GPS
Fra : HHH

Dato : 23-08-06 01:20

Jeg undrer mig til stadighed over, hvorfor det absolut skal være så
hundedyrt at anskaffe GPS til maritimt brug, når man nu kan købe ganske
udmærkede GPS'er til brug i bil til under 3000 kr, og det enda med hele
europa preinstalleret.
Er der nogen her i gruppen der kan give en fornuftig forklaring.

HHH

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 01:53

Mit bud er stikordene: Udbud/udbydere (begrænset/ret få producenter set
i globalt perspektiv) og efterspørgsel (ikke "fattigrøve", men store
drenge, der elsker at lege = lav priselasticitet), produktionsvolumen
(trods alt begrænset ift. biler m.v.) og konkurrencesituationen (det ser
ikke ud til at man har særlig aktiv priskonkurrence inden for den
maritime branche, men konkurrerer mere inden for egne systemer med nye
features) ... men det rent gætteri ... Jeg har ingen inside viden ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-08-06 08:46

> [...]
> europa preinstalleret.
> Er der nogen her i gruppen der kan give en fornuftig forklaring.

Hej

Antallet, materialerne og den relativt begrænsede konkurrence, er ting der
gør en kortplotter dyr, importøren tager sig dog også godt betalt, jeg købte
en Garmin 172C plotter i Portugal, det var lige godt og vel halv pris.
leveringen tog under 24 timer og jeg købte også kort over Danmark, samme
kort som jeg kunne købe ved den "lokale" bådmand.

http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_18&products_id=281&PHPSESSID=43b84f090b84d6f...

Prøv for øvrigt at smide en bil-gps i en spand vand

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Lars A.

Dato : 25-08-06 22:39

Jeg kan ikke finde det kort over Danmark du omtaler på aspidshop.com. Kan du
fortælle hvor det er?

--
vh. Lars Andersen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-08-06 17:33

$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...> Jeg kan ikke finde det kort over Danmark

http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_6_23_36_39_41_45&products_id=179

http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_6_23_36_39_41_45&products_id=188

http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_6_23_36_39_41_45&products_id=199

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-08-06 17:38

> Jeg kan ikke finde det kort over Danmark du omtaler på aspidshop.com. Kan
> du
> fortælle hvor det er?

Hej

Og der er mange flere:

http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?cPath=3_6_23_36_39_41_45&sort=4a

OBS, der er 5 sider med kort, bare til Garmin.

Fra : Falken

Dato : 23-08-06 08:55

HHH wrote:
> [...]
> europa preinstalleret.
> Er der nogen her i gruppen der kan give en fornuftig forklaring.

Jeg er enig med Flemming. En anden årsag kunne være kravet til IP
klasse. Miljøet i en båd er trods alt mere hårdt end i en bil. Jeg
har også GPS til bilen og jeg må sige at selv om de reklamerer med
skarp skærm (går ud fra det er lysstyrken de mener) så er den ikke
nær så let at læse, som min kortplotter i båden, når solen
skinner.
Det kan mere undre mig er at softwaren - kortene - skal være så
dyre. Den høje pris gør det jo fristende at kontakte kreative
personer. Og ja jeg købte min kortplotter MED kort!

Fra : Flemming Torp

Dato : 24-08-06 22:45

"Falken" <StenFalkenberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Men der er jo stadig en "løs ende" ... inden for det maritime område ...
Hvorfor kan Leif købe et "globalt produkt" i Portugal til halv pris af, hvad
vi hårdt beskattede Daner skal erlægge for samme produkt? ...
Der må ligge nogle konkurrencebegrænsende "mekanismer" et sted ...
Importørens greb om detaillisten? ... Svært at sige ...

--
Flemming Torp

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-08-06 06:20

Det er helt sikkert der ligger noget i IP klasser, men husk lige på at dem
der producerer BIL GPS'er også laver modeller der kan sidde udendørs på en
motorcykel i silende regn og 200 km/t fartvind. Uden at de er er ret meget
dyrere end de normale modeller.

Jeg tror problemerne er: Producenter der producerer til bådfolk med for
mange penge, importører der tjener kassen på produkterne, forhandlere der
tjener en del på produkterne og så selvfølgelig de danske skatter. Hvis
importøren lægger 30% på, grossisterne lægger 30% på, forhandleren lægger
40% på og der tilsidst lægges 25% moms oven på det hele, så løber det altså
op. Så kommer en vare der er produceret for 1000 kr til at koste 2700 kr. Og
så er det jo en aggressiv web-shop i udlandet kan komme på banen os sælge
tingene til næsten halv pris og stadig leve af det.

Der er kun en vej. Mere konkurrence og nedlæggelse af de monopoler som
grossister og importører har opbygget. Jeg har kontaktet både
konkurrencestyrelsen og at par andre organer, men uden stort held. Så er der
jo kun en ting at gøre: Bruge forbrugernes magt og købe af andre kanaler, så
vi får nedbrudt monopolerne

Bjarke

Fra : Frank Andersen

Dato : 24-08-06 12:25

Har du i forvejen en bærbar computer, og den kan stå et beskyttet sted på
din båd, så er det nemt og billigt at lave en søkortplotter på den, men en
GPS mus tilkoblet USB porten.

Dét fungere bare super !

Frank