Køleskab på el/gas i båden?
Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 17:23

På en campingtur for flere år siden lejede vi et "mobile home", hvor
køleskabet kunne køre på 110V, 12V og på gas. Man kunne selv vælge. Som
jeg husker det, var det ganske effektivt på gas, men jeg husker ingen
detaljer.

Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med sådan en installation i
en båd? Altså hvor man kan switche imellem landstrøm, 12V i båden og
gas? ...

Er det lovligt? Forsvarligt? Effektivt? Praktisk i en båd?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-06 18:17

Hej Flemming,

Gør Google til din ven!
Allerede førsteopslaget, når man skriver gaskøleskab, giver svar
på forbruget.
Op til 19 gram gas i timen.
Det vil sige at du skal besøge ham gassemanden ca. en gang om
ugen alene for at køre køleskabet.
Indrømmet, det er effektivt og køler godt.
I campingvogne anvendes normalt 11 kg´s gasflasker og med en af
den størrelse i reserve hjælper det lidt.
Desuden reglen om brandbare materialers afstand til
gasapparaters flamme, jævnfør bilag 3 i gasreglementet, kunne
give problemer.
Desuden vil det nok være nødvendigt med skorstensinstallation.
Er det ikke en stor motorbåd med meget plads over dæk, veranda
m.m. er det nok ikke den mest udbredte installation og slet ikke
i sejlbåde af almindelig størrelse.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 19:10

Det fungerer super, men du skal jo have gas nok med. I vores campingvogn
brugte det en 11 kg flaske på ca 14 dage - 3 uger (selvfølgelig inkl lidt
forbrug til komfur). Herudover så er de ofte med ammoniak, så skal ud og stå
på hovedet hvert 3.-4. år. Måske lidt upraktisk i en båd, som ikke er lige
så dejlig firkantet som en campingvogn.

Det virker ellers perfekt. Smart at have det kørende når man kører. Holder
man pause er der iskolde sodavand og pålæg i skabet ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:02

Tak til Harding og Bjarke,

Tak for klare svar.

De var præcise nok til at jeg ikke vil tænke mere på det ... Jeg husker
åbenbart forkert, for jeg mente inden Jeres input, at det var ganske
effektivt ... og da min sejlbåd ikke er "en stor motorbåd med meget
plads over dæk, veranda m.m." er det ikke relevant i min situation ...
Skorstensinstallation? ... Du godeste! ... Så hellere passe godt på
strømmen ... Men med tre overnatninger i træk for anker kniber det med
kapaciteten af de to servicebatterier, jeg har i båden, hvis man vil
holde mad- og drikkevarer rimeligt nedkølet ... måske jeg skal overveje
et ekstra service-batteri? ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 22:02

Ja. Jeg er overrasket over hvor effektivt det isoterm er, som er monteret i
mine nye brugte "kæreste". Jeg har et ampere meter, hvor jeg kan se når
kompressoren (Danfoss) kører. jeg vil gætte på at når den er kølet ned, så
kører kompressoren kun 10% af tiden.

Jeg har haft det kørende i op til 10 timer på et 70 Ah batteri. No problem.

Så det kan være løsningen er bedre kompressor, bedre isolering og/eller et
ekstra batteri.

snip

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 22:28

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e77c49$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> den er kølet ned, så kører kompressoren kun 10% af tiden.
>
> Jeg har haft det kørende i op til 10 timer på et 70 Ah batteri. No

Men der er stadig langt op til tre døgn ... også selv om jeg slukker for
natten ...

Jeg har nok ikke en helt præcis måler, men kan se, at når kompressoren
kører, trækker den ca. 5 ampere, og den kører - afhængig af indhold og
termostatstilling og omgivende temperatur m.v. i intervallet 30 - 40 %
af tiden, så hvis man trækker grænsen ved en batteriafladning på omkring
40% af to gange 70ah (de to servicebaterier svarende til ca. 60 ah)
skulle der i min situation være kapacitet til 35 - 40 timers drift,
forudsat jeg ikke bruger andre strømkilder ... Er det regnestykke (som
regnestykke betragtet) korrekt? Jeg er i tvivl om det kan betale sig at
slukke for natten ... for hele indholdet skal jo køles ned igen, når man
igen starter kompressoren ... Findes der en tommelfingerregel for den
situation: Slukke eller køre kompressoren om natten?

Hvis din kompressor kun kører 10% af tiden må isoleringen være rigtig
god ... men den er forbandet svær at komme til i min båd ... så et
ekstra batteri er nok mere oplagt ... og så betale "regningen" ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 23:02

Ja, jeg tror også mit trækker 3-5 amp. Men jeg kan lige bemærke det næste
gang jeg er i båden med kølenskabet (boksen) tændt.

Dit er vel også en "boks" ? og ikke et skab ....

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 23:26

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e78a3b$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, jeg tror også mit trækker 3-5 amp. Men jeg kan lige bemærke det
> næste gang jeg er i båden med kølenskabet (boksen) tændt.
>
> Dit er vel også en "boks" ? og ikke et skab ....
>
> Bjarke

Ja, den er nedfældet i pantrybordet ved siden af vasken og gskomfuret
.... med et låg, man kan tage helt af. Kølelementet er lodret med en oval
profil. Kompressoren er fra Danfos.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 08:12

Altså: en rigtig installation. Så er der jo nok kun ekstra strøm og/eller
ekstra isolering tilbage....

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
snip

Fra : Egon Stich

Dato : 20-08-06 09:18

> [...]
> igen starter kompressoren ... Findes der en tommelfingerregel for den
> situation: Slukke eller køre kompressoren om natten?

Jeg har aldrig regnet på disse ting, jeg er nok for doven
Men har altid betragtet sagen som et spørgsmål om Kalorier.
Der forsvinder nogle, der tilføres nogle.
Om fjernelsen af de fornødne sker fordelt over døgnet, eller på een gang, er
vel det samme?

> Hvis din kompressor kun kører 10% af tiden må isoleringen være rigtig
> god ... men den er forbandet svær at komme til i min båd ... så et
> ekstra batteri er nok mere oplagt ... og så betale "regningen" ...

Isolering er nok svaret.
Mit system, bog og Danfors kompressor, kan, når det er kølet ned til omkring
0 grader, holde kulden, d.vs. op til 5-6 grader, i omkring 14 timer.
Dette udnyttes, når der ikke er landstrøm til stede.

Var dette tilfældet oftere end det er, ville jeg kikke lidt på de små
generatorer, der i vore moderne tider findes.
De er ikke ret dyre, og må kunne anvendes uden de store gener de par timer,
der er nødvendige for at "holde kulden".

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 09:39

Man kan også opnå meget ved at sørge for der altid er 10 dåseøl i boksen.
Væsken virker som "køleelementer" og holder temperaturen lav længere....

Men det virker kun hvis man holder nallerne væk fra dem (eller i hvert fald
kun tager nogle få....) ....

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 20-08-06 10:04

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e81f8e$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> Væsken virker som "køleelementer" og holder temperaturen lav længere....
>
> Men det virker kun hvis man holder nallerne væk fra dem (eller i hvert

Holde nallerne væk, kan være svært--
Man kunne overveje et par flasker vand?
Det ville reducere fristelsen ikke så lidt--

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:35

Drengenes kusine, som er nyuddannet klinisk diætist (hvabehar!?)
sier, at det kræver mindre energi at holde en fyldt fryser
nedkølet end en tom ... så konklusionen må vel være, at
køleboksen skal være fyldt helt op med dåseøl ... ikke?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-08-06 22:44

Jeg elsker konklusionen, men mit ingeniørgen vil da gerne høre hvorfor det
skulle være tilfældet ...

Eller vi kunne jo også bare acceptere påstanden? Konklusionen er jo
tillokkende ...

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:55

Hun siger det er noget med at faste stoffer (som du vel selv
antyder i dit tip) bedre holder på kulden end luftmolekuler ...
måske jeg lige skulle tjekke med drengene, der frekventerer DTU.
De ved måske lidt om dette? Jeg gør ikke. Men synes også at
konklusionen er atraktiv, så måske vi slet ikke skal bore så
meget i fysikken? ... ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-08-06 06:18

Det siger jo bare at der er mere "kold energi" at tære på når skabet bliver
opvarmet af omgivelserne som følge af at isoleringen ikke er optimal. Og det
dermed tager længere tid at blive varmet op. Det tager jo så også mere
energi/tid at køle det ned.

Den energi der tabes afhænger i mit verdensbillede kun af
temperaturforskellen mellem skabet og omgivelserne og den isolering der
adskiller disse to temperaturer.

Men OK. Jeg skal nok fylde det med øller alligevel ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-08-06 15:46

> [...]
> gør ikke. Men synes også at konklusionen er atraktiv, så måske vi slet
> ikke skal bore så meget i fysikken? ... ...

Nu skal vi ikke snakke for højt om alkohol og sejlads, så hvad med ar bruge
en stak køleelementer? De fleste havne har i dag en fryser, hvor man kan
bytte sine lune elementer til kolde. I min båd ville de holde væsentligt
længere end 24 dåsebajere
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 16:44

Det har jeg også tidligere gjort - i nogen udstrækning ... for
efterhånden er det blevet en mere kommercielt orienteret service (det
koster!) end det var for nogle år siden, hvor man kunne gå i fryseren og
bytte ...

Problemet opstår primært når man ankrer op på trediedagen ... på det
tidspunkt er dybfrostvarer, kolde bajere og kølelementer nærmest nået op
på vand/stuetemperatur ... i min boks altså ... hvis kompressoren ikke
kører ...

Kan jeg tolke Jeres svar på den måde, at det ikke kan svare sig at
slukke for kompressoren om natten ... men måske bare skrue lidt
ned/op(?) for termostaten når man ikke går i havn og "tanker strøm" i
nogle dage?

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-08-06 17:14

Hej,

En mulighed er jo også at se på en af de nye kølemoduler til indbygning, De
føler selv på spændingen i båden og kører kontinuerligt når motoren kører.
og er i stand til at fryse noget væske ned som ligger i fordamperen - som så
vil virke som lager i tiden derefter.
Populært sagt laver man sin egen isblok når der er overskudsstrøm, som så
afgiver kulden når båden er under sejl, ligger for anker e.l. uden at bruge
strøm fra batteriet. Når massen (isen) kommer ned på en temperatur lige over
frysepunktet (efter ca. 12 - 24 t) overgår kompressoren til normal køleskabs
drift

Bent

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-08-06 17:21

Jo - lige en ting til...
- der skal isolering til! Den lille flamingo plade der typisk er rundt om
boksen skal skiftes ud til bedere og tykkere isoleringsmateriale - så kommer
strømforbruget drastisk ned

Bent

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-08-06 18:48

"Bent Andersen" <ba@vindmar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - der skal isolering til! Den lille flamingo plade der typisk er rundt om
> boksen skal skiftes ud til bedere og tykkere isoleringsmateriale - så

Hej Bent
Kan man bruge disse hersens støjisolerende plader fra HN som man bruger til
motorkassen? De er jo sammenpresset skumgummi med en foliebelægning. De er
ret billige og nemme at arbejde med. Eller har du et godt råd til
isoleringsplader i en "hjemmebygget" kølekasse?
Hilsen
en helst kølig læskedrikkende tørstig sejler
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-08-06 19:19

Joo.. det kan man jo godt - jeg vill nok bassere min isolering på lukkede
celler f.eks Polyurethan eller divinycell
Hvis du skal bygge en kølekasse er det oplagt at bygge en "kasse i en kasse"
f.eks en kasse fremstillet i krydsfiner med plastlaminat limet på
indersiden. hele kassen sættes så ned i f.eks. en kistebænk med plads til
7-10 cm polyurethanskum omkring

Bent

Bent

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-08-06 20:12

> [...]
> indersiden. hele kassen sættes så ned i f.eks. en kistebænk med plads til

Hej Bent
Det lyder fint. Jeg har 2 "huller" i kabyssen. Dem havde jeg tænkt mig at
isolere og beklæde dem indvendigt med en eller form for plastikmateriale.
Måske kunne inderkassen være i "plastikglas" limet/smeltet sammen med
"sekundlim". Det bliver godt nok hurtigt ridset og svært at gøre rent. Har
du et bud på et andet materiale til den inderste kasse?
Ellers vil det blive med en 12V kompressor monteret i kistebænken lige agten
for og et strømudtag fra motoren der kan føde kompressoren. Uden motor bare
et seperat forbrugsbatteri kun til køleskabet.
Hilsen
Steffen

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-08-06 20:30

Jeg ville fremstille en kasse i krydsfiner der er 7-10 cm mindre end rummet
hvor den skal være. i mellemrummet ville jeg bruge isoleringsskum, og kassen
ville jeg beklæde indvendigt med plastlaminat, som limes på med
kontaktlim. - alternativt kan den jo males. Husk at isolere låget

Bent

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-08-06 20:38

> [...]
> og kassen ville jeg beklæde indvendigt med plastlaminat, som limes på med
> kontaktlim. - alternativt kan den jo males. Husk at isolere låget

Tak - det lyder fornuftigt!
Hilsen
Steffen
----
"Håbet er som en høne,
der lægger flere æg,
end den kan ruge ud".

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 01:38

Hej Bent,

Ja, de to idéer synes jeg lyder rigtig spændende ... Jeg har selv
praktiseret det "lidt a la manulla", idet jeg sætter termostaten til at
køre temperaturen langt ned, når jeg er nødt til at sejle for motor
eller har overnattet i havn med el-udtag ... og så er de blå cola'er
*meget* kolde og de røde colaer nærmest frosset til fast masse ... Jeg
har ofte et par store juice-kartoner liggende i bunden, som kan tåle at
blive frosset ned ...

Men det var jo smart, hvis systemet selv kunne finde ud af at "lagre"
kulden ...

Hvad isolering angår, så skal jeg faktisk splitte hele pantryet ad for
at komme ind under køleboksen, som er støbt i et stykke og hvis låg
flugter pantrybordet med vasken.

Kunne man forestille sig, at man kunne "sprøjte" noget skumlignende
isoleringsmateriale ind igennem et lille hul i skottet, som faktisk
fyldte hele hulrummet omkring ydersiden af køleboksen inde under bordet
op med "isoleringsskum" - aner ikke hvad det hedder, men bruges f.eks. i
fuger - eller ville det være helt tåbeligt? ... Fugtskader? Mug? ... Er
det værre at rummet er fyldt med dette skum end bare luft ... for jeg
kan jo ikke komme derind - uden altså ... og jeg tør ikke begynde at
skille hele pantryet ad ... det rækker mine evner ikke til ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-08-06 21:52

Nej, den vil bruge marginalt mindre strøm, hvis den slukkes om natten, da
temperaturen derved stiger lidt og energitabet reduceres. Men væsentligt
større besparelse vil opnås ved bedre isolering eller en konstant højere
temperatur i boksen.

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 01:46

OK - jeg har ikke fået et brugbart svar fra drengene, så jeg holder mig
til dit "ingeniørgen" ...

Ovenfor i tråden har jeg omtalt mine "kvaler" med at forbedre
isoleringen og spørger om det er en god idé (eller helt hen i hampen?)
at sprøjte isoleringsskum igennem et lille hul ind i hulrummet under
pantrybordet omkring ydersiden af køleboksen ... Den er så lille, at det
ikke er relevant at isolere den indefra ...

--

meddelelse news:44eb6e56$0$145$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-08-06 06:41

Jeg har bare lidt dårlige erfaringer med "gør-det-selv-skum". Hvis ikke
mængden er helt korrekt får cellerne ikke den rigtige størrelse og dermed
optimal isoleringsevne. Man kan købe noget "optimalt" skum i plader hos fx
Kjøller. - men det kræver jo at man kan komme derind.

se iøvrigt: http://www.maximalt.dk/Diskussion3/0300.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 23-08-06 11:57

> [...]
> pantrybordet omkring ydersiden af køleboksen ... Den er så lille, at det
> ikke er relevant at isolere den indefra ...

Hvad "skum" angår, skal du være meget opmærksom på, at skidtet expanderer,
og under denne proces kan udøve et endog meget stort tryk på væggene.
I et hus, kan det ligefrem skubbe inder og ydermur fra hinanden.

MVH
Egon

Fra : Bent Andersen

Dato : 23-08-06 19:35

Jeg ville ikke være nervøs ved at anvende skum - men jeg ville udvise en hel
del påpasselighed - og gøre det i flere omgange
Se i øvrigt Hardings udmærkde svar

Bent

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-06 15:06

Hej Flemming,

Forbruget af energi til nedkøling falder med forøget
isoleringstykkelse.
Nu er det ikke således at træerne vokser ind i himlen så derfor
er der ikke ligefrem proportionalitet med forøgelse af
isoleringstykkelsen. K-værdien bliver 26% mindre ved en
fordobling af isoleringstykkelsen, så der er en økonomisk og
pladsmæssig grænse; men da det er altafgørende i en både med
begrænset energi, især efter 3 dage for anker, er det vigtigste
man kan gøre for at nedbringe forbruget at have optimal
isolering mindre end 8 cm skal man ikke acceptere. Helst skal
hele det hulrum der er til rådighed omkring køleboksen fyldes
med isoleringsmateriale. Der skal ikke være kuldebroer fra
køleskabet og ud, kun lige ved kølerørene og thermostaten er det
nødvendigt, men det er så små arealer sammenlignet med
køleboksens øvrige overflade.
Der er lavet en rapport som giver information om emnet:
http://www.mst.dk/default.asp?
Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2006/87-7052-105-
0/html/kap04.htm
Min køleboks (48 liter med tætsluttende isoleret toplåg) er
lavet af rustfri plade og isoleringen omkring er 7 - 8 cm på de
lige flader. I de buede områder ud mod skibssiden er der
yderligere isoleret i hele hulrummet med indsprøjtet
polyurethane skum. Det skal indsprøjtes at flere omgange da
udviddelsen under opskumningen er kraftig og i indesluttede
områder vil de trykke ganske kraftigt med deformitet af emnerne
som det ligger an mod.
Når vi sejler i sommerferien, der jo ikke er den koldeste tid på
året, kører kompressoren i snit 10 min for hver time.
Temperaturen i boksen, der er tredelt, kan reguleres mellem - 16
grader og + 6 grader. Når vi sejler for motor eller ligger i
havn med landstrøm tilsluttet kører vi med en temperatur i
kølesektionen på 2-3 grader og sejler vi for sejl eller ligger
for anker sættes temperaturen op til ca 5 grader. I
frostsektionen er der stadig dybfrosttemperatur og isterninger
til sundowneren.
Kompressoren er en alm. Danfoss 12 volt med elektronisk cut-off
ved for lav accu. spænding, å med en accu. på lidt over 100 Amp.
alene til køleskabet kan vi godt blive 3 døgn på en ankerplads.

Vigtigst af alt fyld al den isolering ind omkring boksen som der
er mulighed for.
"Det lønner sig" og "man skal have is i maven" som vores naboer
mod øst siger.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 22:44

Hej Harding,

Mange tak for et fyldigt svar ... Tillad mig at spørge videre:
Da jeg ikke kan komme ind i "tomrummet" omkring køleboksen, som
hos mig blot er en enkelt "kumme" med tætsluttende låg, er jeg
meget indstillet på at fylde "tomrummet" omkring boksen ud med
isolerende materiale.

Desværre har jeg ikke helt forstået, hvad jeg helt konkret skal
bruge og gøre ... Er det skum, man sprøjter ind? Små kugler?
Eller hvad? Du skriver polyurethane skum ... Er det noget, man
køber i en "spray-dåse" med tud, slange eller rør, som man så
stikker ind igennem et lille hul i trævæggen under pantrybordet,
og sprøjter det ind i tomrummet? ...

Du skriver af flere gange... Betyder det, at man starter med at
dække den nederste del af hulrummet? og så venter til det har
udvidet sig? ... og så fremdeles? ...Er der et bestemt produkt
eller mærke, du vil anbefale? Jeg synes de svar jeg har fået har
fjernet min bekymring for fugt- eller mugdannelser i det
"indpustede" isoleringsmateriale og bekræftet mig i, at der skal
mere isolering til i min situation, da min kompressor kører
30-40% af tiden, hvilket jo er langt mere end jeg kan forstå
andre oplever (og jeg har end ikke isterninger til sjusseen ...
...) ... 10 min. pr. time skriver du. Det svarer groft sagt
til 1 ampere i timen ... på tre døgn ville det så være godt 70
ah, hvilket dog stadig kræver et kraftigt batteri, hvis man
tilstræber ikke at aflade det helt til "sokkeholderne" ... Men
jeg er enig i, at med en god batterikapacitet er det absolut
realistisk ... Så det må jeg se at komme igang med ... Så jeg
håber på, at du kan vejlede mig lidt yderligere ... pft ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-06 12:16

Hej Flemming,

Ja det bedste ville være om man kunne tage boksen evt. sammen
med pentrybordet op og så pålime med kontaktlim den tykkelse der
ville være plads til. Her ville jeg anvende Thermisolplader med
lukket hurumstruktur.
Det kan ofte ikke lade sig gøre uden store omkostninger at kunne
tage boks og bord op hvorfor den næste isoleringsmetode kommer
på tale med indsprøjtning af skum.
Her kan anvendes Polyurethaneskum der er en tokomponentskum. Den
sælges normalt ikke direkte til forbrugerne, men erstatningen er
urethaneskum der kan købes i ethvert byggemarked. Det findes i
flere kvaliteter, så se på deklarationerne.
Ulempen ved anvendelse af indsprøjtet skum er at resultatet er
én kompakt masse som ikke senere kan adskilles uden anvendelse
af f.eks. nedstrygerklinger og det skulle ske at din boks skal
skiftes.
Kommer du i den situation at din fordamper (køleelementer inde i
boksen) skal skiftes, evt. til en type som kan fryse
isterninger, skiftes den uden problemer. Den gamle tages ud og
hullerne hvor igennem tilkoblingsadaptorerne føres udviddes og
efterfølgende efterfyldes med urethaneskum.

Skummet købes i sprayflasker hvorpå man monterer det medfølgende
plastrør. Når man fylder det ind i hulrum startes inderst og der
indsprøjtes kun lidt da skummet når det kommer ud i luften
udvidder sig ca.: 25 gange og trykket på væggene kan blive
ganske stort om ikke det har mulighed for at udvidde sig.
Den uheldige egenskab er at det hærder ude fra og ind så selvom
man har en klump som man kan holde på fortsætter den med at
udvidde sig indtil reaktionen i hele klumpen er gennemført.
Håndværkerne bruger det meget ved montering af døre og vinduer.
De har fire håndoppumpede balloner for at fiksere elementet i
position og efterfølgende sprøjtes der så lidt skum ind. Når
dette er afhærdet tilføres resten for udfyldning og overfladen
afsluttes med en forsejling a.h.t. vejrliget.

Brug gummihandsker og husk at rense fyldningsrøret og ventilen
med det anbefalede rensemiddel, hver gang du har fyldt en
portion ind, da det jo også hærder i de dele som ligger uden for
sprayflaskens indre. Alternativet er at købe en ny.

Medens vi er er ved anvendelsen af skummet i båden, så er min
vandtank også lagt i dette skum, vandtanken er af rustfri stål
og med 5-7 cm skum hel vejen rundt. Derfor stiger vandets
temperatur i tanken ikke så hurtigt som det ellers ville have
gjort, så vores vand er rimeligt koldt indtil næste påfyldning.

Ja din beregning af strømforbruget er korrekt, der er
begrænsninger, det er jo ikke det samme som i de hjemlige
omgivelser hvor vi ikke skænker det en tanke.
Kjøllers information i hans pjece om strøm ombord er nu ikke så
skør. Et batt. til motoren, et til forbrug, et til varme og et
til køl, og med de rigtige størrelser på batterier svarende til
ens behov ombord, er der først krise når køleskabsbatteriet
strejker og dåserne er blevet varme.

Jeg håber at det er tilstrækkelig information om anvendelsen af
skum ellers må du endelig spørge videre.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 16:28

Harding - Jeg takker og mener, at det må være det helt rigtige i min
situation. Din beskrivelse er lige på mit niveau, så jeg tør gøre det
selv. TAK!

--

"Harding E. Larsen (slet KQ6M5)" <harding@KQ6M5larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11564184580.791721188304113@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-06 17:14

Hej Flemming,

Velbekomme, jeg tror at du bliver tilfreds med den forøgede
isolation af køleboksen.
Husk nu at holde igen med indsprøjtningen af skummet, for jeg
vil ikke have nogen reklamation om at boksen har fået form som
et timeglas)

> [...]

>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven' Skal det ikke være havet eller
har dit græs også groet helt vildt efter den megen regn.

Fra : claus b. p.

Dato : 21-08-06 23:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote in message
> Jeg elsker konklusionen, men mit ingeniørgen vil da gerne høre hvorfor det
> skulle være tilfældet ...
>
> Eller vi kunne jo også bare acceptere påstanden? Konklusionen er jo
> tillokkende ...

Så længe skabet er lukket må energitabet til omgivelserne være ens for et
tomt og et fyldt skab, men forskellen er når man åbner det, så fyldes der
varm luft ind hvor der er hulrum. Og hvad er kolde øller værd hvis man
aldrig åbner skabet?

Til sammenligning iøvrigt, bruger en transportabel autokølebox ved 12V ca.
4A konstant, og kan fint holde 24 dåseøl kolde. Det kræver altså mindst et
100Ah batteri for at holde et døgn.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 23:07

> [...]
> er jo tillokkende ...
>
> Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> wrote in

Nu har jeg haft en snak med drengene, som ikke kan tilslutte sig
kusinens argument.

Deres opfattelse er, at uanset køleboksen er tom eller fuld vil
kuldetabet være det samme, hvorfor der under drift skal tilføres
samme mængde energi uanset køleboksens indhold. Så det vil jeg
tilslutte mig ...

Hvad angår natsænkningen/natslukningen kan de tilslutte sig, at
det vil reducere strømforbruget noget, men mener ikke det er en
god løsning, da temperaturen i køleboksen helst ikke skal ligge
ret meget over 5-7 grader C, hvis den indeholder madvarer.

De tilslutter sig til gengæld helt dit argument: Gør isoleringen
bedre! Så det vil jeg satse på.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 16:37

Hejsa,

Under mine forsøg på via Google at finde egnet isoleringsskum til at
efterisolere min køleboks, faldt jeg over denne artikel, som meget
pædagogisk og illustreret viser, hvorledes man kan konstruere sit eget
køleskab i en båd:
http://www.nauticat.dk/tek_alle/K%C3%B8leskab/Koeleskab.htm