd (ikke noget med sejl)
hvori vi kan overnatte (istedet for en campingvogn). Jeg kan forstå at det
mest økonomiske/fornuftige, er at finde en nyere brugt med bla.
ferskvandsmotor. Men hvad skal det være? - vi må bruge vinteren på at søge
og spørge os frem - så det er ikke mit sidste indlæg.........

Endnu engang tak fordi I har brugt tid på at uddybe alle facetter for en
novice.

Hilsner fra Søren

Fra : ThomasB

Dato : 25-08-06 18:16

> [...]
> for os, men jeg føler at vi allerede har sparet os selv for mange penge og

Velbekomme og så må vi jo håbe at Svend Engstrøm ikke kommmer efter os

> [...]
> og spørge os frem - så det er ikke mit sidste indlæg.........
>
> Endnu engang tak fordi I har brugt tid på at uddybe alle facetter for en

Prøv at kigge efter noget Jupiter 33/Apollo 32 - der får i en velsejende
motorbåd med god plads, til en rimelig penge. Brug så de overskydende penge
på at udstyre den som i vil have.

http://www.jupiter-klubben.dk/
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10 (apollo)

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-08-06 20:18

> Prøv at kigge efter noget Jupiter 33/Apollo 32 - der får i en velsejende
> motorbåd med god plads, til en rimelig penge. Brug så de overskydende
> [...]

GAB... så bliver man da søsyg og gammel før tid, magen til gyngeheste skal
man da lede længe efter, så hellere en Coronet eller en Fjord (hvis man er
til 30+ år gamle både)

Det var en "ungdomlig" båd de ville have ala Maxum, Monterey, Larson,
Mariah, Regal.
Det er alle planene både og kan findes 5-10 år gamle i top stand. Bygge
kvaliteten plejer at være god og man kan trække en vandski eller tube, hvis
man ellers har råd med dagens benzin pris.

Jeg syntes i skulle bruge den næste måneds tid på at kikke på både på nettet
(dba.dk, baadmagasinet.dk, udkik.dk osv..) og finde ud af hvilken type og
udstyr i vil have. Der er flest både til salg netop nu og et par måneder
frem. Det vågner så igen til foråret, men så kan det være svære at prutte
prisen, eller at finde båden da den måske er solgt.
Man skal have lidt is i maven og ikke hoppe på den første.. men den bedste

Det er enligt svært at give rigtig gode råd vedr. køb at brugt båd, men jeg
ville personligt aldrig købe en benzin båd der ikke var ferskvandskølet og
er båden over 5år, så få en fagmand til at kontrolerer tilstanden på
udstødningsmanifolderne og general motorservice (hvis man ikke selv kan).
Og den har z-drev betyder ikke så meget, hvis man ellers har råd til de
12-16000 i årlig præmie, som sådan en båd i det prisleje koster (rettesnor
er 2% af bådens værdi i kasko-præmie)

HUSK ligeledes... at du/i skal have "kørekort" til sådan en båd, det koster
800-1500kr og tager en weekend eller to.

Leon
Flysurfer (kite), Hobie cat 18 (til salg) og Correct Craft Ski Nautique
300+hk v8 (ferskvandskølet)

Fra : ThomasB

Dato : 26-08-06 01:40

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> GAB... så bliver man da søsyg og gammel før tid

Du taler af erfaring?

>, magen til gyngeheste skal man da lede længe efter, så hellere en Coronet
>eller en Fjord (hvis man er til 30+ år gamle både)

Så er det da godt at det ikke er dig der har sådan en

> Det var en "ungdomlig" båd de ville have ala Maxum, Monterey, Larson,
> Mariah, Regal.

Det læser jeg ikke nogen steder? Jeg læser at de er to voksne og to børn som
skal overnatte lidt og bruge den i stedet for en campingvogn.

En Jupiter er en velbygget dansk båd, som sjældendt har fatale fejl. Den
sejler godt og har været brugt som redningsbåd. At den så er 30 år gammel
betyder ikke andet end at der skal ofres lidt på at få den som man vil have.
Båden mister ikke noget i værdi - tværtimod. Hvis du kigger på de
amerikanske ol., så vil du opdage at der er mange til salg - folk kan
simpelthen ikke komme af med deres IKEA-Bayliner som forfalder hurtigere end
man kan nå at tælle skruer der falder ud og ting der knækker.

> Det er alle planene både og kan findes 5-10 år gamle i top stand. Bygge
> kvaliteten plejer at være god og man kan trække en vandski eller tube,
> hvis man ellers har råd med dagens benzin pris.

Jeg har efterhånden set en del motorbåde, og de amerikanske er dog de
værste.

> [...]
> prutte prisen, eller at finde båden da den måske er solgt.
> Man skal have lidt is i maven og ikke hoppe på den første.. men den bedste

Jep, jeg er helt enig. Hav is i maven - den *RIGTIGE* båd skal nok dukke op.

> Det er enligt svært at give rigtig gode råd vedr. køb at brugt båd, men
> jeg ville personligt aldrig købe en benzin båd der ikke var
> ferskvandskølet

Jeg er helt uenig. For det første er det billigere at sejle på diesel og for
det andet er jeg ikke tryg ved at sove på 400 liter benzin. En dieselmotor
er også meget mere stabil og støjsvag. (den har ihvertfald en bedre gang).

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-08-06 10:28

> Du taler af erfaring?

Ja... hvad Apollo angår, mine forældre havde en i en periode.

> Så er det da godt at det ikke er dig der har sådan en

Oh Ja.. ikke at forstå at det er en skodbåd, for kvaliteten fejler ikke
noget.
Men det er en turbåd med en typisk cruisefart på 12kn, den findes i et par
versioner med 1 og 2 motorer, typisk Ford 6cyl.

> [...]
> salg - folk kan simpelthen ikke komme af med deres IKEA-Bayliner som
> forfalder hurtigere end man kan nå at tælle skruer der falder ud og

Det er også min opfattelse.

> Jeg har efterhånden set en del motorbåde, og de amerikanske er dog de
> værste.

Ja, det indtryk får man, men det er jo også us-både der sælges langt flest
af, ihvert fald i speedbåd-klassen.
Men man skal ikke tage fejl, amerikanerne kan også lave gode både.

> For det første er det billigere at sejle på diesel

Enig.

> og for det andet er jeg ikke tryg ved at sove på 400 liter benzin.

Den diskusion har været oppe før, det blev en god lang tråd
Konklusionen blev vist, at benzin antænder lettere, men hvis der først er
ild så er diesel farligere.

> En dieselmotor er også meget mere stabil og støjsvag. (den har
> ihvertfald en bedre gang).

Stabil, ja.. det er faktisk næsten kun vand i brændstoffet der kan stoppe
den. Men resten giver jeg dig ikke ret i.
Spørger du mig, så er kabine-miljø'et er bedre i en benzin båd end i en
diesel båd, mindre støj, mindre lugt (diesel dampe stinker til himlen) og
mindre motor vibrationer.
Det skyldes nok især at de fleste dieselbåde med nogle år på bagen, har
motoren liggene under dørken i kabinen og benzin både typisk har motoren
monteret 50cm fra agterspejlet.

Man skal jo ikke sammenligne en 30hk Buhk med en 270hk v8, det skal være
tilsvarende ala en 130hk Ford Mermaid/Leland som typisk er i ældre diesel
både af samme størrelse eller større ala en Volvo diesel v8 eller Catapiller
osv.. så begynder motorgangen at ligne lidt.

Hvad der så sker bag båden er en anden sag, er udstødningen over eller under
vandet og er der dæmper på.

Mvh
Leon

Fra : claus b. p.

Dato : 27-08-06 23:33

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> Men det er en turbåd med en typisk cruisefart på 12kn, den findes i et par
> versioner med 1 og 2 motorer, typisk Ford 6cyl.

Er der nogen med praktisk erfaring fra lignende båd/motortyper der kan give
et bud på hvad forbruget er ved cruise- hhv. fuld fart? Hvis båden er
forsynet med 2 motorer må det vel også koste lidt ekstra at holde begge
igang, selv om man holder nogenlunde samme tempo?
Og et lille tillægsspørgsmål, - Man kan vel ikke få sådan en 10-15 tons ting
til at plane, så hvad er egentlig max. hastighed med fx. 120hk?

/Claus (også novice )

Fra : ThomasB

Dato : 28-08-06 01:36

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og et lille tillægsspørgsmål, - Man kan vel ikke få sådan en 10-15 tons
> ting til at plane, så hvad er egentlig max. hastighed med fx. 120hk?

Villum Clausen kan vejer 6402 ton og den kan plane, men det kræver så også
kun 48.900 HK at få den op på 41 knob... Det er nogle seriøse hækbølger
sådan en fætter laver - det kan folk der har sejlet omkring Sjællands Odde
og bornholm bekræfte.
http://www.faergejournalen.dk/Bornholm/VillumClausen.html

Fra : claus b. p.

Dato : 28-08-06 16:01

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote in message

> [...]
> sådan en fætter laver - det kan folk der har sejlet omkring Sjællands Odde

Du gentager dig selv. Du gentager dig selv.

Spøg tilside, det er en lidt anden klasse, og en lidt anden konstruktion.
Selvfølgelig er det muligt at få selv en firkantet kasse til at plane med
power nok, men mere seriøst, - ifølge reglerne for speedbådskørekortet skal
bådens længde x sig selv + 3 være mindre end motorydelsen i kW, men samtidig
skal den være planende. Så det er jo ikke ligegyldigt hvordan den er
konstrueret. Og med alle de erfaringer folk her i gruppen har, er der vel
også nogen der kan svare lidt mere kvalificeret på det? Eller et link til
noget seriøs information?

/Claus

Fra : ThomasB

Dato : 28-08-06 01:35

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 29-08-06 15:21

Det fik du vist ikke mangen svar på.

> [...]
> forsynet med 2 motorer må det vel også koste lidt ekstra at holde begge
> igang, selv om man holder nogenlunde samme tempo?

Jeg kan ikke hjælpe jer... men der er sikkert klubsites for både Jupiter og
Apollo båd, og det har styr på det.

> Og et lille tillægsspørgsmål, - Man kan vel ikke få sådan en 10-15 tons
> ting til at plane, så hvad er egentlig max. hastighed med fx. 120hk?

De før omtalte både, vejer slet ikke så meget, de vejer ca 4-6ton.
De er ikke bygget til at plane, det eneste man får ud af at give rigtig gas
er at de sætter agterspejlet dybt og laver 2meter hækbølge.
Hvis jeg husker rigtigt så var max farten på mine forældres Apollo ca 16kn,
men så skal man nærmest have øreværn på.

-Leon

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-08-06 04:36

"S¯ren Janner" <sj@stjerne-personale.dk> den 24. august 2006 kl. 10:58
+0100 skrev:
>Hej NG
>
>Vi er på udkig efter gode råd omkring båd køb.

Hej Søren.

Det er altid spændende at få lejlighed til at hjælpe kommende bådejere med
at træffe de rigtige beslutninger.
For bedst muligt at kunne rådgive jer, vil det være godt at kende lidt til
jeres erfaringer??
Og forventninger til fremtidig sejlads?
Vil I sejle mange småture af få timers varighed? Vil I sejle en masse
weekendture? Mange køber båd med henblik på en ferietur på en uge eller
to, men så er det altså billigere og nemmere at leje.
Skal båden kunne sejles af én person, og hvor mange skal der maksimalt
kunne være ombord?

Først og fremmest - sejl eller motor. Der er fordele og ulemper ved begge.
Økonomisk er der nok ikke den store forskel.
Hvis I har besluttet jer for en motorbåd - og sådan virker det - skal den
så være hurtig eller langsom? Der er fordele og ulemper ved begge dele.
Skal styrepladsen være ’inden- eller udendørs’?

Generelt er jeg enig i de tidligere indlæg: Køb ikke en Bayliner og køb i
det hele taget ikke en fabriksny båd - i hvert fald ikke endnu.

At søge råd her er udmærket, og det kan suppleres med en tur rundt på de
lokale havne. Fald i snak med bådejere, spørg om fordele og ulemper - og
tig evt. en tur. Det er overraskende nemt at få en tur, når man er seriøst
interesseret i en båd(type).

>PS: er et benzin forbrug på 30 liter v/20 knob normal ved denne str. båd.
>(5,7 L. V8)

Ja.

>Gode råd/erfaringer modtages med taknemmelighed.

Jeg har sejlet kølbåd, langsom og hurtig motorbåd i mange år, så jeg har
lidt at dele ud af

Hilsen Sverre.

Fra : Per Nordahl

Dato : 26-08-06 14:04

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> interesseret i en båd(type).

> Ja.

> Jeg har sejlet kølbåd, langsom og hurtig motorbåd i mange år, så jeg

Endelig en god og kortfattet forklaring / spørgsmål.
Gør sine mål, ønsker/klar. Spørg- og handel ud derfra.
Erfaring kommer med tiden, dog bliver man godt hjulpet med en konsulent.

Mvh. Thulfen

Fra : Søren Janner

Dato : 29-08-06 08:46

Endnu engang tak for alle de gode råd.

Jeg er fokuseret på at finde en kombination af en campingvogn/sommerhus/båd.
Den skal fortrinsvis bruges til weekendture, fisketure og badeture. Vi
regner ikke med at skulle holde 3 ugers ferie i den - max. 2-3 dage ad
gangen.

Brugt, ferskvandskølet, helst diesel men benzin er ikke udelukket og ikke
noget med Z-drev.

To modeller tiltaler mig: Nimbus 280 Coupe - og Uttern 68 C - der er dog
ikke for mange sovepladser i nogen af dem, godt nok kan man få Nimbus i
familieudgave, men det er på bekostning af stort set al dæksplads.

Uttern er rent økonomisk nemmere at komme i nærheden af - specielt når man
kigger på de lettere brugte.

Jeg har også set på Saga modeller - men vi er på udkig efter en lidt mere
sporty type båd. (dog ikke ren speedbåd)

Er der nogen som kan/vil dele deres viden om Nimbus og Uttern?

Hilsner fra Søren

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 29-08-06 15:44

> To modeller tiltaler mig: Nimbus 280 Coupe - og Uttern 68 C - der er dog
> ikke for mange sovepladser i nogen af dem, godt nok kan man få Nimbus i
> familieudgave, men det er på bekostning af stort set al dæksplads.

Begge både er Svensk bygget og der er vist ikke så meget at komme efter.

Uttern http://www.mon-marine.dk/pdf/anmeldelser_test/bn0602-uc68.pdf

Nimbus er vist de samme som bygger Maxi og Storebro, men om det er på samme
værft eller om det er datterselskaber ved jeg ikke.

lidt flere testede både:
http://www.mon-marine.dk/anmeldelse_test/
http://mail.sbo.ch/inhalttest.html

Jeg var i hvert fald glad for min nr2 jolle, en klinkbygget Uttern med 25hk
Mariner
Den var utrolig søstærk og stadig i god form efter 5års garnfiskeri og
vandski

Mvh
Leon

Fra : Per Christiansen

Dato : 29-08-06 20:46

Du kan helt roligt købe en Bayliner 275.

De nyere modeller er helt ok i kvalitet og du får en
rummelig båd med meget udstyr.

Fra : ena

Dato : 29-08-06 21:08

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan helt roligt købe en Bayliner 275.
>
> De nyere modeller er helt ok i kvalitet og du får en
> rummelig båd med meget udstyr.

Ja i slutningen af 1990èrne købte brunswick Bayliner - de er lavet på samme
støbeforme og fabrik som Sea Ray - kvaliteten fejler ikke noget på de
nyere - her er skoda sammenligningen egentligt god - du kan købe en Audi
(Sea Ray) eller en Bayliner (skoda) mange af komponenterne og platformene er
de samme - der er kun pris og detalieforskelle mellem de 2

Fra : Søren Janner

Dato : 30-08-06 07:25

Tak for de nye input - man må sige, at her er folk delt i to lejre. Og som
ny kan det vist ikke blive meget mere forvirrende. Det er jo en større
investering og den skulle gerne være rigtig fra start. Bayliner 275 -
tiltalte os i første omgang p.g.a. den gode indretning - 4 sovepladser
fordelt på 2 "kahytter", fast bordplads til 4 der ikke skal fjernes ved
sengetid, toilet m/brus, køkken med det hele. Desuden er der rigtig god
plads ude til både spisning, fiskeri og badebro. Fås med både benzin og
diesel.
Jeg kan faktisk ikke finde en tilsvarende indretning og brugermuligheder i
anden
båd, til en pris der kommer bare lidt i nærheden.

Hmmmm.........

/Søren

Fra : ena

Dato : 30-08-06 17:39

> [...]
> Audi (Sea Ray) eller en Bayliner (skoda) mange af komponenterne og
> platformene er de samme - der er kun pris og detalieforskelle mellem de 2

Brunswich har for øvrigt ikke bare Bayliner og Sea ray men også Boston
Whaler mercury Mariner og Mercruiser - kvaliteten fejler intet, efter 1998
hvor Bayliner blev opkøbt er alle både produceret på samme fabrikker og alle
test af de nyere Bayliner siger at kvaliteten er helt ok

Hvis du skal købe en så prøv lige at se syd for grænsen - der koster de ofte
30 % mindre for samme båd grundet momsen der er lavere i tyskland - og
grundet at importøren i DK Engstrøm Marine tager ublu priser.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-08-06 16:02

>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

En hel masse.

>Endelig en god og kortfattet forklaring / spørgsmål.
>Gør sine mål, ønsker/klar. Spørg- og handel ud derfra.
>Erfaring kommer med tiden, dog bliver man godt hjulpet med en konsulent.

>Mvh. Thulfen

Tak

Jeg synes, det er spændende at rådgive, når det er noget jeg har forstand
på, og modtageren vil besvare nogle spørgsmål / gøre sig nogle ting klart.
Desværre er det ikke altid nemt her på Nettet, for dels er der mange
spørgere, der ikke er villige til at gå gennem processen med at gøre sig
ting klart, og dels er der mange, der lynhurtigt anbefaler deres egen
favoritter - uden at prøve at sætte sig ind i spørgerens behov /
præferencer / visioner.

OT: Jeg har prøvet at rådgive mht. anskaffelse af hunderacer og og
fabriksnye biler, og det er umuligt på Nettet.
'VI skal ha' en ny bil i prisklassen X kr. Hvad vil I anbefale? Køb en
gammel MGA!, Køb en VW transporter! Og så går det derudad.
Blandt hundefolkene er det helt absurd - ingen kan læse, at deres egen
favoritrace er uegnet.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-08-06 12:12

Harding E. Larsen <harding@VG742larsen.tdcadsl.dk> (slet VG742) den 24.
august 2006 kl. 15:27 +0100 skrev:

> [...]
>men skal betragtes som en engangsudgift og skal ikke
>efterfølgende indregnes i en pris pr. sømil.

Det er da en nyskabelse inden for økonomi

Rig, køl, sejl, tovværk og alt det der, som hører til på en sejlbåd koster
ganske mange penge.

>Når du så kommer rundt i feriehavnene opdager du at op mod 90%
>af bådene er sejlbåde.
Tja...tallet er nok vel højt og siger vel mest om, hvilke havne der
foretrækkes med sejlbåd.

>Alene det at placere en motorbåd mellem
>sejlbåde rent skrogsformmæssigt og når man skal over flere både
>for at komme i land kan nok give tanker til overvejelse.
Du presser virkelig citronen nu - for at overtale dem til dine personlige
præferencer.

Hilsen Sverre.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-06 14:27

> [...]
> 24.

> Det er da en nyskabelse inden for økonomi
>
> Rig, køl, sejl, tovværk og alt det der, som hører til på en sejlbåd

Jeg har aldrig lavet regnestykket, men det var da morsomt at prøve ...
så jeg vover det ene øje ... selvom jeg *altid* har sagt, at man ALDRIG
skal beregne omkostningen pr. time ved at have en sejlbåd ...

Lad os for illustrationens skyld se bort fra anskaffelsespris og
afskrivningen på selve båden ... Eller forudsætte at disse størrelser er
ens for de to bådtyper ... Men koncentrere os om de løbende udgifter
eksklusive havneafgift og forsikring og forrentningen ... Ja, det er et
meget forenklet regnestykke ... og man kan meget vel komme til
fejlagtige konklusioner ved at anvende gennemsnitsberegninger i den
forkerte sammenhæng.

Jeg har ikke forstand på motorbåde, det må en anden klare ...

Lad os sætte et stel sejl - stor, genua og gennaker - til kr. 60.000,-
og til cruisingformål en gennemsnitlig levetid på 10 -15 år ... Det er
kr. 5 - 7.000,- om året. Motoren ligger vel også på omkring kr.
60.000,- og kan på en sejlbåd holde i 20-30 (??) år. Det bliver kr. 2 -
4.000,- om året. Den årlige forårsklargøring kan vel gøres for ca.
5.000,- når vi ser bort fra timelønnen ... arbejdet bærer jo lønnen i
sig selv ... ikke sandt? Løbende vedligeholdelse af rig, tovværk,
træværk, sprayhood, elektronik, motor m.v. - har ingen præcis anelse -
men sætter det til kr. 10.000,- kr. om året ... Lad os kalde det kr.
24.000,- om året ekskl. forsikring og havneplads og evt. afskrivning og
forrentningen ... Hvor meget vi sejler er jo helt individuelt ... Med
f.eks. 1.000 sømil på en sæson er det kr. 24,- pr. sømil plus brændstof
.... med en gns.fart på 5 knob for motor er det ca. 1½ l. pr. time eller
knap kr. 3,- pr. sømil, man sejler for motor ... igen er dette jo helt
individuelt ... Vi bruger ikke 100 l. diesel på en sæson ... (langtfra
endda), men lad os (for eksemplets skyld) sige kr. 1.000,- på en sæson,
så lægger vi en krone på "gennemsnits-sømilsprisen" ..., hvilket giver
en samlet pris pr. sømil på kr. 25,- ... med en gns. fart på 4 - 6 knob
vil det svare til en gennemsnitlig timepris på kr. 100 - 150 kr. ...
når man sejler altså ... Men mange af omkostningerne har man jo, selvom
man ikke sejler ... forårsklargøring f.eks.

Det hele er godt nok meget forenklet, bl.a. fordi sejl, tovværk og
træværk m.v. også ældes, når vi ikke sejler osv. Men for at få et groft
sammenligningsgrundlag kan det vel accepteres ...

HVIS det koster kr. 300,- i en motorbåd i timen i brændstofforbrug,
koster det altså mindst det dobbelte pr. time - alene i brændstof i
motorbåden over for de samlede gennemsnitlige "sejlsømileomkostninger
pr. time", men til gengæld flytter den sig jo noget hurtigere, så den
koster vel mindre end en sejlbåd, hvis man udelukkende vil ræsonnere på
"sømileprisen" ... Men jeg aner ikke, hvad motor og andre direkte
"sømileomkostninger" på en motorbåd anddrager ... Måske en i gruppen har
lyst til at vove det ene øje, så man kan sammenligne? ...

Nu må jeg straks erkende, at jeg finder den slags regnestykker ret
meningsløse ...

Når man har valgt denne hobby, har man jo også valgt at nyde timerne på
vandet og "glemme kr. og øre problemet til en anden dag" ... Men
selvfølgelig er der en forskel på om jeg tager ned til båden en
eftermiddag og tager et slag rundt om Ven i min sejlbåd, hvilket stort
set ikke udløser ekstra omkostninger ... hvorimod min nabo skal overveje
om turen er ??? kr. værd. Så de marginale omkostninger ved brugen er
vidt forskellige ...

Så den store forskel på de to bådtyper er vel, at for sejlbåden er
størstedelen af omkostningerne faste i den forstand, at de stort set
udløses uanset man sejler meget, lidt eller ikke ... Mens en stor del af
motorbådens årlige omkostninger udløses ved brugen ...

En samlet beregning på de samlede årlige udgifter kunne således give et
andet billede ...

Det svarer lidt til de overvejelser man havde i starten af
internetbrugen ... med et opkaldsmodem løb der stort set kun
omkostninger på - også når man (nødtvungent) forlod sit skrivebord - når
man var koblet op, mens man med ADSL har det som en fast omkostning per
tidsenhed uanset, hvor meget - eller lidt - man bruger nettet ... Jeg
kan bedst lide den sidste model ... også selv om den skulle vise sig
ikke at være (væsentligt) billigere pr. time, jeg bruger systemet ...
Afgift på løbende forbrug virker "stressende" på mig ... ...

Men i bund og grund mener jeg ikke det giver mening at sammenligne de to
former for sejlads ... De er så forskellige, at der nærmest er tale om
to forskellige fritidsinteresser, som dog har glæden ved bl.a. båd,
vandet og havnelivet til fælles ...

Og det er vel de færreste, der vælger "yndlingshobby" efter strenge
økonomiske overvejelser ...

Men jeg vil da gerne modtage korrektioner til ovenstående
sejlbådsberegninger, hvis nogle af Jer mener, de er komplet misvisende

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : BJ

Dato : 27-08-06 14:33

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> forskellige fritidsinteresser, som dog har glæden ved bl.a. båd, vandet og

112% enig, men imod de stærkeste sejlsejlfantikere kæmper selv guderne
forgæves.

Med helplanende hilsen

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Egon Stich

Dato : 27-08-06 16:37

> Men jeg vil da gerne modtage korrektioner til ovenstående
> sejlbådsberegninger, hvis nogle af Jer mener, de er komplet misvisende

> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Jeg vil ikke korrigerer men:
Har du tænkt på, hvad der sker, om vore "admiralinder" ser sådanne
beregninger?

MVH
Egon

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-08-06 12:23

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> den 26. august 2006 kl.
02:40 +0100 skrev:
>"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg er helt uenig. For det første er det billigere at sejle på diesel

Hvis Søren beslutter sig til at købe en fabriksny båd - hvad vi alle
prøver at fraråde - er det nok billiger med benzin.
Merprisen ved anskaffelse vil ved normalt brug ikke kunne tjene sig hjem
via laver brændstofpris og længere på literen.

>En dieselmotor
>er også meget mere stabil
Enig.

>og støjsvag.
Uenig - diselmotorer larmer mere end benzinmotorer.

Fra : N/A

Dato : 27-08-06 14:27

Fra : Tenna

Dato : 28-08-06 09:56

Søren Janner skrev:

> [...]
> (5,7 L. V8)
>
> Gode råd/erfaringer modtages med taknemmelighed.

Hej Søren
Snyd ikke jer selv for at se en SAGA 27 inden i bestemmer jer, det er
vel ikke uden grund at der sejler ca. 3000 af dem i danske farvande.
Vi købte en ny i 1997, solgte den i 2003 og fik det samme antal kroner
som vi havde givet, vi tabte inflationen men havde også fornøjelsen,
den havde en 63 hk yanmar (det er i overkanten til en 27) forbrug ved 7
knob 3,5 L/time max fart ca. 10 knob.
Vi sejler stadig SAGA
Jørgen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-08-06 18:48

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> den 27. august 2006 kl.
15:27 +0100 skrev:

>Jeg har aldrig lavet regnestykket, men det var da morsomt at prøve ...
>så jeg vover det ene øje ... selvom jeg *altid* har sagt, at man ALDRIG
>skal beregne omkostningen pr. time ved at have en sejlbåd ...

Og jeg har så lavet et tilsvarende regnestykke for en motorbåd.

Båden er købt i maj og benyttes af to ’partredere’. Det er en fabriksny
Limbo 585 med en Suzuki 115 hk motor.
Selve bådens pris ,75.000, holder jeg - lige som du - udenfor. Ligeledes
de ca. 16.000, som en havneandel kostede.

Båd, motor, kaleche, GPS, Fishfinder og lidt andre småting - i alt 188.000.

Altså er der 123.000, der skal afskrives.

Motoren (pris 70.000) holder i 20 år - 3.500 årligt.

Kalechen (pris 13.000) i 8 år - 1.625 årligt.

Resten (43.000) i 12 år - 3.500 årligt.
Det er sjusset, for badeplatformen holder ganske længe, elektronikken
kortere, og transporten af båden fra Thy til Frederiksværk….øh….

Motorservice og vinterkonservering 4.000 årligt.

Forsikring 7.500 årligt.

Bådplads 2.100 årligt

Bundmaling 1.000 årligt.

Kontingenter 1.000 årligt.

Små anskaffelser (priserne på små plastikdimser til maritim brug overgås
kun af priserne på sexlegetøj). Vi handler konsekvent hos Søren på Lynæs
Havn; dels yder han en fremragende service og kan rådgive, og dels
forsvinder de små butikker, hvis vi ikke handler i dem. 2.000 årligt.

Personligt udstyr som solcreme, veste og tøj er ikke medtaget.

Udgifterne til ophold i fremmede havne er ubetydeligt, så de er heller
ikke med.

Benzin:
Vi har nogle problemer med forbruget pr. sømil. Måske er vi ikke gode nok
til at sejle båden korrekt, og måske er trimflapperne ikke monteret helt
rigtigt. Kontakt med Suzuki har givet os oplysningen, at motoren skulle
bruge 23 liter i timen for fuld gas. Tophastigheden er 36 knob, og da vi
som regel sejler 20-25 knob, sættes et realistisk forbrug til 0,7 l/m.
Altså ca. 16 liter i timen. Eller 170 kr.

For et par dage siden rundede motoren de 100 timer. Båden er leveret medio
maj, og her i første sæson har der jo været et rend af venner, bekendte,
familie, kolleger og naboer, der skulle ha’ en tur. Desuden har vi trænet
ganske meget med henblik på speedbådskørekort. Så mon ikke 100 timer pr.
sæson er realistisk?
Det giver 50 timer pr. partreder. Altså 8.500 pr. år

Alt i alt ca.40.000 svarende til 20.000 pr. partreder pr. år.

Hvis der kun var én ejer:

Ca. 30.000 pr. år.

Antal sømil: 1125 - pris pr. sømil ca. 27 kr.

Pris pr. time: 600 kr.

--

Det er jo så interessant, at udgiften pr. sømil er tilnærmelsesvis den
samme.

>Nu må jeg straks erkende, at jeg finder den slags regnestykker ret
>meningsløse ...

Det gør jeg ikke, for det er jo en masse penge, vi poster i vores store
fritidsinteresse - og jeg synes da, der er skægt at vide, hvad vi får for
dem.

> [...]
>set ikke udløser ekstra omkostninger ... hvorimod min nabo skal overveje
>om turen er ??? kr. værd. Så de marginale omkostninger ved brugen er

VI har en slags motto ombord: Dette her koster os en formue om året, så vi
gider ikke at sidde her og fedte med nogle 100-kronseddel.

Kan I huske formuleringen fra Sjælland Rundt: Det er som at stå under den
kolde bruser med alt tøjet på og rive pengesedler istykker.

Når vejret er til det, pisker vi til Rørvig for at spise en 'Rørvig-is'.
Oplevelsen ER pengene værd.

> [...]
>former for sejlads ... De er så forskellige, at der nærmest er tale om
>to forskellige fritidsinteresser, som dog har glæden ved bl.a. båd,

Ikke helt enig. For dig og dine er selve sejladsen attraktiv, fordi der er
så mange parametre at tage hensyn til.
For os er det nogenlunde det samme, for det er ikke nemt at manørere en
let, planende båd ved høje hastigheder.

Hilsen Sverre.

Fra : Flemming Torp

Dato : 29-08-06 06:29

Hejsa Sverre,

Det er svært at afgøre om vi "forurener" mere end vi informerer ...
Men det var da sjovt at se regnestykket fra den side ...
Vi har dog ikke helt de samme poster med i regnestykket ...
Jeg har f.eks. ikke medtaget forsikringen, bådplads, kontingenter ...
Men har så lidt mere med af "det løse" ...

Men jeg dog overrasket over, at "sømilepriserne" i regnestykkerne ikke
afviger så voldsomt fra hinanden - beregningernes usikkerhed taget i
betragtning ...

Jeg er enig i, at det ikke er irrelevant at beregne de samlede omkostninger
ved denne hobby ... Men det huer mig ikke at beregne omkostningerne pr. time
eller pr. sømil.
Det er det, jeg mener med, at det ikke rigtig giver mening ...
Det er derimod relevant for de fleste af os, at vide, hvor meget vi skal
afsætte til vores store fritidsinteresse på årsbasis ... og når det er
gjort, tilstræber jeg at få så mange timer på vandet som muligt ...

For mig vil 100 sejlertimer på en sæson nu ikke række ...alene sommerturens
sejlertimer ligger væsentligt over dette tal ... Men jeg skal jo heller ikke
"betale pr. time, jeg sejler" ... ...
Og ofte vil jeg jo bare nyde turen, selvom der er svag vind og båden ikke
flytter sig mere end 2-3 knob ... Derfor bliver "timeprisberegningerne" - i
bedste fald - meget usikre ... og - mener jeg selv - ret meningsløse ...
istedet skulle man måske regne på, hvor mange timer man befinder sig ombord?

Jeg kan dog ikke skjule min undren over at jeg ser adskillige både i havnen,
hvor der stort set ikke kommer et øje hele sæsonen og det er kun sjældent
fortøjningerne er kastet ...
Det må give enorme "sejltimepriser" ...

--
Flemming Torp

Fra : claus b. p.

Dato : 29-08-06 11:18

"Flemming Torp" <torpedo@mail(fjernedo).dk> wrote in message
> [...]
> i bedste fald - meget usikre ... og - mener jeg selv - ret meningsløse ...
> istedet skulle man måske regne på, hvor mange timer man befinder sig

Der er vel heller ingen der forhindrer en motorsejler i at tøffe rundt med
2-3 knob og spare brændstof mens man bare nyder vand, vejr og udsigt.
Omvendt har man jo kraften til rådighed når man ønsker den, uanset om det
pludselig er blik. Og de timer hvor man bare bruger båden som sommerhus...
Så det mest relevante er vel at lægge et budget der hedder faste udgifter og
variable udgifter. Det bliver ikke nemmere af at man skal fordele sådan, men
det er jo ligesom en bil, hvor fx. afskrivningen er på et bestemt niveau,
men trods alt også ændrer sig ved brug. Selvfølgelig er det da relevant at
regne udgifterne sammen, De fleste må jo prioritere hvad de bruger penge
til. Og i sammenligning med en uges skiferie, som nemt koster 40-50000 kr.
pr. uge for en familie, så er der nok flere timers sysler indeholdt i de
samme penge på en båd. Måske er det uretfærdigt, men nogle gange må man jo
vælge. Det er da interessant nok at få bekræftet, at man ikke skal vælge
mellem sejl- og motorbåd ud fra en økonomisk betragtning.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-06 13:31

Hej Claus,

Dine nedenstående betagtninger, kan jeg tilslutte mig.

Dog vil jeg lige påpege, at jeg opfattede tråden som en "dialog" imellem
den "rene" motorbåd og den "rene" sejlbåd ... Og i *den* sammenhæng er
en motorsejler nok mere en sejlbåd end end motorbåd ... Jf. Sverres
regnestykke på kr. 600,- i timen - eller måske 300 kr./time i direkte
brændstofudgift ... så forslugne er der vist ikke mange motorsejlere der
er - mig bekendt ... med mindre de er *meget* store ...

Den afgørende forskel i omkostningsstrukturen for de to bådtyper er -
som du også skriver - fordelingen imellem de faste og de variable
omkostninger. For sejleren er de direkte, variable omkostninger meget
begrænsede, dvs. de samlede årlige omkostninger varierer kun i ringe
omfang med antallet af sejltimer på en sæson ...

For motorbådsskipperen er situationen en anden ... Han/Hun skal for hver
time der sejles være villig til at hive et vist antal kontante
hundredekronesedler op af lommen til brændstof ...

Det kan så godt være, når sæsonen er slut, at begge parter har brugt det
samme beløb ... og haft de samme glæder, oplevelser og problemer ... og
det er jo også dejligt at være på båden, når den ikke sejler ... og det
tager vores "regnestykker" jo ikke højde for ... Men det har da været
sjovt at se andres beregninger ...

Af hensyn til min (og ikke mindst konens) nattesøvn har jeg ikke indviet
hende i denne tråds detaljer ... ...
Vi vil nok i højere grad koncentrere den maritime samtale om, hvad der
er det bedste sejlertøj til vores formål!
Og så: Hvor skal vi hen til næste år ...

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-08-06 15:21

"S¯ren Janner" <sj@stjerne-personale.dk> den 29. august 2006 kl. 09:45
+0100 skrev:
>Endnu engang tak for alle de gode råd.

Og tak til dig, fordi du lytter

Tag ikke fejl af, hvem der har mest ud af det her. Personligt synes jeg
det er en sand fryd at bidrage til, at I tager de rigtige beslutninger.

> [...]
>Den skal fortrinsvis bruges til weekendture, fisketure og badeture. Vi
>regner ikke med at skulle holde 3 ugers ferie i den - max. 2-3 dage ad
Så er det vel sommer, sol, mågeskrig, havnehygge, familesamvær og alt det
smukke ved at være på vand, der tiltaler jer.
Og ikke at tilbagelægge lange stræk - og måtte tage vejret (og især)
vinden som det nu flasker sig. Vinden er - som oftest - sejlbådenes ven og
altid motorbådenes fjende.

>Brugt, ferskvandskølet, helst diesel men benzin er ikke udelukket og ikke
>noget med Z-drev.
Alternativet til Z-drev er fast aksel, og det betyder, at havnemanøvrer
bliver lidt vanskeligere. Men så kan I jo supplere med en bovpropel, som
vel koster 15-20.000.

>To modeller tiltaler mig: Nimbus 280 Coupe - og Uttern 68 C - der er dog
>ikke for mange sovepladser i nogen af dem, godt nok kan man få Nimbus i
>familieudgave, men det er på bekostning af stort set al dæksplads.
Du mener cockpitplads

Bådene har det til fælles, at man sidder inde og styrer. Er det et bevidst
ønske?
Ellers er der jo Uttern 68 D, som er stort set samme båd - med stort
cockpit og kaleche.

>Uttern er rent økonomisk nemmere at komme i nærheden af - specielt når
>man
>kigger på de lettere brugte.

Jeg er ked af at måtte sige det, men man vælger sjældent den rigtige båd
første gang. Der er en masse små ting, man ikke på forhånd kan vide noget
om. Alle mennesker har forskellige præferencer mht. at sejle, og det er
derfor der er så store variationer i både. I ved fx ikke noget om, hvor
meget i vil lave mad. Måske vil I elske at for- og tilberede måltider, og
måske står den på lokale 'gadekøkkener' - og et orgie i junkfood.
Fordelinge af ude- og indeplads er også vigtig. Skal man kunne sidde mest
komfortabelt helt inde, eller er det bedst med et cockpit med
kalecheoverdækning?

>Jeg har også set på Saga modeller - men vi er på udkig efter en lidt mere
>sporty type båd. (dog ikke ren speedbåd)
Betegnelsen speedbåd bruges faktisk kun om mindre både - sådan op til et
par og tyve fod.
Større både kaldes daycruiser, cabincruiser eller lignende - der er ikke
noget rigtigt navn på det segment.

Det I vil have er en båd med et passende fartpotentiale, så I kan nå
relativt langt på jeres ture. Det vil så være en planende båd. Den sejler
fint under ca. 5 knob, elendigt mellem 5 og ca. 14-18 knob - og perfekt
derover.
Der findes også såkaldte halvplanende både, som i skrogform er en
mellemting mellem deplacementbåd (dem, der bliver nede i vandet hele
tiden) og planende både. De skulle være pragtfulde at sejle, men kræver
vist ganske meget motorkraft.
Storebro, som er i en noget højere prisklasse, er et eksempel.

>Er der nogen som kan/vil dele deres viden om Nimbus og Uttern?
Ikke personligt, men Nimbus er kendt for meget høj kvalitet. Og Uttern er
slet ikke dårlig. Jeg sejlede en mindre Uttern i et års tid, og der var
ingen tvivl om, at kvaliteten var okay.

Tør man spørge, hvor I får havneplads?

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-08-06 15:48

"Flemming Torp" <torpedo@mail(fjernedo).dk> den 29. august 2006 kl. 07:28
+0100 skrev:
>Hejsa Sverre,
>
>Det er svært at afgøre om vi "forurener" mere end vi informerer ...
Det kan være et chock at finde ud af, hvad man bruger på sit legetøj

I mange år var jeg rytter og regnede for sjov ud, hvad det kostede, hver
gang jeg satte mig op på min hest.
I dagens priser ville det vist være noget med 3-400 kr.

> [...]
>Jeg har f.eks. ikke medtaget forsikringen, bådplads, kontingenter ...
>Men har så lidt mere med af "det løse" ...
Ja - og inspireret af anden tråd mangler du 50.000 til sejlertøj om året

I morgen skal jeg spise middag med et par inkarnerede sejlere (Najad 32)
og vil printe regnestykkerne ud.
Efter gensidig tilsvining og hån vil vi more os kosteligt over det.

>Men jeg dog overrasket over, at "sømilepriserne" i regnestykkerne ikke
>afviger så voldsomt fra hinanden - beregningernes usikkerhed taget i
>betragtning ...
Også jeg

> [...]
>afsætte til vores store fritidsinteresse på årsbasis ... og når det er
>gjort, tilstræber jeg at få så mange timer på vandet som muligt ...
Enig - for det ER en livsstil. Fra sneen begynder at smelte tænker vi på
sejlads, hele sommeren vurderer vi vejr mm. - siger 'måske' til aftaler og
til efteråret bliver vi triste.

> [...]
>bedste fald - meget usikre ... og - mener jeg selv - ret meningsløse ...
>istedet skulle man måske regne på, hvor mange timer man befinder sig
Jeg ved det ikke. For der er jo oplevelser, som brænder sig ind i ens
bevidsthed - og de er ubetalelige.
I mange år holdt jeg ferie i en Albin 25, og vi elskede natsejlads. At
sidde alene og sejle mod en lavtstående måne, var som at sejle i flydende
sølv. Eller da jeg - med frivagten trygt sovende - ville sejle helt ind
til Svendborg. Jeg var FOR træt men havde lys og kurser som paratviden.
Men der er et sted - når man kommer fra Langeland - hvor angivelsen af
kurserne skifter. Jeg nåede lige at få drejet / stoppet, inden vi endte i
en have. Jeg blev udnævnt til opfinderen af hortonomisk navigation.

> [...]
>havnen,
>hvor der stort set ikke kommer et øje hele sæsonen og det er kun sjældent
Måske er de frokostbåde, som primært har kolonihavekvaliteter. Jeg har en
mistanke om, at nogen af dem i Rungsted slet ikke har motor.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-08-06 15:53

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> den 29. august 2006 kl.
14:31 +0100 skrev:
> [...]
>det er jo også dejligt at være på båden, når den ikke sejler ... og det
>tager vores "regnestykker" jo ikke højde for
Vi er jo sjældent på båden, når der ikke står sejlads på programmet. Men
ofte skal vi liiiige se til hende og falder i snak med andre - eller
sidder i bilen og snakker sejlads. Vi kan enda finde på det i mørke

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-08-06 10:16

"S¯ren Janner" <sj@stjerne-personale.dk> den 30. august 2006 kl. 08:24
+0100 skrev:
>Tak for de nye input - man må sige, at her er folk delt i to lejre.
Det synes jeg nu ikke, for du får mange forskellige bud og råd.

>Og som
>ny kan det vist ikke blive meget mere forvirrende. Det er jo en større
>investering og den skulle gerne være rigtig fra start.
Hvis der er så meget som én her, der har valgt den rigtige båd fra start,
vil jeg æde min gamle begroede fender.

> [...]
>anden
>båd, til en pris der kommer bare lidt i nærheden.

Har tanken om hvorfor ikke strejfet dig?

Jeg har ikke noget kendskab til Bayliners kvalitet sammenlignet med andre
mærker, men INGEN har nogensinde i mit nærvær udtalt noget om høj kvalitet.

Hilsen Sverre.

Fra : Per Christiansen

Dato : 30-08-06 17:17

> [...]

> Jeg har ikke noget kendskab til Bayliners kvalitet sammenlignet med andre
> mærker, men INGEN har nogensinde i mit nærvær udtalt noget om høj

Det kan jo også være at bayliner har valgt at sælge lidt billigere og så
sælge
flere og på den måde tjene flere penge.

Og husk lige der er foreskel på kvalitet og højkvalitet.

Det er lige som med skoda, i starten spare man på kvaliteten og kan sælge
billigt og kommer ind på markedet med et godt salg, så skruer man op for
kvaliten
og også for prisen men holder sig lige under de andre smart.

og så billige er de da heller ikke.